Blijf alsjeblieft lezen en schrijven over games
Gamer.nl
Achtergrond

Blijf alsjeblieft lezen en schrijven over games

Gamer.nl: altijd een eigen mening

In mijn ‘afscheidscolumn’ geen wilde verhalen over uitbundige perstrips of anekdotes over lange nachten vol presentaties, podcasts en previews. Ik wil graag een oproep doen: blijf alsjeblieft over games lezen en schrijven. Juist nu een instituut als Gamer.nl verdwijnt en content steeds (kunst)matiger wordt.

Een dode url. Aan die term moest ik denken toen ik dit stuk begon te schrijven en nog een melodramatische intro zocht. Voor mij is het ‘slechts’ vijftien jaar geleden dat ik voor het eerst op de redactie van Gamer.nl binnenwandelde. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik pakweg een maand ervoor nog nooit van die hele site had gehoord, want ik keek vooral op Giant Bomb voor mijn portie nieuws en (video)reviews. Ik vond zo’n lange lijst aan berichten ook een beetje achterhaald. Altijd een eigen mening, soms ook een verkeerde.

Burnout Paradise

Rond die tijd was ik net de Japanse actie-rpg Nier aan het spelen. Een briljante game als je het mij vraagt, en dat vond de recensent van Gamer.nl ook, want volgens mij kreeg ie daar een nette negen. Ik weet nog dat ik dacht: hoe slecht kan die tent zijn als ze Nier zo’n hoog cijfer geven. Dan moeten ze toch iets goed doen.

Gamer.nl heeft me in de vijftien jaar die volgde meer gebracht dan ik ooit voor mogelijk hield. Het begon als een uitvlucht om maar niet bedrijfseconoom te hoeven worden, als dat überhaupt een beroep is. Hoe het eindigt mag inmiddels bekend zijn, maar die jaren ertussen zijn ontzettend vormend geweest. Het was mijn eerste stage, mijn eerste echte baan, mijn eerste burn-out. Ga zo maar door.

En maar door ging ik. Te hard en te lang, want dat doe je als je je droombaan hebt gevonden. Inmiddels weet ik beter en is schrijven over games niet meer mijn alles. Maar dat maakt het niet minder belangrijk. Ik wil verder niet te veel woorden vuilmaken aan de ‘teloorgang’ van Gamer.nl. Het was in ieder geval geen aflopende zaak, of een kwestie van tijd. Het is onzin dat er in deze tijd geen vraag meer is naar een website over games. Of naar het geschreven woord, terwijl je ook een streamer kunt volgen die het spel uitprobeert.

Een tien voor taal

Schrijven geeft gestalte aan je gedachten, waardoor je wel twee keer nadenkt voordat je iets zegt, hopelijk nog wat vaker. En ja, je zou ook gewoon een gameplaytrailer kunnen kijken. Er zijn tal van manieren om interactie te hebben met games als medium zonder dat je zelf achter de knoppen hoeft te zitten. En die manieren hebben allemaal hun eigen functie. Er is een reden dat je op de middelbare school in een vreemde taal leert praten, luisteren, lezen én schrijven. Het ene kan het andere nooit helemaal vervangen.

Lezen geeft je een bredere kijk op het leven, schrijven helpt om je eigen visie scherp te stellen. Veel van opvattingen die rondgaan op het huidige internet zijn paradoxaal genoeg een gevolg van te weinig eigen meningen. Het zijn reposts, quotes, clips: één groot doorfluisterspel, met het grote verschil dat iedereen nu schreeuwt. Als alles voorgekauwd is, zit er weinig op dan het maar te slikken. Voor een discussie is geen ruimte of tijd meer, want de volgende hete take wordt alweer geserveerd.

Vergeef me dat ik als een ouwe lul overkom, maar als je het ‘goede’ internet nog hebt meegemaakt ga je vanzelf zo klinken. Algoritmes verkiezen deelbaarheid boven waarheid en dat is pure winst voor sociale media, maar een enorm verlies voor onze informatie-economie. En met de opkomst van large language models als ChatGPT wordt alle verzamelde of verzonnen kennis nog verder vermalen tot een gemiddelde. Een Metacritic-cijfer waar je niet mee thuis wilt komen.

Lezer, blijf bij je schoenmaker

Juist nu is het belangrijk om zelf te blijven lezen en schrijven. Ga vooral lekker kijken naar iemand anders die het speelt, maar zet ook je eigen gedachten op papier. Pak het kladblok erbij dat je hebt liggen sinds The Witness, of onlangs nog Blue Prince. Begin een nieuwsbrief, start een forumtopic. App je vrienden een epistel over waarom Balatro beter zou zijn als het een parry had. Of reageer op een van de nog overgebleven gamesites, zodat niemand kan zeggen dat die toch al op sterven na dood waren.

En nee, je hoeft het niet met elkaar eens te zijn. Dat is het punt. Na vijftien jaar en tientallen recensies heb ik nog steeds niet de absolute waarheid in pacht. Maar dat is het mooie aan lezen en schrijven over games. Er is geen verkeerde mening, enkel een ander uitgangspunt (behalve als je Elden Ring lelijk vindt). Vanuit dat derdepersoonsperspectief kun je perfect zien waar je zelf staat. Altijd een eigen mening.

Dankjewel, Gamer.nl. You died, but don’t you dare go hollow.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gears of War: Reloaded deze zomer naar Xbox, pc en PlayStation
Gamer.nl
Nieuws

Gears of War: Reloaded deze zomer naar Xbox, pc en PlayStation

Microsoft heeft een remaster van de eerste Gears of War aangekondigd. De game, die de ondertitel Reloaded draagt, verschijnt op 26 augustus op meerdere platforms, waaronder de PlayStation 5.

Dat deelt Microsoft in een blogpost op Xbox Wire. Gears of War: Reloaded is een opgepoetste versie van de eerste Gears of War die in 2006 uitkwam op de Xbox 360. Het betreft dus geen remaster van de volledige oorspronkelijke trilogie, waar eerder geruchten over gingen. De vernieuwde versie ondersteunt een resolutie van 4K en heeft ondersteuning voor 120 frames per seconde in de multiplayer. De verhalende modus draait in zestig frames per seconde. Ook zijn de schaduwen en reflecties verbeterd.

De game komt op 26 augustus uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc. Het is de eerste keer dat een Gears of War-game speelbaar wordt op een PlayStation-console. Daarbij ondersteunt het spel cross-play en cross-progression tussen alle platforms. De remaster gaat veertig dollar kosten. De prijs in euro's is nog niet bekend, maar zal ongeveer op hetzelfde neerkomen. The Coalition, Sumo Interactive en Disbelief zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling.

Het is niet voor het eerst dat de eerste Gears of War een remaster krijgt. In 2015 verscheen Gears of War: Ultimate Edition op Xbox One en pc. Eigenaren van deze versie - die hem vóór de aankondiging van Reloaded digitaal hebben aangeschaft - krijgen een gratis upgrade naar Gears of War: Reloaded. Uiteraard is de game ook op dag één te spelen via PC Game Pass en Xbox Game Pass Ultimate.

Reloaded bevat alle content die Ultimate Edition bevat, waaronder een bonushoofdstuk voor de singleplayer en alle multiplayermaps en -modi. Het verhaal is in co-op te spelen. Dat kan zowel online als in splitscreen.

Om de game te spelen, is inloggen met een Microsoft-account niet vereist. Alleen als spelers gebruik willen maken van cross-progression en alle mogelijkheden van cross-play is het wel nodig. Alleen met een Microsoft-account is het mogelijk om spelers op andere platforms uit te nodigen en je progressie over te dragen naar een ander platform.

Bekijk hieronder enkele screenshots van Gears of War: Reloaded:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitvoerige gameplay van F1 25 getoond
Gamer.nl
Nieuws

Uitvoerige gameplay van F1 25 getoond

De game verschijnt op 30 mei voor PS5, Xbox Series en pc

Electronic Arts heeft een uitgebreide gameplayvideo van de aankomende racegame F1 25 gedeeld.

In de vijftien minuten durende video komen diverse parcoursen voorbij, waaronder een gespiegelde versie van de Oostenrijkse track, en het circuit in Melbourne. Daarbij wordt de focus gelegd op de nieuwe LIDAR-technologie waarmee circuits er nog realistischer uitzien.

In F1 25 kunnen spelers in de MyTeam-modus hun eigen F1-team managen. Spelers kunnen bijvoorbeeld kiezen waar de Research & Development-afdeling zich op richt, maar ook onderhandelen met coureurs om ze in het team te krijgen. Ook keert de Braking Point-campagne terug, waarin Konnersport ditmaal voor het kampioenschap racet wanneer een dramatische gebeurtenis chaos schopt binnen het team.

Dankzij verbeterde graphics en een nieuwe belichtingstechniek ogen parcoursen nog realistischer, en ook weersomstandigheden zijn nog echter. Ook de audio van de game is verbeterd, met meer gepraat via de radio en natuurlijk commentaar. De Audio2Face-technologie van Nvidia zorgt voor realistischere gezichten.

F1 25 verschijnt op 30 mei voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Mensen die de Iconic Edition van de game reserveren krijgen drie dagen eerder toegang tot de game. Met de Iconic Edition krijgen spelers ergens na release ook toegang tot nieuwe hoofdstukken gebaseerd op de F1-film met Brad Pitt die in juni uitkomt, alsmede extra's rondom Lewis Hamilton.

De F1-reeks wordt ontwikkeld door Codemasters, dat tegenwoordig onderdeel uitmaakt van Electronic Arts. Onlangs bleek nog dat er een onbekend aantal ontslagen vallen bij de ontwikkelaar, en dat de ontwikkeling van WRC-rallygames wordt gepauzeerd voor onbepaalde tijd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!