Hier moet Sekiro staan, maar er staat Tetris 99
PU.nl
Achtergrond

Hier moet Sekiro staan, maar er staat Tetris 99

Het is traditie op Gamer.nl om aan het einde van het jaar uitgebreid terug te blikken en vooruit te kijken. Dat doen we uiteraard met de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2019 en Top 100 van 2020, maar in deze rubriek kiezen Gamer.nl-redacteuren individueel hun favoriete game van dit jaar. Vandaag vertelt Ron Vorstermans over Tetris 99. Soort van.

Tetris 99 is niet mijn game van het jaar! Door zijn nietsontziende eindbazen krijgt Sekiro die eer. Weet je wat raar is aan Sekiro? Dat ik die game na een half jaar ausruhen weer oppakte en meteen een moeilijke minibaas versloeg. Het zwaardvechten heeft zich blijkbaar genesteld in mijn spiergeheugen. En welverdiend, want Sekiro is gemaakt met dezelfde meedogenloze focus die van spelers wordt vereist. Sekiro is zo’n game die precies de juiste hoeveelheid wortel voorhoudt. Sekiro schreeuwt continu: je kunt dit, ook al lijkt het nu onmogelijk. Ik heb echt intens van die uitdaging genoten.

©GMRimport

Enfin, ik schrijf dit artikel niet over Sekiro en dat heeft een goede reden. Ik kon er niet mee leven dat niemand over Tetris 99 wilde schrijven. Dat zegt ook wel wat over dit gamejaar. Ik heb nog nooit zoveel moeite gehad met het samenstellen van een GOTY-lijst voor de podcast. Er waren geen duidelijke uitschieters, maar bovenal was er weinig vernieuwends. Ja, we praten weer over crpg’s, Outer Wilds is een frisse adventuregame en met battle chess zag een nieuw genre het levenslicht, maar verder is het wachten op de nieuwe consoles en de vele titels die naar 2020 zijn uitgesteld.

En dan is er nog dat ene Japanse bedrijf dat systematisch onvoorspelbaar blijft

Nintendo is zo slecht in consistent zijn dat Nintendo soort van avant-garde is. Je zou mij moeiteloos kunnen wijsmaken dat Nintendo in 2020 een Nintendo 64 Mini zonder HDMI-aansluiting gaat aankondigen Ik bedoel: het is 2019 en de Switch is nog steeds nauwelijks een online console. Multiplayergames als Splatoon 2 bevatten matchmaking-foutjes die we kennen uit het tijdperk van de inbelmodem. Om te chatten heb je een app op je telefoon nodig die zó slecht geïntegreerd is dat veel Switch-bezitters niet eens weten dat die app bestaat.

Ja, dat klopt allemaal, maar het is Nintendo, denk je waarschijnlijk. ‘De magie van Nintendo.’ Gelul natuurlijk. Je kunt als bedrijf niet overleven op enkel de hoop dat alles goedkomt of door te teren op je naam. Kijk maar naar Bioware. In de praktijk is Nintendo gewoon een berekend creatief bedrijf dat Japanse normen en waarden hoog in het vaandel heeft staan. Dat verklaart ook Tetris 99. Tetris is een tijdloze GameBoy-klassieker en battle royale-games zijn populair; Nintendo was slim genoeg beide te combineren. Tetris 99 is bovendien simpel in opzet en daarom erg geschikt om te combineren met een online service.

©GMRimport

Tot dusver de zakelijke analyse, want dat Tetris 99 daadwerkelijk bestaat en mijn meest gespeelde game van 2019 is, is compleet, compleet, compléét krankzinnig. Laten we wel zijn: ieder bedrijf in de game-industrie wilde in 2019 een puntje van de Fortnite-taart. Iedere uitgever kwam met een battle royale-game met ‘een haakje’. Oh, de haakjes. Geen cirkel, maar een vierkante map! Fortnite, maar zonder het bouwen! Perks! Battle royale in vr! Noem het maar op of mijn mailbox zag het in persberichtvorm langskomen. De battle royale-hypetrein rijdt nog steeds: ook in 2020 verwachten we nog een heleboel soortgelijke modi.

Ik vind het typisch Nintendo om zich aan die strijd tussen allemaal piefpafpoefgames te onttrekken, maar toch de leukste, meest originele game in het genre op te leveren. Bovendien ben ik volledig verliefd op het idee dat iemand Tetris 99 daadwerkelijk gepitcht heeft. Dat iemand bij Nintendo dacht: Fortnite is populair, Tetris was ooit een ding, laten we ze combineren, want het is 2019 en dit is wat de mensen willen. En dat toen iemand dacht: wat een goed idee.

In die zin is Tetris 99 de meest Nintendo-achtige Nintendo-game van de afgelopen tien jaar. Vooral omdat Tetris 99 wel een battle royale-game is, maar niet een die inspringt op de bestaande vraag. Dat zou natuurlijk veel te logisch zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!