Forza Horizon 5 is eindelijk de beste racegame voor iedereen
Gamer.nl
Achtergrond

Forza Horizon 5 is eindelijk de beste racegame voor iedereen

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Joe met Forza Horizon 5.

Tien jaar geleden verliet Forza de gebaande Motorsport-paden ten faveure van de vele wegen die richting de Horizon leiden. Die formule werd verfijnd met delen twee, drie en vier: nog meer wegen, nog meer automodellen en nog meer mogelijkheden om je (bij voorkeur met vrienden) te vermaken op vier wielen. Van scheuren over modderige akkers in supersportwagens en knotsgekke stunt-speltypes, tot sciencefiction-achtervolgingen achter het stuur van Halo’s Warthog: niets was te gek.

©GMRimport

Maar onderweg raakte Forza Horizon me toch een beetje kwijt. Misschien door de steeds sterker doorsijpelende drang om een soort Fortnite onder de racegames te worden, met voor ieder wel wat wils en een steeds grotere nadruk op het leveren van een mmo-achtige service. Dat in plaats van gewoon een fijne racegame, waarin iedereen zonder al teveel poespas plezier kan maken achter het stuur. Al waren de echte mankementen wel wat fundamenteler dan simpelweg een kwestie van expansiedrift. 

Schaduwkant

Vooral bij Forza Horizon 4. Hoewel ik die game aanvankelijk - net als menig vakgenoot - overlaadde met positieve kritiek, zag ik iets later vooral de schaduwkant ervan. Zoals een schier oneindige hoeveelheid races en andere events op de wereldkaart, waarin simpelweg meedoen al genoeg was om je te overladen met credits en auto’s. Of de verplichte urenlange ‘introductie’, die je dwong om alle vier de jaargetijden te ervaren en zo belette om vlot na de eerste keer opstarten gelijk te kunnen racen met je vrienden. En als je toch eenmaal zover was, deed de game niet echt z’n best om je vergelijkbare auto’s aan te reiken, waardoor je met minder rap materiaal geregeld veroordeeld was tot strijden tegen computergestuurde tegenstanders, terwijl je vrienden in snellere bakken al bijna bij de finish waren.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Logisch gevolg: na de lancering raakte ik deel vier eigenlijk niet meer aan, afgezien van sporadische blokjes om in een nieuwe auto - en een grote glimlach bij de lancering van een even ludieke als substantiële LEGO-uitbreiding. En ik had weinig goede hoop dat ontwikkelaar Playground Games die gamedesign-technische irritaties zou rechtzetten met Forza Horizon 5. Waarom zouden ze dat immers doen met een titel die - mede dankzij Xbox Game Pass - door ruwweg 25 miljoen spelers was aangeraakt?

Oogstrelende beelden

Het tegendeel bleek gelukkig waar. Nou ja, tegendeel: Forza Horizon 5 lijkt in grote lijnen nog steeds heel erg op z’n voorgangers, en dan met name deel vier. Er zijn zelfs mensen die beargumenteren dat het grotendeels dezelfde game is, maar dan in Mexico in plaats van het Verenigd Koninkrijk en met een technische upgrade die voor nóg oogstrelender beelden zorgt, met name op een Xbox Series X. Toch zie ik dat niet zo: juist op subtiele, maar fundamentele onderdelen is deel vijf drastisch verbeterd.

Juist op subtiele, maar fundamentele onderdelen is deel vijf drastisch verbeterd.

-

Zo is het menu enigszins opgeschoond, waardoor je onder het goed vindbare kopje Accolades concrete events en doelen krijgt aangereikt om naartoe te werken. Win je een race niet? Dan krijg je ook niet de bijbehorende maximale beloning. En hoewel racen in dezelfde sessie als je vrienden nog steeds een relatief stroeve exercitie vormt, kun je in elk geval zonder gedoe kiezen voor een auto waarin je wél een eerlijke strijd aan kunt gaan. Tegelijkertijd is het nog steeds een zeer uitgebreide game, waarin je naast letterlijk op de wereldkaart vooral figuurlijk in de oceaan aan content de weg kwijt kunt raken. Maar met net iets meer houvast en sturing, om te zorgen dat iedereen daadwerkelijk lekker met auto’s kan spelen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Dweilen of driften

Los van deze objectief benoembare verbeteringen ten opzichte van het vorige deel, is het iets subtielers dat mij met regelmaat in langere sessies Forza Horizon 5 terug zuigt. Misschien het verfijnde rijgedrag, waardoor menig auto minder ‘dweilt’ - eerder een typische Forza-kenmerk - wanneer je ‘m in een drift gooit. Of de vooral voor petrolheads merkbare manier waarop specifieke gebieden op de wereldkaart ontworpen zijn met specifieke soorten auto’s in het achterhoofd: een vulkaan om vanaf te denderen in lompe offroaders, binnenstedelijke straatjes om doorheen te zoeven met hot hatches en junglepaden die zich perfect lenen voor rallymonsters.

Forza Horizon 5 is daarmee de ultieme racegame voor iedereen. Of je nou gewoon een racespelletje wilt spelen zonder al teveel gedoe, of je wildste autofantasieën wilt beleven met dank aan de eclectische mix aan voertuigen die zich met gevoel laten besturen. Fijn dat we elkaar weer gevonden hebben.

Forza Horizon 5 is verkrijgbaar op Xbox Series X en S, Xbox One en pc (en Game Pass). Lees hier de Gamer.nl-recensie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!