Blijf alsjeblieft lezen en schrijven over games
PU.nl
Achtergrond

Blijf alsjeblieft lezen en schrijven over games

Gamer.nl: altijd een eigen mening

In mijn ‘afscheidscolumn’ geen wilde verhalen over uitbundige perstrips of anekdotes over lange nachten vol presentaties, podcasts en previews. Ik wil graag een oproep doen: blijf alsjeblieft over games lezen en schrijven. Juist nu een instituut als Gamer.nl verdwijnt en content steeds (kunst)matiger wordt.

Een dode url. Aan die term moest ik denken toen ik dit stuk begon te schrijven en nog een melodramatische intro zocht. Voor mij is het ‘slechts’ vijftien jaar geleden dat ik voor het eerst op de redactie van Gamer.nl binnenwandelde. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik pakweg een maand ervoor nog nooit van die hele site had gehoord, want ik keek vooral op Giant Bomb voor mijn portie nieuws en (video)reviews. Ik vond zo’n lange lijst aan berichten ook een beetje achterhaald. Altijd een eigen mening, soms ook een verkeerde.

Burnout Paradise

Rond die tijd was ik net de Japanse actie-rpg Nier aan het spelen. Een briljante game als je het mij vraagt, en dat vond de recensent van Gamer.nl ook, want volgens mij kreeg ie daar een nette negen. Ik weet nog dat ik dacht: hoe slecht kan die tent zijn als ze Nier zo’n hoog cijfer geven. Dan moeten ze toch iets goed doen.

Gamer.nl heeft me in de vijftien jaar die volgde meer gebracht dan ik ooit voor mogelijk hield. Het begon als een uitvlucht om maar niet bedrijfseconoom te hoeven worden, als dat überhaupt een beroep is. Hoe het eindigt mag inmiddels bekend zijn, maar die jaren ertussen zijn ontzettend vormend geweest. Het was mijn eerste stage, mijn eerste echte baan, mijn eerste burn-out. Ga zo maar door.

En maar door ging ik. Te hard en te lang, want dat doe je als je je droombaan hebt gevonden. Inmiddels weet ik beter en is schrijven over games niet meer mijn alles. Maar dat maakt het niet minder belangrijk. Ik wil verder niet te veel woorden vuilmaken aan de ‘teloorgang’ van Gamer.nl. Het was in ieder geval geen aflopende zaak, of een kwestie van tijd. Het is onzin dat er in deze tijd geen vraag meer is naar een website over games. Of naar het geschreven woord, terwijl je ook een streamer kunt volgen die het spel uitprobeert.

Een tien voor taal

Schrijven geeft gestalte aan je gedachten, waardoor je wel twee keer nadenkt voordat je iets zegt, hopelijk nog wat vaker. En ja, je zou ook gewoon een gameplaytrailer kunnen kijken. Er zijn tal van manieren om interactie te hebben met games als medium zonder dat je zelf achter de knoppen hoeft te zitten. En die manieren hebben allemaal hun eigen functie. Er is een reden dat je op de middelbare school in een vreemde taal leert praten, luisteren, lezen én schrijven. Het ene kan het andere nooit helemaal vervangen.

Lezen geeft je een bredere kijk op het leven, schrijven helpt om je eigen visie scherp te stellen. Veel van opvattingen die rondgaan op het huidige internet zijn paradoxaal genoeg een gevolg van te weinig eigen meningen. Het zijn reposts, quotes, clips: één groot doorfluisterspel, met het grote verschil dat iedereen nu schreeuwt. Als alles voorgekauwd is, zit er weinig op dan het maar te slikken. Voor een discussie is geen ruimte of tijd meer, want de volgende hete take wordt alweer geserveerd.

Vergeef me dat ik als een ouwe lul overkom, maar als je het ‘goede’ internet nog hebt meegemaakt ga je vanzelf zo klinken. Algoritmes verkiezen deelbaarheid boven waarheid en dat is pure winst voor sociale media, maar een enorm verlies voor onze informatie-economie. En met de opkomst van large language models als ChatGPT wordt alle verzamelde of verzonnen kennis nog verder vermalen tot een gemiddelde. Een Metacritic-cijfer waar je niet mee thuis wilt komen.

Lezer, blijf bij je schoenmaker

Juist nu is het belangrijk om zelf te blijven lezen en schrijven. Ga vooral lekker kijken naar iemand anders die het speelt, maar zet ook je eigen gedachten op papier. Pak het kladblok erbij dat je hebt liggen sinds The Witness, of onlangs nog Blue Prince. Begin een nieuwsbrief, start een forumtopic. App je vrienden een epistel over waarom Balatro beter zou zijn als het een parry had. Of reageer op een van de nog overgebleven gamesites, zodat niemand kan zeggen dat die toch al op sterven na dood waren.

En nee, je hoeft het niet met elkaar eens te zijn. Dat is het punt. Na vijftien jaar en tientallen recensies heb ik nog steeds niet de absolute waarheid in pacht. Maar dat is het mooie aan lezen en schrijven over games. Er is geen verkeerde mening, enkel een ander uitgangspunt (behalve als je Elden Ring lelijk vindt). Vanuit dat derdepersoonsperspectief kun je perfect zien waar je zelf staat. Altijd een eigen mening.

Dankjewel, Gamer.nl. You died, but don’t you dare go hollow.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld
PU.nl
Nieuws

Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld

'Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven'

Uitgever Take-Two Interactive heeft gesuggereerd dat nog een uitstel voor Grand Theft Auto 6 onwaarschijnlijk is.

Onlangs werd aangekondigd dat het langverwachte Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar verschijnt, maar op 26 mei 2026. Kort daarna werd ook een nieuwe trailer van de openwereldgame gedeeld. Fans en bedrijven in de industrie die de releasedatum van hun game proberen te plannen maken zich echter zorgen dat de game nogmaals wordt uitgesteld.

Strauss Zelnick, de CEO van uitgever Take-Two Interactive, heeft die zorgen in een interview met IGN proberen weg te nemen: "Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven." Dat is natuurlijk geen directe bevestiging, maar wel een goed teken.

Over de reden van het uitstel: "Wanneer we dichterbij het afmaken van een game waarbij perfectie nodig is komen, wordt steeds duidelijker hoeveel we nog moeten doen. In dit geval wilden we er zeker van zijn dat Rockstar Games genoeg tijd had om hun creatieve visie zonder limieten te bereiken. Daar stond ik zelf ook achter."

In gesprek met investeerders gaf Zelnick aan dat GTA 6 volledig in ontwikkeling is sinds 2020. "Ik denk dat het een slimme investering is om Rockstar extra tijd te geven voor zo'n revolutionair project. De ambitie en complexiteit van Grand Theft Auto 6 is groter dan alle voorgaande Rockstar-spellen, en het team is van plan om wederom een verbluffende entertainmentervaring te leveren die de verwachtingen van spelers overtreft."

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios
PU.nl
Nieuws

Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios

De eerste reacties op een Fairgames-speeltest zouden zorgwekkend zijn

Jade Raymond is vertrokken bij PlayStation Studios-ontwikkelaar Haven Studios, waar gewerkt wordt aan de online shooter Fairgames.

Dat meldt Bloomberg. Raymond, die vooral bekend is van haar werk aan de eerste Assassin's Creed-games en Watch Dogs, is niet meer werkzaam bij de in 2021 door haarzelf opgerichte studio.

Er wordt geen reden voor haar vertrek gegeven. Wel wordt geclaimd dat er enkele weken geleden een externe testfase voor de door Haven Studios ontwikkelde online shooter Fairgames werd gehouden, en dat sommige ontwikkelaars zich zorgen maakten over de reacties op de game.

Raymond heeft een rumoerig decennium achter de rug. Nadat ze bij Ubisoft vertrok richtte ze EA's Motive Studio in 2015 op, maar in 2018 vertrok ze om aan de slag te gaan bij Google Stadia. Toen Google in 2021 zijn ontwikkelstudio's sloot, richtte ze Haven Studios op om Fairgames te ontwikkelen. In 2022 kondigde Sony aan dat ze Haven Studios hadden overgenomen.

Een woordvoerder van PlayStation laat weten dat het bedrijf van plan is om Haven Studios te blijven ondersteunen. De ontwikkeling van Fairgames lijkt vooralsnog dan ook door te gaan, al heeft Sony de laatste tijd al meerdere liveserviceprojecten geannuleerd. Op Helldivers 2 na lijkt het bedrijf dan ook moeite te hebben met het uitbrengen van succesvolle multiplayergames, ondanks dat Sony eerder aangaf zich daar voor een groot deel op te willen gaan richten. Denk aan de annulering van een The Last of Us-multiplayergame en het offline halen van Concord kort nadat de game verscheen. Ook bleek eerder dit jaar dat er liveservicegames van Bend Studio en Bluepoint Games waren geannuleerd, waarbij een van de games blijkbaar een God of War-multiplayerspel was.

Fairgames - voorheen 'Fairgame$' - werd bij de onthulling in 2023 beschreven als een "frisse, moderne versie van het heist-genre. Kortgezegd is het een spannende, competitieve heistgame waar je je aansluit bij een geheime beweging die de extreem rijken beroven om zo meer balans te creëren." Spelers "bezoeken verboden locaties overal ter wereld, vullen hun zakken als een kind in een snoepwinkel en ontrafelen de snode plannen van onaantastbare miljardairs." De game komt naar PlayStation 5 en pc, maar een releasedatum is nog altijd niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!