Halo Infinite kan door modders gered worden
PU.nl
Achtergrond

Halo Infinite kan door modders gered worden

343 moet haar speelgoed delen

De meest recente update van Halo: The Master Chief Collection heeft iets gedaan waar fans decennialang alleen maar van konden dromen: het maakte de Macworld-demo uit 1999 speelbaar. Niet alleen de ontwikkelaar, maar vooral ook modders uit de community maakten dit mogelijk. Deze unieke samenwerking laat zien dat modders kunnen oppakken wat de ontwikkelaar laat liggen. Misschien is er toch hoop voor Halo Infinite.

De oorspronkelijke demo van Halo blijft een bijzonder stukje gamegeschiedenis. Niemand minder dan Apple-oprichter Steve Jobs kondigde de game aan en liet doorschemeren hoe enthousiast hij was om deze nieuwe game aan Mac-gebruikers wereldwijd te tonen. Bungie had al een naam voor zichzelf opgebouwd dankzij de Marathon-games. De Halo-demo stelde niet teleur: een groot eiland, gekke aliens en bombastische actie maakten de onthulling van de shooter een moment om nooit te vergeten.

Watch on YouTube

Maar Halo: Combat Evolved kwam helemaal niet naar Mac – althans, niet meteen op release. Het spel werd als paradepaardje voor Microsofts eerste spelcomputer klaargestoomd: de Xbox. Halo groeide daardoor in rap tempo uit tot een van de bestverkochte gamereeksen en heeft is de afgelopen decennia in de harten van veel gamers gesloten. Die Macworld-demo die in 1999 zoveel indruk maakte, blijft een veelbesproken eigenaardigheid uit de geschiedenis van Halo.

Digsite

Maar daar is sinds kort verandering in gekomen. De speelmap van de Macworld-demo, oude multiplayermaps, geschrapte wapens en aliens, Master Chiefs oorspronkelijke outfit: elke speler van The Master Chief Collection op pc kan dit nu ervaren. Met name een modteam genaamd Digsite is hier verantwoordelijk voor geweest, al heeft het samengewerkt met de huidige ontwikkelaar van de Halo-reeks, 343 Industries. Ze zijn nog lang niet klaar, want de E3-demo van Halo 2 en meer geschrapte content uit de andere Halo-games staan nog op de agenda.

De leden van Digsite zijn ervaren modders die bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor het maken van de oorspronkelijke mod-tools voor Halo: Combat Evolved en Halo 2. Hierdoor zijn ze net zo bekend met de oorspronkelijke games als 343 Industries. Ze hebben het afgelopen jaar in diverse blogs laten zien welke voortgang ze hebben geboekt. Van het verbeteren van het aantal polygonen in geschrapte wapens en het overzetten van oude Master Chief-pakken tot het maken van multiplayermaps en compleet nieuwe aliens om tegen te vechten.

Het is niet de eerste keer dat Halo-games versterkt worden door de community – het is eerder regel dan uitzondering. Halo stond immers bekend om Custom Games, waar spelers hun eigen maps en game modi konden delen en spelen. Zo waren gekke ervaringen als ‘duck hunt’ en tientallen verschillende racemaps de norm in de tijd van Halo Reach op de Xbox 360. De prestaties van Digsite lijken de volgende stap. Door deze gepassioneerde modders toegang te geven tot allerlei digitale content dat jarenlang op een met stof bedekte harde schijf opgeslagen stond, hebben ze een versie van Halo kunnen uitbrengen waar veel fans al decennialang over fantaseren, maar die nu eindelijk speelbaar is.

Oneindige telleurstelling

Des te frustrerender is het dat terwijl The Master Chief Collection overladen wordt met nieuwe content, Halo Infinite nog steeds lijkt te bezwijken onder mismanagement van 343 Industries. Het heeft bijna twee jaar geduurd voordat een door fans bejubelde modus als Infection en een standaard levelingsysteem naar Halo Infinite kwamen. De 16vs16-modi waren maandenlang niet speelbaar en alle hoop op nieuwe PvE-content is net zo dood als Cortana. Halo Infinite zat bomvol potentie, maar lijkt inmiddels geblinddoekt de finish proberen te halen. Dat is zo zonde, juist omdat de kern van de game heel sterk is, maar er komt gewoon te weinig nieuwe content uit voor het spel.

Halo Infinite heeft ook geavanceerde mod-tools waarmee spelers maps kunnen maken die zo goed zijn dat ze in de officiële matchmaking zitten, net zoals in vorige Halo-games. Maar in die games ging het altijd gepaard met nieuwe content van Bungie zelf. 343 Industries levert gewoon te weinig om Halo Infinite’s ruimte op mijn SSD te verantwoorden. Ondertussen maakt een groep modders, wel samen met 343 Industries, van The Master Chief Collection dé ultieme Halo-ervaring waar de hele community verliefd op is geworden.

Ik vraag mij dan ook af waarom ze dit dan niet voor Halo Infinite doen. Dankzij Digsite moet 343 Industries wel weten wat voor gigantische waarde gepassioneerde modders hebben om hun games te ondersteunen als zij dat zelf niet kunnen. Zo is er ook een groep die heel Halo: Combat Evolved heeft omgebouwd tot een remake, is er een versie van Halo: Combat Evolved die alles behalve zuiver is en kun je zelfs in Arma 3 het Halo-universum beleven. Er is zo veel liefde voor Halo dat het enorm veel pijn doet om te zien dat het maanden kan duren voordat er een paar nieuwe maps aan Infinite toegevoegd worden.

Mijn advies: geef de modders meer om mee te spelen. Naast het maken van maps moeten ze ook met de AI kunnen werken en de systemen van de campagne tot hun beschikking hebben. Dit zou Halo Infinite wel eens een tweede leven kunnen geven als een open platform voor de meest unieke Halo-ervaringen. Tot die tijd blijft The Master Chief Collection de enige plek waar de liefde voor Halo écht ervaren kan worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!