Gespeeld: Sonic X Shadow Generations doet er een 3D-schepje bovenop
PU.nl
Achtergrond

Gespeeld: Sonic X Shadow Generations doet er een 3D-schepje bovenop

En wordt zo een compleet pakket

Het in 2011 uitgekomen Sonic Generations combineert 2D-omgevingen vlekkeloos met 3D-segmenten. Het fonkelnieuwe Sonic X Shadow Generations lijkt daar nog een schepte bovenop te doen.

Sonic X Shadow Generations bestaat eigenlijk uit twee opzichzelfstaande games: Sonic Generations en het volledig nieuwe Shadow Generations. Eerstgenoemde betreft een trouwe remaster van de in 2011 uitgekomen platformer die 2D- en 3D-levels combineert. De game is voorzien van een nieuw likje verf, maar is verder identiek aan het origineel.

De vier levels van Sonic Generations waar we mee aan de slag konden tijdens Gamescom waren dus geenszins verrassend. In hoop tempo loop je met Sonic van A naar B, alleen ziet het er dit keer een stuk beter uit. Fans van het origineel hoeven in ieder geval niet bang te zijn voor veranderingen en kunnen een getrouwe conversie tegemoet zien.

Watch on YouTube

Subtiele veranderingen

Shadow Generations heeft gelukkig wél verrassingen in petto. Deze helft van de game zet het personage Shadow in de spotlights – niet geheel toevallig zoals ook de aankomende film Sonic the Hedgehog 3 doet eind dit jaar. We hebben ook vier levels van Shadow Generations kunnen spelen en die speelden zich allemaal volledig in 3D af. Dit perspectief biedt een stuk meer overzicht dan de 2D-levels en heeft het dan ook in zich om een grotere doelgroep aan te spreken.

Verhaaltechnisch is de opzet simpel: Black Doom, Shadows aartsvijand, is terug en wil de wereld overnemen. Shadow moet daarom op reis in zijn eigen verleden, zichzelf confronteren met zijn pijnlijke herinneringen en genoeg kracht opdoen om Black Doom te stoppen, zo luidt de officiële synopsis.

Dat je in deze levels Shadow onder de knoppen hebt, komt met een aantal subtiele veranderingen. De besturing is in principe identiek aan Sonic, maar Shadow heeft een aantal trucjes in zijn mars die zijn blauwe tegenhanger ontbeert. Een daarvan heet Chaos Control. Hiermee laat je met een druk op de knop de tijd tijdelijk een stuk langzamer gaan, waardoor het makkelijker wordt om obstakels te ontwijken.

Met Chaos Dash krijg je tijdelijk een flinke dosis snelheid erbij. Ook kun je met hem over het water surfen en over obstakels heen vliegen. Deze nieuwe vaardigheden maken de Shadow-levels behoorlijk gevarieerd qua gameplay. Wereldschokkend zijn de levels en vaardigheden allerminst, maar ze zijn wel leuk om uit te voeren.

3D is de focus

De focus lijkt in de nieuwe levels vooral op het 3D-perspectief te liggen. In de vier levels die we hebben gespeeld zaten, zoals eerder vermeld, namelijk helemaal geen tweedimensionale segmenten. Eerder gaf Sega al aan dat Sonic Frontiers de nieuwe blauwdruk voor de reeks vormt en in deze game zien we dat al een beetje terug.

De volledige game bevat namelijk de White Space. Dat is een soort hubwereld die is geïnspireerd door de Open Zone-gameplay van Frontiers. Helaas kregen we deze extra feature niet te zien tijdens de Gamescom-demo, maar het lijkt Shadow Generations in ieder geval wat meer body te geven.

De remaster van Sonic Generations en de nieuwe Shadow-levels vormen samen een compleet pakket voor de Sonic-liefhebber. De nieuwe levels zijn alles behalve baanbrekend, maar zijn een mooie toevoeging aan een remaster die op zichzelf wellicht wat mager zou zijn.

Sonic X Shadows Generations komt op 22 oktober uit op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Voor deze preview is de game op PlayStation 5 getest.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth
PU.nl
Nieuws

Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth

De Illuminate moeten worden tegengehouden

De Heart of Democracy is uitgekomen, waardoor de oorlog nu op Super Earth zelf plaatsvindt.

Onlangs ging Galactic Emergency al van start in Helldivers 2, waarbij de vijandige Illuminate via een zwart gaat Super Earth bereikte en aanviel. Met de nieuwe Hearth of Democracy-update worden Helldivers voor het eerst naar de thuisplaneet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan.

"De Illuminate krioelen nu in onze steden, terroriseren inwoners en vernietigen de infrastructuur", zo wordt op PlayStation Blog gemeld. "Het is tijd om de wapens op te pakken en te vechten voor de kostbare funderingen van de democratie. Helldivers, keer terug naar jullie planeet en verdedig wat rechtmatig van ons is." In tegenstelling tot eerdere gebieden in Helldivers 2, betekent de nieuwe update dat spelers nu tussen wolkenkrabbers vechten.

Onlangs bleek overigens dat Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Game Studios hun volgende game helemaal zelf bekostigt. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenwerking met Sony niet is bevallen: "PlayStation is geweldig. Helldivers zou niet zonder hen bestaan. We staan er voor open om in de toekomst weer met ze samen te werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!