Nintendo’s Switch-ondersteuning verdient een pluim
PU.nl
Achtergrond

Nintendo’s Switch-ondersteuning verdient een pluim

Mario-petje af voor Nintendo

Mensen die al decennialang Nintendo-consoles in huis hebben staan, hadden altijd één zekerheid in het leven: wanneer het bedrijf achter de schermen aan een nieuw systeem werkt, drogen de gamereleases op de huidige console op. Dit lijkt met de Nintendo Switch echter verleden tijd, zo bewees de eerder deze week uitgezonden Direct-livestream.

De laatste levensjaren van systemen als de Wii, Nintendo 64 en GameCube waren nou niet bepaald om over naar huis te schrijven. Heel gek was dat ook niet; Nintendo moest zijn aandacht verdelen over de betreffende console, de opvolger én de handheld die op dat moment ook ondersteund moest worden. Aangezien andere uitgevers – enkele uitzonderingen daargelaten – het vaak lieten afweten op die consoles, viel er al gauw niets meer te spelen. Terwijl Nintendo de line-up van het volgende systeem klaarstoomde, zaten eigenaren met hun duimen te draaien of startten ze nog maar eens Nintendo-games van enkele jaren geleden op. Het was bij wijlen frustrerend, maar lag wel in de lijn der verwachting.

Even leek het erop dat Switch-eigenaren hetzelfde lot beschoren was. Na de release van Zelda: Tears of the Kingdom, een zwanenzang van ontzagwekkende proporties, stonden er nauwelijks nog grote games op de planning. Natuurlijk, Pikmin 4 is een welkome toevoeging voor een relatief selecte doelgroep, en met Everybody 1-2-Switch doet Nintendo weer eens een poging de gehele familie aan te spreken, maar na deze zomer veranderde de line-up in een dor woestijnlandschap.

Heel gek vonden we dat met z’n allen niet. Nogmaals: we waren gewend dat het bedrijf zijn consoles in de schemerjaren aan hun lot overliet, en er bestaat geen twijfel over dat Nintendo achter de schermen aan een opvolger op de Switch werkt. Daar moeten natuurlijk ook games voor worden gemaakt, zowel voor op de dag van release als de jaren daarop. We hebben geen idee wanneer het nieuwe systeem uitkomt of überhaupt wordt onthuld, maar het kan niet anders of de voorbereidingen zijn in volle gang. We legden ons dus neer bij een aankomende periode waarin we nog wat van onze backlog op de Switch konden inhalen. En ach, zes volle jaren aan ondersteuning waren toch al ruim voor Nintendo’s doen.

Overspannen geldtellers

Maar toen zond het bedrijf eerder deze week dus een Direct-livestream uit. En wat blijkt? Nintendo gaat de meer dan honderd miljoen Switch-eigenaren toch niet compleet negeren. Sterker nog, er staan best wat grote releases op de planning.

De grootste is zonder twijfel Super Mario Bros. Wonder. Misschien haal je je schouders op bij een nieuwe tweedimensionale Mario-platformer, maar onderschat het niet: die games verkopen als een bezetene. Wat heet: zelfs de Switch-overzetting van New Super Mario Bros. U is meer dan vijftien miljoen keer verkocht! En dan ziet Wonder er ook nog eens verfrissend uniek uit, én komt het spel uit in het jaar dat Mario het witte doek heeft veroverd. Nintendo’s overspannen geldtellers hebben alvast hun vakantiedagen naar volgend jaar overgeheveld.

Ook op de planning dit najaar staat de remake van Super Mario RPG. Het origineel, dat in Europa nooit op de SNES uitkwam, is een ware cultgame en dankzij moderne graphics kan straks heel de wereld deze unieke mix van Mario met turn-based gevechten ervaren. Het bedrijf gooit er in november ook nog even een nieuwe WarioWare tegenaan, om er zeker van te zijn dat Switch-gamers zich niet gaan vervelen. Pokémon-fans kunnen aan de slag met dlc voor Scarlet en Violet en dit najaar verschijnt dan toch echt het langverwachte vervolg op Detective Pikachu. Zelfs andere uitgevers negeren het platform niet compleet; Vampire Survivors, Sonic Superstars en Metal Gear Solid: Master Collection zijn de minste niet.

Het wordt nog gekker: Nintendo heeft twee Switch-games voor 2024 onthuld. We weten dus nu al dat we volgend jaar, wanneer we hoogstwaarschijnlijk staan te trappelen om de nieuwe Nintendo-console, de Switch nog niet hoeven op te bergen. Een naamloos spel rondom Princess Peach en een overzetting van 3DS-game Luigi’s Mansion 2 zijn natuurlijk niet de meest ambitieuze projecten denkbaar, maar het zijn in ieder geval twee echte Nintendo-games.

Positief verrast

PlayStation-gamers halen misschien hun schouders op bij het lezen van bovenstaande. Als Sony ergens goed in is, dan is het wel in grote gamereleases gedurende de laatste levensjaren van PlayStation-consoles. Zo konden we in de anderhalf jaar voorafgaand aan de PlayStation 5 genieten van moderne PS4-klassiekers als The Last of Us: Part 2 en Ghost of Tsushima. Maar nogmaals: Nintendo is hier notoir belabberd in, dus we kunnen stellen dat we door deze Direct-uitzending positief verrast zijn.

Ik denk dat het eens te meer het bewijs is dat de werknemers van het bedrijf in het verleden te dun uitgesmeerd werden over de console- en handhelddivisies. De meeste games die tijdens afgelopen Direct werden getoond, waren hoogstwaarschijnlijk op een draagbare spelcomputer uitgekomen als Nintendo die nog verkocht. Dat is niet meer nodig nu de Switch een console en handheld ineen is, en daar plukken wij als consumenten de vruchten van.

Laten we niet doen alsof we tijdens de Direct de beste line-up ooit hebben gezien. Maar het is ruimschoots meer dan we van Nintendo hadden verwacht, en die meevaller is ook wat waard.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!