Ook gespeeld op Gamescom: Krakkemikkige Switch 2-ports, Nederlandse trots en potentiële parels
PU.nl
Achtergrond

Ook gespeeld op Gamescom: Krakkemikkige Switch 2-ports, Nederlandse trots en potentiële parels

Hirogami en MIO stelen de show

Dit jaar stonden er maar liefst 1500 stands op Gamescom. Naast giganten als Resident Evil Requiem en The Outer Worlds 2 waren er genoeg andere interessante dingen te vinden. Zo vonden we twee indiegames die zeker op je verlanglijstje kunnen, gingen we langs bij een Nederlandse ontwikkelaar en probeerden we twee Nintendo Switch 2-ports uit.

De impressies in dit artikel zijn gebaseerd op zeer korte speelsessies op de beursvloer of achter gesloten deuren.

Hirogami

Hirogami was de game waar ik misschien wel het meest benieuwd naar was deze Gamescom. Helaas duurde mijn speelsessie maar een minuutje of tien en ben ik er niet heel veel wijzer van geworden. Wel is direct duidelijk hoeveel charme dit spel heeft. De schattige game draait volledig om origami, het vouwen van papier. Het hoofdpersonage en alle elementen in de spelwereld zijn dan ook gemaakt van papier. Sommige dingen, zoals bewegende bloemen, zijn zelfs in stopmotion opgenomen.

Door het papier ziet de spelwereld er mooi uit en het vouwen staat ook centraal in de gameplay. Het hoofdpersonage kan zich ontvouwen tot verschillende diersoorten, waaronder een kikker en een gordeldier. Die laatste kreeg ik in de demo onder de knoppen. Met het gordeldier kun je jezelf oprollen om muren omver te beuken of vijanden schade toe te brengen.

Helaas ging het allemaal nog niet zo diep. Niet gek ook, want ik speelde een van de allereerste levels in de game. De ontwikkelaar drukte me wel op het hart dat het volledige spel veel meer van dit soort transformaties bevat en dat de verschillende vaardigheden tactisch ingezet moeten worden in de omgevingspuzzels. Helaas kon ik dat nog niet ervaren, maar de tien minuutjes spelen hebben mijn interesse zeker gewekt.

Hirogami komt op 3 september uit op PlayStation 5 en pc.

Watch on YouTube

Gallipoli

De Nederlandse ontwikkelaar BlackMill Games, bekend van onder andere Isonzo, keert terug met een nieuwe game die zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog. Gallipoli is na Verdun, Tannenberg en Isonzo het vierde deel in de reeks met behoorlijk realistische oorloggames. Met 25 man sterk wil de ontwikkelaar dit keer de slag om Gallipoli in het Midden-Oosten zo realistisch mogelijk in beeld brengen. Fans vragen daar al jaren om en krijgen in de loop van volgend jaar wat ze zo graag willen.

In de game spelen twee teams van 25 spelers tegen elkaar in grote veldslagen. Kruipend door de loopgraven ontwijk je vijandige kogels, knip je prikkeldraad door en moet je stap voor stap het vijandige gebied veroveren. Het doel bestaat uit twee onderdelen: eerst moet je de zones van de vijanden bemachtigen en daarna volgt een tweede doel. Je moet bijvoorbeeld iets bouwen of iets laten ontploffen. Samenwerken is daarbij de sleutel tot succes, precies zoals spelers gewend zijn van de reeks.

De vergelijking met Battlefield is snel gemaakt, al is Gallipoli wel meer hardcore. Je bent bijvoorbeeld na één geïncasseerde kogel dood, dus het is echt zaak om zo secuur mogelijk te werk te gaan. Een foutje kan je letterlijk en figuurlijk de kop kosten. Verder doet Gallipoli er nog veel meer aan om zo realistisch en historisch accuraat mogelijk te zijn. Alles moet kloppen, van de wapens en uitrusting tot ieder knoopje op de uniformen. Een genot voor de liefhebber, maar mijn zeer matige skills op toetsenbord en muis en het feit dat ik een zeer vroege build te zien kreeg, zorgen ervoor dat het nog lastig is om een voorlopig oordeel te vellen. Maar goed, een beetje Nederlandse trots is altijd goed!

Gallipoli komt volgend jaar uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Watch on YouTube

MIO: Memories in Orbit

Ik was al verliefd op MIO: Memories in Orbit, een metroidvania die tijdens een Nintendo Direct werd getoond en die ik vorig jaar al speelde op Gamescom. Na die speelsessie durfde ik het – wellicht wat naïef – aan om de game in één adem te noemen met Hollow Knight en Ori. Totaal overdreven, zal je nu misschien denken, maar na een tweede speelsessie sta ik daar nog steeds achter. MIO wordt een metroidvania van een enorm hoog niveau.

De demo van dit jaar dropte me in dezelfde wereld als die van vorig jaar, maar dit keer wezen de ontwikkelaars me op een geheime route die me naar een van de optionele bazen bracht. Hun boodschap was “daar is een geheime baas die je kunt proberen. Je gaat hem niet verslaan, maar dat is wel leuk”. Challenge accepted. De baas is een soort geflipte deur die op verschillende manieren aanvalt. Hij probeert me op te slokken door zich in hoge snelheid horizontaal te bewegen en af en toe opent hij zijn deuren om schietende vijanden het level binnen te laten. Het kost wat pijn en moeite om de patronen te leren, maar na een tijdje verloopt het aardig soepel.

Mijn zelfvertrouwen groeit. Ik kreeg het gevoel dat ik net als vorig jaar de baas zou gaan verslaan, terwijl de ontwikkelaars me zeiden dat het me niet zou lukken. Maar toen begon de tweede fase en kwam er een tweede deur, waardoor alle aanvallen dubbel door het beeld vlogen. Ik moest helaas mijn meerdere erkennen, want een half uur was niet genoeg om deze geweldsuitspatting onder de knie te krijgen. Ik krijg je nog wel, deur. Het liefst was ik nog uren blijven zitten om de boel verder te ontdekken. MIO wordt een topgame, daar ben ik honderd procent van overtuigd.

MIO komt in 2025 uit op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Watch on YouTube

Elden Ring op Nintendo Switch 2

Oef. Dat is het eerste woord dat uit mijn mond komt als ik Limgrave betreed in Elden Ring op de Nintendo Switch 2. Fromsoftware-games zijn nooit het toonbeeld van optimalisatie geweest en Elden Ring in handheldmodus is daar helaas geen uitzondering op. Grafisch ziet het er nog oké uit – uiteraard wel een flinke downgrade ten opzichte van de game op andere consoles en pc – maar de framerate is echt onacceptabel. In gebouwen lukt het de Nintendo-console nog wel om een stabiele dertig frames per seconde aan te houden, maar eenmaal buiten is het bar en boos.

De gevechten tegen de Tree Sentinel en Flying Dragon Agheel veranderen het beeld in een soort diashow. Het timen van dodges is daardoor amper te doen. De Duitse woorden “Ihr seid gestorben” kwamen telkens razendsnel in beeld. Helaas… Het verbaast me dan ook helemaal niet dat ik geen beelden mocht maken tijdens het spelen. Schijnbaar is de game in televisiemodus een stuk beter speelbaar, maar dat heb ik niet kunnen testen.

Watch on YouTube

Elden Ring op de Nintendo Switch 2 heeft nog flink wat optimalisatie nodig om echt een goed speelbare game te worden. Al is het nog maar de vraag of dat ook gaat gebeuren. Ook op PlayStation 5 en Xbox Series X loopt de game tot op de dag van vandaag niet volledig soepel en het lijkt Fromsoftware geen donder uit te maken. Het moet in ieder geval mogelijk zijn om er nog iets van te maken, want op de Steam Deck draait Elden Ring een stuk beter.

Elden Ring: Tarnished Edition komt dit jaar uit op Nintendo Switch 2.

EA Sports FC 26 op Nintendo Switch 2

Elden Ring was niet de enige third party-game voor de Nintendo Switch 2 die speelbaar was in Keulen. Een potje EA Sports FC 26 tegen Jacco op de beursvloer kon ik niet aan me voorbij laten gaan. De Nintendo Switch 2-versie is, in tegenstelling tot de Nintendo Switch-versie van de afgelopen jaren, dezelfde volledige versie als op PlayStation, Xbox en pc. Maar ook hier vallen de graphics als eerste op. De downgrade is in televisiemodus echt significant. Waar de footie op de andere consoles haarscherp oogt op televisie, valt de Switch 2-versie op door de korreligheid van het beeld.

Grafisch oogt EA Sports FC 26 als een last-gen game, en bij vlagen zelfs nog iets lelijker. Uiteraard hoef je van een hybride console niet al te veel te verwachten, maar ik heb het idee dat het mooier kan. Bovendien voelde de framerate ook niet altijd je-van-het. Waarschijnlijk is het in handheldmodus allemaal een stuk beter te verdragen, maar die konden we niet testen.

Gelukkig speelt de game wel zoals je van EA Sports FC 26 verwacht. Het spel bevat dit jaar twee verschillende speelstijlen: een competitieve stijl die het pingpongvoetbal waar Ultimate Team-spelers van smullen bevat, en een authentieke modus die een stuk realistischer moet zijn. We speelden overduidelijk in de authentieke stijl, want het was behoorlijk pittig om kansen te creëren. Het aantal grote kansen was op één hand te tellen. De wedstrijd eindigde dan ook in een schamele 1-0 voor mij, door een doelpunt van doelpuntenmachine Brian Brobbey. Echt heel realistisch, toch Ajacieden?

EA Sports FC 26 komt op 26 september uit op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch 2, Nintendo Switch en pc. Lees hier een uitgebreidere preview van de game door Lars.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!