GTA 5 vs. GTA 6: details zoals npc’s, auto’s en winkels vergeleken
Eén kleine stap voor Rockstar, maar een gigantische sprong voor GTA-fans
De eerste Grand Theft Auto 6-trailer is onlangs verschenen en na dik tien jaar hebben we eindelijk een glimp opgevangen van hoe het vervolg op GTA 5 er uit komt te zien. Met een totale ontwikkeltijd van twaalf jaar zal het verschil tussen het nieuwste deel en zijn voorganger dan ook gigantisch zijn.
Dat valt al wel redelijk op te maken uit de eerste trailer. Tussen het avontuur in Los Santos en het vernieuwde Vice City zit namelijk een enorm verschil. GTA 5 werd ontworpen voor de PlayStation 3 en Xbox 360, terwijl GTA 6 voor de PlayStation 5 en Xbox Series X/ en S gemaakt wordt. Een complete generatie is daarmee overgeslagen en dat merk je aan hoe groot de verschillen zijn.
De GTA 6-trailer, ter referentie
Duveltje in de details
Grafisch valt dit direct op, al is dit nog niet gelijk een garantie voor hoe de game er op release uit gaat zien. Hoewel Rockstar Games bevestigd heeft dat er in-engine-beelden zijn gebruikt in de trailer, kan het eindresultaat nog verschillen. Bij Red Dead Redemption 2 was dit het geval: de uiteindelijke game zag er zelfs beter uit dan de eerste trailer deed vermoeden.
Aan de animaties zelf kun je ook duidelijk de verschillen merken. Rockstar neemt de technologie achter Red Dead Redemption 2 mee naar de nieuwe GTA, wat bijvoorbeeld te zien is bij het eerste shot van Lucia. Wanneer ze zich omdraait richting de camera valt direct op hoe het haar langs haar gezicht subtiel meebeweegt, waaronder haar paardenstaart.
Let op de reflecties in Lucia's haar
Ook in snelle bewegingen ziet het haar van GTA 6 er een stuk realistischer uit
Ook in de wind is het haar in GTA 6 indrukwekkend
Leg het naast de vrouwelijke avonturier die op 20 seconden te zien is in de eerste GTA 5-trailer en het verschil valt direct op. Ook deze vrouw in het groen heeft een paardenstaart, maar de techniek is nog lang niet zo ver om het haar realistisch mee te laten bewegen. Het valt ook op bij Michaels vrouw die in de tweede trailer schreeuwt en waarbij het haar statisch is.
Het haar van Amanda in GTA 5 (PS4) in beweging
Haarstijlen in GTA Online
Npc-jemig
Npc’s laten in de trailer het beste zien hoe groot de sprong is tussen dit nieuwe deel en de game uit 2013. De shot op het strand in de GTA 6-trailer is hier een goed voorbeeld van. Het zandstrand van Vice City is afgeladen met tal van ’computergestuurde personages die allemaal hun eigen ding doen.
Een aantal mensen ligt te bakken in de zon en een aantal vrouwen wandelt rustig, terwijl een stel hardlopers richting de camera lopen. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te benoemen van groepjes npc’s die allemaal hun eigen ding doen. In GTA 5 zagen we op een pier in Los Santos in totaal misschien zes à zeven npc’s rondlopen die qua gedrag veel op elkaar leken.
De hoeveelheid npc's in GTA 6 lijkt overweldigend.
Het strand in GTA 5 is duidelijk leger
Het gaat om een gigantisch verschil, om nog maar te zwijgen over het feit dat er in de achtergrond van het strandshot uit de GTA 6-trailer van alles gebeurt. Zo vliegt er zowel een helikopter als een vliegtuig rond, terwijl op het water een jetski te zien is die richting open water vaart.
Voertuigenfestival
Voertuigen spelen in de eerste trailer dan ook een grote rol, zowel qua diversiteit als qua verschillende merken en zelfs op het gebied van materialen. Zo zien we supercars, sportwagens, motoren, boten, vliegtuigen, helikopters en zelfs een airboat voorbijkomen in de trailer. Nu is die laatste een compleet nieuw type voertuig dat niet in Grand Theft Auto 5 te vinden was, al zaten er in die game ook wel genoeg verschillende voertuigen.
Het materiaal dat voor de verschillende soorten auto’s gebruikt wordt, is dan wel weer een groot verschil. Zo laat de trailer wagens met een glanzende afwerking zien, maar valt ook een witte Cheetah (in de stijl van hoe de wagen eruit zag in GTA 3) met een matte afwerking op. De groene pick-up truck op seconde 52 laat echter ook een glinsterende afwerking zien die doet vermoeden dat Rockstar veel meer opties voor decals heeft in de aanstaande game.
Winkelgekte
Een laatste verschil tussen Grand Theft Auto 5 en zijn aankomende opvolger is hoe gedetailleerd de binnenlocaties zijn. Het valt op in de beelden op seconde 69, waarin Lucia en haar partner een overval lijken te plegen. Tussen de winkelschappen lopen ze door en lijkt iedere fles drank of zak chips individueel geplaatst te zijn.
Het contrast met GTA 5 kan bijna niet groter, zoals in deze afbeelding hieronder te zien is. In Los Santos lagen producten als kauwgum bijna aan elkaar vastgeplakt in de schappen, terwijl flessen drank achter glas stonden bij de kassière. Op die manier zag de binnenkant van een winkel er nog steeds realistisch uit, maar was het lang niet altijd mogelijk om alles op te pakken. Daarnaast zag je vaak slechts één of twee merken per artikelsoort.
In de GTA 6-trailer zien we in de twee seconden dat Lucia door de winkel rent een arsenaal aan verschillende soorten flessen in een schap staan. Ook vallen allerlei formaten aan bierflessen en verpakkingen op. Ook hier zijn het deze kleine details die alleen maar bijdragen aan het realisme waar Rockstar Games voor gaat in Grand Theft Auto 6.
Een blik op de gedetailleerde winkel in GTA 6
Hoe ver de studio daadwerkelijk weet te gaan met de openwereldgame moet nog blijken. Grand Theft Auto 6 verschijnt namelijk pas in 2025 en tot die tijd hopen fans zo snel mogelijk nieuwe beelden te zien van het vernieuwde Vice City en haar omliggende gebieden.
Lees ook alle geruchten en feiten op een rij, alle verwijzingen naar echte situaties in de GTA 6-trailer, alle locaties die we waarschijnlijk gaan zien en de traileranalyse.