Waarom Baldur's Gate 3 door die seksscène op mijn wishlist staat
Gamer.nl
Achtergrond

Waarom Baldur's Gate 3 door die seksscène op mijn wishlist staat

Deze game ontbeert niets

Ik had niet veel interesse in Baldur's Gate 3, maar toen Larian Studios een seksscène liet zien waarin het hoofdpersonage werd genomen door een grote beer, belandde de game bovenaan mijn wishlist. En niet waarom je denkt.

Ik ben echt trots op het Belgische Larian Studios. Je kunt de veilige route nemen als je tijdens een presentatie laat zien dat spelers relaties kunnen aangaan met NPC's in je game. Je laat dan een man en een vrouw met elkaar flirten via de gespreksopties en toont hoogstens een beetje sideboob. Larian is echter niet zo preuts. Tijdens een livestream toonde de studio hoe twee mannen elkaar ontmoeten in het bos. Er waren piemels in beeld en de seksscène nam een hele onverwachte wending.

De clip die nu massaal via sociale media wordt verspreid om schande te spreken van deze scène, laat maar een klein stukje zien. Je ziet een beer die verleidelijk naar een man kijkt die naakt op de grond ligt met zijn benen gespreid. De hele clip biedt context.

Spelerskeuze

Tijdens de livestream mocht een live publiek kiezen welke keuzes het hoofdpersonage maakte, om te laten zien hoe spelerskeuze invloed heeft op het verhaal en wat je te zien krijgt. Natuurlijk wil zo'n enthousiast publiek testen hoe ver je in de game kunt gaan.

Het hoofdpersonage heeft in het bos een afspraak met een druid, met een hele strakke broek. De spanning tussen de twee spat er direct vanaf met teksten zoals: "Ik ben bijna te bang om je aan te raken, want als ik mij er aan over geef, kan ik misschien pas stoppen als ik je heb verslonden." Het publiek gilt, de druid en vampier trekken hun kleren uit. Als de gespierde druid zijn natuurlijke lust niet kan bedwingen verandert hij eventjes in een beer en daarna weer terug naar zijn menselijke vorm. Hij zegt dat het moeilijk is om het beest te temmen als zijn bloed sneller gaat stromen.

Het publiek en de chat wil daar compleet in meegaan. Het hoofdpersonage zegt dat hij de beer juist leuk vindt. "Laat mij het beest hebben en laat het beest mij hebben." Als de druid waarschuwt dat het dan wel… groot wordt, kiest het publiek voor de optie dat het hoofdpersonage dat wel lekker vindt. De druid verandert in de beer en het hoofdpersonage gaat op de grond liggen met zijn benen wijd. Maar voordat je echt iets te zien krijgt, komt er een eekhoorn in beeld die van schrik zijn eikel (het nootje) laat vallen.

Bears

Hilarisch natuurlijk, maar als ik even een uitstapje mag maken naar mijn artikelenreeks Voorspel, valt er meer in deze scène te lezen. Zo lijkt Larian wat te zeggen over elkaar compleet accepteren zoals je bent. Die beer is onlosmakelijk onderdeel van de druid. Delen van je identiteit verstoppen omdat je bang bent voor reacties van anderen en dan complete acceptatie vinden bij een partner, is iets waar iedereen in de lhbtq+-gemeenschap zich aan kan relateren.

Dat er uiteindelijk niets te zien is, lijkt mij verstandig. Bestialiteit is niet iets wat we moeten normaliseren. Toch voelt het niet goed om daar vervolgens een grap over te maken door dat eekhoorntje in beeld te zetten.

Je kunt de scène namelijk zien als een magische versie van een normaal moment tussen twee mannen. Dat is geen stretch, omdat in de gay community grote, harige mannen 'bears' worden genoemd. Door niet alleen een fade to black te doen, maar dat schrikkende eekhoorntje in beeld te zetten, wordt deze daad gepresenteerd als iets dat verkeerd en walgelijk is. Veel mensen hebben een probleem met het doodnormale idee dat twee mannen seks met elkaar kunnen hebben. Die krijgen hierdoor toch een knipoog mee, dat ze misschien wel gelijk hebben.

Improvisatie

Er is dus veel te zeggen over zo'n kleine scène en het is natuurlijk alsnog uit de context van de complete game en de talloze seksscènes die er waarschijnlijk in zitten. Afgezien daarvan, ben ik voornamelijk heel enthousiast geworden over de ogenschijnlijk onbeperkte mogelijkheden in Baldur's Gate 3. Ik hoef geen beer te neuken, maar dat zoiets kan, zegt veel over hoe uitgebreid deze game is. Je kunt door jouw keuzes echt een uniek avontuur krijgen dat je nooit eerder hebt ervaren.

Games geven je qua personages en verhaal steeds minder vrijheid. De meeste rollenspellen duwen je in een vaste rol die je moet spelen alsof je een acteur bent met een script waar je hier en daar vanaf mag wijken. Baldur's Gate 3 voelt veel meer als pure improvisatie, en daardoor echt als een potje Dungeons & Dragons dat op elk moment uit de hand kan lopen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!