Disco Elysium veranderde hoe ik naar rpg’s kijk
Gamer.nl
Achtergrond

Disco Elysium veranderde hoe ik naar rpg’s kijk

We hebben een fantastisch gamejaar achter de rug en hebben allemaal volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2019 en de Top 100 van 2020 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2019. Vandaag: Erik met Disco Elysium.

Het komt niet vaak voor dat een game verandert hoe ik andere games speel. Mass Effect 3 had dat effect op mij: ik speelde mijn Shepard als een meedogenloze Renegade, die vaak eerder zijn pistool trok dan een goed gesprek voerde. Halverwege de game resulteerde dat erin dat ik een geliefd personage in zijn rug schoot. Oeps. Ineens wilde mijn Shepard toch maar liever de wereld redden en vriendjes blijven met iedereen.

Sindsdien speel ik rpg’s overwegend als ‘good guy’. Ik probeer mijn missie braaf te voltooien en ik ben altijd aardig en behulpzaam tegen iedereen die ik ontmoet. Al is het maar omdat ze me dan hopelijk quests geven of me zelfs vergezellen op mijn reis. Altijd ben ik bang dat ik iets misloop in de game als ik iemand afsnauw. Wat als ik mezelf daarmee een hele missie ontzeg?

Ik kan altijd in een volgende playthrough een andere aanpak proberen, vertel ik mezelf. Het probleem is alleen dat ik meestal geen tijd neem om een game nog een keer helemaal door te spelen. Zeker geen lange rpg’s.

©GMRimport

Disco is niet dood

En toen kwam Disco Elysium. Deze game is anders, en dat is een understatement. Je ontwaakt als detective die de avond daarvoor zijn hersenen naar de gallemiezen heeft gezopen. Je weet helemaal niets meer, zelfs niet dat je een detective bent. Je kunt niet eens die achterlijke grijns van je gezicht afkrijgen.

In deze situatie is er eigenlijk bijna nooit een ‘goede’ en een ‘slechte’ keuze. Sterker nog, er zijn meestal alleen ‘vreemde’ en ‘compleet absurde’ keuzes. Je kunt iemand vertellen dat je geen idee hebt waar je bent en wat je baan is. Of je kunt jezelf overtuigen dat je helemaal geen detective bent, maar een vergeten rockster.

Sommige mensen zullen je vertellen dat Disco Elysium ‘gewoon’ een klassieke rpg is. Dat je alleen maar rondloopt en met mensen praat. Dat het eigenlijk niet veel meer is dan een veredeld boek, waarin je af en toe zelf een keuze mag maken. Luister niet naar deze mensen. Disco Elysium is uniek.

©GMRimport

Je brein is fijn

De meeste gesprekken voer je namelijk niet met andere personages, maar met je eigen brein. Aan het begin van de game mag je je eigen held samenstellen, met punten in bekende categorieën als ‘Physique’ en ‘Intellect’. Die worden weer onderverdeeld in minder herkenbare vaardigheden, zoals ‘Inland Empire’ (een soort van verbeelding) of ‘Savoir Faire’ (hoe cool je bent). In principe verdeel je je vaardigheidspunten dus over de verschillende delen van je hersenen.

Tijdens je gesprekken worden op de achtergrond constant skill checks gerold. Zo kan je brein je constant onderbreken met behulpzame tips, of juist met de meest slechte ideeën. Met een hoge score voor ‘Drama’ krijg je bijvoorbeeld steeds de suggestie om grootse theatrale speeches te houden. En heb je veel punten gestopt in ‘Electrochemistry’, dan word je er steeds aan herinnerd dat je wel heel veel zin hebt in drank en drugs. Die speed die je in beslag hebt genomen van een jochie, die kun je zelf toch wel gewoon innemen? Wel een beetje stiekem, zodat je partner het niet ziet…

©GMRimport

Speel die rol

Je kunt dan altijd nog een andere keuze maken, maar Disco Elysium is op zijn leukst als je het een beetje opgaat in het rollenspel. Kruip in de huid van jouw versie van deze gestoorde detective! Een beetje vreemd is hij sowieso, want er zitten altijd wel een paar rare eigenschappen tussen waar je per ongeluk een hoge score in blijkt te hebben.

Zo ontdekte ik hoe verfrissend het is om soms voor de rare optie te gaan, in plaats van een game altijd zo ‘goed’ mogelijk te willen spelen. Niet alleen in deze game, waarin absurditeiten aan de orde van de dag zijn, maar in elke rpg. Ook bijvoorbeeld in The Outer Worlds kun je aardig wat vreemde keuzes maken. Het is boeiend om te zien hoe gameontwikkelaars omgaan met spelers die minder voor de hand liggende keuzes maken.

Daarnaast etaleer ik dit graag in onze maandelijkse sessie Dungeons & Dragons. Sinds ongeveer twee jaar speel ik dat regelmatig in een groep, niet voor een scherm maar gezellig met z’n allen aan tafel. De Dungeon Master heeft daarbij een boek voor zijn neus waarin het verhaal ongeveer wordt beschreven. Hij weet wat we in iedere kamer tegen het lijf lopen.

Maar het wordt extra leuk als we een onvoorspelbare keuze maken en ook hij moet improviseren. Wat gebeurt er als ik iemand zie zoeken naar een verloren geldbuidel, en vervolgens roep dat mijn party-genoot die volgens mij gestolen heeft? Wat gebeurt er als we een dronken wachter proberen te martelen tot hij ons antwoorden geeft (niet veel goeds, kan ik je verzekeren)?

Mijn nieuwe liefde voor het absurde begon bij Disco Elysium. Daar had ik een discussie met mijn stropdas, die vastzat aan een ventilator op het plafond. Ik smeekte het politiebureau net zo lang om hulp tot ik er mentale schade aan overhield. Ik overtuigde mezelf ervan dat ik een overleden communistisch icoon was. Ik bleef vastberaden in een erg ongemakkelijk stoel zitten, totdat het me een hartaanval opleverde. En ik genoot van elk moment.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!