Final Fantasy 16 heeft het karakter van een blockbuster
Gamer.nl
Achtergrond

Final Fantasy 16 heeft het karakter van een blockbuster

Een rpg onder een vergrootglas

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Denian met Final Fantasy 16.

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

Final Fantasy heeft in 35 jaar tijd zo’n grote schare fans opgebouwd, dat de serie continu onder een vergrootglas ligt. In tegenstelling tot veel andere in Japan ontwikkelde rpg’s hangen er rondom elk nieuw deel torenhoge verwachtingen, te danken aan het feit dat Final Fantasy ooit synoniem stond voor innovatie. Die indrukwekkende geschiedenis heeft een luidruchtige minderheid van ‘gatekeepers’ voortgebracht: een groep koppige fans die precies denkt te weten wat een Final Fantasy-game maakt en wat niet. 

Alleen al het feit dat Final Fantasy 16 – dat in de eerste helft van 2023 uitkwam – zich meer op actie richt dan voorgaande delen en spelers besturing gaf over ‘slechts’ één personage, was een schop tegen het zere been van veel conservatieve fans. Bovendien leek producer Naoki Yoshida zich meer dan ooit op een westers publiek te richten, wat de weerstand alleen maar vergrootte.

Gelukkig wist ik in de aanloop naar Final Fantasy 16 wel beter, waardoor ik al die voorbarige kritiek met een korreltje zout kon nemen. Dat kwam omdat ik in Parijs al zo’n vier uur van de game kon spelen en toen al dolenthousiast was geworden over de nieuwe richting die Yoshida insloeg. Dat enthousiasme was ook terecht: Final Fantasy 16 straalt een mate van zelfvertrouwen uit die ik binnen de franchise lang niet meer had gezien.

Onmiskenbaar Final Fantasy

Final Fantasy 16 slaat met zijn volwassen en Game of Thrones-achtige setting weliswaar een andere richting in, maar dat maakt de game er niet minder Final Fantasy op. Wie de game langer heeft gespeeld dan de twee uur durende proloog (lees: demo), zal het hier grotendeels mee eens moeten zijn. Juist de over-de-top gevechten, indrukwekkende setpieces, puike animepersonages, berijdbare Chocobo’s en belangrijke rollen voor summons als Ifrit en Bahamut maken deze titel onmiskenbaar Final Fantasy. Maar bovenal pakt de game uit met een traditioneel groots en gedurfd verhaal, op een niveau dat we wat mij betreft niet meer hebben ervaren sinds Final Fantasy 10.

©GMRimport

Final Fantasy 16 draait om protagonist Clive Rosfield, een voormalige prins en beschermheer van het gewest Rosaria, gelegen in het mateloos fascinerende continent Valisthea. Clive is een Bearer, iemand met de gave om magie te gebruiken zonder daarvoor afhankelijk te hoeven zijn van de acht Mothercrystals die verspreid liggen over het land. Op zijn vijftiende levensjaar maakt Clive een groot familietrauma mee, waarbij hij getuige is van een brute moord op zijn vader en jongere broer tijdens een invasie van het aangrenzende gewest Sanbreque. Niet lang daarna wordt hij verstoten door zijn narcistische moeder en verbannen uit het koninkrijk van Rosaria.

Wanneer de verstoten Clive ondervindt hoe Bearers in de wereld van Valisthea worden gediscrimineerd, sluit hij zich aan bij een beweging die vastbesloten is om zich te verzetten tegen de hiërarchische samenleving van het continent. Vanaf dit moment ontvouwt zich een verhaal dat zowel episch en bovennatuurlijk als realistisch en menselijk is. Het spel bevat bijvoorbeeld verschillende verwijzingen naar problemen uit de echte wereld, zoals dwangarbeid (de rol van Bearers) en klimaatrechtvaardigheid (de uitbuiting van de Mothercrystals door mensen).

©GMRimport

Final Fantasy 16 is door dit soort thema’s een zwaarbeladen game, maar bevat tegelijkertijd genoeg lichtpunten door een cast met hoopvolle personages, die door ijzersterk schrijf- en stemwerk levensecht overkomen. Hoewel Clive er angstaanjagend uitziet, is hij in werkelijkheid verrassend bescheiden en wijs voor zijn leeftijd. Zijn jeugdvriendin Jill, die soortgelijke traumatische ervaringen heeft meegemaakt als Bearer, ontwikkelt zich gedurende de game tot een rechtvaardige en daadkrachtige vrouw. Dan heb je ook Cid, de leider van hun verzetsgroep: een 44-jarige thirst trap van een man met een geweldig gevoel voor humor. Cid is dankzij zijn onvergetelijke oneliners nu al een van de meest memorabele personages in de geschiedenis van Final Fantasy. Eerlijk gezegd ben ik nog steeds teleurgesteld dat stemacteur Ralph Ineson niet eens in aanmerking kwam voor een GOTY-award.

Wel of geen rpg?

De meeste fans verwachtten al dat het vroeg of laat ging gebeuren, maar Final Fantasy 16 is dus de eerste game binnen de reeks met een volledig actief gevechtssysteem. Deze nieuwe aanpak, in combinatie met enkele opvallende andere ontwerpkeuzes van Yoshida en zijn team – zoals het weglaten van statuseffecten en het beperken van personalisatie-opties voor wapens – wakkerde een hardnekkige discussie aan op het internet. Is Final Fantasy 16 nog wel een role-playing game? Hoewel ik die vraag nogal ongenuanceerd vind (er bestaat zoiets als een actie-rpg), valt het niet te ontkennen dat er een schril contrast bestaat tussen de gameplay van vroeger en nu.

Toch is het lastig om níét van het gevechtssysteem van Final Fantasy 16 te houden. Naast de typische hack ’n slash-gameplay met een zwaard onderscheidt de game zich met zogezegde Eikon-vaardigheden: unieke spreukencombinaties waartussen Clive kan schakelen en die spelers gedurende het verhaal kunnen aanpassen en versterken. Deze vaardigheden zijn niet alleen stuk voor stuk visuele spektakels vanwege hun buitensporige particle effects, maar het snelle wisselen tussen verschillende vaardigheden en het grote effectgebied ervan leveren ook fantastische adrenalinekicks op. Een gevoel dat wat mij betreft te vergelijken is met de betere actiegames van de afgelopen jaren, zoals Devil May Cry 5 en Bayonetta 3.

Wat betreft baasgevechten overtreft Final Fantasy 16 zowat elke actiegame die ik heb gespeeld. Hoewel de uitdaging in de gevechten tegen de welbekende summons (hier Eikons genoemd) wat te wensen overlaat, zijn ze qua schaal en technologisch vakmanschap ongeëvenaard. 

Tijdens het halfuur waarin ik het opnam tegen het personage Hugo Kupka en zijn gigantische summon Titan, had ik constant kippenvel en kon ik me nauwelijks voorstellen dat het spel dit moment nog zou overtreffen. Maar ik vergiste me: niet veel later vocht ik tussen de sterren als Ifrit tegen de drakengod Bahamut. Regisseur Yoshida gooide voor dit gevecht echt alle remmen los, inclusief een volle lading van Bahamut’s Zettaflare: de krachtigste spreuk uit het Final Fantasy-universum die slechts één keer eerder voorkwam in een game.

Watch on YouTube

Blockbuster

Het grootschalige verhaal en de bloedstollende gevechten in Final Fantasy 16 laten duidelijk zien wat Yoshida met deze titel voor ogen had: een Final Fantasy-game met het karakter van een blockbuster. Dat daarvoor meerdere basics van de serie moesten sneuvelen, zoals beurtelingse gevechten en uitgebreide personalisatie-opties voor wapens, was in de ogen van de regisseur een noodzakelijke prijs om te betalen. Zonder deze keuzes van Yoshida en zijn team zou Final Fantasy 16 namelijk niet het spektakel zijn geweest dat het nu is, met indrukwekkende eindbazen die zonder twijfel in de eregalerij van 2023 behoren. 

Toch blijf ik erop hameren dat het DNA van Final Fantasy ook in dit zestiende deel echt volop aanwezig is. De game omvat het klassieke gevoel van de serie: pompeus en vol ongeremde emotie. En dan wordt 2024 ook nog eens opnieuw het jaar van Final Fantasy, met het langverwachte Final Fantasy 7 Rebirth dat al in februari uitkomt! Hoewel het voor de hand ligt dat fans met een voorliefde voor nostalgie deze game een stuk meer waarderen, heeft Final Fantasy 16 hoe dan ook de lat hoog gelegd voor Rebirth. Het is een lange tijd geleden dat een Final Fantasy-verhaal en -wereld zó goed tot hun recht kwamen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Astral Chain-regisseur vertrokken bij PlatinumGames
Gamer.nl
Nieuws

Astral Chain-regisseur vertrokken bij PlatinumGames

Takahisa Taura heeft zijn eigen ontwikkelstudio opgericht

Takahisa Taura, een van de prominentere ontwikkelaars bij de Japanse studio PlatinumGames, is vertrokken bij het bedrijf.

Er gaan al geruime tijd geruchten dat diverse topmensen binnen PlatinumGames zijn vertrokken bij het bedrijf. Taura was een van de ontwikkelaars waar de geruchten de ronde over deden, aangezien hij alle vermeldingen gerelateerd aan PlatinumGames eind vorig jaar van social media haalde.

In het meest recente nummer van het Japanse gametijdschrift Famitsu (via Genki) heeft Taura nu bevestigd inderdaad te zijn vertrokken bij PlatinumGames, en zijn eigen bedrijf genaamd Eel Game Studio te hebben opgericht. Meer informatie gaf hij vooralsnog niet. Taura is vooral bekend van zijn werk als regisseur van Switch-spel Astral Chain en als de ontwerper van Nier: Automata.

Ondanks de aanhoudende berichten van talent dat PlatinumGames verlaat, liet het bedrijf eerder dit jaar weten positief naar de toekomst te kijken: "We blijven nieuwe uitdagingen aangaan om games te creëren die mensen verrassen en vreugde brengen. We kijken uit naar jullie blijvende ondersteuning van Bayonetta en PlatinumGames!" Als snel voegde het bedrijf daad bij woord toen Ninja Gaiden 4 werd onthuld, dat Platinum samen met Team Ninja ontwikkelt. Onlangs werd ook een vacature van het bedrijf gespot waarin gerefereerd wordt naar een online actiegame.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
We geven MotoGP 25 weg voor de PS5
Gamer.nl
Nieuws

We geven MotoGP 25 weg voor de PS5

Vroemmmmmm

Voel je de wind al door je haren blazen, terwijl je rondscheurt op een motor? We mogen hopen van niet, want motorrijden zonder helm is levensgevaarlijk. Wie echt geen risico wil lopen kan ook virtueel gaan crossen in een game als MotoGP 25. En laat dat nou precies de game zijn die we deze week samen met bol weggeven.

In MotoGP 25 kun je kiezen tussen een realistische simulatie van het motorrijden, of een meer arcade-ervaring waar vooral het rondjes rijden centraal staat. In de Pro Experience moet je daarbij ook een oog houden op de brandstofmeter, verschillende onderdelen van de racebanen en dergelijke elementen die invloed hebben op het verloop van de race. 

Verder bevat de game een carreer-modus die jou in het midden van een raceweekend neerzet. Ook zijn er nieuwe online modi als estafetteraces en is het uiterlijk van jouw tweewieler ook vrij voor jou om je innerlijke ontwerper los te laten.

Dus wat moet je doen om MotoGP 25 te winnen? Ga naar de website van bol, vind de productcode in de url (bestaande uit zestien cijfers) en vul die hieronder in het invulformulier in! Vergeet ook niet je naam en emailadres in te vullen, dan sturen we je zo snel mogelijk een code om de game fysiek op bol.com te bestellen!

Doet het invulformulier het niet? Druk dan hier.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!