Zo werken de Virtuele Game Cards van Nintendo
PU.nl
Achtergrond

Zo werken de Virtuele Game Cards van Nintendo

Minder bruikbaar maar wel soepeler

Nintendo liet tijdens de Direct niet alleen games zien; het bedrijf onthulde ook een mobiele app waarmee fans op de hoogte kunnen blijven over alles rondom Nintendo en de Switch 2. Nog opvallender was een nieuwe feature voor de Switch: Virtual Game Cards. Er heerst wat verwarring over hoe deze virtuele cartridges in de praktijk werken, dus wij zetten wat wat we tot nu toe weten op een rij.

Virtual Game Cards - ook wel Virtuele gamecards genoemd in Nederland - worden laat in april aan de Nintendo Switch toegevoegd middels een software-update. Onderaan het hoofdmenu komt dan een extra  tabblad te staan die gebruikers naar een nieuwe digitale bibliotheek brengt.

Watch on YouTube

Mogelijkheden

Iedere game die je digitaal koopt in de Nintendo eShop - al zijn demo’s en exclusieve Nintendo Switch Online-games uitgesloten - wordt aan deze bibliotheek toegevoegd, en kan vanuit daar ‘geladen’ worden. Wanneer het spel is gedownload, is het als vanouds spelen geblazen. In dat opzicht zijn de Virtual Game Cards simpelweg een nieuwe manier om games te installeren, maar er komen nog een paar mogelijkheden bij.

Nintendo zet in op het ‘delen’ van je Switch-games. Allereerst kan dat tussen twee apparaten die je zelf bezit. Het is mogelijk om maximaal twee Switch-systemen te linken aan je Nintendo Account, waarna games tussen de systemen kunnen worden overgezet. Dat linken moet alleen de eerste keer in dezelfde ruimte en via hetzelfde netwerk gebeuren.

Daarvoor haal je de Virtuele Game Card ‘uit’ de ene Switch, en ‘laad’ je ‘m vervolgens weer op de tweede Switch. Hierna heb je de game als het ware niet meer op het eerste systeem, net zoals dat gaat bij normale cartridges. Op de Switch waarop het spel geladen is, kan iedere gebruiker het wel offline opstarten.

Uit informatie op de website van Nintendo is duidelijk geworden dat Virtual Game Cards ook overgezet kunnen worden van de Nintendo Switch naar de Switch 2. Het is dus aan te raden om je oude console te bewaren tot nadat je het nieuwe apparaat in huis hebt.

Vooralsnog lijken Virtual Game Cards een feature die het downloaden van je games op meerdere systemen makkelijker moet maken. In ieder geval spreekt het wat meer voor zich, aangezien de huidige methode ietwat omslachtig is.

Alternatieve methode

Vooralsnog is de beste manier om jouw digitale bibliotheek over te hevelen het ‘game sharing’-concept, dat bij de PlayStation en Xbox op een vergelijkbare manier werkt. De methode houdt kort gezegd in dat je met jouw account inlogt op een andere Switch, het oorspronkelijke systeem deactiveert als primair systeem en de tweede console primair maakt. Op die manier kan een andere Switch van jouw gekochte software gebruikmaken, al zitten daar wel haken en ogen aan.

Via deze methode kunnen twee accounts tegelijkertijd dezelfde game spelen op twee verschillende Switch-apparaten, op voorwaarde dat de niet-primaire console verbonden moet blijven met het internet om de licentie te kunnen verifiëren. Offline digitale games spelen is met de huidige methode niet mogelijk.

Games kunnen ook na de introductie van de Virtual Game Cards nog gewoon op deze oude manier gedownload en gedeeld worden. Dit doe je door op de Nintendo Switch naar ‘User Settings’ te gaan en de optie ‘Online License’ op ‘on’ te zetten. Zo zou de bovenstaande methode gewoon nog moeten werken.

Leentjebuur

Waarom dan moeilijk (of hopelijk juist makkelijker) doen met die Virtual Game Cards? Met de introductie van deze feature wordt ook een andere handigheid van fysieke cartridges meegenomen: het uitlenen van games. De functie blijft wel beperkt tot leden van jouw Nintendo-familie. En allebei de consoles moeten tijdens het uitleenproces zowel lokaal als via het internet verbonden zijn met elkaar, wat betekent dat je van hetzelfde netwerk gebruik moet maken. En dus bij elkaar in de buurt moet zijn.

Vervolgens kan de ontvanger twee weken met het uitgeleende spel aan de slag. Dat kan, in tegenstelling tot hoe de huidige feature werkt, wel gewoon offline. Uiteindelijk wordt de game automatisch teruggestuurd naar de oorspronkelijke eigenaar. Dit kan ook eerder, als de speler besluit het spel voor die tijd terug te sturen. Of de uitlener de game ook zelf terug kan vorderen is niet benoemd, dus daar komen we waarschijnlijk in april pas achter. Wel bekend is dat er maar één game per keer uitgeleend kan worden. Ook heeft Nintendo laten weten dat savedata opgeslagen wordt, zodat spelers door kunnen gaan waar ze waren gebleven als ze de game nog een keer lenen, of het spel zelf kopen.

Is het ook echt handiger?

Het nieuwe systeem wordt niet per se heel positief ontvangen. Het is ook niet per definitie beter. De oude ‘game sharing’-methode biedt in principe de optie om dezelfde game tegelijkertijd op twee verschillende consoles te spelen. Met de Virtual Game Cards is dit niet het geval. Zodra je een game overzet naar een andere Switch, of uitleent aan een lid van je Nintendo-familie, kun je die (tijdelijk) niet meer op het andere apparaat gebruiken.

Wel gaat het delen van games soepeler dan met het vorige systeem. In plaats van in te moeten loggen en (waarschijnlijk continu) te wisselen welke console de primaire Switch is, kun je nu spellen uitlenen zoals je dat met een fysieke cartridge doet. Daar zit dan wel weer een andere beperking aan, namelijk dat het uitwisselen van games per se via een lokale verbinding moet.  

Een verklaring hiervoor is dat het delen van een account zoals dat nu werkt niet per se gunstig is voor Nintendo. Het is ook geen officiële feature, dus wellicht is de introductie van de Virtual Game Cards een manier voor het bedrijf om accounts delen te ontmoedigen. De nieuwe feature lijkt voor nu vooral nuttig voor families of mensen die samenwonen en ieder een eigen Nintendo Switch bezitten. En waarschijnlijk zul je de Virtual Game Cards ook nodig gaan hebben om je digitale Switch-games over te zetten naar de Switch 2.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation
PU.nl
Nieuws

Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation

Toepasbaar op de Lamborghini Revuelto

Er is eerder deze week een nieuwe kleurstelling voor een auto aan Forza Horizon 5 toegevoegd die zowel PlayStation- als Xbox-consoles in het zonnetje zet.

Het gaat om een kleurstelling in neongroen en felblauw, om respectievelijk Xbox en PlayStation mee uit te beelden. Deze kleurstelling is specifiek voor de Lamborghini Revuelto bedoeld en kan dus alleen op die wagen worden toegepast.

Deze wagen kan vrijgespeeld worden in de nieuwe Horizon Realms-modus door de Horizon Stadium-race te winnen, terwijl de kleurstelling ontgrendeld kan worden door de code '687 884 132' te gebruiken door naar 'Find New Designs' te gaan in de Designs and Paint-tab in de Garage.

De kleurstelling is natuurlijk uitgebracht om te vieren dat Forza Horizon 5 inmiddels niet alleen meer op Xbox en pc, maar ook op PlayStation 5 speelbaar is. De PS5-versie is exact gelijk aan de Xbox- en pc-versies, inclusief alle eerder verschenen updates. Reeds uitgekomen uitbreidingen, waaronder de verschillende Car Packs en de Hot Wheels-uitbreiding, kunnen los worden aangeschaft in de PlayStation Store. De content die in de Xbox- en pc-versies van de game alleen tijdelijk beschikbaar was, zijn beschikbaar in de nieuwe Horizon Realms-modus. Die is via een update ook aan de Xbox- en pc-versies van de game toegevoegd. De PlayStation-versie ondersteunt cross-play met alle andere platforms.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space
PU.nl
Nieuws

Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space

De game komt ergens voor april 2026 uit, onthulling vindt deze zomer plaats

De campagne van de aankomende nieuwe Battlefield is volgens de makers van de game geïnspireerd door de film Civil War en de game Dead Space.

Dat liet senior producer Philippe Ducharme weten aan Inverse. Volgens hem is de vorig jaar verschenen Alex Garland-film Civil War een "goede referentie" voor sommige dingen die de ontwikkelaars in het spel willen creëren.

In Civil War staat een Verenigde Staten centraal waarin een burgeroorlog het land verscheurt. De film volgt een team journalisten dat met militairen richting Washington, D.C. reist om verslag te doen van de vijandelijke overname van het Witte Huis.

Ducharme laat ook weten dat de remake van Dead Space impact heeft gemaakt op de ontwikkeling van de nieuwe Battlefield. Gedurende de ontwikkeling van Dead Space leerden de ontwikkelaars meer over de "spanningscurve" en hoe de transitie van één plotpunt naar de volgende "zowel hoge als lage punten nodig heeft om de interesse van spelers te behouden". Hoewel een game als Battlefield een heel ander soort beestje is, zijn er toch lessen gehaald uit de Dead Space-ontwikkeling.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Ook keert de singleplayercampagne terug.

Via Battlefield Portal worden diverse tests gehouden, waarvan al meermaals gameplay is gelekt. Uitgever Electronic Arts liet daarbij onlangs weten dat de nieuwe Battlefield ergens aankomende zomer wordt onthuld en voor april 2026 uitkomt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!