Baldur's Gate 3 op PS5 draait prima op één gamebrekende bug na
PU.nl
Achtergrond

Baldur's Gate 3 op PS5 draait prima op één gamebrekende bug na

Ook voor double dippers

De PlayStation 5-versie van Baldur's Gate 3 draait prima, zolang je maar weet hoe je één gamebrekende bug uit de weg kunt gaan. We zetten vijf dingen op een rij waar je op moet letten als je op de PS5 speelt.

Begin augustus verscheen Baldur's Gate 3 eerder dan verwacht voor pc - een poging om niet ondergesneeuwd te raken bij Starfield in september. Sinds deze week is de game er ook voor PlayStation 5, met de belofte dat voor het einde van dit jaar een Xbox-versie wordt uitgebracht. Het is in de kern dezelfde game met dezelfde content, met een paar kleine kanttekeningen.

1. De game draait (grotendeels) op 60fps

Larian belooft een framerate van 60 frames per seconde in de performance-modus, waarbij de resolutie iets lager uitvalt. Dat maakte de game tijdens het spelen ook goed waar. Act 1 en 2 liepen soepel, met hier en daar wat dips in het grafisch wat intensievere Act 3.

Hoe dat zich verhoudt met de pc-versie hangt af van jouw gamemachine. De consoleversie is in elk geval significant mooier dan wanneer je op bijvoorbeeld een Steam Deck speelt.

2. De besturing is verwarrender dan op pc

De besturing met de DualSense-controller is zo goed als identiek aan de controlleroptie bij de pc-versie. Larian had gezegd deze interface nog wat te tweaken voor de PS5-versie, maar wij konden geen noemenswaardige veranderingen vinden.

Het spel bestuurt op zich prima met een controller, maar is wel een stuk verwarrender dan met muis en toetsenbord. Je acties zijn met een gamepad niet gesorteerd, waardoor alles door elkaar staat. Voor beginners kan het daarom in eerste instantie wat zoeken en uitpluizen zijn.

3. Een HDR-bug kan de game onspeelbaar maken in donkere gebieden

We kregen de PS5-versie een paar dagen voor release, maar konden in die vroege periode niet spelen door een hardnekkige bug. Deze maakte alle schaduweffecten pikzwart, waardoor gebieden onherkenbaar werden als je in het donker stond. Het maakt de game onspeelbaar in grotten, zoals bij de Underdark.

Wat blijkt: deze bug wordt veroorzaakt door de HDR-instellingen van de PlayStation 5. Schakel HDR uit en herstart de console en je kunt de game gewoon spelen - al oogt ie dan iets fletser dan je gewend bent. Een probleem dat hopelijk snel wordt opgelost.

Er zijn meer bugs, maar dat zijn grotendeels problemen die je ook in de pc-versie aantreft. Want eerlijk: Baldur's Gate 3 is op het moment gewoon wat buggy. Gelukkig zijn geen hiervan zo ingrijpend als ons HDR-probleem.

4. Er zijn cross-saves, maar geen cross-play

Log in op je PlayStation 5 met een Larian-account en je kunt je saves van de pc-versie op de console downloaden. Het werkt naadloos en zoals verwacht, en maakt de PS5-versie een goede metgezel voor de game op Steam Deck. Dan kun je immers wisselen tussen een lichte versie voor onderweg en een mooie game op je tv thuis.

Van cross-play is helaas geen sprake: je kunt alleen coöperatief spelen met andere PlayStation-spelers. Verwacht dus niet dat je kunt meespelen met een pc-campagne. Larian gaf onlangs aan dat cross-play in de toekomst wel op het menu staat.

©GMRimport

5. Er is splitscreen

Je kunt de game ook samen met een vriend spelen in splitscreen multiplayer. Dat werkt exact zoals de online optie, maar dan met bijvoorbeeld je partner op de bank. We hebben een stuk op die manier gespeeld en qua prestaties bleef de game stabiel.

Mocht je dit artikel in de toekomst lezen als de Xbox-versie is verschenen, let dan goed op: de Series S-versie bevat geen splitscreen op release, de Series X wel.

Met bovenstaande informatie hebben we je de belangrijkste informatie over de PS5-versie van Baldur’s Gate 3 gegeven. Mocht je meer over de game zelf en diens kwaliteit willen lezen, kun je hier de uitgebreide review van de pc-versie er op naslaan. Veel plezier met dit geprezen rollenspel!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!