Favorieten: Dragon Age: The Veilguard was de juiste game op het juiste moment
PU.nl
Achtergrond

Favorieten: Dragon Age: The Veilguard was de juiste game op het juiste moment

Afleiding, herkenning en troost

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Erwin met Dragon Age: The Veilguard.

Niets mag schuren in Dragon Age: The Veilguard. Van de gevechten en je rol in de wereld, tot de relatie met je vrienden en eventuele partner. In tegenstelling tot voorgaande Bioware-games is het zelfs niet mogelijk om je als een eikel te gedragen gedurende de dialogen. Het enige randje dat personage Rook heeft, is dat die soms wat sarcastisch uit de hoek kan komen.

In dit warme bad ligt de focus op een groep helden die bij elkaar komt om het onvoorstelbare te doen: twee goden en hun legers verslaan om de wereld te redden van de ondergang. Hun queeste volgde ik in november terwijl mijn zussen en ik onze eigen onvoorstelbare taak moesten uitvoeren: het organiseren van de begrafenis van onze moeder.

Troost

Door Alzheimer wist mijn moeder al jaren niet meer wie ik was. Toch was ze er nog en konden we samen lachen over niets, zoals de kwispelende staart van mijn hondje. Bij deze ziekte weet je waar het waarschijnlijk zal eindigen, maar toch gebeurde het plotseling en dan merk je dat het echte afscheid nemen nog moet plaatsvinden.

De periode tussen het overlijden en de begrafenis vond ik een verwarrende tijd, waarin er veel geregeld moet worden en je in de momenten van rust wordt overspoeld met gevoelens. Hoe fijn is het dan dat je soms kunt ontsnappen naar een grote, frictieloze fantasiewereld? Een wereld waar je monsters en draken in elkaar moet slaan, en er altijd weer een volgende opdracht klaarstaat die je zonder na te denken kunt volbrengen door een waypoint te volgen en daar te vechten.

Dat videogames je op zo'n moment kunnen helpen is helaas niet nieuw voor mij. Na het overlijden van mijn vader waren het de tactische gevechten van Fire Emblem waardoor ik mijn gedachten op wat anders kon leggen dan de harde realiteit. Toch gaat Veilguard dieper dan dat. Deze game vertelt allerlei mooie verhalen waarin ik niet alleen afleiding, maar ook herkenning en troost vond.

Van dag naar dag

Zo voelde ik al snel een band met Emmerich, de necromancer die bang is voor de dood terwijl hij zich er constant mee omringt. In een mooie scène verzamelen we bloemen in een tuin om die vervolgens samen achter te laten bij het graf van zijn ouders, dagen nadat ik een bloem achterliet op de kist van mijn moeder.

Of krijger Taash, die er enorm tegenop ziet om diens moeder te vertellen dat die non-binair is. Een van de laatste herinneringen aan mijn moeder van voordat ze haar geheugen begon kwijt te raken, is dat ik bij haar uit de kast kwam en de angst die ik daarvoor voelde.

Niet veel later helpt Rook teamgenoot Bellara met het uitvoeren van rituelen tijdens een begrafenis, waarbij hij haar advies geeft over rouw. Het is duidelijk dat de schrijvers een vergelijkbaar verlies hebben moeten doorstaan en de speler daar nu mee willen helpen. Het is alsof ze tegen mij praten wanneer Rook zegt: "Making it from one day to the next is pretty tough some days. But we do it. And it's enough."

Verbinding

Zelfs de manier waarop de Blight in de game langzaam de mooie spelwereld verandert in een grijze, identiteitsloze massa deed mij denken aan hoe de Alzheimer van mijn moeder haar kleurrijke leven uitwiste en haar hersenen dof maakten. Alleen is zo'n ziekte in de echte wereld helaas niet iets waar je met een zwaard tegenaan kunt slaan, of rouw een demoon die je verslaat met een magische spreuk.

Als je zo'n verbinding met een game voelt maken alle nadelen niet meer uit. Als ik door een kritische bril kijk eindigt The Veilguard waarschijnlijk niet eens op mijn persoonlijke GOTY-lijstje, maar het is wel de game die dit jaar voor mij het meest heeft betekend.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!