‘Maar wat als we de PlayStation 5 Pro gewoon 800 euro maken?’
Gamer.nl
Achtergrond

‘Maar wat als we de PlayStation 5 Pro gewoon 800 euro maken?’

Pay has no limits

Het zal vast niet makkelijk zijn hoor, om een faire prijs voor een console vast te stellen. De R&D van het apparaat, productiekosten, concurrerende apparaten, de betaalbereidheid van de consument; allemaal factoren om in overweging te nemen. Dan is het fijn als iemand tijdens een brainstormsessie gewoon even een exorbitant bedrag roept. Zoals 800 euro.

Met zo’n bedrag hoef je je plotseling niet meer druk te maken over al die futiliteiten. Je hoeft de (in de loop der jaren duurder geworden) standaard PS5 ook niet ineens af te prijzen. Je product is nu namelijk ineens een luxeproduct. Gefeliciteerd, je hebt nu een vrijbrief om met een gerust hart de prijs omhoog te blijven duwen. Apple doet het al jaren, dus waarom zou Sony het niet doen met de PlayStation 5 Pro?

Betere raytracing en jaarcijfers

Voor die 800 euro krijg je een PlayStation 5 die aan de buitenkant voorzien is van Adidas-strepen en verder vooral aan de binnenkant is opgekalefaterd. Met een grotere GPU die nog beter voor jou kan synthetiseren en rasteren, betere raytracing, en AI die de omzet van Sony kan upscalen.

Nee sorry, voor een technische analyse moet je niet bij mij zijn. Ik verwijs je graag door naar mijn collega Tom, die daar veel zinnigere dingen over te vertellen heeft. Bovendien geloof ik PlayStation-hoofdarchitect Mark Cerny voor de volle 100% als hij met zijn geweldig rustgevende stem gepassioneerd vertelt hoe de poppetjes in de achtergrond van Ratchet & Clank: Rift Apart (een game uit 2021) nu iets gedetailleerder zijn. Al kon dat ding koffiezetten en massages geven, voor mij is alles irrelevant geworden na de onthulling van die prijs.

Minder voor meer

Normaal koop ik álle hardware. Deels uit een soort beroepsmatig automatisme, en deels omdat gamen gewoon mijn hobby is. Een hobby mag best wat geld kosten. Ook de PS5 Pro had ik in mijn hoofd al aangeschaft. Ik zag ’m praktisch al liggen in m’n tv-meubel! Totdat Cerny als een soort Thanos met zijn vingers knipte, de prijs onthulde en ik de denkbeeldige PS5 Pro als stof uit mijn gedachten zag waaien. Met een prijskaartje van 800 euro heeft Sony bij mij een psychologische grens overschreden.

Vooral omdat je er met die 800 euro nog niet bent. Pro-modellen zijn doorgaans voorzien van alle toeters en bellen, maar Sony laat bij de PS5 Pro heel sneaky de diskdrive weg. Sony haat namelijk fysieke games. Die kun je immers doorverkopen of uitlenen en dat moeten we niet willen met zijn allen. Ik geef echter nog altijd de voorkeur aan fysieke exemplaren. Niet omdat ik ze kan doorverkopen, maar juist omdat ik hou van games en dus graag iets tastbaars heb.

Ratchet & Clank, Spider-Man 2, Gran Turismo 7, Horizon: Forbidden West; praktisch al die games die Cerny aanhaalt, heb ik dan ook in de kast staan. Als ik dus in die games van de extra pixels en raytracing wil genieten, mag ik ook nog eens 120 euro aftikken voor de losse diskdrive. Of ja, ik kan ze natuurlijk ook opnieuw kopen, maar dan digitaal. Grappenmakers. Het weglaten van de diskdrive is geen schop tegen het zere been, het is een regelrechte rochel in het gezicht van juist de trouwste PlayStation-bezitters.

En ach, als je toch bezig bent, wil je het apparaat misschien ook wel rechtop zetten? Dat is dan nog eens 30 euro. Want in tegenstelling tot bij het lanceermodel dat ik nu heb staan, zit er geen standaard bij de PS5 Pro. Minder voor meer dus. Cerny gaf aan dat de PlayStation 5 Pro gestoeld is op drie pijlers, maar hij vergat erbij te vermelden dat het dan gaat om inflatie, krimpflatie en graaiflatie.

Arrogante marktleider

Want het is natuurlijk ook zo dat Sony deze prijs gewoon kan maken. Ze zijn marktleider, dus zij bepalen. Sony ging al voorop in het verhogen van de prijs van games, consoles, onlineabonnementen en zelfs controllers. Microsoft volgt braaf, of haakt in dit geval af. Er komt immers vooralsnog geen ‘Xbox Series X Pro’, laat staan voor een meer schappelijke prijs. Dit is wat je krijgt in een markt zonder gezonde concurrentie. Wie het beste van het beste wil (pc even buiten beschouwing gelaten), komt vanzelf bij Sony uit. Daar is de kassa, dank u wel en tot ziens.

Schep jij nou ook graag een precedent voor nog duurdere consoles, dan kan dat vanaf 7 november. Toegegeven, 950 euro* is een hoop geld, maar dan heb je wél een rechtopstaande console die jouw schijfje van The Last of Us Part 2 (een game uit 2020) in 60 fps fidelity-modus afspeelt.

*PS Plus-abonnement t.w.v. 71,99 euro per jaar niet inbegrepen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!