Waarom Astro Bot de nieuwe PlayStation-mascotte moet worden
Gamer.nl
Achtergrond

Waarom Astro Bot de nieuwe PlayStation-mascotte moet worden

Op de Astro-truck door de straten van New York

Die State of Play vorige week was niet zo bijzonder, maar één moment maakte alles goed: eindelijk krijgt Astro Bot, het blauwwit robotje van ontwikkelaar Team Asobi, zijn eigen volwaardige PlayStation 5-titel. Sony heeft duidelijk vertrouwen in de PlayStation-franchise. Maar heeft Sony genoeg vertrouwen om Astro Bot het nieuwe gezicht van PlayStation te maken? Daar valt namelijk iets voor te zeggen.

Astro Bot ligt vanaf september voor de volle mep in de winkels. De nieuwe platformer van de Japanse ontwikkelaar Team Asobi telt ruim tachtig levels, zes kleurrijke werelden en meer dan honderdvijftig verwijzingen naar bekende PlayStation-series. Het is óók de eerste echte grote game op de PlayStation 5 voor het robotje. Astro Bot: Rescue Mission was een vr-game op de PlayStation 4 en Astro’s Playroom zat als een soort gratis techdemo bij de PlayStation 5.

In de eerste beelden van het nieuwe Astro Bot maakt de PlayStation 5-game in ieder geval een bijzonder goede indruk. De charme en stijl, de kleurtjes, de toegankelijkheid, de geweldige muziek: het overtuigt allemaal. Misschien nog wel belangrijker is de weelde aan spelconcepten die langskomen. In de trailer wisselen tig verschillende platform- en actiesegmenten elkaar in rap tempo af - ter land, ter zee en in de lucht.

Watch on YouTube

Nu leest het bovenstaande vast en zeker als een reclametekst, maar wees gerust, ik werk niet voor Sony. Want als ik wél voor Sony had gewerkt, reed er nu een Astro-truck met een levensgrote Astro Bot door de straten van New York en Tokio. Waarom? Omdat Astro Bot de nieuwe PlayStation-mascotte hoort te zijn! Niet Ellie met een akoestische gitaar, niet Joel met een golfclub, niet Kratos met zijn zoon: de main character van PlayStation is Astro Bot. 

Astro Bot voldoet aan alle belangrijke criteria en is the right bot for the job. Laten we eens kijken naar zijn kwalificaties. 

1: Astro Bot vertegenwoordigt het hele merk

Astro’s Playroom zat vol verwijzingen naar de geschiedenis van PlayStation. Een feest van herkenning, zou een gemiddelde schrijver het noemen, vermomd als techdemo om journalisten en kersverse PlayStation 5-bezitters op het verkeerde been te zetten. Ja, Astro’s Playroom liet de kracht van de DualSense-controller zien, maar Astro Bot was ook een interactieve geschiedenisles die de uiterste krochten van het PlayStation-merk verkende.

©GMRimport

Ook deze nieuwe Astro Bot-game fungeert als een soort spil in Sony’s vele spelwerelden en personages. Kratos, Journey, Parappa the Rapper - ze duiken allemaal op in de trailer van Astro Bot. Sony gebruikt het personage dus al voor ‘crossovers’, maar ik denk dat er nog meer in het vat zit. Om een idee van mijn collega Erik Nusselder te stelen: stel je eens een game voor waarin Astro Bot andere spelwerelden uit Sony-games bezoekt.

Een beetje zoals Kingdom Hearts. Die game laat Final Fantasy-personages rondlopen in Disney-werelden, waardoor Donald Duck op papier de krachtigste magiër in het Final Fantasy-universum geworden is. Nu wil ik Kingdom Hearts niet vergelijken met goede games, maar zulke absurde crossovers hebben duidelijk hun charme. En Sony heeft ook nog eens tig franchises om uit te putten.

Ik zie het helemaal voor me: Astro Bot die het al high fivend uitvecht met Atreus of achterop het paard zit met Ellie. Of Astro Bot die in Flower de bloemen water geeft. Ik weet niet of Sony zoveel stijlbreuk aandurft, maar een game waarin Astro Bot allerlei werelden bezoekt uit Sony’s bekendste franchises klinkt mij als muziek in de oren. 

2: Omdat Astro Bot het beste cv heeft

 

Er is een soort ongeschreven regel als het om mascottes gaat: ze representeren idealiter wat de console zo indrukwekkend maakt. Microsoft en Sony zetten nieuwe consoles al jarenlang in de markt als ‘powerhouses’. Dat is vooral marketing: consoles zijn enkel krachtig in relatieve zin, want pc’s zijn veel krachtiger. Maar als je kijkt naar de prijs is een console meestal een geweldige deal - iets wat consolemakers graag benadrukken.

Je hebt enkel nog games nodig die het onderste uit de kan halen. Voor de PlayStation 5 was die ‘game’ onder meer Astro’s Playroom, maar inmiddels zijn er nog veel meer titels die de kracht van de PlayStation 5 etaleren. Dat zijn ook allemaal games waarvan de hoofdpersonages bij gamers bekend zijn. Maar zijn die personages ook allemaal geweldige mascottes? Mwoah. 

Man die spinnenweb schiet: niet enkel een Sony-mascotte. Man met bijl: beetje bozig en niet heel kindvriendelijk. Jonge seriemoordenaar die zwangere vrouw heeft neergestoken uit onbezonnen wraak: ik denk niet dat ik deze hoef uit te leggen. 

Sony heeft natuurlijk nog meer uithangborden (Parappa, Sly, Sackboy, Ratchet), maar ook die hebben hun kans eigenlijk al gehad. Er is maar één hoofdpersonage dat in een audiovisueel spektakel schittert dat de kracht van de PlayStation 5-hardware laat zien, maar óók alle andere mascotte-hokjes aanvinkt. Want Astro Bot spreekt zowel een oudere als jongere doelgroep aan, is herkenbaar én krijgt dit jaar een nieuwe game. Een ideaal cv.

3: Omdat het moet voor mijn gemoedstoestand

Dus Astro Bot is aangenomen als nieuwe mascotte? Wat mij betreft wel, al zijn er wat haken en ogen…die ik vakkundig heb genegeerd om een veel breder punt te kunnen maken.

Allereerst heeft Sony helemaal geen mascotte nodig. Ik bedoel, kom op: het gaat PlayStation behoorlijk goed af zonder. Daarnaast figureert Astro Bot in ‘maar’ twee games. Dat terwijl er veel PlayStation-personages zijn met een langere staat van dienst. En ook wel relevant: Sony toont al veel vertrouwen in Astro Bot. Hij krijgt een nieuwe game, zat vorig jaar in een PlayStation 5-reclame tijdens de Champions League-finale en werd ook tijdens de finale afgelopen weekend uitvoerig ingezet. Dat is niet niks.

Watch on YouTube

Dus waarom wil ik dat Astro Bot een mascotte wordt? Nou, omdat Astro Bot een platformer is, en dan slaat mij toch een beetje de angst om het hart. Platformers verkopen de laatste jaren vrij matig, met name als ze geen Mario heten. Andrew Johnston schreef daar een heel mooi stukje over, maar dat stukje komt uit 2022. Twee jaar geleden dus, toen het nog veel beter met de game-industrie ging dan nu. Er was toen nog iets van optimisme.

Nu is het 2024, het jaar waarin het ontslagen en sluitingen regent omdat de groei in de industrie na de pandemie is gestagneerd. Het jaar waarin Sony deze beangstigende update schreef nadat het meerdere projecten annuleerde. Het jaar waarin Sony ongenoegen heeft uitgedrukt over de groei van PlayStation. Dat jaar is dus ook het jaar waarin Astro Bot zich als platformer voor het eerst moet bewijzen met een grote game.

Je snapt wellicht waar dit heengaat. Kijk, de kans is groot dat Astro Bot heel erg goed wordt. Maar hoe groot is de kans dat de game ook goed verkoopt? Dat is een hele andere vraag. En die vraag is bijna net zo belangrijk: Astro Bot kan nog zo goed, koddig, vrolijk en charmant zijn, onderaan de streep moet de game verkopen. Als dat niet gebeurt is er misschien wel een kans dat Astro Bot Sly Cooper achterna gaat, de ijskast in.

Behalve…behalve als Sony dat vervolg op Astro Bot wel móet maken, omdat Astro Bot de enige echte officiële mascotte van de PlayStation is geworden! 

Want de enige echte officiële mascotte mag op geen enkele console van Sony ontbreken, dat is duidelijk. Dus Sony, zet Astro Bot zo snel mogelijk op die Astro-truck en rijdt ‘m door de straten van New York. Dan kan ik in de toekomst uitkijken naar Astro Bot 2, een vervolg dat gewoon in 2029 op de PlayStation 6 gaat uitkomen en gemaakt wordt door de dan welbekende en goed functionerende Japanse studio die Team Asobi heet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!