RIP Ready at Dawn – Sidekickstudio die in staat was tot grootse dingen
Van PSP tot vr: deze studio was er klaar voor
Afgelopen week werd bekend dat Meta ontwikkelaar Ready at Dawn heeft gesloten. Daarmee verdwijnt een bijzondere studio. Hoewel Ready at Dawn nooit echt de status van topstudio verwierf, leverde de ontwikkelaar vrijwel uitsluitend geweldige games af. Een terugblik op Ready at Dawns imposante cv.
Het is niet zo gek dat Ready at Dawn aanvankelijk in de schaduw van andere ontwikkelaars staat. De studio wordt in 2003 immers opgericht door voormalig medewerkers van Naughty Dog. Hun debuutgame? Daxter voor de PSP - een handheld-spin-off van uitgerekend een Naughty Dog-serie. Alsof het kleine broertje van Naughty Dog een klein broertje binnen de Jak-serie mocht ontwikkelen, voor het kleine broertje van de PlayStation 2.
Van spin-offs tot volwaardige games
Maar Daxter blijkt een hit. Met een gemiddeld recensiecijfer van 85 doet sidekick Daxter absoluut niet onder voor de grote Jak-games. Het is een van de eerste games in de gouden jaren van de PSP, waarin dit soort ‘sidekickgames’ ons om de oren vliegen. Ratchet & Clank, Socom, Killzone, Grand Theft Auto, Metal Gear Solid; in die jaren krijgen ze allemaal spin-offs op de PSP. In 2008 is het echter uitgerekend Ready at Dawn dat aantoont dat een PSP-iteratie van een grote serie helemaal geen spin-off hoeft te zijn.
God of War: Chains of Olympus mag je gerust een volwaardig deel binnen de serie noemen, met vrijwel hetzelfde vechtsysteem (ondanks dat de PSP minder knoppen heeft!), een volwaardig verhaal en net zo’n epische soundtrack als de genummerde delen op de PlayStation 2. Niet voor niets kreeg Chains of Olympus een gemiddelde score van maar liefst 91; het hoogste gemiddelde voor een PSP-game ooit. Twee jaar later verstevigde Ready at Dawn zijn status als kartrekker van de PSP met het iets minder hooggewaardeerde, maar nog steeds erg sterke God of War: Ghost of Sparta.
The Order, een prachtig saaie game
Het talent van Ready at Dawn blijft niet onopgemerkt. Na jarenlang hofleverancier op de PSP te zijn geweest, verdient Ready at Dawn genoeg vertrouwen van Sony om het eens op de console te proberen. Dat resulteert in 2015 in The Order: 1886, een van de meest bediscussieerde games op de PlayStation 4.
The Order: 1886 wordt unaniem geprezen om zijn ongekend mooie graphics die zelfs vandaag de dag nog meer dan uitstekend zijn. Ook de interessante steampunksetting in een alternatief Londen kan op veel lof rekenen. Daar tegenover worden de vrij trage en vooral lineaire gameplay, gepaard met een korte spelduur, hevig bekritiseerd. Daarnaast wordt de game gekenmerkt door opmerkelijke zwarte balken boven en onder in beeld. “Voor een filmische ervaring”, luidt de officiële uitleg, maar het is natuurlijk ook een mooie manier om zo flink wat pixels te besparen. Er moet tenslotte ergens op bezuinigd worden om die krankzinnig mooie graphics mogelijk te maken.
Binnen de redactie van Gamer.nl kan de technische prestatie van Ready at Dawn met The Order tot op de dag van vandaag op veel waardering rekenen, maar ondanks een sterke start wordt de game geenszins een commercieel succes. Een vervolg komt er dan ook niet. Het blijkt zelfs meteen het laatste hoofdstuk in het tot dan sprankelende huwelijk tussen Ready at Dawn en Sony.
Verder in vr
Na de vrij onbekende vechtgame Deformers hervindt Ready at Dawn pas echt zijn roeping in virtual reality. Lone Echo zet in 2017 een nieuwe standaard voor vr. Het ruimteavontuur is niet alleen heel sfeervol en beklemmend, de game is ook écht alleen maar in virtual reality te spelen. De manier waarop je in Lone Echo jezelf met je armen voortbeweegt is, zeker op dat moment, uniek en vervaagt de grenzen tussen de echte en de virtuele wereld: precies wat vr zou moeten doen.
Met het succes van Lone Echo en diens multiplayercomponent Echo Arena doet Ready at Dawn voor vr wat het elf jaar eerder deed voor de PSP. De studio bewijst wederom dat het thuis is in een nichemarkt en de uitdagingen van een platform juist kan omzetten tot geweldige games.
©GMRimport
Het leidt ertoe dat de ontwikkelaar in 2020 wordt overgenomen door Facebook. Het bedrijf van Mark Zuckerberg zet in die jaren flink in op vr, met onder andere de rebrand naar Meta, de naam die later ook op de vr-brillen van Oculus prijkt. Onder de vleugels van Meta brengt Ready at Dawn in 2021 Lone Echo 2 uit. Hoewel Lone Echo 2 nog steeds een prima vr-game is, mist het de pure klasse en vooruitstrevendheid van zijn voorganger.
Lone Echo 2 blijkt nu het laatste trucje van Ready at Dawn te zijn geweest. In april 2023 werd al een derde van de werknemers ontslagen, nu is dus ook de rest van de studio opgedoekt. Het is niet duidelijk waar de studio sinds Lone Echo 2 aan werkte. Wel duidelijk is dat Ready at Dawn de afgelopen twee decennia een belangrijke rol heeft gespeeld in de groei van de PSP en Oculus/Meta VR. Het is te hopen dat het talent achter Ready at Dawn snel een nieuw thuis vindt binnen de game-industrie.