De Switch 2 is Nintendo op zijn veiligst (en prijzigst)
Gamer.nl
Achtergrond

De Switch 2 is Nintendo op zijn veiligst (en prijzigst)

De Direct stemt voorzichtig positief

Tijdens de afgelopen Nintendo Direct ontvingen we eindelijk meer details over de Nintendo Switch 2 en de games die er voor uitkomen. Buiten hogere prijzen voor hardware en software waren er geen écht grote verrassingen. We kunnen het Nintendo nauwelijks kwalijk nemen dat ze het op safe spelen, maar missen toch een beetje de wilde uitspattingen van het bedrijf.

De onthulling van de Switch 2 eerder dit jaar maakte al duidelijk dat Nintendo zijn strategie op dezelfde voet als de huidige Switch voort zou zetten. Het apparaat is wederom een hybrideconsole die je op de tv kunt aansluiten of als handheld kunt gebruiken. Werp enkel een vluchtige blik, en het apparaat ziet er precies hetzelfde uit als de Switch die al jaren thuis bij je staat te pronken.

Nieuw(ig)

Natuurlijk is de Switch 2 niet helemáál hetzelfde. Het feit dat de Joy-Cons nu als een soort computermuizen kunnen functioneren bijvoorbeeld is vast een uitkomst bij strategiegames, zoals de aangekondigde Switch 2-versie van Civilization 7. Nintendo wist deze nieuwe feature echter zelf niet helemaal te verkopen – daar oogde de Rocket League-wannabe Drag X Drive toch wat te onafgewerkt en generiek voor. Het blijft dus wachten op een echt interessante toepassing vanuit de consoleboer zelf.

Ook nieuw is de C-knop, dat GameChat opent. Nintendo kleedt het allemaal uiterst gelikt aan, maar dit is eigenlijk gewoon voice- en videochat met wat extra opties. Het is vooral een slimme toevoeging, omdat de wereld – en dus ook gaming – steeds socialer wordt, en Nintendo op dit gebied hopeloos achterloopt op de concurrentie. De mogelijkheid om met een druk op de knop gameplay te delen met de chatgroep is daarbij een fijne bijkomstigheid. We zien voor GameChat dan ook kansen om een belangrijke Switch 2-functie te worden. Tenminste, als Nintendo het slim integreert in zijn games. Mario Kart World lijkt dat in ieder geval te suggereren, want lekker rondscheuren in die open spelwereld terwijl we met vrienden kletsen klinkt best aanlokkelijk.

Watch on YouTube

Buiten de bovengenoemde toevoegingen zet de Switch 2 echter vooral de Switch-ervaring die we al jaren kennen voort. Nintendo zou dan ook wel gek zijn als ze nu het wiel opnieuw proberen uit te vinden, want de Switch is op de Nintendo DS na het meest succesvolle game-apparaat van het bedrijf. Voor het bedrijf achter de gekke consoles als de Virtual Boy en Wii U voelt de Switch 2 erg veilig, maar dat zijn dan ook niet voor niets de minst succesvolle Nintendo-consoles. De echte innovatie moet deze generatie dus van de games zelf komen.

Games over

Juist daar steekt het een beetje. We zagen geen games die ons omverbliezen met aanwezige creativiteit. Mario Kart World heeft nu zoals gezegd een open spelwereld, een slimme truc om te verbloemen dat de game zowel qua uiterlijk als gameplay nauwelijks lijkt te verschillen van Mario Kart 8 Deluxe. Kirby Air Riders en Hyrule Warriors: Age of Imprisonment zijn op het eerste gezicht rechttoe rechtaan vervolgen op games die nou niet bepaald bekendstaan als favorieten. Donkey Kong Bananza is de meest opvallende game in Nintendo’s eigen line-up. Zeker, het is weer een 3D-platformer, maar eentje met een nieuw, destructief mechanisme dat op zijn minst intrigeert.

Ook andere uitgevers wisten onze hartslag nauwelijks te verhogen. Cyberpunk 2077, Elden Ring: Tarnished Edition, Split Fiction, Street Fighter 6, Borderlands 4, Tony Hawk’s Pro Skater 3+4, Final Fantasy 7 Remake: het zijn games die allemaal al geruime tijd verkrijgbaar zijn op andere platforms, of daar binnenkort op verschijnen. Voor mensen die al een PlayStation 5 of Xbox Series thuis hebben staan biedt de third-party line-up dan ook geen meerwaarde, al worden Nintendo-only gamers wel in één klap naar de moderne tijd getransporteerd. Alleen Fromsoftware leverde tegen het einde van de Direct een échte verrassing in de vorm van Switch 2-exclusive The Duskbloods. De focus op multiplayer maakt ons nog lichtelijk sceptisch, maar de trailer zag er toch weer verdraaid lekker uit.

Premium merk

De verbetering in graphics en prestaties is misschien nog wel het belangrijkste wapenfeit van de Switch 2. De voorganger is al jaren hopeloos verouderd, en de Switch 2 kan in ieder geval moderne titels aan. Of dat over drie tot vijf jaar nog steeds het geval is moet nog maar blijken, maar voor nu voelt de Switch 2 toch als fijne nieuwe technologie – in ieder geval binnen het handheldsegment.

De beelden van Metroid Prime 4 Beyond in 4K en 60 fps (of desgewenst in 1080p en 120 fps) lieten ons watertanden, de kleuren in Donkey Kong Bananza spatten van het scherm en de HDR in de Switch 2-upgrade van Zelda: Tears of the Kingdom verblindde ons. De Switch 2 hangt qua pure kracht mogelijk ergens tussen de PlayStation 4 Pro en Xbox Series S in. Dat zou zeker voor Nintendo weleens genoeg kunnen zijn om ons alsnog omver te blazen.

Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. De Switch 2 is met 469,99 euro (en 509,99 euro met Mario Kart World geleverd) een stuk prijziger dan de eerste Switch op release. Ook over de prijs van Mario Kart World is veel te doen: het spel gaat 79,99 euro digitaal en 89,99 euro fysiek kosten. En 89,99 euro voor de Pro Controller is ook niet mis. Daarmee lijkt Nintendo ouderwets zelfverzekerd te zijn – misschien zelfs iets té.

Na de Wii U had het bedrijf iets te bewijzen en moest de Switch wel een succes worden, dus was de console scherp geprijsd. Maar na meer dan zeven jaar aan voorspoed durft the big N zich weer als een premium merk neer te zetten. We twijfelen er niet aan dat de hardcore fans rond de release veelvuldig hun portemonnee trekken, en natuurlijk is er nog zoiets als inflatie - kijkend over decennia zijn games in principe alleen maar goedkoper geworden.

Juist in deze onzekere tijden moet echter nog maar blijken of de gemiddelde consument staat te springen om juist het bedrijf dat de afgelopen jaren zo ‘lekker voordelig’ was de volle mep te geven. Met Mario Kart kom je in ieder geval een heel eind, maar hopelijk ligt er in de toekomst ook meer vernieuwing in het verschiet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De geschiedenis van de Sonic-racegames in beeld
Gamer.nl
Nieuws

De geschiedenis van de Sonic-racegames in beeld

Sega heeft een video uitgebracht waarin de geschiedenis van de Sonic-kartracers in beeld wordt gebracht. Daarnaast worden er nieuwe beelden van het aankomende Sonic Racing Crossworlds getoond.

In 'The History of Sonic Racing' geeft YouTuber Sam's Procrastination Station namens Sega een geschiedenislesje in de diverse Sonic-racegames, met onder andere Sonic R en Sonic Riders. Verderop in de video staat gameplay van het aankomende Sonic Racing Crossworlds centraal, en zijn er diverse tracks te zien, waaronder parcoursen gebaseerd op Windmill Isle en Cool Edge (uit Sonic Unleashed), White Cave (uit Sonic Riders) en Starlight Carnival (uit Sonic Colors).

Sonic Racing Crossworlds werd afgelopen december tijdens The Game Awards aangekondigd. In de game kunnen spelers met hun karts en hooverboards tijdens het racen in verschillende dimensies verzeild raken via zogeheten Travel Rings.

Sonic Racing Crossworlds komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch, Steam en Epic Games Store. Een releasedatum is nog niet bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De Switch 2 Joy-Cons maken minder geluid bij force feedback
Gamer.nl
Nieuws

De Switch 2 Joy-Cons maken minder geluid bij force feedback

Minder herrie, dezelfde intensiteit

De HD Rumble in de Joy-Cons van de Nintendo Switch 2 maakt blijkbaar minder geluid dan de Joy-Cons van de eerste Switch.

Dat meldt Nintendo op zijn website (via VGC). Op een pagina over backward compatibility voor Switch-games op Switch 2 worden diverse first-party games genoemd die op Switch werken, maar de oorspronkelijke controllers nodig hebben of anders werken met Switch 2-controllers.

Bij 1-2-Switch wordt gemeld dat ook de Joy-Cons voor de Switch 2 gebruikt kunnen worden om de game te spelen. Daarbij wordt wel gemeld dat het spel mogelijk moeilijker kan zijn, omdat de HD Rumble in de controller minder geluid maakt. Dat geluid werd bij sommige minigames in 1-2-Switch juist gebruikt.

"De volume van de force feedback-vibraties in de Joy-Con 2-controllers is verlaagd ten opzichte van de Switch Joy-Con-controllers", zo oppert Nintendo. "Daardoor kan het moeilijker zijn om de verborgen Joy-Con 2 te vinden wanneer de minigame Joy-Con Hide & Seek wordt gespeeld." In dit spel moeten spelers de controller verstoppen en moeten anderen de controller zien te vinden door naar het geluid die de HD Rumble maakt te luisteren.

Zover bekend zal deze vermindering van geluid geen invloed hebben op de intensiteit van de force feedback van de Joy-Con 2-controllers. Het is wel goed nieuws voor mensen die de Joy-Cons van de eerste Switch teveel geluid vonden maken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!