GTA 5 vs. GTA 6: details zoals npc’s, auto’s en winkels vergeleken
PU.nl
Achtergrond

GTA 5 vs. GTA 6: details zoals npc’s, auto’s en winkels vergeleken

Eén kleine stap voor Rockstar, maar een gigantische sprong voor GTA-fans

De eerste Grand Theft Auto 6-trailer is onlangs verschenen en na dik tien jaar hebben we eindelijk een glimp opgevangen van hoe het vervolg op GTA 5 er uit komt te zien. Met een totale ontwikkeltijd van twaalf jaar zal het verschil tussen het nieuwste deel en zijn voorganger dan ook gigantisch zijn.

Dat valt al wel redelijk op te maken uit de eerste trailer. Tussen het avontuur in Los Santos en het vernieuwde Vice City zit namelijk een enorm verschil. GTA 5 werd ontworpen voor de PlayStation 3 en Xbox 360, terwijl GTA 6 voor de PlayStation 5 en Xbox Series X/ en S gemaakt wordt. Een complete generatie is daarmee overgeslagen en dat merk je aan hoe groot de verschillen zijn.

Watch on YouTube

De GTA 6-trailer, ter referentie

Duveltje in de details

Grafisch valt dit direct op, al is dit nog niet gelijk een garantie voor hoe de game er op release uit gaat zien. Hoewel Rockstar Games bevestigd heeft dat er in-engine-beelden zijn gebruikt in de trailer, kan het eindresultaat nog verschillen. Bij Red Dead Redemption 2 was dit het geval: de uiteindelijke game zag er zelfs beter uit dan de eerste trailer deed vermoeden.

Aan de animaties zelf kun je ook duidelijk de verschillen merken. Rockstar neemt de technologie achter Red Dead Redemption 2 mee naar de nieuwe GTA, wat bijvoorbeeld te zien is bij het eerste shot van Lucia. Wanneer ze zich omdraait richting de camera valt direct op hoe het haar langs haar gezicht subtiel meebeweegt, waaronder haar paardenstaart.

Let op de reflecties in Lucia's haar

Ook in snelle bewegingen ziet het haar van GTA 6 er een stuk realistischer uit

Ook in de wind is het haar in GTA 6 indrukwekkend

Leg het naast de vrouwelijke avonturier die op 20 seconden te zien is in de eerste GTA 5-trailer en het verschil valt direct op. Ook deze vrouw in het groen heeft een paardenstaart, maar de techniek is nog lang niet zo ver om het haar realistisch mee te laten bewegen. Het valt ook op bij Michaels vrouw die in de tweede trailer schreeuwt en waarbij het haar statisch is.

Het haar van Amanda in GTA 5 (PS4) in beweging

Haarstijlen in GTA Online

Npc-jemig

Npc’s laten in de trailer het beste zien hoe groot de sprong is tussen dit nieuwe deel en de game uit 2013. De shot op het strand in de GTA 6-trailer is hier een goed voorbeeld van. Het zandstrand van Vice City is afgeladen met tal van ’computergestuurde personages die allemaal hun eigen ding doen.

Een aantal mensen ligt te bakken in de zon en een aantal vrouwen wandelt rustig, terwijl een stel hardlopers richting de camera lopen. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te benoemen van groepjes npc’s die allemaal hun eigen ding doen. In GTA 5 zagen we op een pier in Los Santos in totaal misschien zes à zeven npc’s rondlopen die qua gedrag veel op elkaar leken.

De hoeveelheid npc's in GTA 6 lijkt overweldigend.

Het strand in GTA 5 is duidelijk leger

Het gaat om een gigantisch verschil, om nog maar te zwijgen over het feit dat er in de achtergrond van het strandshot uit de GTA 6-trailer van alles gebeurt. Zo vliegt er zowel een helikopter als een vliegtuig rond, terwijl op het water een jetski te zien is die richting open water vaart. 

Voertuigenfestival

Voertuigen spelen in de eerste trailer dan ook een grote rol, zowel qua diversiteit als qua verschillende merken en zelfs op het gebied van materialen. Zo zien we supercars, sportwagens, motoren, boten, vliegtuigen, helikopters en zelfs een airboat voorbijkomen in de trailer. Nu is die laatste een compleet nieuw type voertuig dat niet in Grand Theft Auto 5 te vinden was, al zaten er in die game ook wel genoeg verschillende voertuigen.

Het materiaal dat voor de verschillende soorten auto’s gebruikt wordt, is dan wel weer een groot verschil. Zo laat de trailer wagens met een glanzende afwerking zien, maar valt ook een witte Cheetah (in de stijl van hoe de wagen eruit zag in GTA 3) met een matte afwerking op. De groene pick-up truck op seconde 52 laat echter ook een glinsterende afwerking zien die doet vermoeden dat Rockstar veel meer opties voor decals heeft in de aanstaande game.

Winkelgekte 

Een laatste verschil tussen Grand Theft Auto 5 en zijn aankomende opvolger is hoe gedetailleerd de binnenlocaties zijn. Het valt op in de beelden op seconde 69, waarin Lucia en haar partner een overval lijken te plegen. Tussen de winkelschappen lopen ze door en lijkt iedere fles drank of zak chips individueel geplaatst te zijn.

Het contrast met GTA 5 kan bijna niet groter, zoals in deze afbeelding hieronder te zien is. In Los Santos lagen producten als kauwgum bijna aan elkaar vastgeplakt in de schappen, terwijl flessen drank achter glas stonden bij de kassière. Op die manier zag de binnenkant van een winkel er nog steeds realistisch uit, maar was het lang niet altijd mogelijk om alles op te pakken. Daarnaast zag je vaak slechts één of twee merken per artikelsoort.

In de GTA 6-trailer zien we in de twee seconden dat Lucia door de winkel rent een arsenaal aan verschillende soorten flessen in een schap staan. Ook vallen allerlei formaten aan bierflessen en verpakkingen op. Ook hier zijn het deze kleine details die alleen maar bijdragen aan het realisme waar Rockstar Games voor gaat in Grand Theft Auto 6.

Een blik op de gedetailleerde winkel in GTA 6

Hoe ver de studio daadwerkelijk weet te gaan met de openwereldgame moet nog blijken. Grand Theft Auto 6 verschijnt namelijk pas in 2025 en tot die tijd hopen fans zo snel mogelijk nieuwe beelden te zien van het vernieuwde Vice City en haar omliggende gebieden.

Lees ook alle geruchten en feiten op een rij, alle verwijzingen naar echte situaties in de GTA 6-trailer, alle locaties die we waarschijnlijk gaan zien en de traileranalyse.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 5 afgelopen drie maanden vijf miljoen keer verkocht
PU.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 5 afgelopen drie maanden vijf miljoen keer verkocht

De teller staat nu op 215 miljoen verkochte exemplaren

Alleen al de afgelopen drie maanden zijn er vijf miljoen exemplaren van Grand Theft Auto 5 over de toonbank gegaan.

Take-Two Interactive kondigde bij het bekendmaken van diens kwartaalcijfers aan dat het in 2013 verschenen spel wereldwijd in totaal 215 miljoen keer is verkocht - alleen Minecraft is vaker verkocht. Afgelopen februari werd nog gemeld dat de teller op 210 miljoen stond, dus zijn er binnen de afgelopen drie maanden vijf miljoen exemplaren bijgekomen.

Daarmee lijkt de verkoop van Grand Theft Auto 5 niet in te zakken, ondanks de wetenschap dat het langverwachte zesde deel volgend jaar mei verschijnt. De laatste drie maanden van vorig jaar werden er namelijk ook ongeveer vijf miljoen exemplaren van de game verkocht. Er zijn in totaal 450 miljoen exemplaren van GTA-games verkocht.

De afgelopen drie maanden zijn er nog eens drie miljoen exemplaren van Red Dead Redemption 2 verkocht, waardoor de teller nu op meer dan 74 miljoen verkocht exemplaren staat. In de Red Dead-reeks zijn er in totaal meer dan honderd miljoen games verkocht.

Take-Two liet ook doorschemeren dat het onwaarschijnlijk is dat Grand Theft Auto 6 nogmaals wordt uitgesteld. Daarbij was het bedrijf ook positief over de komst van de Switch 2. Er gaan zelfs geruchten dat de uitgever Red Dead Redemption 2 naar Nintendo's nieuwe console wil brengen. Ook gaan er geruchten over een current-gen overzetting van Grand Theft Auto 4. Dit is op moment van schrijven allemaal echter nog niet bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA-producent toont actievolle gameplay van nieuwe game MindsEye
PU.nl
Nieuws

GTA-producent toont actievolle gameplay van nieuwe game MindsEye

Het spel verschijnt op 10 juni voor PS5, Xbox Series en pc

Er is een korte nieuwe gameplaytrailer uitgekomen van het op Grand Theft Auto-lijkende MindsEye.

In de dertig seconden durende video is voornamelijk een hoop schietactie te zien, al wordt er tegen het einde ook een achtervolging achter het stuur ingezet.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!