Alles over The Witcher 4 – Releasedatum, hoofdpersonage en gameplay
Gamer.nl
Achtergrond

Alles over The Witcher 4 – Releasedatum, hoofdpersonage en gameplay

En nog veel meer!

In 2015 werd The Witcher 3: Wild Hunt uitgebracht. De game bloeide uit tot een van de best beoordeelde en verkochte openwereld-rpg’s ooit. In 2024 werd The Witcher 4 officieel onthuld, hier vind je al het nieuws op een rij.

Dit overzicht is op 7 maart bijgewerkt met alle informatie sinds de aankondiging van The Witcher 4.

Releasedatum The Witcher 4

Er is nog geen releasedatum voor The Witcher 4. Tijdens de aankondiging van de game tijdens Game Awards 2024 werd de game geschaard onder '2026 of later'. In een interview met Eurogamer werd aangegeven dat er 'minder dan twee jaar' tussen de onthulling en release van het spel moeten zitten. CD Projekt Red maakte in maart van 2025 de fiscale jaarcijfers bekend, waarbij het bedrijf ook aangaf dat The Witcher 4 niet voor 31 december 2026 uitkomt. We moeten dus nog tot minstens 2027 wachten op het spel.

De game werd aangekondigd tijdens The Game Awards 2024 met een uitgebreide filmische trailer, waarin wordt onthuld dat Ciri de hoofdpersoon van de game wordt. De beelden geven een kort verhaal over een typische Witcher-quest weer, waarin Ciri een meisje van een monster in een bos probeert te redden.

Watch on YouTube

The Witcher 4 is nu volledig in productie

De preproductiefase van The Witcher 4 is afgerond, en CD Projekt Red is nu vollop bezig met de ontwikkeling van het spel. "Van al onze projecten is deze game op dit moment het verst gevorderd", zo laat chief financial officer Piotr Nielubowicz weten tijdens het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. "We zijn nu aan de meest intensieve fase van de ontwikkeling begonnen."

Ciri en verhaal The Witcher 4

Het overkoepelende verhaal van The Witcher 4 is nog niet bekend, maar één ding is wel zeker: zowel Ciri als Geralt uit de vorige games, boeken en serie spelen een rol in de game. De grootste rol is echter weggelegd voor Ciri, het speelbare personage in de game.

Ciri als hoofdpersoon

Ciri, voluit Cirilla Fiona Elen Riannon, is een bekend personage uit de boeken een voorgaande Witcher-game. Al vroeg in de verhalen blijkt dat ze beschikt over 'Elder Blood', waardoor ze toegang heeft tot krachtige magische krachten. Mede gezien haar status als prinses van het koninkrijk Cintra is Ciri regelmatig het doelwit van tovenaars, koningen en de spookachtige Wild Hunt. In The Witcher 3 moet Geralt haar dan ook opnieuw zien te vinden en redden.

Je keuzes in The Witcher 3 bepalen de toekomst van Ciri. Zo kan ze net als Geralt een Witcher worden, maar ook koningin van Nilfgaard of kan ze meegaan met de Wild Hunt. Volgens regisseur Sebastian Kalemba botst geen van deze eindes met het verhaal van The Witcher 4.

Dat geldt ook voor Ciri's krachten mutaties, die duidelijk anders zijn dan die uit The Witcher 3. In die game beschikt het personage over krachtige magie zonder enige mutaties die traditionele Witchers ondergaan, maar in de eerste trailer lijkt dat vooral andersom te zijn. In een interview met GamesRadar vertelt executive producer Małgorzata Mitręga dat de game vragen over haar krachten beantwoordt.

Het nieuwe personage krijgt ook een nieuwe stemactrice, zo laat CD Projekt Red weten aan The Gamer. The Witcher 3 nog ingesproken door Jo Wyatt, maar nu ze het hoofdpersonage is in het aankomende The Witcher 4 heeft de studio gekozen voor Ciara Berkeley. Geralt of Rivia-stemacteur Doug Cockle heeft zijn zegen in ieder geval al gegeven: hij noemt de keuze een 'erg goede move'.

Geralt zit in The Witcher 4

In de eerste trailer van The Witcher 4 werd ook bevestigd dat Geralt of Rivia een rol in de game speelt. Ook bevestigt CD Projekt Red in een interview met IGN dat Geralt trerugkeert in de game: "Geralt komt voor in de game. We willen zijn rol echter niet verklappen. Je moet voor nu afwachten."

©GMRimport

Gameplay en wereld The Witcher 4

Net als in de vorige game betreft The Witcher 4 een openwereldgame waarin spelers op monsters jagen en daarbij keuzes maken die impact hebben op het verhaal.

Meer vrijheid

Wat betreft gameplay moet The Witcher 4 spelers meer vrijheid geven, zoals Cyberpunk 2077 toegang geeft tot zeer uiteenlopende builds.

Volgens regisseur Kalemba zorgt het feit dat Ciri jonger is dan Geralt er voor dat zowel de ontwikkelaar als spelers meer vrijheid krijgen om het personage te definiëren. "Ze staat op het punt de Witcher te worden. (...) Ze gaat op haar eigen manier om met monsters, missies en avonturen. Het geeft ons ook meer ruimte om andere verhalen te vertellen."

De game zal ook net als voorloper The Witcher 3: Wild Hunt de mogelijkheid bevatten om met specifieke personages relaties op te bouwen. Deze romantische opties moeten volgens ontwikkelaar CD Projekt Red erg betekenisvol worden volgens regisseur Sebastian Kalemba.

"Het maakt onderdeel uit van hoe we spellen ontwikkelen. Het maakt ook onderdeel uit van de menselijke natuur. Het is doodnormaal. Zonder dat zouden we niet het volledige verhaal kunnen vertellen."

Kalemba vervolgt: "We willen er veel tijd aan besteden en het enorm boeiend en erg betekenisvol maken. Het wordt geen romantiek alleen maar om romantiek in de game te hebben. Daar doen we niet aan bij CD Projekt Red."

School of the Lynx

De wereld van The Witcher kent verschillende 'scholen' waar de monsterjagers worden gemuteerd en opgeleid. In de eerste trailer heeft CD Projekt bevestigd dat Ciri valt onder een nieuwe school, de School of the Lynx. Dat is de te zien aan het medaillon dat ze draagt, dat onder dezelfde naam wordt verkocht in CD Projekts eigen winkel. Het is nog onduidelijk of ze haar eigen school heeft opgericht.

Spelwereld ongeveer even groot als The Witcher 3

Het is nog niet bekend waar The Witcher 4 zich precies afspeelt, maar de spelwereld wordt volgens CD Project Red ongeveer even groot als het vorige deel. Dat heeft regisseur Sebastian Kalemba laten weten in een interview met Skill Up.

"De kaart is vergelijkbaar qua grootte, net als de hoeveelheid missies. Nogmaals; het spel wordt groot. Maar we hebben ook veel ambitie, dus het allerbelangrijkste is dat we een enorm boeiende ervaring willen leveren."

Hij vervolgt: "Kwaliteit boven kwantiteit. Maar we kunnen beloven dat dit spel behoorlijk groot wordt. Het wordt groot vergeleken met al het andere wat we tot nu toe hebben gedaan."

Dit statement is overigens wel opvallend, gezien CD Projekt Red-medewerkers het spel in een gesprek met Eurogamer juist 'groter en beter' noemden ten opzichte van de geliefde voorganger.

Wellicht wordt daarmee niet per se de fysieke grootte van de wereld bedoeld, maar ook de diepte daarvan. Later vertelde regisseur Sebastian Kalemba in een interview met Gamertag Radio het volgende: "We hebben de regel om elk NPC-personage (in The Witcher 4) er uit te laten zien alsof ze een leven hebben, met een eigen verhaal." Hij refereert hierna naar de onthullingstrailer, waarin dorpelingen geloven dat er een god in het bos woont, terwijl dit eindelijk een monster betreft.

"We willen de kwaliteit van NPC's echt zoveel mogelijk vooruit stuwen. Hun uiterlijk, hun gedrag, de gezichtsanimaties. We willen er een nog meeslependere ervaring van maken dan wat we gewend zijn. We willen grenzen verleggen."

©GMRimport

Aankondiging The Witcher 4 en trilogie

Op 21 maart in 2022 kondigde CD Projekt Red een nieuwe trilogie voor de The Witcher-franchise aan. Dit werd gedaan via een tweet met een foto van een Witcher-medaillon in de sneeuw. Het medaillon lijkt de vorm van een katachtig wezen te hebben. Ciri, een hoofdpersonage in het universum en de games, heeft een medaillon van de school van de kat, maar er ging genoeg fan-speculatie rond dat het een Lynx is. De school van de lynx is officieel afkomstig van fan-fiction.

Een nieuwe update van de game vond plaats op 4 oktober in 2022. Hierin werd de naam van de eerste game in de trilogie gedeeld. Waar wij de eerstvolgende game The Witcher 4 noemde, wordt de codenaam ‘Polaris’ bij CD Projekt Red gebruikt. O

Unreal Engine 5

CD Projekt Red gaat de Unreal Engine 5 gebruiken voor de ontwikkeling van de nieuwe game. Dit betekent dat de ontwikkelaar in zee gaat met Epic Games. Dit is opvallend omdat CD Projekt Red eerst zijn eigen gemaakte engine gebruikte voor The Witcher 3: Wild Hunt en Cyberpunk 2077, namelijk de RED Engine. De samenwerking met Epic Games moet er voor zorgen dat de engine beter bij de open wereld van de game zal passen.

De eerste trailer van de game is 'pre-rendered' in Unreal Engine 5 met een nog onaangekondigde Nvida RTX-gpu.

Achter de schermen bij de onthullingstrailer

CD Projekt Red heeft een YouTube-video uitgebracht waarin de onthullingstrailer van The Witcher 4 onder de loep wordt genomen. De video staat stil bij het verhaal dat in de trailer wordt verteld en de technologie die komt kijken bij het creëren van de trailer. Er wordt daarbij ook gekeken naar de motion capture die er aan te pas kwam.

Overigens claimden sommige kijkers van deze nieuwe video dat het gezicht van hoofdpersonage Ciri er anders uitziet dan in de onthullingstrailer, maar CD Projekt Red liet weten dat dit komt omdat het om vroege beelden gaat, zonder het gebruik van gezichtsanimatie en belichting. Het bedrijf benadrukt dat het gezicht van Ciri niet is veranderd ten opzichte van hoe ze eruit ziet in de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

CD Projekt wil Cyberpunk 2077-problemen voorkomen met The Witcher 4-release

CD Projekt Red is niet van plan om de gebrekkige release van Cyberpunk 2077 te herhalen met The Witcher 4.

Dat lieten regisseur Sebastian Kalemba en executive producer Małgorzata Mitręga weten aan IGN. Kalemba: "Allereerst: let it cook." Daarmee bedoelt hij dat de ontwikkelaar niet te gehaast te werk wil gaan en de game pas uit wil brengen wanneer het naar behoren draait. "Ten tweede is de manier waarop we games produceren inmiddels veranderd, op een erg goede manier. We definiëren heel bewust de verschillende stadia van ontwikkeling. Zo zorgen we dat de fundering eerst in orde is."

Volgens Kalemba is het verschil in vergelijking met de ontwikkeling van Cyberpunk 2077 nu al merkbaar. "Het helpt ons met het feit dat alles dat we creëren, enorm goed samenhangt met de rest van het spel. Daardoor hebben we het gevoel dat we meer controle hebben over een enorm complexe omgeving. En het geeft iedereen ook meer zelfvertrouwen over de gameontwikkeling op een dagelijkse basis."

Mitręga gaf daarnaast aan dat de ontwikkelaar probeert zogeheten 'crunch' te voorkomen. CD Projekt Red staat bekend om hun extreme crunchperiodes, maar volgens Mitręga verloopt de ontwikkeling van The Witcher 4 "op een gezonde manier, zodat mensen plezier hebben in wat ze doen. Dat is juist zo inspirerend, dat houdt de kwaliteit hoog. Het is een hoge prioriteit voor ons bij dit project. We plannen op een andere manier en communiceren met de teams."

Andere The Witcher-games

Naast de games in de aangekondigde trilogie heeft CD Projekt Red ook aangekondigd het bezig is met twee andere losstaande titels. Een daarvan wordt een remake van de allereerste Witcher-game, die in 2007 alleen uitkwam op de pc. De verwachting is dan ook dat deze game, naast de pc ook uitgebracht wordt op de consoles. Deze titel heeft de codenaam Canis Majoris en krijgt een open wereld.

Als klap op de vuurpijl heeft de studio een Witcher-game aangekondigd waar het zelf niet de leiding een neemt. Deze game, met de codenaam Sirius, wordt ontwikkeld door The Molasses Flood. Deze ontwikkelaar staat bekend om Drake Hollow en The Flame in the Flood. Deze titel staat volledig los van de andere games in de franchise.

CD Projekt Red gaat The Molasses Flood wel ondersteunen in het proces. Deze game heeft geen gebrek aan ambitie, want de ontwikkelaar wil naast een singleplayercampagne met een groot aantal missies en een uitgebreid verhaal ook een multiplayermodus implementeren.

The Witcher: Crimson Trail is de vergeten Witcher-game

Soms stuit je tijdens het doomscrollen op iets onverwachts. Het gebeurt echter maar zelden dat je uit het niets achter het bestaan van een game als The Witcher: Crimson Trail komt. De fascinatie die dat teweegbracht moeten we wel delen, al is het maar om jullie op de hoogte te stellen van het bestaan van dit verloren The Witcher-avontuur voor mobiele telefoons.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Galactic Emergency is begonnen in Helldivers 2
Gamer.nl
Nieuws

Galactic Emergency is begonnen in Helldivers 2

Inclusief nieuwe vijanden en de mogelijkheid om wapens te upgraden

Galactic Emergency is van start gegaan in Helldivers 2 - oftewel een nieuwe plotwending dat ook weer nieuwe gameplayopties met zich meebrengt.

Onlangs bleek al dat Meridia, een zwart gat dat hele planeten opslokte, al een bedreiging kon vormen. Inmiddels is een Illuminate-vloot uit het zwarte gat gekomen en wordt Super Earth zelf aangevallen.

Dat houdt in de praktijk in dat er nieuwe uitdagingen in Helldivers 2 te vinden zijn, waaronder nieuwe vijanden. Zo zijn er de Stingray die vanuit de lucht aanvallen en de Crescent Overseer die vanuit beschutting Helldivers het leven zuur maakt. Dan is er nog de Fleshmob, een soort monster dat bestaat uit meerdere Voteless-lichaamsdelen die aan elkaar zijn genaaid.

Super Earth heeft om de chaos een halt toe te roepen het Helldiver Weapon Customization Programme onthuld. Spelers kunnen nu wapens in levels omhoog laten gaan door ze te gebruiken en zo nieuwe attachments, verbeteringen in statistieken en cosmetische extra's ontgrendelen - vergelijkbaar met games als Call of Duty.

In de Superstore tot slot zullen spelers nu alle items die ze willen kunnen kopen en worden ze dus niet geroteerd. Meer info over de Helldivers 2-update valt op PlayStation Blog te lezen. Uitgebreidere patch notes zijn hier te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bekijk 24 mei de nationale finale van Red Bull Home Ground
Gamer.nl
Nieuws

Bekijk 24 mei de nationale finale van Red Bull Home Ground

De winnaars gaan naar Amerika

Zaterdag 24 mei om 17:00 uur begint de finale van het Nationale Red Bull Home Ground-toernooi.

Tijdens de finale nemen de vier beste teams aan Valorant-spelers in Nederland het tegen elkaar op. Het winnende team mag namelijk helemaal naar de Verenigde Staten om in de Red Bull Home Ground World Final te spelen! No pressure dus, mensen.

De finale vindt dus plaats op 24 mei in het Rabo Esports Stadium te Purmerend, en die kun je gratis bijwonen. Tickets voor de dag claim je hier. Martin en Cody zijn die dag op locatie en leveren commentaar op de wedstrijd, samen met Pieter Boermans, Veronique Zonneveld en Celine Langeraert. Dat zie je dus op ons Twitch-kanaal, terwijl Morrog live verslag doet vanuit de zaal op zijn eigen kanaal, waar ook prijzen te winnen zijn tijdens een quiz! Een en al gekkigheid dus, daar wil je bij zijn en dat kun dus ook.

Het Valorant-toernooi wordt gespeeld met de ‘Home Ground’-regelset. Dit houdt in dat ieder team een favoriete map kiest om op te spelen - de home ground dus - en die moet verdedigen. Wie de thuisbasis succesvol veilig houdt krijgt een punt, maar als het gebied wordt ingenomen door de tegenstanders moet je naar hun territorium. Zo worden punten behaald gedurende het toernooi en komt er één onbetwiste winnaar uit!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!