RIP Ready at Dawn – Sidekickstudio die in staat was tot grootse dingen
PU.nl
Achtergrond

RIP Ready at Dawn – Sidekickstudio die in staat was tot grootse dingen

Van PSP tot vr: deze studio was er klaar voor

Afgelopen week werd bekend dat Meta ontwikkelaar Ready at Dawn heeft gesloten. Daarmee verdwijnt een bijzondere studio. Hoewel Ready at Dawn nooit echt de status van topstudio verwierf, leverde de ontwikkelaar vrijwel uitsluitend geweldige games af. Een terugblik op Ready at Dawns imposante cv.

Het is niet zo gek dat Ready at Dawn aanvankelijk in de schaduw van andere ontwikkelaars staat. De studio wordt in 2003 immers opgericht door voormalig medewerkers van Naughty Dog. Hun debuutgame? Daxter voor de PSP - een handheld-spin-off van uitgerekend een Naughty Dog-serie. Alsof het kleine broertje van Naughty Dog een klein broertje binnen de Jak-serie mocht ontwikkelen, voor het kleine broertje van de PlayStation 2.

Van spin-offs tot volwaardige games

Maar Daxter blijkt een hit. Met een gemiddeld recensiecijfer van 85 doet sidekick Daxter absoluut niet onder voor de grote Jak-games. Het is een van de eerste games in de gouden jaren van de PSP, waarin dit soort ‘sidekickgames’ ons om de oren vliegen. Ratchet & Clank, Socom, Killzone, Grand Theft Auto, Metal Gear Solid; in die jaren krijgen ze allemaal spin-offs op de PSP. In 2008 is het echter uitgerekend Ready at Dawn dat aantoont dat een PSP-iteratie van een grote serie helemaal geen spin-off hoeft te zijn.

God of War: Chains of Olympus mag je gerust een volwaardig deel binnen de serie noemen, met vrijwel hetzelfde vechtsysteem (ondanks dat de PSP minder knoppen heeft!), een volwaardig verhaal en net zo’n epische soundtrack als de genummerde delen op de PlayStation 2. Niet voor niets kreeg Chains of Olympus een gemiddelde score van maar liefst 91; het hoogste gemiddelde voor een PSP-game ooit. Twee jaar later verstevigde Ready at Dawn zijn status als kartrekker van de PSP met het iets minder hooggewaardeerde, maar nog steeds erg sterke God of War: Ghost of Sparta.

The Order, een prachtig saaie game

Het talent van Ready at Dawn blijft niet onopgemerkt. Na jarenlang hofleverancier op de PSP te zijn geweest, verdient Ready at Dawn genoeg vertrouwen van Sony om het eens op de console te proberen. Dat resulteert in 2015 in The Order: 1886, een van de meest bediscussieerde games op de PlayStation 4.

The Order: 1886 wordt unaniem geprezen om zijn ongekend mooie graphics die zelfs vandaag de dag nog meer dan uitstekend zijn. Ook de interessante steampunksetting in een alternatief Londen kan op veel lof rekenen. Daar tegenover worden de vrij trage en vooral lineaire gameplay, gepaard met een korte spelduur, hevig bekritiseerd. Daarnaast wordt de game gekenmerkt door opmerkelijke zwarte balken boven en onder in beeld. “Voor een filmische ervaring”, luidt de officiële uitleg, maar het is natuurlijk ook een mooie manier om zo flink wat pixels te besparen. Er moet tenslotte ergens op bezuinigd worden om die krankzinnig mooie graphics mogelijk te maken.

Binnen de redactie van Gamer.nl kan de technische prestatie van Ready at Dawn met The Order tot op de dag van vandaag op veel waardering rekenen, maar ondanks een sterke start wordt de game geenszins een commercieel succes. Een vervolg komt er dan ook niet. Het blijkt zelfs meteen het laatste hoofdstuk in het tot dan sprankelende huwelijk tussen Ready at Dawn en Sony.

Verder in vr

Na de vrij onbekende vechtgame Deformers hervindt Ready at Dawn pas echt zijn roeping in virtual reality. Lone Echo zet in 2017 een nieuwe standaard voor vr. Het ruimteavontuur is niet alleen heel sfeervol en beklemmend, de game is ook écht alleen maar in virtual reality te spelen. De manier waarop je in Lone Echo jezelf met je armen voortbeweegt is, zeker op dat moment, uniek en vervaagt de grenzen tussen de echte en de virtuele wereld: precies wat vr zou moeten doen.

Met het succes van Lone Echo en diens multiplayercomponent Echo Arena doet Ready at Dawn voor vr wat het elf jaar eerder deed voor de PSP. De studio bewijst wederom dat het thuis is in een nichemarkt en de uitdagingen van een platform juist kan omzetten tot geweldige games.

©GMRimport

Het leidt ertoe dat de ontwikkelaar in 2020 wordt overgenomen door Facebook. Het bedrijf van Mark Zuckerberg zet in die jaren flink in op vr, met onder andere de rebrand naar Meta, de naam die later ook op de vr-brillen van Oculus prijkt. Onder de vleugels van Meta brengt Ready at Dawn in 2021 Lone Echo 2 uit. Hoewel Lone Echo 2 nog steeds een prima vr-game is, mist het de pure klasse en vooruitstrevendheid van zijn voorganger.

Lone Echo 2 blijkt nu het laatste trucje van Ready at Dawn te zijn geweest.  In april 2023 werd al een derde van de werknemers ontslagen, nu is dus ook de rest van de studio opgedoekt. Het is niet duidelijk waar de studio sinds Lone Echo 2 aan werkte. Wel duidelijk is dat Ready at Dawn de afgelopen twee decennia een belangrijke rol heeft gespeeld in de groei van de PSP en Oculus/Meta VR.  Het is te hopen dat het talent achter Ready at Dawn snel een nieuw thuis vindt binnen de game-industrie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe screenshots van Kingdom Hearts 4 uitgebracht
PU.nl
Nieuws

Nieuwe screenshots van Kingdom Hearts 4 uitgebracht

Eindelijk een teken van leven

Square Enix heeft nieuwe screenshots van het langverwachte Kingdom Hearts 4 gedeeld.

De screenshots werden via social media gedeeld en zijn hieronder te zien. Het bedrijf meldde daarbij het volgende: "We werken op dit moment hard aan Kingdom Hearts 4 en blijven ons storten op de ontwikkeling. We hebben besloten hier een ervaring van te maken die aan jullie verwachtingen voldoet!"

"We hebben gezien hoe enthousiast jullie zijn en daar zijn we enorm dankbaar voor", zo vervolgt Square Enix. "Wij zijn net zo enthousiast en kunnen niet wachten om wanneer de tijd rijp is meer te delen over Kingdom Hearts 4. Tot die tijd appreciëren we jullie geduld."

Er is nog geen releasedatum voor de game bekend. Kingdom Hearts 4 werd in 2022 onthuld middels een eerste trailer, maar sindsdien is het vrij stil rondom het spel. Wel is duidelijk dat de game op Unreal Engine 5 gaat draaien. Daarbij lijkt het waarschijnlijk dat het de eerste Kingdom Hearts-game wordt waarin spelers Star Wars-werelden kunnen bezoeken, aangezien Star Wars inmiddels onderdeel uitmaakt van Disney.

Gisteren kondigde Square Enix zijn fiscale kwartaalcijfers aan, en werd bekendgemaakt dat de mobiele game Kingdom Hearts: Missing Link is geannuleerd. Het bedrijf benadrukte ook een strategische koers waarbij er een grotere focus ligt op de consistente release van grote games op meerdere platforms.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend
PU.nl
Nieuws

Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend

Waaronder de schrijfster van Station Eleven

Het schrijversteam van de live-action Assassin's Creed-serie die voor Netflix gemaakt wordt is bekend.

Nexus Point News meldt dat de Writer's Guild of America verschillende schrijvers die aan de serie werken heeft verklapt. Een van de meest opvallende namen is Emily St John Mandel, de schrijfster van de boeken The Glass Hotel en Station Eleven. Laatstgenoemde boek werd eerder al verfilmd door HBO, en daar werkte Mandel ook aan als producent. Het blijkt dat ze ook als 'executive story editor' aan de aankomende God of War-serie van Amazon Prime werkt.

Sanaz Toossi, de toneelschrijver die vooral bekend is van het op dit moment lopende stuk English, is ook een van de schrijfsters van de aankomende Assassin's Creed-serie. Ook Sam Reynolds - bekend van The Walking Dead: World Beyond - en Tom Hemmings - een producent van de Halo-televisieserie - werken aan het script.

David M Wiener (executive producer van de Halo-televisieserie) en Roberto Patino (executive producer van Westworld) zijn aangesteld als showrunners. Zowel Claire Kiechel (HBO's Watchmen en Star Wars-serie The Acolyte) en Jaquén Castellanos (schrijfster van Good American Family en The Affair) zijn aangesteld als co-executive producenten.

Vorige maand onthulde Netflix dat de in 2020 aangekondigde Assassin's Creed-serie nog steeds op de planning staat. Veel meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!