Gespeeld: In Donkey Kong Bananza moet alles kapot
PU.nl
Achtergrond

Gespeeld: In Donkey Kong Bananza moet alles kapot

Banaanzinnig

Als je ons helemaal naar Parijs laat afreizen om het nieuwste Nintendo-platform uit te proberen, dan is het natuurlijk wel zo lekker dat we aan de slag kunnen gaan met verschillende titels. Vijftig consoles met Mario Kart World was eigenlijk al genoeg voor een geslaagd evenement, maar een baanbrekende 3D-Donkey Kong-game? Dat geeft het geheel nét dat beetje extra punch.

En met baanbrekend bedoelen we niet dat Donkey Kong Bananza het 3D-platformgenre volledig herdefinieert. Nee, we bedoelen vooral dat de titulaire aap letterlijk elke baan, rots of muur waar hij op stuit in duizend stukken breekt. Toen Mario Kart World werd onthuld had het hele internet al wat te zeggen over het nieuwe ontwerp van Mario’s ietwat ruigere concullega, maar na het spelen van de eerste wereld van Bananza snappen we ineens precies waar die halfverstrooide blik vandaan komt.

HOOH-HOO

De welgemanierde, ingeburgerde aap die we dachten te kennen uit spin-offs en gastoptredens? Vergeet hem maar. Donkey Kong heeft zich in de afgelopen jaren volledig laten gaan en is weer helemaal terug bij zijn dierlijke instinct. Hij past zich niet meer aan, hij doet niet meer mee aan de maatschappij. Alles. Moet. Kapot.

We hoeven er geen doekjes om te winden: dat is precies wat Bananza is. En hoewel wij deze regressie van onze favoriete aap volledig toejuichen, worden we in het eerste kwartier compleet overrompeld. De camera schiet alle kanten op, rotsblokken vliegen om onze oren, en hoewel de besturing intuïtief aanvoelt, is er van controle nauwelijks sprake. Voor je het weet bungel je ondersteboven aan een plafond of duik je dwars door de ondergrond heen. Pure dierlijke chaos dus, waarbij de strakke platformactie waar Donkey Kong juist om bekendstaat, volledig naar de achtergrond lijkt te verdwijnen.

Watch on YouTube

Gelukkig kun je vrijwel alles kapotmaken. Dus ook al hang je ineens in een onmogelijke spagaat, met een paar goed geplaatste ‘BOOYAS’ ram je jezelf er altijd uit. Het went. Na het verzamelen van een paar gigantische bananen en goudstukken begin je zelfs steeds meer één te worden met het beest. Een half uur aan rotswerpen en hamsteren later breken we ineens uit de ondergrondse chaos. Voor ons strekt de eerste échte spelwereld zich uit: rotswanden, bomen, beekjes, vijanden en blauwe lucht zover het oog reikt. En dan klikt het: dit kan dus allemaal kapot.

OOOH?

Met een grote apensprong verlaten we de Breath of the Wild-achtige vista en volgen we onze weg naar wat het eindpunt van de wereld lijkt te zijn. Daar worden we al snel afgeleid. Hoog in de muur links van ons zien we een fossiel. Verstopt, alsof het niet gevonden wil worden. Onze Donkey-radar slaat meteen aan: geheimen!

Strakke platformactie is het hart van Donkey Kong-games en maakt de Country-reeks onweerstaanbaar, maar het verzamelen van geheime bananen, puzzelstukjes, ballonnen - en nu dus kennelijk fossielen - is minstens net zo kenmerkend en bijvoorbeeld de reden waarom Donkey Kong 64 zo geliefd (en gehaat) is. Uiteraard doen we er direct alles aan om dat fossiel uit de muur te trekken — soort FEBO voor apen. Een goedgeplaatste rotsworp blijkt genoeg, en hoewel het niet meer is dan een klein succesje, voelt het heerlijk. Zeker met de kennis dat deze hele wereld kapot kan – stel je eens voor wat we allemaal gaan vinden.

BANANA!

Hoe verder we komen, hoe meer geheimen we opgraven, hoe uitdagender het speurwerk wordt en hoe gevarieerder het sloopwerk wordt. Alles kan kapot? Nee, alles moet kapot! Dat is dan ook wat we het restant van de speelsessie hebben gedaan. Na een kleine twee uur spelen begonnen ook wij ons innerlijke dier te omarmen en kregen we de besturing steeds beter onder de knie. Terwijl we letterlijk op een rotsblok door het level surfen maakt de chaos plaats voor… gecontroleerde chaos?

Helaas was het op de locatie te druk om de soundtrack echt goed in ons op te nemen, dus of die net zo grandioos is als in voorgaande games, kunnen we je nog niet vertellen. Laten we in elk geval hopen dat David Wise’ legacy eer wordt aangedaan.

Wat dus begint als een complete wervelstorm van een sloopdrift, wordt gaandeweg een instinctief ritme — geen gevecht tegen de chaos, maar een dans mét de chaos. Of je nu op een rotsblok door het level surft, fossielen uit muren ramt of met een paar goed geplaatste ‘BOOYAS’ je eigen pad forceert: alles moet kapot. Maar juist in die ruwe, ontembare energie schuilt de magie: na twee uur spelen voelt het niet meer alsof we Donkey Kong besturen. We zíjn Donkey Kong, en we kunnen niet wachten om verder te spelen.

Donkey Kong Bananza is vanaf 17 juli dit jaar beschikbaar voor Nintendo Switch 2

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mortal Kombat 1: Definitive Edition nu beschikbaar
PU.nl
Nieuws

Mortal Kombat 1: Definitive Edition nu beschikbaar

Een totaalpakket met de game en de uitbreidingen in één

Warner Bros. Games NetherRealm Studios hebben een Definitive Edition van Mortal Kombat 1 uitgebracht met alle verschenen content bijgevoegd.

De Definitive Edition bevat het hoofdspel en de verschenen dlc voor de game. Denk aan de Khaos Reigns-verhaaluitbreiding, de twee Kombat Packs met dlc-personages en kostuums voor personages gebaseerd op de aankomende nieuwe Mortal Kombat-verfilming. De Definitive Edition kost 69,99 euro en is alleen digitaal verkrijgbaar.

Overigens zijn fans boos over de release van de Definitive Edition. Hoewel niet bevestigd, lijkt deze complete versie van de game te suggereren dat er geen nieuwe content meer voor Mortal Kombat 1 verschijnt. De uitgever en ontwikkelaar lieten eerder echter weten dat MK1 meerdere jaren ondersteund zou worden met nieuwe content.

Mortal Kombat 1 en de Definitive Edition zijn verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc. Tom Kerkhof beloonde het spel met een 80 in de review: "Mortal Kombat 1 haalt vooral kracht uit de formule die de serie groot heeft gemaakt. Dat betekent een hoge mate van toegankelijkheid, compleet bizarre en groteske personages en uiteraard bloed dat (zeer) rijkelijk vloeit. De Kameo-vechters zijn daarbij een uitstekende toevoeging die de gameplay de nodige diepgang geven. Hierdoor blijft Mortal Kombat 1 lang leuk om te spelen, ook als je al op de gruwelijke fatalities bent uitgekeken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Game of Thrones-spin-off A Knight of the Seven Kingdoms uitgesteld naar 2026
PU.nl
Nieuws

Game of Thrones-spin-off A Knight of the Seven Kingdoms uitgesteld naar 2026

De zes afleveringen zouden in eerste instantie dit jaar verschijnen

A Knight of the Seven Kingdoms, een nieuwe Game of Thrones-spin-off-serie, komt niet meer dit jaar uit, maar pas in 2026.

Dat werd tijdens de Upfront-presentatie van Warner Bros. Discovery aangekondigd. Zover bekend moet het eerste seizoen van de serie wel nog ergens aankomende winter verschijnen, dus een release begin volgend jaar lijkt vrij zeker. Tijdens de presentatie werd ook een nieuwe trailer getoond, al is die nog niet publiekelijk beschikbaar gesteld op internet. Hieronder kan wel de vorig jaar verschenen teaser nog eens bekeken worden.

A Knight of the Seven Kingdoms is gebaseerd op The Tales of Dunk and Egg van Game of Thrones-schrijver George R.R. Martin, en draait om een ridder (gespeeld door Peter Claffey van Vikings: Valhalla) en zijn schildknaap (gespeeld door Dexter Sol Ansell uit de laatste Hunger Games). Zij trekken samen door Westeros en belanden daar in allerlei spannende sitaties. Het verhaal speelt zich honderd jaar voor Game of Thrones af, net na een hevige burgeroorlog - de Blackfyre Rebellion - en tijdens het regeren van de Targaryens.

Martin zelf heeft begin dit jaar in ieder geval laten weten alle zes de afleveringen al te hebben gezien en ze fantastisch te vinden. De serie zou daarbij erg trouw blijven aan het bronmateriaal.

View post on X

A Knight of the Seven Kingdoms is gebaseerd op het gelijknamige boek van George R.R. Martin en draait om de avonturen van Ser Duncan the Tall (Dunk) en zijn jonge schildknaap Egg, die later een cruciale rol in de geschiedenis van Westeros blijkt te spelen.

Martin zelf is razend enthousiast over de tv-bewerking. In een blogpost uit januari schreef hij: “Ik heb alle zes afleveringen gezien (de laatste twee nog in ruwe versie), en ik vond ze fantastisch. Dunk en Egg behoren tot mijn favoriete personages, en de acteurs die we voor hen hebben gevonden zijn geweldig. De rest van de cast is ook top. Wacht maar tot jullie kennis maken met de Laughing Storm en Tanselle Too-Tall.”

Volgens Martin is de serie “zo trouw aan het bronmateriaal als je redelijkerwijs mag hopen (en jullie weten hoe ongelooflijk redelijk ik ben over dat soort dingen).”

Ondanks de lovende woorden van Martin blijft het nog behelpen voor nieuwsgierige fans. Sinds de aankondiging in 2021 zijn er slechts enkele updates verschenen. In juni 2024 toonde HBO de eerste officiële afbeelding, gevolgd door een korte teaser in augustus met snelle shots van hoofdpersonages en vertrouwde Westeros-actie.

Peter Claffey (Ser Duncan) en Dexter Sol Ansell (Egg) zijn gecast in de hoofdrollen. Verdere details over het verhaal worden nog geheim gehouden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!