De Top 100 van 2025 - Deel 5: 10 t/m 1
PU.nl
Achtergrond

De Top 100 van 2025 - Deel 5: 10 t/m 1

Waar kijken we het meeste naar uit?

Het jaar zit er weer bijna op. Traditiegetrouw blikt Gamer.nl vooruit naar de meest veelbelovende games van volgend jaar. In de Top 100 van 2025 hebben we de afgelopen vier dagen negentig potentiële toppers voorbij zien komen. Vandaag, op oudjaar, is het tijd voor de tien meest veelbelovende spellen van volgend jaar volgens de GNL-redactie!

Lees hier de regels voor de Top 100 van 2025 en waarom bepaalde games wel of niet in de lijst staan. Je vindt daar ook een aantal spellen die de lijst niet hebben gehaald.

Heb je de vorige afleveringen gemist? Je vindt ze hier:

·       De Top 100 van 2025: Deel 1: 100 t/m 71

·       De Top 100 van 2025: Deel 2: 70 t/m 41

·       De Top 100 van 2025: Deel 3: 40 t/m 26

·       De Top 100 van 2025: Deel 4: 25 t/m 11

10. Split Fiction

Ontwikkelaar: Hazelight Studios
Platform(s): pc, PS5, Xbox Series X/S
Releasedatum: 6 maart 2025

“Fuck de Oscars.” De meesten van ons kennen Josef Fares, de charismatische aanvoerder van ontwikkelaar Hazelight Studios, bovenal van die uitspraak. Toen hij dit zei stond hij naast The Game Awards-presentator Geoff Keigley te orakelen over hoe belangrijk deze awardshow was ten opzichte van de wereldberoemde filmprijsuitreiking. Een paar jaar later mocht hij zelf de award voor game van het jaar in ontvangst nemen voor het coöperatieve spektakel It Takes Two. Dat trucje wil hij nog eens uitvoeren met zijn volgende wapenfeit, Split Fiction. Aan zijn enthousiasme zal het in ieder geval niet liggen.

Een schoenmaker blijft als hij verstandig is bij zijn leest, en Fares neemt dat advies ten harte. Net als It Takes Two – en daarvoor A Way Out – is Split Fiction een co-op-game waarin je met z’n tweeën allerlei doldwaze situaties beleeft. Waar het in It Takes Two nog om een getrouwd stel ging dat per ongeluk tot insectenformaat krimpt, zijn het nu twee schrijvers die verhalen voor levensechte doch virtuele simulaties maken. Door omstandigheden komen ze in hun eigen creaties vast te zitten, en zullen ze elkaar door een mengelmoes van een fantasy- en een sciencefictionverhaal moeten slepen om er zonder kleerscheuren weer uit te komen. De eerste beelden hinten in ieder geval naar een spirituele opvolger van It Takes Two met wederom een verscheidenheid aan gameplaymechanieken, maar dan op standje honderd. Dat klinkt misschien veilig voor de man die ooit zijn middelvinger opstak naar zo’n honderd miljoen kijkers, maar Fares kennende wordt het hoe dan ook een doldwaze achtbaanrit.

9. Mixtape

Ontwikkelaar: Beethoven & Dinosaur
Platform(s): pc, PS5, Xbox Series X/S
Releasedatum: 2025

De Xbox Games Showcase die afgelopen juni werd uitgezonden zat vol met potentiële toppers van Xbox Games Studios; velen kwamen we eerder in deze Top 100 tegen. Tijdens de presentatie was het echter vooral een indiegame genaamd Mixtape die onze harten stal en zich nu dan ook bij onze tien meest veelbelovende titels van 2025 mag voegen. Deels is dat te danken aan de vorige game van ontwikkelaar Beethoven & Dinosaur, de trippy en muzikaal verrukkelijke platformer The Artful Escape, maar het is toch vooral de onthullingstrailer van Mixtape die precies de juiste snaar raakt.

In de laatste nacht van hun middelbareschooltijd herbeleven drie vrienden hun mooiste avonturen van de afgelopen jaren in hun fantasie. Die herinneringen worden voorgeschoteld als een mixtape (hah!) aan ervaringen, geaccentueerd door schijnbaar aanzienlijke variatie in gameplaysegementen – van lekker rondskaten tot een 2D-platformgame gesitueerd in de tuinen van een buitenwijk. Maar laten we vooral niet de meteen enthousiasmerende soundtrack vergeten, met muziek van bands en artiesten als The Smashing Pumpkins, Joy Division, Iggy Pop en Siouxsie and the Banshees. Dit alles moet er voor zorgen dat Mixtape voor gamers uit de jaren tachtig en negentig, en hopelijk ook jongere spelers, als een warm bad aanvoelt. Nog één keer onze jeugd herbeleven door de nostalgische krachten van muziek? Ja, graag!

8. Monster Hunter Wilds

Ontwikkelaar: Capcom
Platform(s): pc, PS5, Xbox Series X/S
Releasedatum: 28 februari 2025

Monster Hunter was ooit vrijwel alleen bekend bij PSP-eigenaren in Japan, maar Capcoms franchise is die bescheiden oorsprong inmiddels al lang en breed ontstegen. Nu is de reeks een wereldwijd fenomeen die mede dankzij Monster Hunter World en meerdere succesvolle delen op Nintendo’s platforms tientallen miljoenen gamers aanspreekt. Monster Hunter Wilds moet de volgende stap in complete wereldheerschappij worden en zet vooral in op een gestroomlijndere ervaring. De gevechten met de grootste monsters in de reeks kunnen immers zomaar een kwartier tot een halfuur in beslag nemen, dus nieuwe spelers kunnen daar wel een helpende hand bij gebruiken.

Een van de manieren waarop Capcom die hulp biedt, is de Focus Mode. Daarmee zijn duidelijk de zwakke plekken en verwondingen van een monster te zien. Het wezen precies op die punten aanvallen zorgt natuurlijk voor maximum damage. Nog zo’n ouderwetse feature van vorige Monster Hunter-delen was dat je maar één wapen mee kon nemen op jacht. Een goede voorbereiding was dus essentieel, want verschillende monsters vragen om verschillende wapens. In Wilds kun je echter altijd een tweede wapen meenemen op mount, waardoor je minder snel in de aap gelogeerd bent. Dit en diverse andere aanpassingen maken het leven van jagers een stuk aangenamer. Zolang de verder uitdagende gameplay en het verkennen van een rijke spelwereld niet verloren gaat, zou dit wel eens de meest gebalanceerde Monster Hunter tot nu toe kunnen worden.

7. Clair Obscur: Expedition 33

Ontwikkelaar: Sandfall Interactive
Platform(s): pc, PS5, Xbox Series X/S
Releasedatum: voorjaar 2025

Vernieuwing komt soms uit een onverwachte hoek. Zo kan het gebeuren dat een Franse ontwikkelaar een frisse wind door het in Japan geboren rpg-genre blaast. Daar hopen we in ieder geval op kijkend naar Clair Obscur: Expedition 33. Die debuutgame van ontwikkelaar Sandfall Interactive stelt als doel turn-based gevechten naar de eenentwintigste eeuw te vertalen. Met real-time acties moet de game het beurtelingse gepiel in menu’s in ieder geval een stuk meer schwung geven. Hoewel het ons nog niet precies duidelijk wordt hoe dat precies in zijn werk gaat, kunnen we het er allemaal wel over eens zijn dat turn-based menu’s er nog nooit zo flitsend uit hebben gezien als in de eerste beelden van Clair Obscur.

De game draait verder om een mysterieuze entiteit genaamd de Paintress die de wereld elk jaar opnieuw ‘schildert’. Ze plaatst elke keer ook een vervloekt cijfer op een monoliet, met als gevolg dat iedereen van de leeftijd die overeenkomt met dat cijfer in één klap verdwijnt. Daarbij gaat het nummer elk jaar omlaag, waardoor steeds jongere mensen de pineut zijn. Zoals de naam van de game al aangeeft is dit jaar het getal 33 aan de beurt, en een stel avonturiers trekt er op uit om de Paintress een halt toe te roepen. Dit opmerkelijke verhaal is op zijn minst een goed excuus om het hierboven beschreven vernieuwende gevechtssysteem te etaleren, evenals de met Unreal Engine 5 gemaakte grafische stijl geïnspireerd door de belle époque-periode. Stemmen van onder andere Charlie Cox (Daredevil), Andy Serkis (The Lord of the Rings) en Ben Starr (Final Fantasy 16) moeten het feestje compleet maken. Dat maakt van Clair Obscur: Expedition 33 ook met stip de hoogste notering voor een debuutgame in deze Top 100.

6. Elden Ring Nightreign

Ontwikkelaar: FromSoftware
Platform(s): pc, PS5, Xbox Series X/S
Releasedatum: 2025

Behold, dog! Er zijn verschillende gradaties in de behulpzaamheid van Elden Ring-spelers. Gelukkig ben je altijd maar één summon sign verwijderd van iemand die een onverslaanbare baas binnen de kortste keren in het stof laat bijten. De manier waarop je in Elden Ring spelers voor korte tijd kunt oproepen om ervoor te zorgen dat je niet compleet vast komt te zitten in de zoveelste bikkelharde FromSoftware-game, is misschien wel het meest revolutionaire aspect van het spel. Met dat in het achterhoofd is het eigenlijk volstrekt logisch dat aankomende spin-off Nightreign gecentreerd is rondom het multiplayeraspect van Elden Ring.

In Nightreign kun je dus met z’n drieën op avontuur gaan – of desgewenst alleen – en verken je Limveld, een verdraaide versie van Limgrave. In dit nieuwe en tegelijk erg herkenbare gebied moet je drie in-game dagen zien te overleven tussen de vele vijanden en gevaarlijke bazen, waarna je de Nightlord mag proberen te verslaan en krachtige items ontvangt die je bij je volgende sessie helpen. Het is een interessante variatie op de game die we in 2022 al in ons hart sloten. Zelfs battle royale-games lijken ter inspiratie te dienen, want het gedeelte van de spelwereld dat toegankelijk is krimpt per dag. FromSoftware heeft benadrukt dat Nightreign geen dlc voor Elden Ring betreft, maar een uniek, opzichzelfstaand avontuur. Kenners van de ontwikkelaar maken zich daar sowieso geen zorgen over, want alleen al uitbreiding Shadow of the Erdtree bood meer waardevolle content dan de meeste volledige games. Die welverdiende reputatie, gecombineerd met de kans om de wereld van Elden Ring op een verfrissende manier te ervaren, leveren Nightreign een zesde plek in deze zeer competitieve lijst op.

5. Metroid Prime 4: Beyond

Ontwikkelaar: Retro Studios
Platform(s): Nintendo Switch
Releasedatum: 2025

Je hebt van die games die we nooit meer in de Top 100 hadden verwacht. Metroid Prime 4 is er daar één van, want het spel werd een paar maanden na de release van de Nintendo Switch aangekondigd middels een logo. Dat was in 2017 om precies te zijn, en zevenenhalf jaar later staat de opvolger van die console al voor de deur, waar dit spel hoogstwaarschijnlijk ook voor uitkomt. De eerste ontwikkeljaren van Beyond verliepen dan ook stroef. Zó stroef, dat Nintendo besloot de ontwikkeling te herstarten en ditmaal Retro Studios, de makers van de vorige drie delen, weer een kans te geven.

Dat heeft uiteindelijk zijn vruchten afgeworpen, want de eerste beelden van Prime 4 die eerder dit jaar werden getoond zagen er heerlijk vertrouwd uit. Samus Aran landt met haar ruimteschip op een mysterieuze planeet, stapt uit, en vervolgens draait de camera in haar helm en bén je de premiejager. Het voelt alsof we onze kekke paarse GameCube na al die jaren weer aanzetten en het buitenaardse avontuur naar ons lonkt. Toegegeven, we zijn inmiddels meerdere decennia verder en hebben in de eerste trailer nog niets gezien wat we in de voorgaande delen ook niet hebben ervaren. Tegelijkertijd hebben we het volste vertrouwen in Retro Studios en verwachten we dat Beyond veel meer om het lijf heeft dan dat we tot nu toe hebben aanschouwd. En ook al wordt Beyond vooral méér Metroid Prime, hoor je ons alsnog niet klagen. Het is te lang geleden, oude vriendin. Tijd om de Scan Visor uit het vet te halen en ons onder te dompelen in een exotische nieuwe spelwereld.

4. Death Stranding 2: On the Beach

Ontwikkelaar: Kojima Productions
Platform(s): PS5
Releasedatum: 2025

Hideo Kojima’s games zijn een verworven smaak. Lang niet iedereen is gediend van de soms ellenlange filmpjes met verwarrende plotwendingen die insinueren dat Kojima zijn eigen scheetjes verrukkelijk vindt ruiken. Tegelijkertijd zijn mensen die zijn vage wereldopbouw en unieke gameplaymechanieken pruimen vaak juist extreem enthousiast over zijn werk. Wat dat betreft staan de haters en liefhebbers van de eerste Death Stranding lijnrecht tegenover elkaar. Een postbodesimulator waarin je alleen maar met wat pakketjes rondloopt door saaie natuurgebieden, zo stellen de haters. Een duizelingwekkend avontuur door prachtige, op IJsland gebaseerde omgevingen waarin de reis en de verschillende gameplaysystemen die daarbij komen kijken belangrijker zijn dan de bestemming, aldus de fans. Aan Kojima de taak om zowel vriend als vijand tevreden te stellen met het vervolg waarvan we niet eens durfden te hopen dat het zou komen.

De eerste beelden beloven in ieder geval veel goeds voor iedereen die Death Stranding een warm hart toedraagt. We zien Sam Porter Bridges – nog altijd vertolkt door The Walking Dead-acteur Norman Reedus – met pakketjes door allerlei nieuwe omgevingen wandelen, van de duinen in een woestijn tot een stad bij nacht. Ook lijken veranderingen in de natuur – waaronder een aardverschuiving en een overstroming – roet in het eten te gooien. De fijnproever weet dat dit weer allerlei transportatie-uitdagingen met zich meebrengt, en we zijn razend benieuwd in hoeverre dit soort situaties gescript zijn of juist op elk moment de kop op kunnen steken. Minstens zo interessant zijn de rare personages, interacties en tussenfilmpjes die nu al veelvuldig zijn gedeeld via meerdere trailers. Een kleine, pratende pop lijkend op een filmregisseur; Troy Baker uitgedost in The Crow-make-up met een gitaargeweer; een fotoshoot met een stel beroemde actrices: Death Stranding 2: On the Beach wordt weer een tour de force aan werkelijk getikte hersenspinsels van een van de absolute sterontwikkelaars die deze industrie rijk is.

3. Ghost of Yotei

Ontwikkelaar: Sucker Punch Productions
Platform(s): PS5
Releasedatum: 2025

Sucker Punch Productions lijkt een soortgelijke weg als mede-Sony-studio Naughty Dog te hebben afgelegd. Waar laatstgenoemde eerst kleurrijke platformers maakte in de vorm van Crash Bandicoot en Jak & Daxter, staat de studio nu vooral bekend als de hofleverancier van grootschalige, filmische games met een volwassen ondertoon zoals Uncharted en The Last of Us. Ook Sucker Punch kent een speels begin met Sly Cooper. Vervolgfranchise InFamous heeft al een stoerdere toon, en met Ghost of Tsushima lijkt de studio definitief volwassen te zijn geworden. De game viel ook nog eens zeer goed in de smaak bij miljoenen gamers met een voorliefde voor het oude Japan. Met dat behaalde succes en een verfilming in het vooruitzicht kan een vervolg op de Ghost dan ook niet uitblijven.

Gelukkig lijkt Sucker Punch allesbehalve de kantjes ervan af te lopen. Het verhaal van Jin uit het eerste deel is immers afgerond, en daarom bezoeken we in Ghost of Yotei een nieuwe regio gedurende een andere tijd, met een compleet nieuw hoofdpersonage. We reizen ditmaal af naar het noorden van Japan, waar op het grote eiland Hokkaido de vulkaan Mount Yōtei staat. De game speelt zich zo driehonderd jaar na de gebeurtenissen uit het origineel af, en we maken kennis met de jonge vrouw Atsu, die blijkbaar uit is op wraak. De echte showsteler van de eerste trailer is echter toch de kleurrijke spelwereld, vol met variatie in natuur en klimaat. In Ghost of Tsushima was het ook al een genot om te voet of te paard je weg te vinden door dit oosterse paradijs terwijl de lokale fauna om je heen rent en fladdert, en de wind de route voor je uitstippelt. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat Ghost of Yotei een vergelijkbare rustgevende ervaring wordt. Tenminste, op de momenten dat we geen vijanden aan onze katana rijgen, natuurlijk.

2. Earthblade

Ontwikkelaar: Extremely OK Games
Platform(s): pc
Releasedatum: 2025

De cynicus in ons zou hier gewoon de tekst uit de 2024-editie van de Gamer.nl Top 100 willen kopieën. Sinds de publicatie van die toplijst eind vorig jaar hebben we immers geen noemenswaardige update over Earthblade gekregen, op een statement in maart na waaruit bleek dat het spel niet meer dit jaar zou verschijnen. De redactie is er niet zo van gediend om jaar in, jaar uit aan een lijntje gehouden te worden. Het is de voornaamste reden dat we Hollow Knight Silksong na vele vergeefse vermeldingen in eerdere Top 100-edities én na de radiostilte van dit jaar ditmaal toch maar uit lijst hebben geweerd, ook al hebben we de goede hoop dat de game toch echt in 2025 uitkomt. Misschien ijdele hoop, maar hoop doet leven.

Terug naar Earthblade, want die verdient elke minuut in de schijnwerpers. In de rol van een personage genaamd Névoa keren we terug naar een in puin liggende aarde om daar een tweedimensionale, metroidvania-achtige spelwereld te verkennen. Op zichzelf is deze beschrijving niet genoeg om een game op een torenhoge tweede plek te zetten, maar dat heeft natuurlijk alles te maken met de reputatie van Extremely OK Games. Zij verrijkten ons leven vorig decennium immers met Celeste, een weergaloze platformer die zich niet alleen als een droom laat besturen en uitzonderlijk goed leveldesign kent, maar ook nog eens een verpletterende indruk achterliet op het gebied van verhaalvertelling. Met zo’n indrukwekkende game in het kielzog is opvolger Earthblade natuurlijk meteen een van de belangrijkste indiegames van het komende jaar. Als het spel dat redt, tenminste. Anders kunnen we altijd eind volgend jaar nog een statement maken door Earthblade uit de Top 100 van 2026 te weren…

1. Grand Theft Auto 6

Ontwikkelaar: Rockstar Games
Platform(s): pc, PS5, Xbox Series X/S
Releasedatum: Najaar 2025

De game waar wij als redactie het meest naar uitkijken verrast waarschijnlijk niemand, maar dat maakt de nummer één-positie voor Grand Theft Auto 6 natuurlijk niet minder verdiend. Elke scheet die uit Rockstar Games, voormalige werknemers of theoretiserende fans kwam werd gedurende dit jaar tot in den treure geanalyseerd in de hoop ook maar een graankorrel aan nieuwe informatie los te pulken. Het mocht niet baten: de iconische ontwikkelaar gaf tot op de dag van vandaag niets prijs. We moesten het dus een heel jaar doen met die ene onthullingstrailer die sinds eind 2023 op ons netvlies staat gebrand.

Maar een trailer dat het was! In anderhalve minuut werden we zonder enige moeite overtuigd en overdonderd door de lokroep van Vice City, een virtuele versie van Miami die we meer dan twintig jaar geleden ook al eens hebben bezocht – zij het met veel minder grafische details. De glooiende stranden en met neon verlichte uitgaansstraten van GTA 6 spreken in ieder geval meteen tot de verbeelding, terwijl de op auto’s twerkende vrouwen, achtervolgingen met alligators en criminelen met paars geverfd haar die zo uit een meme lijken te zijn weggelopen ons herinneren aan Rockstars treffende persiflages van het eigenlijk net zo verknipte echte leven.

Watch on YouTube

Red Dead Redemption 2 bewees in 2018 al dat de Britse ontwikkelaar sinds Grand Theft Auto 5 flinke stappen heeft gezet op het gebied van verhaalvertelling. We zijn dan ook razend benieuwd naar de ontwikkelingen die het bedrijf sindsdien heeft gemaakt, en hopen dat het verhaal rondom hoofdpersonages Lucia en Jason een emotionele lading bevat waar het eerdere delen in deze verder nagenoeg perfecte franchise aan ontbrak. Een ander gebied waarop we nog mogelijkheden in groei zien, is de vrijheid die aan spelers wordt geschonken. De vrijheid om bijvoorbeeld vaker een gebouw binnen te stappen, of de vrijheid om missies op geheel eigen wijze te voltooien zonder dat je creativiteit stukgeslagen wordt met een ‘Mission Failed’-scherm.

Het is vooral een compliment aan deze reeks dat we niet verder komen dan bovenstaande uitingen van hoop. Het is immers nagenoeg zeker dat de kern van Grand Theft Auto 6 – de gedetailleerde spelwereld en het plezierige geweld dat je er in kunt plegen – weer van het allerhoogste niveau wordt. Het maakt van de game vast weer een duizelingwekkend monstersucces. Sterker nog, we durven te wedden dat een aanzienlijk deel van de mensen die dit jaar een PlayStation 5 Pro hebben aangeschaft, dat louter hebben gedaan om straks GTA 6 op de best mogelijke manier te kunnen ervaren. We kunnen ze niet eens ongelijk geven.

Dat waren ze dan, de honderd meest veelbelovende games van 2025 volgens de Gamer.nl-redactie, afgesloten met de tien titels waar we het meest naar uitkijken. Je kunt het eens of oneens zijn met de posities van verschillende games of zelfs onze redenatie om bepaalde spellen uit de lijst te weren. Toch denken we dat je niet anders kunt dan instemmen met onze mening dat 2025 een prachtig jaar op het gebied van gamereleases lijkt te worden.

Met de belofte aan al dat moois dat als een aangestoken sterretje in onze ogen wordt weerspiegeld, gaan wij op de redactie afscheid nemen van 2024. Doe vooral hetzelfde, en dan zien we je in 2025 weer terug zodat we je op de hoogte kunnen houden van al het moois dat komen gaat. Een heerlijk uiteinde van dit jaar toegewenst, gewaardeerde Gamer.nl-bezoeker!

De Top 100 van 2025 is samengesteld door de gehele redactie van Gamer.nl. De artikelen zijn geschreven door Dunke van Boekel, Tom Kerkhof, Michel Musters, Erik Nusselder, Luuc Ten Velde en Arthur van Vliet.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!