Horizon Forbidden West gaf me het ultieme vakantiegevoel
PU.nl
Achtergrond

Horizon Forbidden West gaf me het ultieme vakantiegevoel

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Alie met Horizon Forbidden West.

Horizon Forbidden West plofte de dag van de release al op mijn deurmat. Voor mij was het een hele logische day one-aankoop: ik had enorm van Zero Dawn genoten en kon niet wachten om met dit vervolg aan de slag te gaan. Toch bleef Forbidden West een poos onaangeraakt onder mijn tv liggen. Een goede verklaring heb ik daar eigenlijk niet voor. Misschien was ik te druk met Pokémon Legends: Arceus? Of misschien was het wel voorbestemd?

Fotomodus 

Omdat ik Horizon Forbidden West een paar maanden na de release speelde, kon ik meteen in de inmiddels volledig uitgewerkte fotomodus duiken. Die werd namelijk pas na een paar patches volledig geperfectioneerd. En het is juist door de fotomodus dat Forbidden West dit jaar de meeste indruk op me heeft gemaakt.

Ja, je leest het goed: de fotomodus. Ik had natuurlijk ook het interessante verhaal, de mooie personages en de soepele combat kunnen noemen, want ook op die vlakken heeft Guerrilla Games mij weggeblazen. Het is echter de fotomodus die de ervaring helemaal afmaakte. Het voelde dankzij die modus net alsof ik op vakantie ging en er kiekjes van maakte!

©GMRimport

Een plaatje 

Horizon Forbidden West verdient het wat mij betreft om in één adem genoemd te worden met andere PlayStation-exclusives als Uncharted, The Last of Us en God of War. De game is zoals gezegd op alle vlakken geweldig. Natuurlijk is niet elke zijmissie even spannend en natuurlijk biedt het duizendste gevecht met een Burrower geen uitdaging meer. Dat zijn nou eenmaal de valkuilen van een openwereld-rpg. Er is in Forbidden West echter zoveel te zien, dat ik alle kleine minpuntjes graag door de vingers zie... of misschien ben ik ook wel te afgeleid door alle pracht en praal om ze op te merken.

Waar anderen maar bleven klagen over de performance en de graphics van de game, vind ik Forbidden West de mooiste game die ik ooit heb gespeeld. De schitterende landschappen en de minstens zo fraaie mensen zorgden ervoor dat ik vaak totaal vergat wat ik aan het doen was. Ik kon soms oprecht secondenlang verwonderd om me heen te kijken. Om daarna heel snel de fotomodus te openen, natuurlijk.

©GMRimport

Vakantie 

Door die schitterende omgevingen voelde rondlopen in Horizon Forbidden West alsof ik in een exotisch land op vakantie was. Tijdens een vakantie moet ik van alles en iedereen foto’s maken. Vrienden en familie vinden dat altijd erg grappig, want in het dagelijks leven vergeet ik juist altijd foto’s te maken. Ik ben de laatste die tijdens een etentje of een feestje haar mobiel pakt. Op vakantie verander ik echter in een ware fotoholic. 

©GMRimport

©GMRimport

Geen stress, geen gehaast, geen moeten: het is net alsof ik op vakantie pas echt van dingen kan genieten en ze daardoor ook pas echt zie. Juist omdat alles op vakantie zoveel meer binnenkomt, wil ik alles graag delen. Dat doe je natuurlijk het beste met een foto. Die zeggen immers meer dan duizend woorden.

Dat ik honderden foto’s heb gemaakt in Horizon Forbidden West is daarom veelzeggend voor hoe erg ik ben meegezogen in de schitterende spelwereld, hoe erg ik heb kunnen ontspannen en hoe erg ik dat heerlijke vakantiegevoel had tijdens het spelen. 

(Niet) hetzelfde 

De fotomodus in Forbidden West is niet veel veranderd ten opzichte van die in Zero Dawn, maar dat was ook niet nodig. Niet dat de fotomodus nou zo vreselijk uitgebreid is, maar de opties die je krijgt geven je voldoende kans om de schitterende wereld naar eigen inzicht vast te leggen. Je kunt Aloy laten poseren, haar gezichtsverf aanpassen, haar zelfs helemaal weglaten, het tijdstip van de dag aanpassen, filters gebruiken, de focus verleggen en nog veel meer.

Wil je dat zelf ontdekken? Check dan deze leuke how-to!

Ik maak sowieso graag foto's in games. Of nou ja, in games waar ik dat vakantiegevoel ervaar. Neem The Last of Us: Part 2. Hoewel dat ook een schitterende game is – misschien is-ie objectief gezien nog wel mooier dan Forbidden West – is het lang niet zo leuk om foto’s te nemen van een gehavende Ellie in een grauwe stad. Maar weinig fotomodi geven me hetzelfde vakantiegevoel als Forbidden West dat deed. 

Weinig fotomodi geven me hetzelfde vakantiegevoel als Forbidden West dat deed

-

Omdat ik niet wilde dat er een einde aan kwam, heb ik heb tientallen uren gestoken in het verkennen van het spel. Overal waar ik keek, in elk hoekje en elk gaatje, zag ik zoveel kleine details. Game Award of niet, Guerrilla Games heeft enorm veel werk gestoken in elk onderdeel van het art design van het spel.

En het resultaat mag er zijn: elk frame is een schilderij... of nou ja, in ieder geval een foto!

Horizon Forbidden West is verkrijgbaar voor PlayStation 5 en PlayStation 4. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bekijk een close-up video van de Switch 2 GameCube-controller
PU.nl
Nieuws

Bekijk een close-up video van de Switch 2 GameCube-controller

Kan nu besteld worden via Nintendo's webshop

Nintendo heeft onlangs via de Nintendo Today-app een video gedeeld waarin de GameCube-controller voor de Nintendo Switch 2 te zien is.

In de korte video zien we hoe de controller wordt vastgehouden. Daarbij zijn ook de nieuwe knoppen te zien: de C-knop om GameChat te gebruiken en een ZL-knop voor de linkertrigger. Daarbij is de controller draadloos. De GameCube-controller kan via Nintendo's online winkel worden besteld en kost 69,99 euro.

Toen de nieuwe GameCube-controller tegelijk met de Switch 2 onthuld werd, ontstond er al snel verwarring. Er werd namelijk een tekst op Nintendo's website gevonden waarop viel te lezen dat de controller alleen voor de GameCube-games die via Nintendo Switch Online speelbaar zijn gebruikt kon worden, en dus niet bijvoorbeeld voor Switch 2-games. Nintendo heeft dit inmiddels echter opgehelderd: de nieuwe GameCube-controller kan wél voor diverse Switch 2-games gebruikt worden.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cyberpunk 2077-vervolg bevat een tweede stad
PU.nl
Nieuws

Cyberpunk 2077-vervolg bevat een tweede stad

Vergelijkbaar met een 'Chicago waarin het mis is gegaan'

Naast Night City kunnen spelers van het aankomende vervolg op Cyberpunk 2077 ook een tweede stad bezoeken, dat wordt beschreven als een "Chicago waarin het mis is gegaan".

Dat onthulde R. Talsorian Games-oprichter Mike Pondsmith, de bedenker van Cyberpunk, op Digital Dragons 2025. Hij werd gevraagd naar 'Project Orion', het Cyberpunk 2077-vervolg waar CD Projekt Red aan werkt.

Pondsmith gaf toe dat hij niet zoveel betrokken is bij de ontwikkeling van het vervolg als bij het origineel, maar dat hij de geboekte progressie wel volgt. Hij gaf daarbij aan dat spelers straks een nieuwe stad kunnen bezoeken. "Ik vertel je niet meer dan dat, maar er is een nieuwe stad die we bezoeken. Night City is er ook nog. Ik weet nog dat ik het zag en begreep waar ze voor gingen, en het werkt echt goed. Het voelt niet als Blade Runner, maar als een stad als Chicago waarin het mis is gegaan."

Verdere details over het Cyberpunk 2077-vervolg zijn er nog niet, al bleek eerder dat CD Projekt Red erg realistische voorbijgangers in de game wil zien te krijgen. Duidelijk is ook dat de nieuwe studio van de ontwikkelaar gesitueerd in Boston aan het spel werkt. Dat moet er voor zorgen dat de game "authentiek Amerikaans aanvoelt".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!