Met Andor is Star Wars eindelijk (weer) subtiel
PU.nl
Achtergrond

Met Andor is Star Wars eindelijk (weer) subtiel

Als je ‘Star Wars’ zegt, schiet het woord ‘ingetogen’ je niet per se te binnen. Af en toe kent de franchise wel een vleugje subtiliteit, maar in Andor is subtiliteit het hoofdingrediënt. Dat gaat sommige mensen vervreemden, maar Tijn is ervan aan het smullen.

Als je al wat langer op PU.nl rondhangt, is het je misschien niet ontgaan dat ik wel lekker ga op Star Wars. Of het nu gaat om vermaak op blockbusterniveau, om controversiële doch ondergewaardeerde films of om de generatiekloof  in de fanbase: er is ondanks de kwakkelende kwaliteit geen aspect dat niet op z’n minst interessant is om over na te denken.

Ook aan Andor heb ik al wat woorden vuilgemaakt - het eerste seizoen bood de eerste echte volwassen Star Wars-content in tijden. Ook het tweede seizoen is tot nu toe weer van uitmuntende kwaliteit, maar het tekent ook een belangrijke stap voor Disney: het is een blijk van vertrouwen in het publiek en de maker.

Modderige jungles en schone steden

 In dit tweede en tegelijk laatste seizoen van Andor volgen we wederom een stel sleutelfiguren in het verzet tegen het keizerrijk. Zo proberen Mon Mothma en Luthen Rael, in hun kringen vol rijkelui, het verzet financieel in leven te houden. Tegelijkertijd zitten Cassian Andor en zijn collega’s in de modder ondergedoken, terwijl ze hun levens riskeren in de chaos van verzetsmissies.

Ook binnen het keizerrijk krijgen we dingen mee: de keizerlijke agent Syril en zijn partner Dedra zijn op een hele andere manier bij de dictatuur betrokken. Ze zijn geen tegenstanders van het keizerrijk, maar desalniettemin worstelen ze met de achterdochtige structuur van de politiestaat, waar ze je bij twijfel maar gewoon afmaken en vrijheid een illusie is.

Het is een lekker contrast: enerzijds probeert Cassian Andor zich in een guerrillastrijd in de jungle in leven te houden, waarbij het verzet zó guerrilla is, dat het z’n eigen grootste tegenstander wordt. Anderzijds probeert Dedra om te gaan met de schoonmoeder van Syril, terwijl ze op haar werk bij grootse, geheime plannen wordt betrokken.

Sub-sub-subtext

Zowel in de modder als in de schone steden is het idee hetzelfde: de twee partijen ondermijnen in feite zichzelf. Het verzet vanwege het gebrek aan organisatie, het keizerrijk juist door een overdaad aan organisatie.

De serie lijkt redelijk rechttoe rechtaan, maar komt pas echt tot leven in de diepere lagen. Waarom zien we eigenlijk die verhaallijn met die schoonmoeder? Ik zou de serie onrecht aandoen als ik het volledig uit zou leggen, maar om een idee te geven: het lijkt vooral wat te zeggen over de ijzige Dedra en hoe haar persoonlijke relaties net zo strategisch zijn als die op haar werk.

Dit gebrek aan uitleg zie je ook in de verhaallijn rondom Luthen en Mon Mothma: de dubbelzinnige gesprekken zijn soms akelig ambigue. Wat betekent die dansscène op het eind van de derde aflevering? Ik heb wel een idee, en jij waarschijnlijk ook. Misschien zijn onze lezingen van die scène compleet anders, maar is dat juist niet mooi?

Telefoons weg

Dit betekent ook dat Andor half kijkgedrag keihard afstraft. Als je niet oplet, mis je complete onthullingen - misschien heb je niet eens door dat er een personage wordt afgemaakt, omdat het slechts wordt geïmpliceerd. Als je Andor kijkt met je telefoon in je klauwen, kun je net zo goed niet kijken. Niet alleen omdat je dan een hoop prachtige plaatjes mist, maar óók omdat er complete verhaallijnen langs je heen gaan.

Star Wars is voor het eerst in tijden echt menselijk, met personages die onmogelijke keuzes moeten maken en wiens levens worden verwoest door het keizerrijk. Het gebrek aan personages met een superheldencomplex waait als een frisse wind door de franchise. Zelfs degenen waarvan je weet dat ze het overleven, krijgen met verschrikkelijke dingen te maken.

Voor het eerst in tijden is Star Wars ook daadwerkelijk maatschappelijk relevant. De franchise staat bekend om het bieden van escapisme, maar in een gegronde serie als Andor heerst er bij het overdreven duivelse keizerrijk opeens een sfeer die angstaanjagend dichtbij de werkelijk ligt.

Een film per week

Er verschijnen van Andor drie afleveringen per week, en de nieuwe strategie van Disney werkt als een tierelier. Dit deden ze ook al met Your Friendly Neighborhood Spider-Man, waarbij het ook al lekker werkte: je moet het niet langer doen met één aflevering per week, maar een complete arc.

Die arcs beslaan drie afleveringen, waardoor je niet langer na een halfuurtje met blauwe ballen op de bank zit. Disney Plus-series waren daarbij altijd extra vervelend, omdat er zo’n zeven minuten aan credits bij de runtime wordt opgeteld. Een Mandalorian-aflevering van 37 minuten is na een klein halfuurtje al klaar, terwijl jij je hebt ingesteld op een flink avontuur.

Het uitbrengen van drie afleveringen per keer past beter bij de spanningsboog van Andor, omdat je tijdens de derde aflevering nog haarscherp hebt wat er in aflevering één gebeurde. Daardoor komen de subtiliteiten en parallellen veel beter tot hun recht.

Het duurt nog maar drie weken tot we weten of Tony Gilroy de spreekwoordelijke TIE-fighter goed weet te landen - dat vond Cassian Andor zelf nog wat lastig. Op dit moment heb ik het volledige vertrouwen in Tony Gilroy en zijn team. Dat had Disney kennelijk ook, want ze hebben hem op het tweede seizoen geen énkele aantekening voor verbetering gegeven. En zo hoort het - dat is een niveau van artistieke vrijheid waar ze in de Empire alleen maar van kunnen dromen!

Nieuwe afleveringen van Andor verschijnen iedere woensdag op Disney Plus.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth
PU.nl
Nieuws

Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth

De Illuminate moeten worden tegengehouden

De Heart of Democracy is uitgekomen, waardoor de oorlog nu op Super Earth zelf plaatsvindt.

Onlangs ging Galactic Emergency al van start in Helldivers 2, waarbij de vijandige Illuminate via een zwart gaat Super Earth bereikte en aanviel. Met de nieuwe Hearth of Democracy-update worden Helldivers voor het eerst naar de thuisplaneet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan.

"De Illuminate krioelen nu in onze steden, terroriseren inwoners en vernietigen de infrastructuur", zo wordt op PlayStation Blog gemeld. "Het is tijd om de wapens op te pakken en te vechten voor de kostbare funderingen van de democratie. Helldivers, keer terug naar jullie planeet en verdedig wat rechtmatig van ons is." In tegenstelling tot eerdere gebieden in Helldivers 2, betekent de nieuwe update dat spelers nu tussen wolkenkrabbers vechten.

Onlangs bleek overigens dat Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Game Studios hun volgende game helemaal zelf bekostigt. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenwerking met Sony niet is bevallen: "PlayStation is geweldig. Helldivers zou niet zonder hen bestaan. We staan er voor open om in de toekomst weer met ze samen te werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!