Het is alweer 36 jaar geleden dat Dragon Quest 3, tevens het laatste deel van de Erdrick-trilogie binnen de franchise, op de markt kwam. Destijds markeerde de komst van Dragon Quest de groei en populariteit van de jrpg. Meer dan drie decennia later komt Square Enix met een prachtige HD-2D-versie van de geliefde jrpg-game, maar het zal waarschijnlijk niet dezelfde reacties teweegbrengen als het origineel.
De Dragon Quest-games volgen een klassieke formule: je vindt sleutels voor een kerker, gaat naar binnen, verslaat de kwaadaardige draak en redt de wereld of een dorp. Dragon Quest 3 wijkt hier niet van af. Op je zestiende verjaardag geeft de koning van Aliahan je namelijk de opdracht om de demonische draak Baramos te verslaan voordat hij de wereld vernietigt. Wat volgt is een epische reis waarbij je verschillende werelddelen verkent en sleutels probeert te bemachtigen om toegang te krijgen tot nieuwe locaties. Daarnaast is er een groot aantal missies – wie had dat verwacht? – om je volledig onder te dompelen in de wereld en krijg je ook nog eens de kans om personages te rekruteren om je te helpen tijdens de talloze turn-based gevechten die volgen na het begin van je reis.
Voordat de hands-on sessie van Dragon Quest 3 HD-2D Remake waar Gamer.nl bij aanwezig is begint, wordt er eerst een korte presentatie gehouden, waarin ook details voorbijkomen die we gedurende de speelsessie niet tegenkomen. In een videobericht vertellen Yuji Horii, de geestelijke vader van de Dragon Quest-franchise, en producent Masaaki Hayasaka, dat ze trouw zijn gebleven aan de oorspronkelijke game. Het verhaal is lichtelijk aangepast om het beter te stroomlijnen en de gameplay blijft volgens de makers grotendeels hetzelfde, met enkele quality-of-life-updates en nieuwe uitbreidingen om ook voor spelers van het eerst uur nieuwe content te bieden. Wat die veranderingen precies zijn moet naast de nieuwe pop-up-tutorials tijdens het spelen en de verbeterde graphics nog blijken. Ze waren in ieder geval niet merkbaar tijdens de previewsessie.
De wereld van Erdrick
Het wordt tijdens het spelen van Dragon Quest 3 HD-2D Remake snel duidelijk dat de game een indrukwekkende metamorfose heeft ondergaan met prachtige visuals. De HD-2D-stijl, eerder gezien in onder andere Octopath Traveler en Live A Live, geeft de game een levendige en moderne uitstraling die perfect past bij 2024 en tegelijk ‘retro’ aanvoelt. Daarnaast resulteren de vernieuwde animaties en designs van npc's en vijanden in kleurrijke en soepele bewegingen.
De visuele kracht van de game wordt versterkt door de prachtige muziek van het Tokyo Metropolitan Symphony in samenwerking met Sugiyama Koichi, alsmede nieuwe geluidseffecten. Reizen tussen locaties voelt alsof je over een uitgezoomde kaart van de wereld loopt, met geheime plekken en loot om te ontdekken. De wereldkaart van Dragon Quest 3 is overigens geïnspireerd door verschillende werelddelen, zoals Britse kastelen of een Egyptische tempel. De locatiemarker kan soms echter voor verwarring zorgen door zijn onduidelijke vorm en grootte. Het is een klein minpuntje in een verder prachtig vormgegeven wereld.
De wereld van Erdrick weet daarnaast voortdurend te prikkelen met visuele stimuli die uitnodigen om meer te verkennen en met elke npc te praten. Denk bijvoorbeeld aan een prachtige houten herberg in een klein dorpje. Zodra je binnenstapt, tref je meerdere personages aan: de één gehuld in een volledig harnas, de ander in simplistische middeleeuwse klederdracht. Het dorp heeft verschillende kamers, waarvan sommige op slot zijn, met daarachter volledig ingerichte ruimtes en personages, waarvan het onzeker is of je er ooit bij kunt komen. Square Enix heeft de tijd genomen om de wereld volledig uit te werken, zodat deze zo compleet mogelijk aanvoelt. Wanneer je een gesprek met een personage aangaat, kun je rekenen op dialogen die variëren van grappige opmerkingen over missie-items, zoals een kind dat een sloopkogel mist, tot diepgaande inzichten in de lore van de wereld.
Intuïtief maar traag
De gameplay van Dragon Quest 3 HD-2D Remake voelt intuïtief aan door de simplistische look en duidelijke besturing en user interface, maar houdt nog steeds behoorlijk vast aan het origineel. Het turn-based gevechtssysteem, waarin je strategische beslissingen neemt over de acties van je personages waaronder verdedigen, aanvallen en genezen, kan traag aanvoelen. Gelukkig is er een aanpassingsschuif om de snelheid van de gevechten te verhogen, want de standaardsnelheid voelt tijdens onze sessie veel te langzaam. Bovendien zijn de encounters tijdens de sessie slecht verdeeld, wat leidt tot frustratie, omdat je soms geen drie stappen kan zetten zonder een gevecht tegen te komen.
De gevechtsachtergronden variëren trouwens prettig op basis van je locatie, maar de muziek mist variatie. Elk gevechtsmuziekje is hetzelfde, wat na verloop van tijd eentonig wordt en niet helpt met het feit dat de speler zo frequent in een gevecht terechtkomt. Een fijne toevoeging aan de game zijn daarentegen de minimedailles die over de hele wereld te vinden zijn. Deze collectibles moeten spelers motiveren om elke hoek te verkennen. De dag-nachtcyclus voegt ook nog eens een interessante laag toe aan de gameplay, waarbij je soms moet slapen in een herberg om toegang te krijgen tot bepaalde locaties, zoals winkels.
Utopie
Er ligt nog wel een gevaar in het feit dat Square Enix ervoor heeft gekozen om de derde game uit de franchise een remake te geven in plaats van de eerste. Dragon Quest-games bestaan doorgaans uit op zichzelf staande verhalen in verschillende werelden. Dit geldt echter niet voor de eerste drie games. Deze staan bekend als de Erdrick-trilogie en zijn lichtelijk met elkaar verbonden. Hierdoor is er een grote kans dat spelers die de derde game spelen, elementen van het verhaal zullen missen. Square Enix heeft onlangs tijdens de Nintendo Direct van juni wel aangekondigd dat ook de eerste twee games uit de franchise een remake zullen krijgen na Dragon Quest 3, maar die volgorde is dus wat onhandig.
Dragon Quest 3 HD-2D Remake wordt ondanks dat een visueel verbluffende game met prachtige animaties en een nog mooiere soundtrack en geluidseffecten. Hoewel de spelmechanieken enigszins verouderd aanvoelen door het lage tempo van de gameplay, biedt de game toch een rijke ervaring die ervoor gaat zorgen dat veel rpg- en Dragon Quest-fans volop gaan genieten van deze remake. .
Dragon Quest 3 HD-2D Remake is vanaf 14 november verkrijgbaar voor Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series X en S en Steam.