Gespeeld: Mario Kart World heeft de wereld aan z’n voeten liggen
PU.nl
Achtergrond

Gespeeld: Mario Kart World heeft de wereld aan z’n voeten liggen

De ideale launchgame

Mario Kart 8 Deluxe werd de bestverkochte Switch-game ooit, en daarmee één van de meest succesvolle Nintendo-titels aller tijden. Mede daardoor duurde het wachten op een nieuw deel lang, want wat kun je immers nog aan de formule verbeteren? Nintendo lijkt het antwoord gevonden te hebben: met een grote, open spelwereld vindt Mario Kart World de innovatie die de serie kan gebruiken.

Het klinkt wat veilig: een Mario Kart als launchgame voor het volgende grote Nintendo-platform. Weinig franchises spreken immers zowel de fanatieke als de sporadische gamer op zo’n grote schaal aan. Anderzijds heeft World meer in z’n mars dan je wellicht denkt. De open spelwereld zit vol details, biedt een hele nieuwe dimensie aan de singleplayermodus en moet dankzij de nieuwe GameChat-functie de bankervaring naar de onlinemodus brengen.

Daarbij spat de game grafisch werkelijk van het kleine en grote scherm af. We zullen je de details rondom framerates en resoluties besparen – die vind je in onze preview van de Switch 2 zelf – maar weet dat World nog kleurrijker en vloeiender is dan het vorige deel. Dat zit hem in de groots opgezette banen om 24 spelers te ondersteunen, maar ook in de details van de personages, voertuigen en omgevingen. Een drift inzetten is bijvoorbeeld niet meer louter een animatie van A naar B, maar je auto verplaatst duidelijk het gewicht.

Dat soort details dragen er ook aan bij dat Mario Kart World weer net iets anders voelt dan deel 8, net zoals eigenlijk elk deel anders speelt. Dat kantelen van je wagen moet je bijvoorbeeld rekening mee houden bij het inzetten van je drift en ook de nieuwe grind over objecten vereist een net wat andere timing dan je gewend bent. Interessant genoeg was onze demo in Parijs enkel speelbaar met stuurhulp aan, dus werden we enigszins belemmerd bij onze bevindingen. Maar dat de game iets verfijnder, maar nog steeds heerlijk wegspeelt, staat buiten kijf.

Watch on YouTube

Het nieuwe Grand Prix

Aan de basis van Mario Kart staat natuurlijk Grand Prix: het rijden van vier races en proberen als eerste over de finish te komen, om zo in het klassement de meeste punten te vergaren. Ergens is het een opluchting dat ook die modus ondanks de open spelwereld behouden blijft, zij het met een twist. Tussen elk circuit rij je namelijk in een soort tussenrace naar het volgende parcours, wat ook weer meetelt voor je klassement en dus startplek. Deze tussenstukken zijn duidelijk iets ruimer en minder chaotisch van aard. Zo rijden we met 24 man over een zeer brede snelweg door de woestijn, waar tal van power-ups klaarliggen.

Aan de andere kant heb je de traditionele circuits, die na de soms teleurstellende dlc-banen in 8 Deluxe gelukkig weer alles uit de kast trekken. Elke baan zit ramvol met details in de voor- en achtergrond: gigantische vraagtekenblokken waar je uiteindelijk doorheen rijdt, kleurrijke snelwegen door de lucht met tal van randen om op te grinden en smalle wegen om tussen te wall jumpen en steeds een kleine boost te vergaren. Ook leuk is hoe bekende circuits van weleer, à la Call of Duty Warzone, organisch zijn verwerkt in de open spelwereld. Zo spotten we ‘remakes’ van Airship Fortress, DK Pass, Wario Stadium en nog veel meer geliefde racebanen.

Roadtrippen

Grand Prix is ouderwets leuk, zeker met zeven races per Cup. Het zijn echter de nieuwe modi die de ware aard van World blootleggen. Zo was ook de Knockout-modus speelbaar, waarin je met een groep van 24 spelers een route op de map kiest en doorscheurt tot er één winnaar is. Als dat klinkt als een battle royale, dan kan dat best kloppen. Bij elk checkpoint op de route moet je er namelijk voor zorgen dat je een minimale positie behaalt, anders val je af. Vanzelfsprekend is het dan slim om bijvoorbeeld dat rode schild te bewaren tot de volgende checkpoint, om zo je nabij rijdende rivaal volledig het leven zuur te maken. Dat leverde in onze ervaring in ieder geval genoeg geschreeuw op.

Niet speelbaar op het Switch 2-evenement in Parijs, maar wel veelbelovend, zijn de Freeroam- en Scenic-modi, waarin je à la Forza Horizon door de hele wereld kunt crossen. Momenteel kregen we er nog weinig van mee, maar locaties in de achtergrond hinten ernaar dat er genoeg te verkennen valt in Mario Kart World en de singleplayerspeler daardoor beter aan z’n trekken komt. Bovendien zien we het rondrijden met vrienden wel zitten.

Sowieso zit Mario Kart World vol details die we met moeite allemaal kunnen verwerken tijdens onze korte speelsessie. Het rooster aan personages is namelijk bijzonder breed, en eigenlijk net zo wild als de rest van de game zelf. In onze eerste race speelden we letterlijk als een koe, terwijl ook een Goomba (die dus geen armen heeft), Baby Mario in een zwembroek en een dolfijn speelbaar waren. Het moge duidelijk zijn dat er in Mushroom Kingdom weinig vereisten voor het behalen van een rijbewijs zijn.

Ook maakten we kort kennis met enkele nieuwe items. Zo is er een veer (bekend uit Super Mario World) waarmee je een grote sprong maakt, een handvol hamers dat je vooruit kunt werpen en de tovenaar Kamek die anderen in de weg zit. Er zitten vast nog meer nieuwe items in de game die we nog niet hebben gezien, maar daar komen we tijdens de aankomende Direct of bij verschijning van de game op 5 juni vanzelf wel achter.

Het is in ieder geval een goed teken we eigenlijk pas het topje van de ijsberg van Mario Kart World hebben gezien, maar geen genoeg kunnen krijgen. Met een gloednieuw platform, een frisse insteek en betere onlinemogelijkheden heeft World de wereld aan z’n voeten liggen.

Mario Kart World verschijnt op 5 juni voor Nintendo Switch 2.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation
PU.nl
Nieuws

Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation

Toepasbaar op de Lamborghini Revuelto

Er is eerder deze week een nieuwe kleurstelling voor een auto aan Forza Horizon 5 toegevoegd die zowel PlayStation- als Xbox-consoles in het zonnetje zet.

Het gaat om een kleurstelling in neongroen en felblauw, om respectievelijk Xbox en PlayStation mee uit te beelden. Deze kleurstelling is specifiek voor de Lamborghini Revuelto bedoeld en kan dus alleen op die wagen worden toegepast.

Deze wagen kan vrijgespeeld worden in de nieuwe Horizon Realms-modus door de Horizon Stadium-race te winnen, terwijl de kleurstelling ontgrendeld kan worden door de code '687 884 132' te gebruiken door naar 'Find New Designs' te gaan in de Designs and Paint-tab in de Garage.

De kleurstelling is natuurlijk uitgebracht om te vieren dat Forza Horizon 5 inmiddels niet alleen meer op Xbox en pc, maar ook op PlayStation 5 speelbaar is. De PS5-versie is exact gelijk aan de Xbox- en pc-versies, inclusief alle eerder verschenen updates. Reeds uitgekomen uitbreidingen, waaronder de verschillende Car Packs en de Hot Wheels-uitbreiding, kunnen los worden aangeschaft in de PlayStation Store. De content die in de Xbox- en pc-versies van de game alleen tijdelijk beschikbaar was, zijn beschikbaar in de nieuwe Horizon Realms-modus. Die is via een update ook aan de Xbox- en pc-versies van de game toegevoegd. De PlayStation-versie ondersteunt cross-play met alle andere platforms.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space
PU.nl
Nieuws

Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space

De game komt ergens voor april 2026 uit, onthulling vindt deze zomer plaats

De campagne van de aankomende nieuwe Battlefield is volgens de makers van de game geïnspireerd door de film Civil War en de game Dead Space.

Dat liet senior producer Philippe Ducharme weten aan Inverse. Volgens hem is de vorig jaar verschenen Alex Garland-film Civil War een "goede referentie" voor sommige dingen die de ontwikkelaars in het spel willen creëren.

In Civil War staat een Verenigde Staten centraal waarin een burgeroorlog het land verscheurt. De film volgt een team journalisten dat met militairen richting Washington, D.C. reist om verslag te doen van de vijandelijke overname van het Witte Huis.

Ducharme laat ook weten dat de remake van Dead Space impact heeft gemaakt op de ontwikkeling van de nieuwe Battlefield. Gedurende de ontwikkeling van Dead Space leerden de ontwikkelaars meer over de "spanningscurve" en hoe de transitie van één plotpunt naar de volgende "zowel hoge als lage punten nodig heeft om de interesse van spelers te behouden". Hoewel een game als Battlefield een heel ander soort beestje is, zijn er toch lessen gehaald uit de Dead Space-ontwikkeling.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Ook keert de singleplayercampagne terug.

Via Battlefield Portal worden diverse tests gehouden, waarvan al meermaals gameplay is gelekt. Uitgever Electronic Arts liet daarbij onlangs weten dat de nieuwe Battlefield ergens aankomende zomer wordt onthuld en voor april 2026 uitkomt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!