GTA 5 vs. GTA 6: details zoals npc’s, auto’s en winkels vergeleken
PU.nl
Achtergrond

GTA 5 vs. GTA 6: details zoals npc’s, auto’s en winkels vergeleken

Eén kleine stap voor Rockstar, maar een gigantische sprong voor GTA-fans

De eerste Grand Theft Auto 6-trailer is onlangs verschenen en na dik tien jaar hebben we eindelijk een glimp opgevangen van hoe het vervolg op GTA 5 er uit komt te zien. Met een totale ontwikkeltijd van twaalf jaar zal het verschil tussen het nieuwste deel en zijn voorganger dan ook gigantisch zijn.

Dat valt al wel redelijk op te maken uit de eerste trailer. Tussen het avontuur in Los Santos en het vernieuwde Vice City zit namelijk een enorm verschil. GTA 5 werd ontworpen voor de PlayStation 3 en Xbox 360, terwijl GTA 6 voor de PlayStation 5 en Xbox Series X/ en S gemaakt wordt. Een complete generatie is daarmee overgeslagen en dat merk je aan hoe groot de verschillen zijn.

Watch on YouTube

De GTA 6-trailer, ter referentie

Duveltje in de details

Grafisch valt dit direct op, al is dit nog niet gelijk een garantie voor hoe de game er op release uit gaat zien. Hoewel Rockstar Games bevestigd heeft dat er in-engine-beelden zijn gebruikt in de trailer, kan het eindresultaat nog verschillen. Bij Red Dead Redemption 2 was dit het geval: de uiteindelijke game zag er zelfs beter uit dan de eerste trailer deed vermoeden.

Aan de animaties zelf kun je ook duidelijk de verschillen merken. Rockstar neemt de technologie achter Red Dead Redemption 2 mee naar de nieuwe GTA, wat bijvoorbeeld te zien is bij het eerste shot van Lucia. Wanneer ze zich omdraait richting de camera valt direct op hoe het haar langs haar gezicht subtiel meebeweegt, waaronder haar paardenstaart.

Let op de reflecties in Lucia's haar

Ook in snelle bewegingen ziet het haar van GTA 6 er een stuk realistischer uit

Ook in de wind is het haar in GTA 6 indrukwekkend

Leg het naast de vrouwelijke avonturier die op 20 seconden te zien is in de eerste GTA 5-trailer en het verschil valt direct op. Ook deze vrouw in het groen heeft een paardenstaart, maar de techniek is nog lang niet zo ver om het haar realistisch mee te laten bewegen. Het valt ook op bij Michaels vrouw die in de tweede trailer schreeuwt en waarbij het haar statisch is.

Het haar van Amanda in GTA 5 (PS4) in beweging

Haarstijlen in GTA Online

Npc-jemig

Npc’s laten in de trailer het beste zien hoe groot de sprong is tussen dit nieuwe deel en de game uit 2013. De shot op het strand in de GTA 6-trailer is hier een goed voorbeeld van. Het zandstrand van Vice City is afgeladen met tal van ’computergestuurde personages die allemaal hun eigen ding doen.

Een aantal mensen ligt te bakken in de zon en een aantal vrouwen wandelt rustig, terwijl een stel hardlopers richting de camera lopen. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te benoemen van groepjes npc’s die allemaal hun eigen ding doen. In GTA 5 zagen we op een pier in Los Santos in totaal misschien zes à zeven npc’s rondlopen die qua gedrag veel op elkaar leken.

De hoeveelheid npc's in GTA 6 lijkt overweldigend.

Het strand in GTA 5 is duidelijk leger

Het gaat om een gigantisch verschil, om nog maar te zwijgen over het feit dat er in de achtergrond van het strandshot uit de GTA 6-trailer van alles gebeurt. Zo vliegt er zowel een helikopter als een vliegtuig rond, terwijl op het water een jetski te zien is die richting open water vaart. 

Voertuigenfestival

Voertuigen spelen in de eerste trailer dan ook een grote rol, zowel qua diversiteit als qua verschillende merken en zelfs op het gebied van materialen. Zo zien we supercars, sportwagens, motoren, boten, vliegtuigen, helikopters en zelfs een airboat voorbijkomen in de trailer. Nu is die laatste een compleet nieuw type voertuig dat niet in Grand Theft Auto 5 te vinden was, al zaten er in die game ook wel genoeg verschillende voertuigen.

Het materiaal dat voor de verschillende soorten auto’s gebruikt wordt, is dan wel weer een groot verschil. Zo laat de trailer wagens met een glanzende afwerking zien, maar valt ook een witte Cheetah (in de stijl van hoe de wagen eruit zag in GTA 3) met een matte afwerking op. De groene pick-up truck op seconde 52 laat echter ook een glinsterende afwerking zien die doet vermoeden dat Rockstar veel meer opties voor decals heeft in de aanstaande game.

Winkelgekte 

Een laatste verschil tussen Grand Theft Auto 5 en zijn aankomende opvolger is hoe gedetailleerd de binnenlocaties zijn. Het valt op in de beelden op seconde 69, waarin Lucia en haar partner een overval lijken te plegen. Tussen de winkelschappen lopen ze door en lijkt iedere fles drank of zak chips individueel geplaatst te zijn.

Het contrast met GTA 5 kan bijna niet groter, zoals in deze afbeelding hieronder te zien is. In Los Santos lagen producten als kauwgum bijna aan elkaar vastgeplakt in de schappen, terwijl flessen drank achter glas stonden bij de kassière. Op die manier zag de binnenkant van een winkel er nog steeds realistisch uit, maar was het lang niet altijd mogelijk om alles op te pakken. Daarnaast zag je vaak slechts één of twee merken per artikelsoort.

In de GTA 6-trailer zien we in de twee seconden dat Lucia door de winkel rent een arsenaal aan verschillende soorten flessen in een schap staan. Ook vallen allerlei formaten aan bierflessen en verpakkingen op. Ook hier zijn het deze kleine details die alleen maar bijdragen aan het realisme waar Rockstar Games voor gaat in Grand Theft Auto 6.

Een blik op de gedetailleerde winkel in GTA 6

Hoe ver de studio daadwerkelijk weet te gaan met de openwereldgame moet nog blijken. Grand Theft Auto 6 verschijnt namelijk pas in 2025 en tot die tijd hopen fans zo snel mogelijk nieuwe beelden te zien van het vernieuwde Vice City en haar omliggende gebieden.

Lees ook alle geruchten en feiten op een rij, alle verwijzingen naar echte situaties in de GTA 6-trailer, alle locaties die we waarschijnlijk gaan zien en de traileranalyse.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend
PU.nl
Nieuws

Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend

Waaronder de schrijfster van Station Eleven

Het schrijversteam van de live-action Assassin's Creed-serie die voor Netflix gemaakt wordt is bekend.

Nexus Point News meldt dat de Writer's Guild of America verschillende schrijvers die aan de serie werken heeft verklapt. Een van de meest opvallende namen is Emily St John Mandel, de schrijfster van de boeken The Glass Hotel en Station Eleven. Laatstgenoemde boek werd eerder al verfilmd door HBO, en daar werkte Mandel ook aan als producent. Het blijkt dat ze ook als 'executive story editor' aan de aankomende God of War-serie van Amazon Prime werkt.

Sanaz Toossi, de toneelschrijver die vooral bekend is van het op dit moment lopende stuk English, is ook een van de schrijfsters van de aankomende Assassin's Creed-serie. Ook Sam Reynolds - bekend van The Walking Dead: World Beyond - en Tom Hemmings - een producent van de Halo-televisieserie - werken aan het script.

David M Wiener (executive producer van de Halo-televisieserie) en Roberto Patino (executive producer van Westworld) zijn aangesteld als showrunners. Zowel Claire Kiechel (HBO's Watchmen en Star Wars-serie The Acolyte) en Jaquén Castellanos (schrijfster van Good American Family en The Affair) zijn aangesteld als co-executive producenten.

Vorige maand onthulde Netflix dat de in 2020 aangekondigde Assassin's Creed-serie nog steeds op de planning staat. Veel meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd
PU.nl
Nieuws

Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd

Het bedrijf wil zich nog meer richten op kwaliteit boven kwantiteit en multiplatformreleases

Square Enix werkt samen met TBS Television aan de ontwikkeling van een nieuwe IP. Daarnaast heeft de Japanse uitgever de mobiele game Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd.

Het bedrijf maakte zijn meest recente fiscale kwartaalcijfers vandaag bekend, waaruit het bovenstaande bleek. Details over de nieuwe IP die in samenwerking met het Japanse televisiebedrijf TBS Television wordt ontwikkeld zijn er nog niet. De zender is in ieder geval bekend van programma's als Takeshi's Castle, Ninja Warrior en Ultraman.

Kingdom Hearts: Missing Link is dus geannuleerd nadat het spel vorig najaar al voor onbepaalde tijd werd uitgesteld. Volgens Square Enix was het moeilijk om een product te creëren die voor lange tijd speelbaar zou blijven. Het bedrijf benadrukte dat de Kingdom Hearts-reeks blijft voortbestaan en dat er nog altijd hard gewerkt wordt aan Kingdom Hearts 4.

Square Enix benadrukte tot slot wederom plannen om zich op kwaliteit boven kwantiteit te richten, en sprak wederom de noodzaak uit om games op meerdere systemen uit te brengen. Dit maakt onderdeel uit van een driejarenplan die eindigt op maart 2027. Het is de bedoeling dat het bedrijf daarna dusdanig goed gestructureerd is dat het op een consistente basis nieuwe delen in belangrijke franchises uit kan brengen.

Uit het fiscale kwartaalrapport blijkt dat de verkoop van singleplayergames van de uitgever is gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel is de winst omhooggegaan dankzij Dragon Quest 3 HD-2D Remake, dat beter dan verwacht verkocht. Ook de winst voor mmo's van het bedrijf is gestegen - mede dankzij de release van Final Fantasy 14-uitbreiding Dawntrail afgelopen zomer. De verkoop en winst van mobiele games is scherp gedaald, vooral omdat het bedrijf diverse mobiele games heeft stopgezet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!