Favorieten: Dragon’s Dogma 2 is helemaal het einde en het einde helemaal
PU.nl
Achtergrond

Favorieten: Dragon’s Dogma 2 is helemaal het einde en het einde helemaal

Het ultieme rollenspel

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Marcel met Dragons Dogma 2.

Hierna volgen spoilers voor Dragon’s Dogma 2. Over het einde, maar vooral over het begin. Al zit dat begin wel helemaal aan het einde, want dan begint Dragon’s Dogma 2 pas. Hoe duidelijker je dat probeert te maken, hoe vager het klinkt.

Lotgenoten

Aan regisseur Hideaki Itsuno zal het niet gelegen hebben; hij windt er geen doekjes om. Als regisseur van de eerste Dragon’s Dogma was het aan hem de taak om een vervolg te maken. Maar die  ‘2’ lijkt nergens te bekennen in het spel zelf, enkel in promotiemateriaal en op het hoesje. Pas tegen het einde, na tientallen uren spelen, beloont de ontwikkelaar je met het echte titelscherm. Mits je goed oplet.

En dan begint Dragon’s Dogma 2 pas.

Het is alsof Itsuno zegt: ik wist ook niet wat ik met het vervolg aan moest. Ik heb al het ultieme rollenspel gemaakt: Dragon’s Dogma. Niet ultiem in de zin van het beste, grootste, leukste of mooiste. Nee, dat ‘rollenspel’ moet je heel letterlijk nemen. Alle personages in Dragon’s Dogma krijgen een rol toebedeeld en die moeten zij heel nauwlettend spelen. De smid is de smid, de bedelaar de bedelaar, de jonkvrouw de jonkvrouw, en jij bent de Arisen, de uitverkorene die zijn hart gestolen ziet door een enorme draak. Aan jou de taak om de draak te verslaan en heerser van het koninkrijk te worden.

Er is ondertussen zat tijd om te avonturieren, maar vroeg of laat moet je de confrontatie met de draak aangaan. Alleen zo kun je jouw rol in het einde van Dragon’s Dogma vervullen. Het rollenspel uitspelen.  

I’ve got that dog in ma

De nieuwe Dragon’s Dogma begint heel anders, maar eindigt hetzelfde. Jij bent de Arisen, de uitverkorene die zijn hart gestolen ziet door een enorme draak. Aan jou de taak om de draak te verslaan en heerser van het koninkrijk te worden. Eén probleem (twee als je de draak meerekent): iemand anders claimt ook de Arisen te zijn, waarmee hij recht zou hebben op de troon. Terwijl er toch echt maar één iemand is die deze rol kan, mag en moet spelen. En dat ben jij al.

Het is alsof Itsuno zegt: Dragon’s Dogma bestaat al, er kan geen tweede Dragon’s Dogma zijn. Ik noemde het vervolg zelfs een soort remake in mijn review. Gekscherend natuurlijk, maar zo vreemd is die gedachte niet. Zoals ik het al eens zei: “Vrijwel alle systemen van het origineel zijn nog intact, maar ze worden beter en sneller zichtbaar. Bovenal hebben ze meer impact op het spelverloop.” Een verbeterde versie, met en dankzij de technologie van nu.

Deel twee blijft hondstrouw aan de dogma’s van het eerste deel, met veel van dezelfde kritiek tot gevolg. Snel reizen is uit den boze. Je hebt maar een heel beperkt aantal zogeheten ferrystones, dus het grootste deel van je reis leg je per ossenkar af. Van stad naar dorp, van dorp naar nederzetting. Er is geen manier om van hot naar her te teleporteren en te voet kom je er ook niet zomaar, want “kolkende rivieren splijten het landschap, bergen maken de weg onbegaanbaar en soms zijn de bossen zo dichtbegroeid dat geen kompas je nog kan redden”.

Traag van begrip

Ondertussen ben je maar een beetje aan het avonturieren. Veel uitgestippelde missies zijn er niet, baasgevechten evenmin. Heel lang zou je daar toch niet van kunnen genieten, want je moet om de haverklap terug naar een herberg om je verzamelde zooi te dumpen. Al die vrijheid voelt behoorlijk beperkend. En waar doe je het uiteindelijk allemaal voor? Misschien wordt het maar eens tijd om de confrontatie met de draak aan te gaan. Alleen door de draak te verslaan, kun je jouw rol in het einde van Dragon’s Dogma vervullen.

En dan begint Dragon’s Dogma 2 pas.

Het vervolg kan pas van start zodra je jezelf uit die bekende fantasieformule verwijdert. Tot die tijd volg je braaf het dogma van de draak, de rol die de wereld voor jou heeft weggelegd.

Maar wat als je de draak steekt met deze ‘ultieme’ fantasie? Wat als je tegen de game zegt: ‘Ik doe niet meer mee!’.

Dan praat de game terug. ‘Is dat echt wat je wilt?’, vraagt het spel.

Antwoord je bevestigend, dan kom je erachter dat het allemaal een fantasie is. Een rollenspel. Jij speelt de Arisen, de draak de draak, de jonkvrouw de jonkvrouw, de bedelaar de bedelaar en de smid de smid. Zolang iedereen zijn rol netjes vervult, blijft die illusie in stand. Maar jij moest zo nodig je rol weigeren.

Dus eindigt de wereld. En begint Dragon’s Dogma 2.

Dragon’s Dogma 2

Want Dragon’s Dogma kun je het niet langer noemen. De lucht kleurt bloedrood en skeletten of erger staan op uit de dood. Alle rivieren en zeeën zijn drooggelegd, dus je kunt in principe overal heenlopen. Al hoeft dat niet meer met plotseling ferrystones in overvloed. Fast travel, here we come and go! Er zijn zelfs baasgevechten en een concreet verhaal met daadwerkelijke urgentie. Het is alsof Itsuno zegt: Is dit echt wat je wilt van een vervolg op Dragon’s Dogma? Dan kun je het krijgen ook!

De spelwereld ligt aan je voeten, maar van plezier is geen sprake. Je verlangt enkel naar dat kale bed van de herberg. Naar die stront-trage ossenkar. Naar de ultieme fantasie van Dragon’s Dogma toen er nog geen ‘2’ achter de naam stond. Maar die realiteit is niet meer. De ossen zijn zo bang geworden dat ze niet eens meer hun stal durven te verlaten. Na iedere nacht slapen wordt weer een stuk van de kaart weggevaagd. Dus mijd je alle kampvuren en herbergen, tot al je elixirs op zijn en ergens overnachten je enige overgebleven redding blijkt. Ook al luidt dit de verdere ondergang van de wereld in. De fantasie van vrij reizen is een hel en jij bent de schepper.

Dat is de prijs die je voor je eigen wil betaalt. De illusie verbroken, de fantasie verpest. Wat heb je aan al die vrijheid als je geen oog meer dicht durft te doen? Maar er zit weinig anders op. Je moet zelf het einde van de wereld in gang zetten en afscheid nemen van al die platte personages waar je toch om bent gaan geven. Tot ziens, domme Pawns met jullie getetter. Vaarwel stereotypische npc’s met die oud-Engelse uitspraken de hele tijd. Thou shan’t be forgotten!

Gelukkig is er New Game Plus.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!