Het vervolg op Ghost of Tsushima, van de InFamous-ontwikkelaar Sucker Punch, is aangekondigd. In Ghost of Yotei wordt een nieuw verhaal verteld, met een nieuw hoofdpersonage in een ander tijdperk. In dit overzicht houden wij je op de hoogte over de releasedatum en dergelijke informatie over het spel.
Releasedatum
De releasedatum van Ghost of Yotei is momenteel onbekend. Het spel werd in de State of Play van september in 2024 aangekondigd. Daarbij werd vermeld dat Ghost of Yotei ergens in 2025 uit moet komen, ongeveer vijf jaar na de release van Ghost of Tsushima.
De game komt uit op de PlayStation 5, en hoogstwaarschijnlijk komt er ook een PS5 Pro-versie aan te pas. Over een pc-versie is niets bekend. Ghost of Tsushima kwam in mei 2024 ook naar Steam, dus mogelijk moeten we na de release van Ghost of Yotei ook nog een tijdje wachten op een pc-port.
Verhaal en personages van Ghost of Yotei
Het verhaal van Jin Sakai lijkt in Ghost of Tsushima en diens Iki Island-uitbreiding tot een einde te zijn gebracht. In Ghost of Yotei nemen spelers de rol van het nieuwe personage Atsu - gespeeld door Erika Ishii - aan. Wie ze precies is, wordt in de onthullingstrailer niet geheel duidelijk. Wel onthulde Sucker Punch via PlayStation Blog dat de legende van de Ghost - die in de vorige game met Jin Sakai begon - wordt doorgezet.
Wel beschrijft een vooralsnog onbekend personage haar als een jager, die op jacht is “buiten de grenzen van Japan”, in een gebied waar mensen komen om te verdwijnen. Ondertussen zitten de Ronin (samoerai zonder meester) Atsu blijkbaar op de hielen, maar waarom dat is, valt nog niet te zeggen. Wie Atsu precies probeert te vinden is onduidelijk is onbekend, al lijkt ze een streep te zetten door een kanji-symbool in de eerste trailer. De Straw Hat Ronin-groep was al een vijandelijke factie in Ghost of Tsushima, maar of die verhaallijn enige invloed heeft op het vervolg is onduidelijk.
Locatie en tijdperk
Over het algemeen zullen connecties met de voorganger in Ghost of Yotei waarschijnlijk beperkt blijven. Het vervolg speelt zich namelijk zo’n 330 jaar na Ghost of Tsushima af, dus bekende personages hoeven we hoogstwaarschijnlijk niet te verwachten. Afstammelingen van de Ghost en zijn kameraden kunnen daarentegen wellicht wel hun opkomst maken.
Ook speelt Ghost of Yotei zich af in een geheel nieuw gebied van Japan dan de titel uit 2020, namelijk het titulaire Yotei - dat tegenwoordig bekendstaat als Hokkaido. Yotei is ook de naam van de grote berg in het noorden van Japan die gedurende de trailer te zien is. In deze nieuwe game valt de berg en het daaromheen gelegen gebied te verkennen.
In 1603 - wanneer de game zich afspeelt - was Yotei daarentegen geen onderdeel van Japan, wat ook aangehaald wordt in de onthullingstrailer. In Japan zelf was dit jaartal ook belangrijk, want het land ging namelijk over van de door oorlog getekende Sengoku-periode over naar de vreedzame Edo-periode. Deze overgang zou mogelijk als achtergrond kunnen functioneren voor het verhaal van Ghost of Yotei.
Gameplay
Er werden hier en daar een paar stukjes gameplay van Ghost of Yotei laten zien in de onthullingstrailer. Daarin zijn bekende aspecten uit Ghost of Tsushima te zien, zoals het paardrijden en verkennen van kleurrijke omgevingen en duels in het oud-Japanse landschap. De wind lijkt Atsu weer op weg te helpen tijdens haar reis, om op die manier waypoints te vervangen.
Er zijn in de trailer ook nieuwe toevoegingen te zien. Zo lijkt Atsu beschikking te hebben over twee katana’s, die ze tegelijkertijd kan gebruiken, en heeft ze een goede band met een wolf. Of het beest ook invloed op de gameplay heeft is onbekend. De gevechten worden in Ghost of Yotei schijnbaar ook uitgebreid met vuurwapens als musketten.
De toevoeging van vuurwapens is schijnbaar ook onderdeel van Sucker Punch's drang om met Ghost of Yotei een unieke open wereld neer te zetten. In een interview met The New York Times zegt een ontwikkelaar: 'een uitdaging bij het maken van een openwereldgame is de repetitie van steeds weer hetzelfde doen. Dit willen we balanceren met unieke ervaringen.'
In Ghost of Tsushima beschikt Jin daarnaast over een fluit, ook wel een shakuhachi genoemd, die ook belangrijk bleek te zijn voor het verhaal. In de trailer van Ghost of Yotei zien we verder regelmatig een shamisen - driesnarig instrument - voorbij komen. Wat voor belang dit instrument heeft voor Atsu wordt waarschijnlijk pas duidelijk wanneer de game uit is.
Ghost-film en spin-offs in aantocht
Ontwikkelaar Sucker Punch Productions is van plan om meerdere spin-offs van Ghost of Tsushima en onlangs aangekondigd vervolg Ghost of Yotei uit te brengen.
Dat blijkt uit een New York Times-interview met creative directors Nate Fox en Jason Connell. Volgens het artikel luidt het eerder aangekondigde Ghost of Yotei het begin van een nieuwe franchise in, "met daarin minstens één film en andere spin-offs".
Wat precies onder die spin-offs wordt verstaan is niet duidelijk.