Door Summer Game Fest overwoog ik te stoppen met gamen
PU.nl
Achtergrond

Door Summer Game Fest overwoog ik te stoppen met gamen

Summer Game Slumber

Gisteren werd de Summer Game Fest Kick Off-liveshow uitgezonden. Het tempo van die show was zo belabberd en het overgrote deel van de getoonde games zo generiek, dat ik spontaan overwoog mijn controller volledig aan de wilgen te hangen.

Dat klinkt misschien een beetje dramatisch, maar mijn god, wat was de meest recente show van Geoff Keighley een vervelende zit. Ik blijf bij mijn mening dat ik het een ogenschijnlijk toffe peer vind die iets indrukwekkends uit de grond heeft gestampt, maar dat wil niet zeggen dat alles wat de beste man aanraakt in goud verandert. Sterker nog: Summer Game Fest veranderde gisteren in mijn optiek in verrotte, bruine drek dat hedendaags als het in het rond pompende bloed van deze game-industrie moet doorgaan.

Kommer en kwel

De mobiele fantasygames liepen zeker in de tweede helft van de show al snel in elkaar over. Ik zou je de namen van de meeste van deze spellen niet eens kunnen geven. Zo nu en dan werd dit onderbroken door de trailer van een nieuw seizoen van een liveservicegame. Fortnite; Call of Duty: we kennen het inmiddels wel. Een nieuwe tweedimensionale Prince of Persia wist mij warempel bijna te enthousiasmeren, maar helaas waren de gekozen grafische stijl en vooral de hippe soundtrack een complete mismatch. De kern van de oorspronkelijke Prince of Persia is juist de realistische animatie en de haast zen-achtige verkenningstocht door de kerkers van Perzië – een herziening daarvan zou nu juist een enorm verfrissende ervaring opleveren. Helaas.

En hoe ironisch was het dat acteur Nicolas Cage op het podium vertelde dat je door zijn ingesproken dialoog tijdens het spelen van Dead by Daylight het gevoel kreeg samen met hem te vertoeven, om vervolgens in de beelden een knullig geanimeerde versie van de acteur te zien die zijn lippen stijf op elkaar houdt? Sonic Superstars is de zoveelste heruitvinding van het platformpersonage waar ik mijn hart voor vasthoud – misschien moet Sega zich erbij neerleggen dat het zijn oorspronkelijke trilogie nooit gaat overtreffen – en na vijftien onthoofdingen in tien seconden dwaalde mijn aandacht ook af van de Mortal Kombat 1-gameplay. Je kunt in zo’n kort tijdsbestek maar zoveel geweld zien voordat je er compleet gevoelloos voor wordt. Zelfs Alan Wake 2 viel mij ietwat tegen: het zag er zeker indrukwekkend uit, maar nadat ik eerder dit jaar de heruitgave van het eerste deel nog heb gespeeld, leken deze beelden qua gameplay bijna een directe kopie.

Ook tijdens Summer Game Fest wisten we de trend van film- en serietrailers niet te ontlopen. Ligt het aan mij, of wordt het budget van The Witcher met elk seizoen steeds kleiner? De trailer voor het derde seizoen liet het geheel ogen als een generieke FX-fantasieserie. Niet dat het echt veel uitmaakt, want nu we weten dat Henry Cavill na het derde seizoen de biezen pakt, zit toch bijna niemand meer te wachten op de Netflix-serie. Het fragment uit de Twisted Metal-serie maakte niet veel meer indruk. Kan iemand Sony vertellen dat die franchise draait om rondscheuren en -knallen in wagens?

Enkele lichtpuntjes

Er waren lichtpuntjes waarneembaar in de duisternis – geen enkele gameshow is alleen maar kommer en kwel. Het was fijn om zo kort na de gameplaybeelden van Spider-Man 2 een officiële releasedatum te ontvangen, al hadden nieuwe beelden natuurlijk een nog grotere indruk achtergelaten dan louter wat artwork. Een trailer van Final Fantasy 7 Rebirth had ik totaal niet verwacht, maar was zeker welkom. Wel vrees ik dat de kern van wat Final Fantasy 7 zo goed maakte met dit tweede deel van de remake nog verder verloren gaat, maar ik geef Square Enix voor nu het voordeel van de twijfel. Daarnaast heb ik echt helemaal niets met Warhammer, maar hoe meer ik van Space Marine 2 zie, des te meer ik overtuigd raak dat ik die game straks op release wil spelen.

Maar het was te weinig en vooral ook te slecht verspreid over een show van bijna twee uur. Nu voelen Keighley’s presentaties toch al snel als veredelde reclameblokken, maar de ‘reclames’ wisten mij nu negen van de tien keer niet eens te bekoren. Het was zo erg, dat ik mij na de uitzending begon af te vragen of het niet tijd werd om compleet te stoppen met het spelen van games – misschien was ik de hobby simpelweg ontgroeid? Gelukkig bewezen de spellen uit de Days of the Dev-stream die meteen na Summer Game Fest volgde zonder al te veel moeite het tegendeel.

Lees hier al het Summer Game Fest-nieuws op een rij

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth
PU.nl
Nieuws

Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth

De Illuminate moeten worden tegengehouden

De Heart of Democracy is uitgekomen, waardoor de oorlog nu op Super Earth zelf plaatsvindt.

Onlangs ging Galactic Emergency al van start in Helldivers 2, waarbij de vijandige Illuminate via een zwart gaat Super Earth bereikte en aanviel. Met de nieuwe Hearth of Democracy-update worden Helldivers voor het eerst naar de thuisplaneet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan.

"De Illuminate krioelen nu in onze steden, terroriseren inwoners en vernietigen de infrastructuur", zo wordt op PlayStation Blog gemeld. "Het is tijd om de wapens op te pakken en te vechten voor de kostbare funderingen van de democratie. Helldivers, keer terug naar jullie planeet en verdedig wat rechtmatig van ons is." In tegenstelling tot eerdere gebieden in Helldivers 2, betekent de nieuwe update dat spelers nu tussen wolkenkrabbers vechten.

Onlangs bleek overigens dat Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Game Studios hun volgende game helemaal zelf bekostigt. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenwerking met Sony niet is bevallen: "PlayStation is geweldig. Helldivers zou niet zonder hen bestaan. We staan er voor open om in de toekomst weer met ze samen te werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!