Gespeeld: EA Sports FC 25 krijgt een impuls met nieuwe Rush-modus
PU.nl
Achtergrond

Gespeeld: EA Sports FC 25 krijgt een impuls met nieuwe Rush-modus

Rocket League, maar dan met echte spelers

In een van de hallen van Gamescom is een klein stadion nagebouwd, compleet met tribunes, kunstgras en een reservebank. Het moge duidelijk zijn dat hier EA Sports FC 25 wordt gespeeld. Toch zien we op de zee van groene schermen geen gewone wedstrijden, maar intense potjes met teams van slechts vijf spelers. Senior producer Sam Rivera vertelt ons hoe dit zit.

”Rush is de belangrijkste nieuwe gameplay experience”, gooit Rivera er maar gelijk uit. Deze nieuwe spelmodus is vooral bedoeld als een sociale ervaring. Het concept is simpel: teams bestaan uit vijf spelers (waarvan één keeper), het veld is compacter, en de spelregels zijn ietsjes anders. Het resulteert in een behoorlijk intens en, toegegeven, erg leuk potje voetbal.

Wie moet rennen is te laat vertrokken

Dat komt vooral omdat de acht veldspelers allemaal door een mens worden bestuurd. Mensen maken fouten, maar ook onverwachtse loopacties die weer kansen bieden. En omdat je maar met vier spelers bent, is iedereen zowel aanvaller als verdediger. Diepgaan kan ontzettend lonen, maar is ook een enorm risico. Met als gevolg dat er veel gerend en gescoord wordt, niet geheel toevallig twee spelonderdelen waar EA Sports FC (en voorheen Fifa) in uitblinkt.

De booth van EA op Gamescom leent zich natuurlijk perfect om zo snel teams van vier tegen vier te vormen en het virtuele gras te betreden. Zo is Rush ook eigenlijk bedoeld, benadrukt Rivera meermaals. “Het is een sociale modus, bedoeld om samen te spelen.”

Geen Volta 2.0

Je zou daardoor kunnen denken dat Rush een soort opvolger is van het straatvoetbalachtige Volta.  “Ja en nee”, overdenkt Rivera. “Volta voelde als een andere game, dit niet.” Passen en schieten voelt inderdaad hetzelfde als in een gewone wedstrijd, en er ligt geen extra nadruk op trucjes en stijl. Wel is de schaal van het veld en het doel aangepast, en werken de regels iets anders. Zo wordt bij de eerste aftrap de bal in het midden van het veld losgelaten en moeten spelers er eerst naartoe rennen. Buitenspel is minder strikt en penalty’s zijn vervangen door een lopende variant. Ook maakt de blauwe kaart in deze modus zijn debuut in FC 25. Na twee gele kaarten moet een speler een minuut lang vanaf de zijlijn toekijken, maar daarna mag ‘ie wel terug binnen de lijnen komen.

Een ander groot verschil met Volta is dat je Rush niet in het hoofdmenu van het spel terugvindt. De nieuwe spelmodus staat namelijk niet op zichzelf, maar is een toevoeging aan andere modi, waaronder Ultimate Team en Career. In Career wordt Rush een beetje anders ingezet, omdat dat natuurlijk normaal gesproken geen gamemodus is die je met vrienden speelt. Rivera legt uit dat je in Career nu speciale toernooien met je jeugdelftal kan spelen, waarbij dezelfde 5vs5-opzet wordt gebruikt. “Dat is realistisch, want in het echt zijn jeugdtoernooien ook vaak compact en intens.”

Verborgen parel?

Toch meent Rivera dat je de beste ervaring online krijgt, en afgaande op onze speelsessie kunnen we dat beamen. Rush maakt precies gebruik van de onderdelen waarin FC 25 uitblinkt, namelijk de snelle actie en het maken van doelpunten. De kleinere opzet en het feit dat alle spelers door mensen worden bediend, geeft bovendien een hele frivole dynamiek aan het spel. Rush doet in zekere zin zelfs meer denken aan een partygame als Rocket League, dan aan gewone voetbalgames.

Rush lijkt zo een leuke toevoeging aan FC 25, en in ieder geval een verbetering ten opzichte van Volta. Het is vooral de vraag of spelers hun weg naar Rush weten te vinden. De spelmodus zit immers een beetje verstopt binnen Kick-off, Clubs, Ultimate Team en Career. We missen (nog) een manier om via matchmaking teamgenoten en tegenstanders te vinden. Wie weet is dat iets voor de toekomst, want volgens Rivera wordt de gamemodus nu al erg positief ontvangen en is hij “here to stay”.

EA Sports FC 25 verschijnt op 27 september voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zes minuten aan gameplay van Anno 117: Pax Romana
PU.nl
Nieuws

Zes minuten aan gameplay van Anno 117: Pax Romana

Game komt in de loop van dit jaar uit voor pc, PS5 en Xbox Series

Ubisoft heeft een gameplaytrailer van ongeveer zes minuten uitgebracht van het aankomende Anno 117: Pax Romana.

De video kan hieronder worden bekeken. Daarbij wordt morgen vanaf 17:00 uur Nederlandse tijd de game via Twitch gestreamd door de ontwikkelaars.

Anno 117: Pax Romana speelt zich zoals de naam al aangeeft af tijdens de hoogtijdagen van het Romeinse Rijk. Daarbij ligt de nadruk zoals altijd bij Anno op opbouwen in plaats van afbreken. Spelers bouwen een provincie op hun eigen wijze op, of het nou voor de Romeinen of Kelten is. Anno 117: Pax Romana komt later dit jaar uit voor pc, PlayStation 5, Xbox Series X en S en Amazon Luna.

Harry ging onlangs aan de slag met Anno 117 en schreef het volgende in zijn preview: "Anno 117: Pax Romana wordt een relaxte game waarbij je vooral urenlang aan het optimaliseren bent om jouw perfecte samenleving op te bouwen. Het systeem van productieketens is intuïtief genoeg, maar zoals gezegd is er in deze vroege versie nog een chronisch gebrek aan informatie. Hoe het spel uiteindelijk omgaat met conflicten en andere diplomatieke uitdagingen is ook nog de vraag. De antwoorden op onze vragen horen we waarschijnlijk pas als de game aankomende winter verschijnt. Deze eerste kennismaking was gelukkig vooral een plezierige en ontspannen bouwsessie. Anno 117: Pax Romana heeft duidelijk nog wat werk nodig, maar de basis is ouderwets Anno."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bevestigd: Naughty Dog werkt aan tweede game naast Intergalactic
PU.nl
Nieuws

Bevestigd: Naughty Dog werkt aan tweede game naast Intergalactic

Neil Druckmann is minder intens betrokken bij het project

Studiobaas Neil Druckmann heeft bevestigd dat het bedrijf niet alleen aan Intergalactic: The Heretic Prophet werkt, maar ook aan een tweede, nog onaangekondigde game.

Dat liet hij weten in de Press X to Continue-podcast van de BBC. Naughty Dog heeft wel vaker aan twee games tegelijk gewerkt, en voorheen werden natuurlijk zowel Intergalactic als de inmiddels geannuleerde The Last of Us-online game tegelijk ontwikkeld. Nu is duidelijk dat er naast Intergalactic inderdaad nog een game in ontwikkeling is.

"We hebben meerdere regisseurs op Intergalactic zitten", aldus Druckmann. "Ik werk samen met twee regisseurs: Matthew Gallant en Kurt Margenau. Daarnaast helpt Clair Carré mee met het schrijfwerk. Dus op sommige momenten ben ik er niet en hebben zij de leiding. Ik kom weer terug en ben verrast door en geniet van bepaalde keuzes die ze hebben gemaakt. Andere keuzes frustreren me juist en moeten we veranderen, of we discussiëren er over."

Hij vervolgt: "Er wordt aan nog een game gewerkt bij Naughty Dog waarbij ik eerder een producentenrol heb aangenomen en als een mentor functioneer. Ik kijk naar dit andere team, en geef feedback waar nodig. Ik hou van al deze rollen, en het feit dat ik er tussen kan wisselen maakt mijn werk erg spannend - het voelt altijd verfrissend aan. Ik verveel me nooit."

Details over het tweede project van Naughty Dog zijn er nog niet. Eerder dit jaar gingen er al geruchten over een tweede project bij de studio dat al drie jaar in ontwikkeling was. Toen werd geclaimd dat het niet om The Last of Us: Part 3 gaat, en dat Shaun Escayg - bekend van Uncharted: The Lost Legacy en Marvel's Avengers - de regisseur is.

Intergalactic: The Heretic Prophet werd eind vorig jaar tijdens The Game Awards onthuld. De PlayStation 5-game van de studio achter The Last of Us en Uncharted draait zoals gezegd om Jordan, een gevaarlijke premiejager die tijdens haar jacht op een doelwit op de verre planeet Sempiria belandt. De communicatie tussen de planeet en de rest van het universum is honderden jaren geleden al verloren gegaan. Daarbij zal een fictieve religie een belangrijke rol spelen binnen de game - mogelijk een heet hangijzer waar online gemengde reacties op zullen komen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!