Een E3 is dit jaar belangrijker dan ooit
Gamer.nl
Achtergrond

Een E3 is dit jaar belangrijker dan ooit

De hoop dat ik in de zomer van dit jaar gevaccineerd en wel op een terrasje zit, heb ik alweer opgegeven. Toen minister De Jonge eind december zei dat 2021 een mooier jaar zou worden dan 2020, liet ik me nog meevoeren door zijn optimisme. Inmiddels is dat vertrouwen volledig verdwenen. Het o zo noodzakelijke perspectief ontbreekt en dat klinkt zelfs tot in de gamewereld door. Het is daarom dat we de E3 juist dit jaar heel hard nodig hebben.

Ik was dan ook verheugd toen ik het nieuws las dat de organisatie achter de E3, de Entertainment Software Association (ESA), 15 tot en met 17 juni graag een digitale variant wil organiseren. Of het er echt van gaat komen is nog maar de vraag, want de ESA wil hiervoor naar verluidt een flinke smak geld zien van deelnemende uitgevers. En dat is lastig te verkopen aan bedrijven die vorig jaar zelf  noodgedwongen online videopresentaties of persconferenties moesten geven en toen zagen dat hen dat prima afging. Want als het ontbreken van de E3 iets duidelijk maakte, dan is het dat de grote partijen die beurs helemaal niet nodig hebben om hun games aan een massapubliek te slijten. Nintendo, Sony en Microsoft, alsook ‘kleinere’ bedrijven, trokken kinderlijk eenvoudig miljoenen kijkers met hun eigen digitale evenementen.

©GMRimport

Maar ik dan?

Ze gaan helaas wel voorbij aan wat ik zelf nodig heb. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik vond dat hele Summer Game Fest van game-evangelist Geoff Keighley helemaal niks. Toegegeven: er zijn inderdaad maandenlang mondjesmaat nieuwe spellen aangekondigd en er werden meer details onthuld over games waarvan we al wisten dat ze eraan kwamen. Het was alleen erg veel droge pap en weinig krenten. Als je het binnen het tijdsbestek van een paar persconferenties voorgeschoteld krijgt, valt dat niet zo op, maar vorig jaar was het vaak weer weken wachten tot het volgende digitale evenement. Ik vond het de term Game Fest onwaardig. Dan is een groep hangjongeren die de hele zomer goedkoop blikbier drinkt op een parkeerplaats ook een festival.

De losse producties van Sony, Microsoft en Nintendo waren al stukken beter, want dat zijn stiekem een soort mini-E3-persconferenties uitgesmeerd over het hele jaar. Zo is er wat meer ruimte om de diepte in te gaan bij de grotere games, of juist aandacht te geven aan kleinere titels die anders zouden ondersneeuwen. Toch zie ik veel liever een E3. Daarvan weet ik tenminste precies wanneer het is. Dat is tegenwoordig wel anders. Weet je nog hoelang we moesten wachten totdat Microsoft en Sony eindelijk de Xbox Series X|S en PlayStation 5 volledig uit de doeken deden? Uiteraard had corona daar ook mee te maken, maar dat was echt niet de enige reden. ‘Vroeger’ was het tenminste duidelijk: dan kreeg je tijdens de E3 sowieso de prijs en releasedatum te horen.

Nintendo Zodirect

Nu bewandelt iedereen zijn eigen weg en die wegen zijn redelijk ondoorgrondelijk. Zo staat er voor de komende tijd nog geen Nintendo Direct, State of Play of Xbox Showcase gepland. Hoe moet ik nu weten wanneer er games aangekondigd worden? 24 februari is het bijvoorbeeld exact drie jaar geleden dat Hollow Knight uitkwam. Dat lijkt me nou een mooi moment om Hollow Knight: Silksong uit te brengen voor de pc en Switch. Of dat ook gaat gebeuren? Geen idee, want een Nintendo Direct wordt tegenwoordig steeds korter van tevoren aangekondigd. Soms staat de video zelfs meteen online en kun je direct doorspoelen naar het einde voor de grootste aankondiging. Maar het is tot dusver nooit geweest dat Silksong nog dezelfde dag via de eShop te downloaden is.

©GMRimport

Publiciteit kent geen tijd

En dan Elden Ring. Oh, Elden Ring. Wat een ramp! Er is op YouTube

Watch on YouTube

dat dagelijks een nieuwsupdate over Elden Ring plaatst. De strekking van alle video’s is nagenoeg identiek: vandaag weer geen nieuws. Maar je weet het nooit. Morgen kan zomaar de dag zijn dat er wel iets te vertellen valt. Wie zal het zeggen. Zonder E3 hebben we geen idee wanneer uitgever Bandai Namco wel eindelijk iets nieuws laat zien van Elden Ring. Dat was het grote voordeel van de beurs: een vast moment waarop alle uitgevers helemaal losgingen met hun belangrijkste titels. Nu is het ieder voor zich.

Ik vraag me sowieso af of die individualistische benadering een lang leven beschoren is. De miljoenen views van een Nintendo Direct of State of Play zijn natuurlijk niet voor iedere uitgever of ontwikkelaar weggelegd. Ik kan me zo voorstellen dat het voor sommige ontwikkelaars wel degelijk fijn is om een groter podium te krijgen. Een beetje zoals met de wildgroei aan streamingdiensten: eerst stond alles op Netflix, nu is er een aparte service voor haast iedere productiemaatschappij. Er komt een moment dat het weer richting één of twee dominante diensten gaat, want niemand heeft geld of tijd voor tien van die dingen. En ik heb al helemaal geen zin om voor iedere uitgever apart bij te houden wanneer ze mogelijk iets aan gaan kondigen.

Dit klinkt waarschijnlijk allemaal vrij kinderachtig. Waar gaat het nou helemaal over? Het is een kwestie van wachten, meer niet. Wachten vind ik echter geen enkel probleem. Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben. Geef me maar een E3 dit jaar, dan kan ik wel wachten tot juni. Gelukkig lijkt Geoff Keighley dit ook te snappen. Eerder deze week liet hij doorschemeren dat Summer Game Fest dit jaar niet van mei tot en met augustus loopt, maar stukken korter, ‘minder dan een maand’ zelfs. Ik heb een wild voorstel: maak er anders drie dagen van, ergens halverwege juni.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook vorige columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Apple mag in VS geen commissie meer rekenen op aankopen buiten App Store
Gamer.nl
Nieuws

Apple mag in VS geen commissie meer rekenen op aankopen buiten App Store

Alle winst via externe winkels gaat dus naar de bedrijven zelf

Een rechter in de Verenigde Staten heeft besloten dat Apple in dat land geen commissie meer mag rekenen voor aankopen die buiten de App Store worden gedaan.

Fortnite-uitgever Epic Games heeft daarmee een belangrijke winst in de rechtszaak tegen Apple behaald. Bedrijven mochten sinds 2021 al iOS-apps laten doorlinken naar bijvoorbeeld externe winkels om daar gebruikers aankopen te laten doen. Apple pakte nog wel 27 procent van die opbrengsten, maar dat mag nu niet meer. Deze regel gaat per direct in.

Overigens mag Apple ook geen beperkingen meer opleggen over de opmaak of plaatsing van links naar andere manieren van betalen. Het bedrijf mag iOS-gebruikers op geen enkele wijze meer belemmeren om een app te verlaten voor bijvoorbeeld een externe winkel. Apple mag wel nog een boodschap weergeven waar in staat dat gebruikers een website van een derde partij bezoeken, maar deze boodschap moet zo neutraal mogelijk zijn.

Apple laat weten het niet eens te zijn met het besluit van rechter Yvonne Gonzalez Roger en in hoger beroep te gaan. Epic-CEO Tim Sweeney heeft aangegeven tevreden te zijn met de uitspraak en Fortnite volgende week dan ook terug te brengen naar de Amerikaanse App Store. Mochten de bovenstaande regels ook wereldwijd worden ingevoerd, dan moet de game wereldwijd weer in de App Store komen te staan. Fortnite kan wel op iOS gespeeld worden, maar alleen gedownload worden via andere winkels, zoals van Epic Games zelf.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox verhoogt prijzen van consoles, accessoires en games
Gamer.nl
Nieuws

Xbox verhoogt prijzen van consoles, accessoires en games

De prijsverhoging van hardware gaat vandaag in, van games aankomend najaar

Xbox heeft de prijzen van Xbox-consoles en -accessoires wereldwijd verhoogd. Later dit jaar gaan ook de prijzen van Xbox-games omhoog.

Eerder vandaag lekte de Franse winkelketen Micromania al een prijsverhoging voor alle Xbox Series X en S-modellen, en Microsoft heeft inmiddels aan plekken als Windows Central en Eurogamer bevestigd dat de prijsverhoring doorgaat.

Dat betekent dat de Xbox Series X vanaf nu 599,99 euro kost, de 2TB Galaxy Black-version 699,99 euro en de Series X Digital 549,99 euro. De Series S met 512GB kost 349,99 euro en de Series S met 1TB 399,99 euro.

De standaard draadloze Xbox-controller kost nu 64,99 euro, een gekleurde versie kost 69,99 euro. Speciale edities kosten 79,99 euro, terwijl de Core- en Full-versies van de Xbox Elire Controller Series 2 respectievelijk 149,99 euro en 199,99 euro gaan kosten.

Het is de bedoeling dat rond de feestdagen prijzen van Xbox-games ook omhoog gaan. In de Verenigde Staten kunnen de grootste games 80 dollar gaan kosten - wat zich mogelijk naar 90 euro in Europa vertaalt. Eerder kondigde Nintendo al aan dat de fysieke versie van Switch 2-game Mario Kart World ook 90 euro gaat kosten. Prijzen voor Xbox Game Pass worden op moment van schrijven niet verhoogd.

Eerder vandaag onthulde Microsoft zijn kwartaalcijfers, waaruit bleek dat de gamedivisie van het bedrijf een stijging in omzet heeft waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel loopt de omzet gerelateerd aan hardware alsmaar terug. Microsoft lijkt dat ook een steeds grotere focus te hebben op het verkoop van games en services - ook op andere systemen. Dit verklaart mogelijk deels waarom de prijzen van hardware nu omhoog gaan - op deze manier haalt het bedrijf zoveel mogelijk omzet uit de verkoop van zijn consoles.

De huidige gezondheid van de wereldwijde economie speelt mogelijk ook een rol. Microsoft is dan ook niet de enige binnen de game-industrie die zijn prijzen omhoog gooit. Afgelopen april ging de prijs van de PlayStation 5 Digital Edition bijvoorbeeld omhoog.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!