Gespeeld: Bij Monster Hunter Wilds zit de vernieuwing in de details
PU.nl
Achtergrond

Gespeeld: Bij Monster Hunter Wilds zit de vernieuwing in de details

Geen woord over Steam Deck

Hoewel Monster Hunter al een hit was in Japan, brak de serie internationaal pas echt door met World in 2018. Het aankomende Monster Hunter Wilds belooft een direct vervolg te worden – maar hoeveel is er werkelijk anders? We konden de game alvast uitproberen op Gamescom.

Op het moment van schrijven is Monster Hunter World met 20,5 miljoen verkochte exemplaren de meest succesvolle game die Capcom ooit heeft uitgebracht. Bovendien staat het spel twee keer in Capcoms hitlijsten, want de uitbreiding Iceborne is met 13,4 miljoen verkochte exemplaren de op vier na meest succesvolle Capcom-titel ooit.

Dit succes maakte van Monster Hunter in één klap een wereldwijd fenomeen. De franchise was in Japan al jaren populair, waar fans met ’PlayStation Portables op zak samenkwamen in cafés om op jacht te gaan. Eerdere pogingen om de game ook bij westerse consolegamers te introduceren waren minder succesvol, maar met World lukte dat voor het eerst écht.

Watch on YouTube

Veel van het DNA van World is dan ook duidelijk terug te vinden in Wilds. Ook deze game neemt afstand van de traditionele Japanse esthetiek door te kiezen voor grauwere kleuren en realistischere personages. Hier en daar zijn er wel aanpassingen – de resolutie is duidelijk hoger, al leek de framerate tijdens onze tests eerder rond de dertig dan de zestig te zitten. Wilds voelt echter op alle fronten als een direct vervolg.

Assertieve jager

De verschillen zitten in de details. Wat ons meteen opviel tijdens de speelsessie was je hoofdpersoon: in voorgaande games was dit een stille jager, maar deze keer heeft hij (of zij) eigen dialogen. Dat lijkt een klein verschil, maar het effect is groot. In eerdere games voelde je je als speler vaak een slachtoffer van de omstandigheden, een held die tegen zijn zin op pad werd gestuurd.

In Wilds is dat anders: als je op een groot zandschip vaart en ziet hoe een klein meisje door monsters wordt achtervolgd, stel je zelf voor om haar te redden. Je jager bedenkt een gedurfd plan om op de rug van een reptiel te springen en haar te volgen. Jij bent die waaghals die de dag redt, wat je personage meteen veel stoerder maakt.

Focusmodus

We kregen twee korte demo’s te spelen, waarvan de eerste aan het begin van de game plaatsvindt. Na een korte rit op de rug van een reptiel start je je eerste jachtmissie, waarbij je alle wapens tot je beschikking hebt. Deze spelen grotendeels hetzelfde als in World en andere recente Monster Hunter-games, met als grootste verschil de nieuwe focusmodus. Met een druk op de linkertrekker verschijnt een vizier in beeld en kun je je slagen richten met de precisie van een shooter. Dit systeem is bekend voor boog- en bowgun-spelers, maar nieuw voor andere wapens. Met deze modus moet Wilds het makkelijker maken om specifieke zwakke plekken te raken of bijvoorbeeld staarten af te hakken.

Er schuilt bovendien meer achter de focustrekker. Als je monsters voldoende verwondt, ontstaan er zwakke plekken die je kunt uitbuiten met speciale focusaanvallen. De boog kan bijvoorbeeld meerdere pijlen tegelijk afvuren op alle wonden, die als geleide projectielen hun doel bereiken. Met dubbele zwaarden schiet je als een stekelige wervelwind over de zwakke plekken heen.

Dit geeft elk wapen iets nieuws om mee te spelen, maar verwacht niet dat de kern van je speelstijl drastisch verandert. Wilds speelt in de basis hetzelfde als World. Zelfs de slinger waarmee je bommen op vijanden kunt gooien is terug, terwijl deze ontbrak in tussendeel Rise.

Twee wapens meenemen

Voor het eerst kun je tijdens een missie twee wapens tegelijk meenemen. Wisselen daartussen is eenvoudig: als je op je reptiel rondrijdt, druk je op een knop om snel te schakelen. Je kunt ervoor kiezen om twee verschillende wapentypes mee te nemen, zoals een hamer om vijanden knock-out te slaan en een zwaard om staarten af te hakken. Maar het is ook mogelijk om twee van hetzelfde type wapen te selecteren. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met een wapen met het slaapelement om een monster te verdoven en daarna te bombarderen. Is dat eenmaal gelukt, dan kun je een wapen met het juiste element kiezen voor maximale schade.

Daarnaast zijn er veel kleine nuances in Wilds. Na afloop van een missie kun je bijvoorbeeld direct terugkeren naar de quest hub, zodat je niet hoeft te wachten tot de klok bovenin het scherm naar nul is afgeteld. Het is nog afwachten of dit uniek is voor de singleplayermodus, of dat het ook in multiplayerpartijen mogelijk is.

Hier en daar een stotter

Technisch gezien moet Capcom nog wel wat bijschaven. De game werd nooit onspeelbaar, maar tijdens een visueel indrukwekkende onweersbui begon de game bij elke bliksemschicht wat te stotteren. We hoorden van collega-journalisten dat ze soms een ondraaglijke framerate voorgeschoteld kregen, maar daar hadden wij geen last van. Dit probleem leek te worden veroorzaakt door de multiplayerstand: de eerste groep journalisten speelde in teamverband, maar toen later netwerkproblemen optraden werd er overgeschakeld naar een solodemo.

We vroegen ook kort of de game op Steam Deck zal draaien, maar er werd gezegd dat er “nog geen antwoord is op deze vraag”. De framedrops in de huidige build, waarschijnlijk draaiend op een current-gen console of pc, geven weinig hoop voor een draagbare versie, vooral als je bedenkt dat World al op het randje van de mogelijkheden van de Steam Deck zit. Maar misschien slaagt Capcom erin de game in het komende jaar te optimaliseren en ons te verrassen.

Monster Hunter Wilds moet in 2025 verschijnen voor PlayStation 5, Xbox Series en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bekijk een close-up video van de Switch 2 GameCube-controller
PU.nl
Nieuws

Bekijk een close-up video van de Switch 2 GameCube-controller

Kan nu besteld worden via Nintendo's webshop

Nintendo heeft onlangs via de Nintendo Today-app een video gedeeld waarin de GameCube-controller voor de Nintendo Switch 2 te zien is.

In de korte video zien we hoe de controller wordt vastgehouden. Daarbij zijn ook de nieuwe knoppen te zien: de C-knop om GameChat te gebruiken en een ZL-knop voor de linkertrigger. Daarbij is de controller draadloos. De GameCube-controller kan via Nintendo's online winkel worden besteld en kost 69,99 euro.

Toen de nieuwe GameCube-controller tegelijk met de Switch 2 onthuld werd, ontstond er al snel verwarring. Er werd namelijk een tekst op Nintendo's website gevonden waarop viel te lezen dat de controller alleen voor de GameCube-games die via Nintendo Switch Online speelbaar zijn gebruikt kon worden, en dus niet bijvoorbeeld voor Switch 2-games. Nintendo heeft dit inmiddels echter opgehelderd: de nieuwe GameCube-controller kan wél voor diverse Switch 2-games gebruikt worden.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cyberpunk 2077-vervolg bevat een tweede stad
PU.nl
Nieuws

Cyberpunk 2077-vervolg bevat een tweede stad

Vergelijkbaar met een 'Chicago waarin het mis is gegaan'

Naast Night City kunnen spelers van het aankomende vervolg op Cyberpunk 2077 ook een tweede stad bezoeken, dat wordt beschreven als een "Chicago waarin het mis is gegaan".

Dat onthulde R. Talsorian Games-oprichter Mike Pondsmith, de bedenker van Cyberpunk, op Digital Dragons 2025. Hij werd gevraagd naar 'Project Orion', het Cyberpunk 2077-vervolg waar CD Projekt Red aan werkt.

Pondsmith gaf toe dat hij niet zoveel betrokken is bij de ontwikkeling van het vervolg als bij het origineel, maar dat hij de geboekte progressie wel volgt. Hij gaf daarbij aan dat spelers straks een nieuwe stad kunnen bezoeken. "Ik vertel je niet meer dan dat, maar er is een nieuwe stad die we bezoeken. Night City is er ook nog. Ik weet nog dat ik het zag en begreep waar ze voor gingen, en het werkt echt goed. Het voelt niet als Blade Runner, maar als een stad als Chicago waarin het mis is gegaan."

Verdere details over het Cyberpunk 2077-vervolg zijn er nog niet, al bleek eerder dat CD Projekt Red erg realistische voorbijgangers in de game wil zien te krijgen. Duidelijk is ook dat de nieuwe studio van de ontwikkelaar gesitueerd in Boston aan het spel werkt. Dat moet er voor zorgen dat de game "authentiek Amerikaans aanvoelt".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!