Death Stranding 2 vult een gapend gat in de PlayStation-line-up
Gamer.nl
Achtergrond

Death Stranding 2 vult een gapend gat in de PlayStation-line-up

Het remedie tegen eenheidsworst

Als ik vroeger één ding zeker wist, dan was het dat ik een hoop rare games kon spelen op een PlayStation-console. Tegenwoordig zet Sony echter vooral in op gestroomlijnde, filmische third-person-actiegames en liveservicespellen, en is er steeds minder plek voor vreemde, unieke ervaringen. Gelukkig hebben we Death Stranding 2: On the Beach nog.

Als iemand die dagelijks nieuws over de game-industrie schrijft en daardoor constant geconfronteerd wordt met hoe moeilijk veel ontwikkelaars en uitgevers het hebben, begrijp ik dondersgoed waarom Sony zijn line-up steeds meer stroomlijnt. Games ontwikkelen kost tegenwoordig vele miljoenen, en hoe unieker de game, hoe meer kans dat je een groot deel van de userbase niet aanspreekt. Het is voor de meeste bedrijven veiliger om op de gebaande paden te blijven: multiplayershooters met een battle pass, openwereldgames zonder echte verrassingen, filmische third-person-actiegames, elk jaar een voetbalspel.

Sony heeft om risico’s te beperken de laatste jaren intern behoorlijk wat aanpassingen gemaakt. Er zijn meer studio’s opgekocht die de nodige ervaring hebben met multiplayergames – denk aan Bungie – Insomniac lijkt tegenwoordig bovenal goed voor het afleveren van filmische Marvel-titels en Sony’s Japanse ontwikkelstudio is op het team achter Astro Bot na zelfs helemaal opgedoekt. De tijden dat we op een PlayStation-console elk jaar meerdere first-party-ervaringen voorgeschoteld kregen die op gameplaygebied echt verrasten, is voorbij. Ik heb goede herinneringen aan Parappa the Rapper, Vib Ribbon, Gravity Rush en LocoRoco, maar dit soort unieke releases zijn tegenwoordig op een hand te tellen, zo niet één vinger.

Kapitalisme dwingt bedrijven voor een groot deel risico’s uit te sluiten. De massa hunkert niet naar een rappende tekenfilmhond of een stel rollende gele blobs, maar naar een dikke shooter om vrienden in af te knallen, of een episch openwereldavontuur met personages die automatisch op de juiste manier een berg beklimmen. De slogan van Sony kan tegenwoordig net zo goed Play it safe zijn. Geef ze eens ongelijk: het is een bewezen strategie die ze bepaald geen windeieren legt.

Koortsdroom

Gelukkig zijn er uitzonderingen op de regel. In de State of Play afgelopen woensdag liet Hideo Kojima eens te meer zien dat hij zich geen moment iets aantrekt van de huidige norm, en vooral creëert waar hij zelf helemaal wild van wordt, en met hem een selecte groep gamers. De Death Stranding 2: On the Beach-trailer zag er wonderschoon uit, daar is vriend en vijand het wel over eens. Voor velen is het duizelingwekkende verhaal van deze franchise en de bijbehorende gameplay die wars is van conventionele, gestroomlijnde ervaringen een stap te ver. En tóch mag Kojima – waarschijnlijk met een blanco cheque van Sony op zak – zijn koortsdromen werkelijkheid maken. Goed, hij moet er wel voor beloven dat hij daarna echt weer een spionagegame à la Metal Gear Solid ontwikkelt, maar hij krijgt het toch maar mooi voor elkaar.

Watch on YouTube

Ik gaf de eerste Death Stranding in 2019 een 9,5 op Gamer.nl, en hoewel ik weet dat het spel minstens zoveel vijanden als aanhangers kent, sta ik daar nog steeds achter. Ondanks het onnavolgbare verhaal en het feit dat je eigenlijk alleen maar pakketjes aan het rondzeulen bent, genoot ik van het gevoel dat de game mij gaf. Het gevoel van voldoening wanneer ik precies de juiste route uitstippelde en met de nodige voorbereiding een pakket op plaats van bestemming wist te krijgen, en het kippenvel dat ik kreeg wanneer precies op het juiste moment een emotioneel muzieknummer werd ingezet terwijl ik genoot van een prachtig vergezicht. Waar de meeste games zich richten op de bestemming, focust Death Stranding zich op de reis zelf, en biedt het daardoor een puurdere ervaring dan veel andere games.

Keep on keeping on

Alles lijkt er op te wijzen dat Death Stranding 2 de overtreffende trap van het origineel wordt. Kojima lijkt de eerste Death Stranding te gebruiken als uitgangspunt om daarop voort te bouwen. Enkele scènes waarin daadwerkelijke gameplay wordt getoond, zijn alvast veelbelovend. Zo zou de natuur nog meer dan voorheen impact kunnen hebben op je reis. Overstromingen en lawines zouden wel eens nieuwe risico’s kunnen vormen, en persoonlijk kan ik niet wachten om erachter te komen hoe het nou voelt om met je lading pakketjes door een eindeloze woestijn te lopen. De nieuwe landschappen waren wat mij betreft de echte ster van de trailer, puur en alleen omdat ik sta te popelen om in nieuwe omgevingen de post-apocalyptische postbode uit te hangen.

View post on X

En dan zijn er weer die onnavolgbare tussenfilmpjes – of in het geval van Kojima-producties is tussenfilms het betere woord. Een pop die met een paar frames per seconde geanimeerd is, een Troy Baker die, uitgedost in door The Crow geïnspireerde make-up, met een gitaar het gevecht aangaat, een ruimteschip dat uit de baby van een mond vliegt: wat je ook van Kojima’s games vindt, er is simpelweg niets vergelijkbaars. Dat is in een industrie waarin we altijd maar klagen over eenheidsworst een belangrijke realisatie, en bovendien een broodnodige variatie binnen het gamesaanbod op PlayStation. Blijf maar lekker gek doen, Kojima, want iemand moet het doen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Deze Switch-games ontvangen gratis Switch 2-upgrades
Gamer.nl
Nieuws

Deze Switch-games ontvangen gratis Switch 2-upgrades

Super Mario Odyssey, Captain Toad, Arms en meer

Nintendo heeft een overzicht gepubliceerd van hun Switch-games die op Nintendo Switch 2 een gratis upgrade ontvangen.

Het was al bekend dat diverse Switch-games een betaalde upgrade op Switch 2 krijgen. Afhankelijk van de hoeveelheid nieuwe content gaat dat 10 tot 20 euro kosten. Denk aan games als Zelda: Breath of the Wild en Tears of the Kingdoms, Kirby en de Vergeten Wereld en Super Mario Party Jamboree.

Diverse games van Nintendo zelf ontvangen op Switch 2 echter ook gratis upgrades. Deze moeten de prestaties van de game op Switch 2 verbeteren, of bevatten daardoor ondersteuning voor Switch 2-features zoals GameShare. De precieze inhoud van de upgrade verschilt per game. Hier is een overzicht van de games die gratis upgrades ontvangen te vinden. Het gaat om de volgende spellen:

  • Arms

  • Captain Toad: Treasure Tracker

  • Super Mario Odyssey

  • Super Mario 3D World + Bowser's Fury

  • Clubhouse Games

  • The Legend of Zelda: Link's Awakening

  • The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

  • Game Builder Garage

  • New Super Mario Bros. U Deluxe

  • Pokémon Scarlet en Violet

  • Big Brain Academy: Brain vs. Brain

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Legion-uitbreiding voor Eve Online komt op 27 mei uit
Gamer.nl
Nieuws

Legion-uitbreiding voor Eve Online komt op 27 mei uit

En Eve Vanguard komt in de zomer van 2026

Ontwikkelaar CCP Games heeft aangekondigd dat de volgende uitbreiding voor de MMO Eve Online, Legion genaamd, vanaf 27 mei beschikbaar is.

Dat deed het bedrijf middels een trailer, die hieronder te bekijken is. De uitbreiding voegt zogenaamde Freelance Jobs toe, waarmee spelers die zelf een in-game bedrijf hebben opgezet bepaalde klussen beschikbaar kunnen stellen. Andere spelers kunnen die vervolgens uitvoeren voor dat bedrijf om hun reputatie vast te stellen. 

Ook worden er twee nieuwe warships toegevoegd aan het spel - de Babaroga en Sarathiel - en met nieuwe sovereignty updates krijgen spelers meer manieren om hun terreinen te ontdekken en grondstoffen beter te controleren. 

CCP Games kondigde ook aan dat het gelimiteerd pre-alpha access event Nemesis op 16 september van dit jaar begint, voordat Eve Vanguard in early access gaat. Vanguard betreft een first-person shooter-titel in het Eve-universum die in de zomer van 2026 uit moet komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!