The Last of Us: Part 2-uitstel is volstrekt begrijpelijk
PU.nl
Achtergrond

The Last of Us: Part 2-uitstel is volstrekt begrijpelijk

Auw, dat deed even pijn afgelopen donderdag: Sony href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/the-last-of-us-part-2-uitgesteld-voor-onbepaalde-tijd/">bracht het nieuws naar buiten</a> dat The Last of Us: Part 2 voor onbepaalde tijd is uitgesteld in verband met de coronacrisis. Ondanks dat het voor veel gamers geen fijn nieuws is, kun je het Sony en ontwikkelaar Naughty Dog niet kwalijk nemen. Het is eerder een voorbode voor nog veel meer uitgestelde games de komende maanden.

Er is natuurlijk niets mis met teleurgesteld zijn in het feit dat een spel uitgesteld wordt. Je kunt het verschrikkelijk jammer vinden dat je eind mei niet aan het langverwachte vervolg op The Last of Us mag beginnen, en tegelijkertijd begrip hebben voor de situatie en deze in de juiste context plaatsen. De gezondheid van de wereldbevolking heeft nu prioriteit – games zijn ‘maar’ een hobby.

©GMRimport

Maar het is wel een bezigheid die je laat ontspannen en de problemen van het echte leven even doet vergeten. Daarbij is een spectaculaire nieuwe release voor veel gamers een extra goede reden om je enkele weken thuis te isoleren. Mochten we eind mei nog massaal ‘opgesloten’ zitten in ons huis of appartement, dan kwam een spannende, verhalende game als The Last of Us: Part 2 – het vervolg op een van de meest geprezen spellen ooit – als geroepen.

Abnormale tijden

Dat gezegd hebbende zie ik op diverse fora en social media ook mensen die, afgaande op hun reacties, niet lijken te begrijpen waarom dit uitstel een noodzakelijk kwaad is. Teleurstelling is één ding, maar dit afreageren op Sony of de ontwikkelaars is natuurlijk volkomen onzinnig. Zij stellen de game niet voor de lol uit – het levert hen ook alleen maar extra gedoe op. Marketingcampagnes moeten worden aangepast en er moet een nieuwe geschikte releasedatum gevonden worden.

Het uitstel is een volstrekt normale reactie op deze abnormale tijden. Los van de vraag of het slim is om een game die zich afspeelt in een post-apocalyptische setting juist nu uit te brengen, is de fysieke distributie van een nieuwe game momenteel een nachtmerrie. In de meeste landen zijn de non-essentiële winkels gesloten, en ook games online bestellen verloopt nu niet vlekkeloos.

©GMRimport

De releases van de afgelopen weken – Doom Eternal, Animal Crossing: New Horizons en Resident Evil 3 – kwamen uit tijdens een transitieperiode van onze samenleving, maar nu deze tijdelijke nieuwe manier van leven zo goed als geïntegreerd is, zou je als bedrijf wel gek zijn om een nieuw product te lanceren. Square Enix is de uitzondering op die regel met Final Fantasy 7 Remake, en gezien de onduidelijkheid die er bestaat over wanneer mensen met het spel aan de slag kunnen, zal achteraf mogelijk blijken dat het geen bijster slimme zet was van de uitgever.

Alleen digitaal?

Maar waarom de game dan niet alleen digitaal uitgeven? Dat zie ik veel gamers zichzelf hardop afvragen. Zij gaan voorbij aan het feit dat winkels nog een essentieel onderdeel van het zakenmodel van bedrijven zijn. Niet alleen worden games nog massaal fysiek verkocht, consolemakers zijn ook afhankelijk van winkels om hun consoles te verkopen – en dat is extra belangrijk met de aankomende volgende generatie in aantocht. Nu de middelvinger opsteken naar deze winkelketens en een gigantische release als The Last of Us: Part 2 (tijdelijk) alleen digitaal uitgeven, is het domste wat je kunt doen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over verschillende landen waarin een complete game downloaden helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

De gezondheid van de wereldbevolking heeft nu prioriteit – games zijn ‘maar’ een hobby

-

Het was te verwachten dat de klappen die nu vallen in de game-industrie vanwege de corona-uitbraak ook zichtbaar zouden worden voor het grote publiek. De filmindustrie stelt al enkele weken de ene na de andere grote release uit. Nu is naar de bioscoop gaan wel een tikkeltje gevaarlijker dan thuis een game spelen, maar feit blijft dat het in beide industrieën om miljoenenprojecten gaat die gedijen in een goed functionerende samenleving waarin tijd en ruimte is voor dergelijke entertainment. Dat een groeiend aantal mensen zonder werk komt te zitten en op de centen moet letten, helpt natuurlijk ook niet mee.

©GMRimport

Zeker weten doe ik het niet en ik hoop dat de uiteindelijke gevolgen meevallen, maar ik verwacht dat dit nog maar het begin is van de invloed die de coronacrisis heeft op de game-industrie. Niet alleen games die zo goed als af zijn – zoals The Last of Us: Part 2 – lijden hieronder, maar ook de spellen die nog volop in ontwikkeling zijn. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor Cyberpunk 2077, dat eigenlijk in september moet verschijnen? Of voor Ghost of Tsushima, tevens van Sony?

Next-gen

Dan de olifant in de kamer: de next-gen consoles. Zowel Microsoft als Sony laten weten dat er van uitstel vooralsnog geen sprake is, maar dat kan natuurlijk op elk moment veranderen. Hoewel de samenleving tegen het einde van dit jaar hoogstwaarschijnlijk enigszins gestabiliseerd is, wordt er achter de schermen keihard gewerkt aan de lanceringen van de PlayStation 5 en Xbox Series X.

Niet alleen de consoles moeten in groten getale worden geproduceerd, ontwikkelaars proberen ook de lanceringsgames af te krijgen. Dat is in het beste geval al een haastklus, maar nu veel ontwikkelaars hun deuren hebben gesloten of hun werknemers thuis laten werken haast onmogelijk. Microsoft bijvoorbeeld wil de Series X lanceren met Halo Infinite, en ook Sony heeft vast wat lanceringsgames die het binnenkort uit de hoge hoed wil toveren. Deze games op tijd afkrijgen voor een release eind dit jaar is net zo’n grote uitdaging als de next-gen consoles zelf op grote schaal produceren en distribueren.

©GMRimport

Hoe vervelend het ook is dat we onze entertainmentproducten niet op de beloofde data ontvangen, moeten we op dit moment onze persoonlijke wensen op de achtergrond plaatsen. De gezondheid en veiligheid van mensen staat voorop; die nieuwe games en consoles komen vanzelf weer wel. Treur even over het uitstel van The Last of Us: Part 2, en (her)speel een willekeurige game uit je collectie. Bereid je ondertussen voor op het ergste wat betreft de release van aankomende games en de next-gen consoles – dan kan het uiteindelijk alleen maar meevallen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bekijk een close-up video van de Switch 2 GameCube-controller
PU.nl
Nieuws

Bekijk een close-up video van de Switch 2 GameCube-controller

Kan nu besteld worden via Nintendo's webshop

Nintendo heeft onlangs via de Nintendo Today-app een video gedeeld waarin de GameCube-controller voor de Nintendo Switch 2 te zien is.

In de korte video zien we hoe de controller wordt vastgehouden. Daarbij zijn ook de nieuwe knoppen te zien: de C-knop om GameChat te gebruiken en een ZL-knop voor de linkertrigger. Daarbij is de controller draadloos. De GameCube-controller kan via Nintendo's online winkel worden besteld en kost 69,99 euro.

Toen de nieuwe GameCube-controller tegelijk met de Switch 2 onthuld werd, ontstond er al snel verwarring. Er werd namelijk een tekst op Nintendo's website gevonden waarop viel te lezen dat de controller alleen voor de GameCube-games die via Nintendo Switch Online speelbaar zijn gebruikt kon worden, en dus niet bijvoorbeeld voor Switch 2-games. Nintendo heeft dit inmiddels echter opgehelderd: de nieuwe GameCube-controller kan wél voor diverse Switch 2-games gebruikt worden.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cyberpunk 2077-vervolg bevat een tweede stad
PU.nl
Nieuws

Cyberpunk 2077-vervolg bevat een tweede stad

Vergelijkbaar met een 'Chicago waarin het mis is gegaan'

Naast Night City kunnen spelers van het aankomende vervolg op Cyberpunk 2077 ook een tweede stad bezoeken, dat wordt beschreven als een "Chicago waarin het mis is gegaan".

Dat onthulde R. Talsorian Games-oprichter Mike Pondsmith, de bedenker van Cyberpunk, op Digital Dragons 2025. Hij werd gevraagd naar 'Project Orion', het Cyberpunk 2077-vervolg waar CD Projekt Red aan werkt.

Pondsmith gaf toe dat hij niet zoveel betrokken is bij de ontwikkeling van het vervolg als bij het origineel, maar dat hij de geboekte progressie wel volgt. Hij gaf daarbij aan dat spelers straks een nieuwe stad kunnen bezoeken. "Ik vertel je niet meer dan dat, maar er is een nieuwe stad die we bezoeken. Night City is er ook nog. Ik weet nog dat ik het zag en begreep waar ze voor gingen, en het werkt echt goed. Het voelt niet als Blade Runner, maar als een stad als Chicago waarin het mis is gegaan."

Verdere details over het Cyberpunk 2077-vervolg zijn er nog niet, al bleek eerder dat CD Projekt Red erg realistische voorbijgangers in de game wil zien te krijgen. Duidelijk is ook dat de nieuwe studio van de ontwikkelaar gesitueerd in Boston aan het spel werkt. Dat moet er voor zorgen dat de game "authentiek Amerikaans aanvoelt".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!