Sonic Superstars sjeest in ouderwets hoog tempo
PU.nl
Achtergrond

Sonic Superstars sjeest in ouderwets hoog tempo

Ook al lijkt dat funest voor co-op

Sonic Superstars brengt de reeks terug naar de kern: supersnelle platformactie. Dat is goed nieuws voor de fans, maar het komt de co-op-ervaring ogenschijnlijk niet ten goede.

Sonic Frontiers bracht de Sonic-franchise voor het eerst naar een open wereld. Ondanks dat Sega na de release van die game claimde dat Frontiers de blauwdruk zou vormen voor de toekomst van de blauwe egel, brengt het in oktober Sonic Superstars uit. Deze 2D-platformer doet juist weer waar Sonic vroeger bekend om stond en gooit alle 3D-innovatie overboord.

Met een bloedgang

Sonic gaat in deze game namelijk weer ouderwets keihard van links naar rechts. Tijdens de speelsessie op Gamescom konden we kiezen uit een hoop levels, maar door de beperkte tijd hebben we er maar twee kunnen doorlopen. De aanwezige levels zijn volledig nieuw. Superstars is immers geen remake. Toch voelden ze erg herkenbaar aan. Het zijn Sonic-levels zoals je ze kent van de klassieke games.

De Chaos Emeralds hebben wel een nieuwe functie. Die brengen ditmaal verschillende speciale vaardigheden met zich mee. Zo is er een Emerald waarmee je van vorm kunt veranderen en eentje waarmee je tegen watervallen op kunt zwemmen. De vaardigheden zijn overigens volledig optioneel, dus mocht je voor een echt authentieke Sonic-ervaring zonder vernieuwing willen gaan, kan dat probleemloos.

Te snelle co-op?

De belangrijkste toevoeging van deze game is co-op. Je kunt namelijk met vier spelers tegelijk spelen. Iedereen kiest dan een van de vier speelbare personages: Sonic, Tails, Knuckles en Amy. Laatstgenoemde heeft een gigantische hamer waarmee ze vijanden kan meppen, Tails kan vliegen met zijn twee staarten en Knuckles is iets vaardiger op het gebied van klimmen.

Helaas konden we de co-op-stand niet testen, maar we konden wel even meekijken bij twee andere journalisten die wel samen speelden. Sonic voelt totaal niet geschikt voor een co-op-modus en dat vermoeden werd een beetje bevestigd tijdens het kijken naar het tweetal. Ze raakten elkaar telkens uit het oog. Niet zo gek ook als je supersnel kunt rennen. Als je elkaar kwijtraakt, wordt de achterblijvende speler automatisch weer het scherm in geteleporteerd.

Het oogde in ieder geval frustrerend, maar echt goed beoordelen kunnen we het vooralsnog niet. Daarvoor moeten we toch echt zelf uitproberen. Dat de twee co-op-spelers een van de levels niet mochten selecteren van de pr-medewerkers van Sega was in ieder geval veelzeggend. Dat level speelt zich af in de jungle en bevat gedeeltes die zich volledig in het donker afspelen. Hoogstwaarschijnlijk zou dat level de problemen van de co-op-stand nog meer blootleggen, maar dat is slechts een vermoeden.

Als vanouds

Voor nu raden we dus aan om de game vooral lekker alleen te spelen. Dan krijg je een ouderwets rappe Sonic-ervaring voorgeschoteld, met levels vol geheimen en leuke eindbazen. Ook de grafische stijl springt daarbij in het oog. De werelden zien er schitterend uit en de personages ogen weer zoals vanouds. De game speelt verder ook bijzonder vloeiend en als je de levels goed uit je hoofd kent, kun je daar ongetwijfeld een hoop bevrediging uit halen.

De volledige game bevat overigens ook een battle modus waarin je het tegen je vrienden kunt opnemen. Helaas mochten we daar nog niet mee aan de slag tijdens de previewsessie.

Buiten de co-op en de Emeralds doet Sonic Superstars weinig om de reeks echt verder te brengen. Dat is niet per se erg, want de echte fans krijgen weer een klassieke Sonic-game die ongetwijfeld doet denken aan de hoogtijdagen van de blauwe egel. Maar als de tweedimensionale Sonic-gameplay nooit je ding was, dan gaat Superstars daar niets aan veranderen.

Sonic Superstars komt op 17 oktober uit op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend
PU.nl
Nieuws

Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend

Waaronder de schrijfster van Station Eleven

Het schrijversteam van de live-action Assassin's Creed-serie die voor Netflix gemaakt wordt is bekend.

Nexus Point News meldt dat de Writer's Guild of America verschillende schrijvers die aan de serie werken heeft verklapt. Een van de meest opvallende namen is Emily St John Mandel, de schrijfster van de boeken The Glass Hotel en Station Eleven. Laatstgenoemde boek werd eerder al verfilmd door HBO, en daar werkte Mandel ook aan als producent. Het blijkt dat ze ook als 'executive story editor' aan de aankomende God of War-serie van Amazon Prime werkt.

Sanaz Toossi, de toneelschrijver die vooral bekend is van het op dit moment lopende stuk English, is ook een van de schrijfsters van de aankomende Assassin's Creed-serie. Ook Sam Reynolds - bekend van The Walking Dead: World Beyond - en Tom Hemmings - een producent van de Halo-televisieserie - werken aan het script.

David M Wiener (executive producer van de Halo-televisieserie) en Roberto Patino (executive producer van Westworld) zijn aangesteld als showrunners. Zowel Claire Kiechel (HBO's Watchmen en Star Wars-serie The Acolyte) en Jaquén Castellanos (schrijfster van Good American Family en The Affair) zijn aangesteld als co-executive producenten.

Vorige maand onthulde Netflix dat de in 2020 aangekondigde Assassin's Creed-serie nog steeds op de planning staat. Veel meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd
PU.nl
Nieuws

Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd

Het bedrijf wil zich nog meer richten op kwaliteit boven kwantiteit en multiplatformreleases

Square Enix werkt samen met TBS Television aan de ontwikkeling van een nieuwe IP. Daarnaast heeft de Japanse uitgever de mobiele game Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd.

Het bedrijf maakte zijn meest recente fiscale kwartaalcijfers vandaag bekend, waaruit het bovenstaande bleek. Details over de nieuwe IP die in samenwerking met het Japanse televisiebedrijf TBS Television wordt ontwikkeld zijn er nog niet. De zender is in ieder geval bekend van programma's als Takeshi's Castle, Ninja Warrior en Ultraman.

Kingdom Hearts: Missing Link is dus geannuleerd nadat het spel vorig najaar al voor onbepaalde tijd werd uitgesteld. Volgens Square Enix was het moeilijk om een product te creëren die voor lange tijd speelbaar zou blijven. Het bedrijf benadrukte dat de Kingdom Hearts-reeks blijft voortbestaan en dat er nog altijd hard gewerkt wordt aan Kingdom Hearts 4.

Square Enix benadrukte tot slot wederom plannen om zich op kwaliteit boven kwantiteit te richten, en sprak wederom de noodzaak uit om games op meerdere systemen uit te brengen. Dit maakt onderdeel uit van een driejarenplan die eindigt op maart 2027. Het is de bedoeling dat het bedrijf daarna dusdanig goed gestructureerd is dat het op een consistente basis nieuwe delen in belangrijke franchises uit kan brengen.

Uit het fiscale kwartaalrapport blijkt dat de verkoop van singleplayergames van de uitgever is gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel is de winst omhooggegaan dankzij Dragon Quest 3 HD-2D Remake, dat beter dan verwacht verkocht. Ook de winst voor mmo's van het bedrijf is gestegen - mede dankzij de release van Final Fantasy 14-uitbreiding Dawntrail afgelopen zomer. De verkoop en winst van mobiele games is scherp gedaald, vooral omdat het bedrijf diverse mobiele games heeft stopgezet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!