Gespeeld: Abyssus lijkt verward over wat het wil zijn
Doet te weinig met een interessante opzet
Als onderdeel van een grotere showcase aan releases uit de keuken van uitgever Dotemu, kregen we de kans om aan de slag te gaan met de nieuwste game onder hun indie-uitgeverslabel The Arcade Crew. Abyssus is de eerste 3d-shooter in hun repertoire, en op bepaalde vlakken is dat ook te merken.
De daadwerkelijke ontwikkeling van Abyssus is uitgevoerd door ontwikkelaar DoubleMoose Games, dat eerder de cartooneske simulatiegames Animal Super Squad en Just Die Already uitbracht. Abyssus is in vergelijking een totaal ander beestje. De first-person shooter combineert elementen uit multiplayergames als Deep Rock Galactic en roguelike mechanieken als Hades, en giet die in een aquatische wereld waar wat Lovecraftiaanse stickers op zijn geplakt.
Grappen onder water
De opzet van Abyssus is dat jij, eventueel samen met wat maatjes, op pad bent gegaan naar de diepste onderzeese holtes van de aarde in een zoektocht naar ‘brine’, een zeldzaam materiaal. Daar stuit je op een soort lang verloren beschaving, en de inwoners zijn nijdig. Dat maakt het brine verzamelen dus wat lastiger. Deze opzet heeft het een en ander weg van het eerder genoemde Deep Rock Galactic, waarin je als een stel dwergen door een bedrijf de ruimte in wordt gestuurd om waardevolle materialen te mijnen. Beter goed gejat dan slecht bedacht zou je zeggen, maar dan moet je wel goed jatten.
Deep Rock Galactic is flink satirisch ingestoken, met een bijna overdreven kapitalistische missieleider die de dwergen op pad stuurt. Je brandt en knalt de lokale flora en fauna plat in de zoektocht naar goud, wat in combinatie de grappende opmerkingen van de personages en het cartooneske uiterlijk van de spelwereld een vrij jolige ervaring is. Abyssus heeft ook deels deze opzet aangehouden, maar plaatst die in een meer realistisch ogende wereld.
Nu kan juist zo’n contrast tussen hoe de spelwereld eruitziet en hoe de personages erop reageren de basis van de aanwezige humor vormen, maar die kans lijkt niet benut. In de preview maakte mijn personage zo nu en dan een sarcastische opmerking, maar de grappen komen ongeveer zo goed over als geluid onder water: niet bepaald. Het verschil tussen de onserieuze personages en de daadwerkelijk indrukwekkend vormgegeven spelwereld komt vooral toondoof over.
Dat is jammer, want zoals aangegeven is de spelwereld waar je in loopt best cool! De architectuur is oppressief, en het claustrofobische gevoel van je kilometers onder water bevinden is goed overgebracht - hoewel ik niet uit ervaring spreek. De Lovecraft-invloeden zijn ook merkbaar, en zouden makkelijk een setting kunnen vormen voor een aquatische Doom-game waarin je mini-Cthulhu’s aan gort schiet.
Schieten op die… robots
In de preview bleef het daarentegen bij het kapot knallen van robotachtige wezens. Sommigen daarvan waren krabachtig, met boren in plaats van scharen, terwijl er ook mechanische vissen door de lucht vliegen die je het leven moeilijk proberen te maken. Uit trailers valt op te maken dat er ook organische vijanden aan te pas komen, maar ik was ietwat teleurgesteld. De Lovecraft-invloeden blijven schijnbaar beperkt tot hier en daar een markering van Cthulhu.
De gameplay van Abyssus draait dus vooral om het verslaan van iedere vijand in een kamer, om vervolgens door te gaan naar de volgende. Ieder wapen dat je bij je draagt heeft twee vuurmodi, een voor de linkermuisknop en een voor de rechter. Die modi zijn ook te verwisselen met upgrades die je vrijspeelt, waardoor er wat ruimte is om te experimenteren. Zo gebruikte ik tijdens de preview een machinegeweer dat normale kogels schoot uit een magazijn, maar er zat een alternate fire-optie op die sneller vuurde en geen munitie verbruikte, maar mijn wapen wel oververhitte. Dat is dan lastig schieten.
Daarbij spelen we hier nog steeds een roguelike, dus zo nu en dan krijg je toegang tot een upgrade. Dat kan simpel zijn, zoals je alternative fire die ook vuurschade aanricht en vijanden mogelijk in de hens steekt, of een perk die jouw damage-output mee laat schalen met hoeveel schade jij hebt opgelopen. Ik heb tijdens mijn speelsessie niet veel kunnen experimenteren met de verschillende perks. Desalniettemin lijkt het precies te doen wat je er van verwacht, al kan dat in combinatie met de aanpasbare wapens nog iets interessanter uitpakken.
Op basis van mijn speelsessie denk ik niet dat ik de tijd in Abyssus wil steken om die combinaties te zien. De game knalt an sich best lekker, en heeft ook een lekker sfeertje, maar dompelt de speler nog niet écht onder in diens wereld. Alle ingrediënten voor een prima roguelike lijken aanwezig te zijn, maar daar blijft het vooralsnog ook bij.
Abyssus komt op 12 augustus uit op pc.