Preview: Indiana Jones and the Great Circle zet avontuur voorop
Maar dat is archeologisch
“Indiana Jones and the Great Circle is geen action-adventure-game, maar een adventure-action-game.” Met dat statement vat ontwikkelaar MachineGames treffend samen wat wij even ervoor zagen in een uitgebreid voorproefje op de gameplay van het spel.
Tijdens Gamescom Opening Night Live werd meer getoond van de nieuwe Indiana Jones-game, maar wij kregen enkele dagen eerder al de gelegenheid om dieper in de game te duiken. Begeleid door game director Jerk Gustafsson en creative director Axel Torvenius werd verder ingezoomd op vooral de gameplay van Indiana Jones. Want wat voor game is dit nou eigenlijk?
De aansteker is machtiger dan de revolver
In de eerdere vooruitblikken zagen we natuurlijk al hoe Indiana Jones middels een eerstepersoonsaanzicht vecht met zijn vuisten, zweep en revolver. Maar hoewel er zeker actievolle momenten in de game zitten, is het primair een avonturengame. Naast zijn zweep en vuurwapen heeft onze favoriete archeoloog namelijk nog een aantal andere handige gereedschappen in de binnenzakken van zijn leren jasje zitten, zoals een aansteker en een fotocamera.
Een aansteker klinkt eenvoudig, maar volgens Axel Torvenius zijn veel items op meerdere manieren te gebruiken. De aansteker is bijvoorbeeld handig in een donkere tombe om licht te maken, maar door wat stro te verbranden maak je ook een geblokkeerde schacht vrij. Ook zien we hoe Indy op een gegeven moment vuur gebruikt om schorpioenen op afstand te houden. Met de fotocamera legt hij muurschilderingen vast en maakt hij foto’s van interessante objecten, die vervolgens allemaal worden bijgehouden in een notitieboekje. Dit notitieboekje kun je later raadplegen, niet alleen om terug te lezen wat je hebt gedaan, maar soms ook om volgende puzzels op te lossen.
Torvenius legt verder uit dat de game vol zit met kleine en grote puzzels. Omdat items als de aansteker en de zweep op meerdere manieren te gebruiken zijn, zit de uitdaging ‘m soms in het vinden van het juiste gereedschap. Maar er zijn ook klassiekere puzzels. Zo zien we hoe Indy een aantal spiegels in een tombe moet verplaatsen zodat zonlicht op de juiste manier weerkaatst wordt door de kamer.
Archeologisch veldwerk
Meestal zijn vergelijkbare avonturenspellen behoorlijk lineair, maar dat valt in het geval van Indiana Jones volgens de heren van MachineGames wel mee. Er zijn inderdaad scènes die heel actievol en filmachtig zijn. Het beste voorbeeld daarvan zien we als een Egyptische tombe plotseling volstroomt met drijfzand. Indiana gebruikt het drijfzand om zich richting een uitgang te begeven en rent, glijdt en slingert vervolgens door een aaneenschakeling van nauwe gangetjes om weg te komen.
Maar vervolgens zien we een heel ander gezicht van Indiana Jones and the Great Circle als Indy vrij over een Egyptische markt loopt. Op de markt struint Indy wat kraampjes af, om vervolgens een gesprek aan te knopen met een marktkoopvrouw en haar aapje. De game kent meerdere van dit soort open omgevingen die vrij te verkennen zijn. Volgens Gustafsson moet het ook mogelijk zijn om telkens terug te keren naar deze omgevingen, mocht je iets gemist hebben. Hier zijn namelijk zijmissies te vinden en krijg je een bepaalde mate van vrijheid in hoe je situaties aanpakt.
Daar spelen vermommingen een belangrijke rol. Als blijkt dat de nazi’s een belangrijk artefact in hun kamp hebben liggen, besluit Indy ervoor te kiezen om een Duits legeruniform aan te trekken. Zo kan hij het kamp onopgemerkt betreden. Tenminste, zolang niemand door zijn vermomming heen prikt. Want als een Duitse officier ons wat opdrachten toeblaft, moeten die natuurlijk wel worden opgevolgd - anders vallen we door de mand. Even lijkt het fout af te lopen, maar Indy weet ternauwernood de maskerade in stand te houden en kan zo veilig het kamp verlaten, inclusief gestolen artefact.
Indiana Jones and the Great Jank
Indiana Jones and the Great Circle lijkt een behoorlijk gevarieerde game te worden, waarin actie, puzzelen, sluipen en verkennen elkaar flink afwisselen. Volgens Jerk Gustafsson moet het met alle optionele content meegerekend dan ook de grootste game zijn die de Zweedse studio tot nog toe heeft gemaakt. Toch zien we niet louter positieve dingen in onze vooruitblik.
Juist de interactie met puzzels gebeurt een beetje houterig. Of het nu gaat om een stuk papier, een schakelaar, of een kostbare schat, alle objecten teleporteren telkens als het ware richting Indy’s handen. Deze ‘jank’ had ooit een bepaalde charme, maar doet anno 2024 toch een tikkeltje gedateerd aan. En juist in een game waarin dat gepuzzel zo’n grote rol lijkt te spelen, kan die houterigheid nog best weleens een negatief stempel op de game drukken.
Ook in de vuistgevechten bespeuren we een beetje ‘jank’, al mag ook gezegd worden dat de lichamen van vijanden soms op pijnlijk fraaie wijze interacteren met de omgeving. We zien hoe Indy met zijn zweep de benen onder een Duitse soldaat vandaan trekt, die daardoor dwars door een houten stoel valt die fraai versplintert. Een andere Duitser botst na een schermutseling met zijn knar tegen een stalen vat en gaat knock-out. Het oogt een klein beetje overdreven, wat de gevechten lekker filmisch maakt.
Speelbare tijdscapsule
Het lijkt sowieso wel goed te zitten met het filmische gehalte van Indiana Jones and the Great Circle. De omgevingen maken een zeer gedetailleerde indruk. Of het nu om een stoffige tombe gaat of een drukke bazaar, elk object lijkt zorgvuldig geplaatst en vormgegeven. Deze kwaliteit van worldbuilding doet denken aan games als Prey, Dishonored, of natuurlijk de moderne Wolfenstein-games die ook door MachineGames zijn ontwikkeld.
Ook valt op hoe goed stemacteur Troy Baker Harrison Ford weet na te doen. Een jonge Harrison Ford, welteverstaan. MachineGames heeft veel moeite gestoken in het perfect namaken van Harrison Ford zoals hij veertig jaar geleden op het witte doek schitterde, dus is het wel zo fijn dat de stemacteur even goed werk levert.
Alleen daardoor al doet Indiana Jones and the Great Circle iets knaps. De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar.
Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december op Xbox Series X en S en pc. In de lente van 2025 verschijnt het spel op PlayStation 5.
