Gespeeld: Elden Ring Nightreign is een rare remix met meer BPM
PU.nl
Achtergrond

Gespeeld: Elden Ring Nightreign is een rare remix met meer BPM

Snelden Ring

De cynicus wordt met Elden Ring Nightreign op zijn wenken bediend. Een Fortnite-achtige, om multiplayer draaiende roguelite, ontwikkeld door de puristen bij Fromsoftware. Is dan niets meer heilig? Wie is nog veilig van aasgieren en geldwolven als zelfs de maker van Elden Ring zich geroepen voelt om zulke trends na te jagen? Alles aan Nightreign riekt naar opportunisme. Totdat je het gaat spelen, zo blijkt wel uit de netwerktest van afgelopen weekend.

Elden Ring Nightreign is veel, overweldigend veel soms, maar het is geen game die zielloos inspeelt op wat momenteel populair is. Daarvoor is het veel te raar en ontoegankelijk. De ondertiteling is in het battleroyale’aans, maar de taal die wordt gesproken is dezelfde als in Elden Ring. Toch heeft het maar bar weinig meer met die game te maken. Het is rare een remix met meer BPM (bazen per minuut). En waar de kaart van Elden Ring alsmaar groter blijkt dan je denkt, wordt het speelveld in Nightreign steeds kleiner.

Karakters kweken

Of dat iets voor jou is, hangt heel erg af van of en hoe je Elden Ring hebt gespeeld. Of beter gezegd: hoe je het graag zou willen (blijven) spelen. Ben je net zoals ik en heb je inmiddels zeven personages van level 35 in Elden Ring? Ik snap je helemaal. Ik heb ook een vriezer vol vergeten voornemens. Allemaal vol goede hoop begonnen uiteraard. Omdat ik graag ook eens een magiër wilde spelen. En een stiekeme sluiperd die met twee dolken alle vijanden vanuit de schaduw verschalkt.  

Ik ging nog zo lekker tijdens een van mijn replays van Elden Ring. Na nog geen uur stond ik al oog in oog met Godrick, the lord of all that is golden. En ik had hem de eerste keer gelijk neer. Met die overwinning nog vers in het geheugen stormde ik voorbij zijn troon, want mijn ambities smeulden te hard om alweer te ruste gelegd te worden. De lagunes van Liurnia of the Lakes doemden op aan de horizon. Mijn adem verstokte. Wat is dit toch adembenemend mooi, dacht ik. Maar no way dat ik dit weer helemaal ga spelen. Ik heb betere dingen te doen. Tenzij iemand anders ook zin heeft in nog een run.

Watch on YouTube

Ben jij net zo? Dan heb ik goed nieuws voor je. Elden Ring Nightreign is gemaakt voor mensen zoals jij en ik. Mensen die graag die persoon willen zijn die een hele nieuwe run doet met dat ene wapen, omdat het er zo sick uitziet. Maar ook mensen die die persoon stiekem helemaal niet zijn en ook nooit zullen worden. Daarvoor is het leven te kort. Dat, of onze aandachtspanne.

Van de regen in de drop

Met Elden Ring Nightreign doet ontwikkelaar Fromsoftware een poging om zijn zo verfijnde formule om te vormen tot een hectische, tijdsgebonden multiplayergame. Er is een cirkel die periodiek kleiner wordt, wat maakt dat je je iedere speelsessie opgejaagd voelt. Je hebt maar een paar minuten om sterker te worden, of dat nu is door kampen met vijanden te verslaan, een mijn te verkennen, of met wat mazzel een zeldzaam wapen te ontdekken. Na een kwartier worden jij en minimaal twee andere spelers (tenzij je solo speelt) naar een verplicht baasgevecht geleid. Opschieten geblazen dus, anders overleef je de eerste nacht niet.

In die zin is Nightreign de antithesis van Elden Ring. Fromsoftwares eerste openwereldgame gaf spelers juist de vrijheid om een andere afslag te nemen als zij nog niet opgewassen waren tegen de grote baas. Een paar uur voorzichtig de map verkennen en je winkansen waren met je level meegestegen, hoog genoeg althans om weer een nieuwe poging te wagen. Niets van dat in Nightreign. Hier maak je ook voortdurend keuzes, maar het is of/of, niet en/en. Ga je naar een van de kerken voor een extra Flask of Crimson Tears, of beklim je snel een Sorcerer’s Rise voor een nieuw wapen of een permanente upgrade? Kies, maar doe het nu of doe het niet. Hesitation is defeat. Je hebt twee dagen van ieder pakweg een kwartier en daarna ben je alweer bij de ‘eindbaas’. Meer tijd is er niet.

Haastige spoed is Elden goed

Gelukkig is het tempo evenredig opgevoerd. Nightreign is alsof je Elden Ring op anderhalve keer snelheid speelt. Je rent als een bezetene, er is een heuse wall jump en je krijgt geen schade meer als je van een te hoge hoogte valt. Niks staat je in de weg om door te blijven gaan. Checkpoints werken nog hetzelfde, maar activeren automatisch als je er langs sprint. En levellen is geen kwestie meer van wikken en wegen welke punten je waarin stopt. Je kunt in level omhoog of je kunt het niet. Welke attributen dat precies sterker maakt, is afhankelijk van de klasse die je kiest.

En ja, die had je in Elden Ring ook al, maar daar was het vooral een suggestie. Hier is het meer een dringend advies, want iedereen is weer net ergens anders goed in. En dan kom je weer terug bij die magiër, of die stiekeme sluiperd die met twee dolken alle vijanden vanuit de schaduw verschalkt. In Nightreign kun je kiezen uit acht verschillende klassen met ieder zo hun vaardigheden en eigenaardigheden. De Guardian (beter bekend als de vogelman) kan bijvoorbeeld hoog de lucht in en vervolgens een enorme snoekduik naar beneden maken. En de Duchess (die met de dolk) maakt iedereen in je gezelschap tijdelijk onzichtbaar.

De lijntjes tussen de verschillende klassen zijn misschien wat meer uitgestippeld, maar je kunt er tegelijkertijd makkelijker dan ooit buiten kleuren. Eigenlijk kan iedereen alles, want er zijn niet echt voorwaarden om een bepaalde toverspreuk te leren. Als jij een toverstaf vindt met die spreuk erop, dan vindt de game het gezegend. Die wapens zijn allesbepalend en hebben allemaal ook een passieve bonus die gewoon blijft gelden, of je het wapen nu gebruikt of niet. In totaal kun je er zes bij je dragen, wat maakt dat je wel degelijk een heel andere build kunt maken dan waar je mee begon.

Een verschil van dag en nacht

Of dat leuk is, hangt denk ik wel een beetje af van hoe goed je Elden Ring (nog) kent. In de uiteindelijke versie zal vast een tutorial zitten, maar dan nog vergt het veel (voor)kennis. Weten hoe wapens werken, wat spreuken doen, hoe bazen zich gedragen: het is niet per se vereist, maar je gaat ook niet tussendoor uitgebreid beschrijvingen zitten lezen. Het is proberen en dan hopelijk leren van het lesje dat je krijgt tijdens het eerstvolgende gevecht. Maar goed, dan weet je dat ook weer voor de volgende keer.

Uit de netwerktest blijkt nog niet of dit daadwerkelijke leuk blijft. Naar alle waarschijnlijkheid is het slechts een kleine greep uit de elementen die Nightreign allemaal van Elden Ring gaat remixen. Een royalty-vrije preview die niks zegt over de uiteindelijke balans of houdbaarheid. De basis is in ieder geval even betoverend als bevreemdend. Het is de legendarische game die je kent, maar ook weer niet. Nightreign voelt eerder als een uit de hand gelopen mod, gemaakt door fans van Souls-games en van speedrunnen. Ok, vooruit, en misschien toch ook een beetje van Fortnite. Van alles is random, er duiken bazen uit eerdere Dark Souls-games op, er is een krimpende cirkel…

Elden Ring Nightreign is misschien niet wat je wilde zien als eerstvolgende game na Elden Ring: Shadow of the Erdtree, maar ook Fromsoftware doet steeds langer over zijn games. Laat ze in de tussentijd maar lekker experimenteren met dit soort kleinere projecten. Dan kan Hidetaki Miyazaki zich ondertussen volledig toeleggen op de remaster van Bloodborne.

Elden Ring Nightreign is vanaf 30 mei verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!