Preview: Arena Breakout Infinite is de extraction shooter voor de massa
Gamer.nl
Achtergrond

Preview: Arena Breakout Infinite is de extraction shooter voor de massa

Bewijst dat hardcore shooters toch casual kunnen zijn

Arena Breakout Infinite komt voor velen uit de lucht vallen. Een nieuwe, mooie en soepel spelende extraction shooter die honderdduizenden bèta-keys strooit als Oprah die auto’s weggeeft. De game is razend populair en er gaan geruchten dat een volledige release aanstaande is. Tegelijkertijd wordt het spel bestempeld als ordinair jatwerk en worden er vraagtekens gezet bij hoe gratis deze ervaring echt is.

Arena Breakout Infinite arriveert rond dezelfde tijd als een andere realistische shooter met veel grote beloftes. Precies wanneer de meest populaire extraction shooter, Escape from Tarkov, alle goodwill met de community weet te vernietigen met een speciale editie van 250 euro. Arena Breakout Infinite wil de troon van Tarkov innemen door gratis, gelikt en toegankelijker te zijn.

Een sterke basis

Vooral dat laatste lukt, want de game speelt geweldig. Arena Breakout Infinite is een extraction shooter van top tot teen. Je hebt een thuisbasis vol met gear, en neemt wat van die gear mee naar maps om missies te doen en loot te ontvangen. Maar als je doodgaat ben je al die gear kwijt. je neemt het zowel tegen AI-vijanden als andere spelers op en deze high-risk, high-reward-speelwijze levert adrenaline als geen ander genre op.

Elk potje begint zonder die adrenalinerush, maar juist met angst. Je wordt ergens op de map gedropt, misschien vlakbij een boerderij of een uitkijktoren, en dan moet je maar aan het werk gaan zonder je hoofd te verliezen. Alleen of met teamgenoten sluip je door de map heen, loot je hotspots en hoop je dat er geen kogel door je schedel wordt gejaagd. De missies zijn gevarieerd genoeg om je altijd meteen een doel te geven: dood vijftien militanten, vind en extract een document of dood twee spelers met een SMG. Echt uitdagend zijn ze vooralsnog niet, waardoor je er vaak meerdere in een potje kan klaren. Bij elke level-up ontgrendel je nieuwe gear om te kopen om je wapens steeds beter te maken. Deze wapens zijn dankzij het diepgaande gunsmith-systeem op bijna elke manier aan te passen met nieuwe vizieren, grips of een heel ander uitrusting. Zo kan elke standaard M4A1 binnen no-time omgetoverd worden tot een wapen gemaakt voor jouw unieke doelen.

De twee maps in deze bèta, Farm en Valley, bieden elk een compleet andere ervaring. Farm is aardig lineair, wat er voor zorgt dat je altijd AI-vijanden of andere spelers tegenkomt om neer te knallen tussen de graanvelden en distributiecentra. Valley is juist veel groter: je kunt bijna elke kant op in dit beboste gebied en de ‘hotspot’ is een verlaten villa met maar één uitweg. Valley dwingt een rustiger speltempo, maar ook met het constante gevoel dat iemand je in zijn of haar vizier heeft.

Watch on YouTube

Arena Breakout Infinite is toegankelijker dan zijn genregenoten dankzij de kleine dingen die andere extraction shooters niet hebben of niet willen hebben. Zo heb je tijdens potjes veel meer informatie tot je beschikking. Je hebt altijd een kompas die pings van teamgenoten of extraction-punten aangeeft en je hebt altijd een kaart waar zelfs alle missies opstaan die je kunt doen. Je hoeft er geen Wiki of Excel-sheet bij te pakken om de game te volgen. Dit maakt het minder hardcore, maar ook veel makkelijker om te spelen.

Ook voelt de in-game-economie veel meer gericht op leuke wapens en gear, zonder meteen de bank leeg te halen. Zo goed als alle loot is bedoeld om meteen te verkopen of nodig om meer specialistische gear te krijgen. Ook geeft elke missie je genoeg geld om een nieuwe makkelijke loadout te maken. Op deze manier geeft de bèta van Arena Breakout Infinite zelfs spelers die net beginnen genoeg handvaten om met een gekitte AKM, grote rugzak en sterk vest het strijdveld te betreden.

Al deze elementen komen samen om van Arena Breakout Infinite een geweldige ervaring te maken. Hoe meer je speelt, des te meer geld je vrijspeelt via de missies en dus des te betere gear je kunt kopen. Dit werkt verslavend en laat je steeds weer terugkomen naar de game. Er staan nog een paar andere maps op de planning - hopelijk zorgen die ervoor dat er nog meer variatie in het spel komt.

Gratis met kleine letters

De grootste vraag die we na het spelen van deze gesloten bèta hebben is hoe de makers van Arena Breakout Infinite geld willen verdienen. De game wordt free-to-play en krijgt nu veel aandacht van publicaties, creators en gamers door de gelikte en leuke gameplayloop. Deze bèta geeft van alles aan spelers om het ze zo gemakkelijk mogelijk te maken: goede start-gear, bakken vol met geld en een robuuste marktplaats waarvan we niet weten hoe spelersgedreven het eigenlijk is.

Dus wat weerhoudt ontwikkelaar Level Infinite, of uitgever Tencent, ervan om gigantische microtransacties toe te voegen aan de game? Of battle passes waar veel grinden aan te pas komt, maandelijkse goodies en andere manieren om je bankrekening leeg te plunderen en voor eeuwig te blijven spelen? Nou, niks, want ze doen het al.

Arena Breakout is namelijk niet alleen een pc-game die ineens op de markt verschijnt. De game is al sinds 2023 te spelen op smartphones en is daar in principe hetzelfde als de pc-versie. De mobiele versie zit echter vol met manieren om geld uit te geven. Battle passes die je wapensets geven, maandelijkse passes voor secure containers om loot veilig te stellen, munten om in-game geld mee te kopen: het is er allemaal. De kans is groot dat Arena Breakout Infinite deze microtransacties ook gaat krijgen om betalende mensen een voorsprong te geven op de rest. Uiteindelijk gaat het niet enorm veel uitmaken tijdens potjes, want het gaat vooral om skill. Toch is het iets om in het achterhoofd te houden.

Beter goed gejat

Nog iets om in het achterhoofd te houden: wie foto’s of video’s van Arena Breakout Infinite ziet, denkt waarschijnlijk één ding: dit lijkt wel héél veel op Escape From Tarkov.  Het is tegelijkertijd ook iets wat Arena Breakout Infinite zo sterk maakt: het is op veel plekken een verbetering van Tarkov. Van de meer casual speelstijl en economie, tot de veel stabielere Unreal Engine waar de game op loopt.

Ook is de algemene vibe bijna hetzelfde: de mix van Westerse en Sovjetwapens, de verschillende vendors die dezelfde uitstraling hebben en de gameplay die nagenoeg identiek is. De gelijkenissen gaan zelfs zo ver, dat Tarkov-ontwikkelaar Battlestate Games, met name baas Nikita Buyanov, Arena Breakout Infinite bestempeld als plagiaat en beweert dat er code en designs van wapens worden gestolen. Het is nog niet helemaal duidelijk in hoeverre dit op waarheid berust, maar het is in ieder geval opmerkelijk hoeveel de twee games op elkaar lijken.

De bovengenoemde beschuldigingen nemen niet weg dat Arena Breakout Infinite een sterke eerste indruk maakt tijdens de bèta. Het is nog maar de vraag hoeveel van deze ervaring overblijft wanneer het grote publiek de game kan spelen en of Tencent en Battlestate tegenover elkaar komen te staan in de rechtszaal. Maar op dit moment is het zeker het proberen waard om een bèta-key te scoren.

Arena Breakout Infinite is nu als gesloten bèta te spelen op pc. Een releasedatum voor de uiteindelijke versie is er op moment van schrijven nog niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe trailers tonen Switch 2-versie van Yakuza 0
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe trailers tonen Switch 2-versie van Yakuza 0

De game komt op 5 juni uit op Nintendo's hybride console

Sega heeft twee nieuwe trailers uitgebracht van Yakuza 0 Director's Cut, dat afgelopen maand voor Nintendo Switch 2 werd aangekondigd.

In de eerste trailer wordt het themanummer van de game ten gehore gebracht, namelijk 'Bubble' door Shonan no Kaze. Ondertussen worden er beelden van de game getoond. In de tweede trailer worden de Engels ingesproken stemmen van hoofdpersonages Kazuma Kiryu en Goro Majima uitgelicht.

Yakuza 0 Director's Cut verschijnt op 5 juni voor Nintendo Switch 2 - tegelijkertijd met de release van de console dus. De nieuwe versie van de game bevat een aantal compleet nieuwe tussenfilmpjes en een nieuwe online multiplayermodus. Yakuza 0 is een prequel op de bekende openwereldreeks (die tegenwoordig 'Like a Dragon' heet), en toont de groeiende macht van Kazuma Kiryu onder de Japanse gangsters.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Trails in the Sky 1st Chapter arriveert op 19 september
Gamer.nl
Nieuws

Trails in the Sky 1st Chapter arriveert op 19 september

Voor PlayStation 5, Nintendo Switch en Steam

De remake Trails in the Sky 1st Chapter komt op 19 september uit.

Dat werd onlangs in Famitsu aangekondigd (via Gematsu). Het gaat om een wereldwijde release voor PlayStation 5, Nintendo Switch en Steam.

Trails in the Sky 1st Chapter was al aangekondigd en stond in eerste instantie bekend als The Legend of Heroes: Trails in the Sky The 1st. Het is een remake van de klassieke rpg die twintig jaar geleden uitkwam.

Spelwereld Liberl Kingdom is geheel naar drie dimensies overgezet. Er kan daarnaast naadloos geschakeld worden tussen twee vechtmodi: Field Action en Command Battle. De game bevat zowel Engelse als Japanse stemmen.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!