Met Andor is Star Wars eindelijk (weer) subtiel
PU.nl
Achtergrond

Met Andor is Star Wars eindelijk (weer) subtiel

Als je ‘Star Wars’ zegt, schiet het woord ‘ingetogen’ je niet per se te binnen. Af en toe kent de franchise wel een vleugje subtiliteit, maar in Andor is subtiliteit het hoofdingrediënt. Dat gaat sommige mensen vervreemden, maar Tijn is ervan aan het smullen.

Als je al wat langer op PU.nl rondhangt, is het je misschien niet ontgaan dat ik wel lekker ga op Star Wars. Of het nu gaat om vermaak op blockbusterniveau, om controversiële doch ondergewaardeerde films of om de generatiekloof  in de fanbase: er is ondanks de kwakkelende kwaliteit geen aspect dat niet op z’n minst interessant is om over na te denken.

Ook aan Andor heb ik al wat woorden vuilgemaakt - het eerste seizoen bood de eerste echte volwassen Star Wars-content in tijden. Ook het tweede seizoen is tot nu toe weer van uitmuntende kwaliteit, maar het tekent ook een belangrijke stap voor Disney: het is een blijk van vertrouwen in het publiek en de maker.

Modderige jungles en schone steden

 In dit tweede en tegelijk laatste seizoen van Andor volgen we wederom een stel sleutelfiguren in het verzet tegen het keizerrijk. Zo proberen Mon Mothma en Luthen Rael, in hun kringen vol rijkelui, het verzet financieel in leven te houden. Tegelijkertijd zitten Cassian Andor en zijn collega’s in de modder ondergedoken, terwijl ze hun levens riskeren in de chaos van verzetsmissies.

Ook binnen het keizerrijk krijgen we dingen mee: de keizerlijke agent Syril en zijn partner Dedra zijn op een hele andere manier bij de dictatuur betrokken. Ze zijn geen tegenstanders van het keizerrijk, maar desalniettemin worstelen ze met de achterdochtige structuur van de politiestaat, waar ze je bij twijfel maar gewoon afmaken en vrijheid een illusie is.

Het is een lekker contrast: enerzijds probeert Cassian Andor zich in een guerrillastrijd in de jungle in leven te houden, waarbij het verzet zó guerrilla is, dat het z’n eigen grootste tegenstander wordt. Anderzijds probeert Dedra om te gaan met de schoonmoeder van Syril, terwijl ze op haar werk bij grootse, geheime plannen wordt betrokken.

Sub-sub-subtext

Zowel in de modder als in de schone steden is het idee hetzelfde: de twee partijen ondermijnen in feite zichzelf. Het verzet vanwege het gebrek aan organisatie, het keizerrijk juist door een overdaad aan organisatie.

De serie lijkt redelijk rechttoe rechtaan, maar komt pas echt tot leven in de diepere lagen. Waarom zien we eigenlijk die verhaallijn met die schoonmoeder? Ik zou de serie onrecht aandoen als ik het volledig uit zou leggen, maar om een idee te geven: het lijkt vooral wat te zeggen over de ijzige Dedra en hoe haar persoonlijke relaties net zo strategisch zijn als die op haar werk.

Dit gebrek aan uitleg zie je ook in de verhaallijn rondom Luthen en Mon Mothma: de dubbelzinnige gesprekken zijn soms akelig ambigue. Wat betekent die dansscène op het eind van de derde aflevering? Ik heb wel een idee, en jij waarschijnlijk ook. Misschien zijn onze lezingen van die scène compleet anders, maar is dat juist niet mooi?

Telefoons weg

Dit betekent ook dat Andor half kijkgedrag keihard afstraft. Als je niet oplet, mis je complete onthullingen - misschien heb je niet eens door dat er een personage wordt afgemaakt, omdat het slechts wordt geïmpliceerd. Als je Andor kijkt met je telefoon in je klauwen, kun je net zo goed niet kijken. Niet alleen omdat je dan een hoop prachtige plaatjes mist, maar óók omdat er complete verhaallijnen langs je heen gaan.

Star Wars is voor het eerst in tijden echt menselijk, met personages die onmogelijke keuzes moeten maken en wiens levens worden verwoest door het keizerrijk. Het gebrek aan personages met een superheldencomplex waait als een frisse wind door de franchise. Zelfs degenen waarvan je weet dat ze het overleven, krijgen met verschrikkelijke dingen te maken.

Voor het eerst in tijden is Star Wars ook daadwerkelijk maatschappelijk relevant. De franchise staat bekend om het bieden van escapisme, maar in een gegronde serie als Andor heerst er bij het overdreven duivelse keizerrijk opeens een sfeer die angstaanjagend dichtbij de werkelijk ligt.

Een film per week

Er verschijnen van Andor drie afleveringen per week, en de nieuwe strategie van Disney werkt als een tierelier. Dit deden ze ook al met Your Friendly Neighborhood Spider-Man, waarbij het ook al lekker werkte: je moet het niet langer doen met één aflevering per week, maar een complete arc.

Die arcs beslaan drie afleveringen, waardoor je niet langer na een halfuurtje met blauwe ballen op de bank zit. Disney Plus-series waren daarbij altijd extra vervelend, omdat er zo’n zeven minuten aan credits bij de runtime wordt opgeteld. Een Mandalorian-aflevering van 37 minuten is na een klein halfuurtje al klaar, terwijl jij je hebt ingesteld op een flink avontuur.

Het uitbrengen van drie afleveringen per keer past beter bij de spanningsboog van Andor, omdat je tijdens de derde aflevering nog haarscherp hebt wat er in aflevering één gebeurde. Daardoor komen de subtiliteiten en parallellen veel beter tot hun recht.

Het duurt nog maar drie weken tot we weten of Tony Gilroy de spreekwoordelijke TIE-fighter goed weet te landen - dat vond Cassian Andor zelf nog wat lastig. Op dit moment heb ik het volledige vertrouwen in Tony Gilroy en zijn team. Dat had Disney kennelijk ook, want ze hebben hem op het tweede seizoen geen énkele aantekening voor verbetering gegeven. En zo hoort het - dat is een niveau van artistieke vrijheid waar ze in de Empire alleen maar van kunnen dromen!

Nieuwe afleveringen van Andor verschijnen iedere woensdag op Disney Plus.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld
PU.nl
Nieuws

Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld

'Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven'

Uitgever Take-Two Interactive heeft gesuggereerd dat nog een uitstel voor Grand Theft Auto 6 onwaarschijnlijk is.

Onlangs werd aangekondigd dat het langverwachte Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar verschijnt, maar op 26 mei 2026. Kort daarna werd ook een nieuwe trailer van de openwereldgame gedeeld. Fans en bedrijven in de industrie die de releasedatum van hun game proberen te plannen maken zich echter zorgen dat de game nogmaals wordt uitgesteld.

Strauss Zelnick, de CEO van uitgever Take-Two Interactive, heeft die zorgen in een interview met IGN proberen weg te nemen: "Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven." Dat is natuurlijk geen directe bevestiging, maar wel een goed teken.

Over de reden van het uitstel: "Wanneer we dichterbij het afmaken van een game waarbij perfectie nodig is komen, wordt steeds duidelijker hoeveel we nog moeten doen. In dit geval wilden we er zeker van zijn dat Rockstar Games genoeg tijd had om hun creatieve visie zonder limieten te bereiken. Daar stond ik zelf ook achter."

In gesprek met investeerders gaf Zelnick aan dat GTA 6 volledig in ontwikkeling is sinds 2020. "Ik denk dat het een slimme investering is om Rockstar extra tijd te geven voor zo'n revolutionair project. De ambitie en complexiteit van Grand Theft Auto 6 is groter dan alle voorgaande Rockstar-spellen, en het team is van plan om wederom een verbluffende entertainmentervaring te leveren die de verwachtingen van spelers overtreft."

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios
PU.nl
Nieuws

Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios

De eerste reacties op een Fairgames-speeltest zouden zorgwekkend zijn

Jade Raymond is vertrokken bij PlayStation Studios-ontwikkelaar Haven Studios, waar gewerkt wordt aan de online shooter Fairgames.

Dat meldt Bloomberg. Raymond, die vooral bekend is van haar werk aan de eerste Assassin's Creed-games en Watch Dogs, is niet meer werkzaam bij de in 2021 door haarzelf opgerichte studio.

Er wordt geen reden voor haar vertrek gegeven. Wel wordt geclaimd dat er enkele weken geleden een externe testfase voor de door Haven Studios ontwikkelde online shooter Fairgames werd gehouden, en dat sommige ontwikkelaars zich zorgen maakten over de reacties op de game.

Raymond heeft een rumoerig decennium achter de rug. Nadat ze bij Ubisoft vertrok richtte ze EA's Motive Studio in 2015 op, maar in 2018 vertrok ze om aan de slag te gaan bij Google Stadia. Toen Google in 2021 zijn ontwikkelstudio's sloot, richtte ze Haven Studios op om Fairgames te ontwikkelen. In 2022 kondigde Sony aan dat ze Haven Studios hadden overgenomen.

Een woordvoerder van PlayStation laat weten dat het bedrijf van plan is om Haven Studios te blijven ondersteunen. De ontwikkeling van Fairgames lijkt vooralsnog dan ook door te gaan, al heeft Sony de laatste tijd al meerdere liveserviceprojecten geannuleerd. Op Helldivers 2 na lijkt het bedrijf dan ook moeite te hebben met het uitbrengen van succesvolle multiplayergames, ondanks dat Sony eerder aangaf zich daar voor een groot deel op te willen gaan richten. Denk aan de annulering van een The Last of Us-multiplayergame en het offline halen van Concord kort nadat de game verscheen. Ook bleek eerder dit jaar dat er liveservicegames van Bend Studio en Bluepoint Games waren geannuleerd, waarbij een van de games blijkbaar een God of War-multiplayerspel was.

Fairgames - voorheen 'Fairgame$' - werd bij de onthulling in 2023 beschreven als een "frisse, moderne versie van het heist-genre. Kortgezegd is het een spannende, competitieve heistgame waar je je aansluit bij een geheime beweging die de extreem rijken beroven om zo meer balans te creëren." Spelers "bezoeken verboden locaties overal ter wereld, vullen hun zakken als een kind in een snoepwinkel en ontrafelen de snode plannen van onaantastbare miljardairs." De game komt naar PlayStation 5 en pc, maar een releasedatum is nog altijd niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!