Batman, Metro en Vendetta Forever - de beste vr-games van dit najaar
Gamer.nl
Achtergrond

Batman, Metro en Vendetta Forever - de beste vr-games van dit najaar

Op Quest met Batman

Met onder andere Batman en Metro zat het afgelopen seizoen vol met uitstekende virtualrealitygames. We zetten de vijf meest noemenswaardige titels van het najaar op een rij.

Virtual reality kan soms een ondergeschoven kindje zijn. Waar de meesten wel een PlayStation, Switch of Xbox in huis hebben staan, is het aantal verkochte vr-headsets daarmee vergeleken vrij klein. Zonde, want vooral dit jaar zijn er buitengewoon veel vr-games uitgekomen die waardig zijn voor een plekje in een GOTY-lijst.

Hieronder vind je niet een overzicht van iedere vr-game van het najaar, maar van de vijf titels die het meest in het oog sprongen - en waarvan velen lieten zien dat vr zich in 2024 prima kan meten met de grootste titels op pc en consoles.

Batman: Arkham Shadow

Het is makkelijk om sceptisch over Arkham Shadow te zijn: Rocksteady's franchise kwam al eens naar PlayStation VR, maar was toen niks meer dan een veredelde techdemo. Bovendien is dit nieuwe deel in handen van studio Camouflaj en daarmee niet meer het oorspronkelijke Arkham-team. Juist die zorgen maken Arkham Shadow zo'n verrassing: Camouflaj is er in geslaagd een game neer te zetten die eigenlijk alle basiselementen van de Arkham-reeks vertaalt naar virtual reality.

In Arkham Shadow ga je op zoek naar de mysterieuze Rat King, die vanuit de gevangenis zijn netwerk aan beroepscriminelen aanstuurt. Je gaat undercover in de zwaarbeveiligde gevangenis van Gotham, waar je overdag met criminelen babbelt en 's avonds een geïmproviseerde Batcave induikt om de gedetineerden het leven zuur te maken. Deze wat kleinere setting zorgt ervoor dat de game eerder op Arkham Asylum lijkt dan op Arkham City of Arkham Knight, maar het geeft ook een focus die ontbreekt in die sandboxachtige delen in de reeks.

Net als in voorgaande games doe je in Arkham Shadow drie dingen: verkennen, vechten en sluipen. Het verkennen en sluipen is nagenoeg identiek aan de rest van de reeks. Dat lijkt simpel, maar het is buitengewoon knap hoe Camouflaj deze vorm van gameplay naar vr vertaalt zonder spelers in no-time misselijk te maken.

Het vechtsysteem is het meest ingenieuze onderdeel van Arkham Shadow. Ook hier is dit gebouwd op een mix van aanvallen en counteren. Zie je het symbool dat je wordt aangevallen, dan kun je een arm die kant opsteken om te pareren. Bevinden de symbolen zich in je ooghoeken, dan beweeg je jouw arm die kant op om hetzelfde te doen. Aanvallen doe je door simpelweg je vuist naar voren te werpen. Maar dan de twist: bij iedere aanval en counter sprint je automatisch naar je vijand toe. Hierdoor kun je razendsnel over het strijdveld bewegen zonder een grote speelruimte nodig te hebben.

Vechten voelt als een ritmegame en is bij verre het meest aanstekelijke onderdeel van Arkham Shadow. Had je dit systeem losgetrokken, dan was het op zichzelf al een oprecht leuk vr-spel geweest. Maar bij Arkham Shadow is het onderdeel van een groter geheel, dat aanvoelt als een AAA-game in vr.

Platforms: Meta Quest 3, 3S

Watch on YouTube

Vendetta Forever

Je loopt een zwaarbewaakte basis binnen en ziet een huursoldaat je kant op draaien. Voor hij er erg in heeft schiet je hem in zijn hoofd met de laatste kogel van je pistool. Je gooit het wapen weg en grijpt naar het pistool van de dode soldaat, waarna je ineens naar zijn locatie wordt getransporteerd en het vuurwapen in handen krijgt. Je draait naar links en ziet drie anderen, die je met goed geplaatste kogels uitschakelt. Eén van hen laat een mes vallen, waar je met je vrije hand naar knijpt om naar diens positie te transporteren. Je gooit het mes tussen de schouderbladen van de lokale ringleider, gebruikt je hand om zijn jachtgeweer te pakken en vuurt vanaf zijn oude positie salvo's naar zijn twee laatste handlangers.

Het principe van Vendetta Forever is doodsimpel: je kunt niet lopen, maar teleporteert naar de positie van het wapen dat je probeert te pakken. Op die manier spring je razendsnel door levels heen terwijl je methodisch alle tegenstanders elimineert. Het weet één van de grootste problemen van vr te pakken - bewegen door de spelwereld - en maakt er juist één van de leukste spelsystemen van. Door het teleporteren voelt het alsof je continu voorwaarts in beweging bent, als John Wick die zijn vijanden vakkundig te lijf gaat.

Levels zijn kort, maar ook lastig: één kogel tussen jouw eigen ogen en je moet alweer opnieuw beginnen. Dat maakt het makkelijk om snel een potje te spelen en daagt je ook uit levels zo snel en efficiënt mogelijk te halen.

Platforms: Meta Quest 2, 3, 3S, PS VR2

Metro Awakening

Het in Nederland ontwikkelde Metro Awakening is misschien wel de meest sfeervolle vr-game van het jaar. Je baant je een weg door Russische metrosystemen in een post-apocalyptische omgeving, net als in eerdere Metro-games. De constante zoektocht naar zuurstof en overlevingsmiddelen komt buitengewoon goed tot zijn recht in virtual reality, waar je vr-bril zelf door de kijkhoek aanvoelt als een soort gasmasker.

Het is wel een game met een wat lager tempo dan andere vr-shooters. Je loopt langzaam rond, moet om hoekjes gluren en sluipt vooral veel. Visueel is Metro Awakening prachtig en beklemmend, al adviseren we de PS VR2-versie te spelen als je daar de hardware voor hebt: het oled-scherm met zijn diepe zwartwaarden zorgt ervoor dat donkere omgevingen realistischer voelen.

Eén ding om wel rekening mee te houden is de korte speeltijd: na een uur of tien hadden we het verhaal van Metro Awakening al uit. Een hard kritiekpunt is dat niet: liever zien we een tien uur durende vr-game van hoge kwaliteit dan honderd uitgesmeerde uren. Maar wie een game voor langere termijn zoekt, zit bij Metro niet aan het juiste adres.

Platforms: Meta Quest 2, 3, 3S, PS VR2, Steam

Watch on YouTube

Arizona Sunshine Remake

Virtual reality bestaat inmiddels lang genoeg dat er remakes beginnen te verschijnen van oudere titels. Zo ook Arizona Sunshine, de zombieshooter die Vertigo Games in 2017 maakte. Het is een remake die vooral visueel het één en ander verbetert: deze game kan zich beter meten met andere vr-titels, vooral als je op PCVR of PS VR2 speelt.

Gameplaytechnisch is het een vrij lineaire ervaring. Je beweegt door woestijnlevels die vooral bestaan uit kleinere, aan elkaar gekoppelde gebieden waar je begeleid door een minimaal verhaal je door hordes aan zombies schiet. Dat kan alleen, maar ook samen met een vriend. Fijn is de optie voor cross-play, waardoor bijvoorbeeld PS VR2-spelers met Quest-vrienden kunnen spelen.

Arizona Sunshine Remake voelde na afloop wel erg aan als een reliek van de begindagen van virtual reality, toen het origineel verscheen. Het is in eerste instantie leuk om in vr door hordes zombies te knallen, maar enige diepgang ontbreekt. Dat was prima toen we nog maar net vr aan het ontdekken waren, maar de game voelt nodeloos ouderwets tussen de verdere line-up in dit artikel. Bovendien is het een spel dat je in een luttele drie uur al kunt uitspelen.

Platforms: Meta Quest 2, 3, 3S, PS VR2, Steam

Behemoth

Mediahuis Skydance is stilletjes bezig om de meest notabele ontwikkelaar van vr-games te worden. Na Archangel en The Walking Dead: Sants & Sinners heeft de studio zijn fantasygame Behemoth uitgebracht, die duidelijk is geïnspireerd door Shadow of the Colossus. Je reist het land af om de zogeheten Behemoths te vinden en doden, gigantische reuzen wiens aanwezigheid het koninkrijk hebben vervloekt.

De Behemoths staan centraal in het verhaal, maar gameplaytechnisch spelen ze eigenlijk een relatief kleine rol: je bent vooral bezig met het verkennen van een grauwe, kille fantasywereld die aanvoelt als iets dat je in Dark Souls of A Song of Ice and Fire zou aantreffen. Je beklimt bergen, vecht tegen monsters in kerkers en gebruikt een enterhaak om door de lucht te zwiepen. Het is een leuk, onderhoudend avontuur dat je tijdens zijn wat korte speelduur van zeven uur bezighoudt.

Visueel is Behemoth prachtig. In trailers komt de game niet goed tot zijn recht, simpelweg omdat je die video's niet in een vr-headset bekijkt. Maar tijdens het spelen word je opgeslokt door de sfeervolle omgevingen, waarin torens verstopt in mist staan of fakkels een onheilspellende tempel belichten. Naar vr-standaarden is het één van de mooiste titels van het moment. Daar staat tegenover dat de game snel in herhaling valt: heb je een paar omgevingen gezien, dan weet je min of meer hoe de rest er uitziet.

Behemoth was bij onze speelsessie wat buggy, maar in de afgelopen weken zijn patches verschenen die het gros van de problemen oplossen. Daarmee is ook het staminasysteem aangepakt, waardoor gevechten in de tweede helft van de game een stuk leuker moeten aanvoelen.

Platforms: Meta Quest 2, 3, 3S, PS VR2, Steam

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Devil May Cry-regisseur zou graag remake ontwikkelen
Gamer.nl
Nieuws

Devil May Cry-regisseur zou graag remake ontwikkelen

Hideki Kamiya zou ook graag een remake van Viewtiful Joe maken

Hideki Kamiya, de regisseur van de allereerste Devil May Cry, heeft de wens uitgesproken om een remake van die game te ontwikkelen.

Dat liet hij weten in een video op zijn YouTube-kanaal. Daarin werd hem de vraag gesteld of hij aan een remake van Devil May Cry zou willen werken, waarop hij positief antwoordde. Ook lijkt het hem interessant om aan een remake van Viewtiful Joe te werken.

Devil May Cry verscheen in 2001 op de PlayStation 2. De ontwikkeling van de actiegame begon met de intentie om Resident Evil 4 te maken, maar al snel groeide het uit tot een compleet nieuw spel. Vietwiful Joe kwam in 2003 uit op de GameCube en biedt sidescrolling-actie.

Remakes van Devil May Cry en Viewtiful Joe van Kamiya lijken niet meer zo onwaarschijnlijk als voorheen. Kamiya is inmiddels al enige tijd vertrokken bij PlatinumGames en heeft zijn onafhankelijke ontwikkelstudio Clovers Inc. opgericht. Hij heeft de handen ineengeslagen met Capcom voor een vervolg op cultgame Okami. Capcom is ook de eigenaar van Devil May Cry en Viewtiful Joe.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen
Gamer.nl
Nieuws

Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen

Het zou om de grootste overname in de Nederlandse esports ooit gaan

De internationale esportsorganisatie Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen. De organisatie praat over de grootste overname in de Nederlandse esports ooit.

Het in 2018 opgerichte Team Gullit geldt als een van de meest succesvolle Nederlandse EA Sports FC-teams (voorheen Fifa). Zo heeft het team twee Europese kampioenschappen, de eChampions League en de Fifae World Cup gewonnen. De overname komt niet uit de lucht vallen: vorig jaar namen Team Liquid en Team Gullit al gezamenlij kdeel aan de Esports World Cup. Team Gullit zal voortaan uitkomen onder de naam Team Liquid.

Victor Goossens, co-CEO en oprichter van Team Liquid: “Team Gullit heeft iets bijzonders neergezet met hun vernieuwende en ondernemende aanpak. Ze combineren het opleiden van talent met sterke content, slimme marketing en een krachtige link met Ruud Gullit – een icoon in het Nederlandse voetbal. Hun hoofdkantoor in Alkmaar wordt een extra Team Liquid-hub in Nederland, een plek waar we spelers-bootcamps en fan-events tot leven brengen. We zijn trots dat ze nu onderdeel zijn van Team Liquid."

Ook Team Gullit-medeoprichter Schalk Stalman is enthousiast: “Toen Corné Dubelaar en ik Team Gullit oprichtten in 2018, dachten veel mensen dat het enkel voortkwam uit mijn persoonlijke passie voor EA FC. Maar ik heb altijd geloofd in de culturele en commerciële impact van gaming – en EA FC in het bijzonder – en deze overname bevestigt dat. In mijn ogen kan Team Gullit nog succesvoller worden onder de vleugels van Team Liquid, en als adviseur zal ik nauw betrokken blijven bij dat proces.”

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!