Column: The Game Awards verdient geen schoonheidsprijs
PU.nl
Achtergrond

Column: The Game Awards verdient geen schoonheidsprijs

Vergelijk dit niet met de Oscars

Hoewel 2023 een topjaar was voor gamers, werd het door talloze ontslagrondes een horrorjaar voor mensen in de game-industrie. The Game Awards had hét moment kunnen zijn om de focus te leggen op al die gamemakers die aan onze GOTY's hebben gewerkt, maar organisator en presentator Geoff Keighley had andere plannen.

Hoewel The Game Awards altijd al commercieel ingesteld is geweest, was het dit jaar echt gênant. De show duurde ruim 3,5 uur en daarvan ging maar 38 minuten en 10 seconden daadwerkelijk naar het uitreiken van de prijzen. 

Er was zelfs geen moment in de urenlange show om stil te staan bij de massale ontslagen in de game-industrie. In plaats daarvan kregen we een duizelingwekkende opeenvolging van world premieres, waardoor het in ieder geval duidelijk werd dat 2024 en 2025 weer goede jaren worden om te gamen.

De momenten dat het daadwerkelijk om de games van 2023 ging, voelden haast als een verstoring van het feestje. Tussen de trailers ramde Geoff er stapels categorieën doorheen. Winnaars van de awards voor ‘beste indiegame" of ‘beste rpg’ mochten niet eens ter plekke het beeldje in ontvangst nemen. Wanneer er wel ontwikkelaars het podium op mochten, werd er na een halve minuut al muziek gespeeld om ze weer weg te sturen.

Mand!

Toen Neil Newbon de award voor beste performance in ontvangst nam bij de Golden Joysticks, kreeg hij de tijd om zijn verhaal te doen. Je merkte meteen wat dit toevoegt. Newbon vertelde over hoeveel zijn personage Astarion uit Baldurs Gate 3 voor hem betekent, net als voor anderen die misbruik hebben overleefd. Newbon probeerde ook de mensen te bedanken die nog meer betrokken waren het maken van zijn personage, maar doe dat maar eens met een aflopende timer in beeld en muziek die je na een halve minuut overstemt.

View post on X

Helemaal tergend was de laatste award, de grootste prijs van de avond. Larian Studios won Game of the Year voor het sublieme Baldur's Gate 3. Op het podium vertelde Swen Vincke over de mensen die mee hebben geholpen met het maken van de game, maar niet meer onder ons zijn. Het moment dat hij begon over lead cinematic artist Jim Southworth, die afgelopen maand overleed, zag hij op een groot scherm 'Please, Wrap It Up' staan. Ook Eiji Aonuma van Zelda: Tears of the Kingdom kreeg al na een halve minuut het weinig subtiele advies om verder zijn mond te houden. 

Flirten met Hollywood

Waar wel aandacht voor was? Geoffs maatje Hideo Kojima mocht uiteraard weer het podium op om minutenlang te praten over een nieuwe game waar nog geen beelden van zijn. Ook Hollywood werd massaal uitgenodigd met praatjes van onder andere Matthew McConaughey, Simu Liu en Anthony Mackie. Want als de mensen die bij de Oscars op het podium staan hier ook zijn, moet de wereld ons wel serieus nemen toch?

The Game Awards wordt vaak vergeleken met de Oscars. Dat is logisch, want in de game-industrie komt deze show het dichtst bij zo'n prestigieuze prijs en 'de Oscars van de games' kopt lekker. Dit jaar laat The Game Awards weer goed zien waarom die vergelijking mank gaat. Alsof ze bij de Oscars Elon Musk uitnodigen om een praatje te houden over Tesla en om de prijs voor beste film uit te reiken, om na dertig seconden de regisseur van het podium te trekken omdat er een trailer van een nieuwe Marvel-film getoond moet worden. 

Het stomme is dat The Game Awards 2023 best een goede E3-show was: vol verrassingen en stapels vette games om enthousiast van te worden. Maar noem dit dan niet The Game Awards. Waarom beweren dat je gamemakers wilt eren als je ze voornamelijk laat voelen als onderbreking van de advertenties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!