Life is Strange: True Colors had me binnen een uur aan het huilen
PU.nl
Achtergrond

Life is Strange: True Colors had me binnen een uur aan het huilen

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Erik met Life is Strange: True Colors.

Ik was er helemaal klaar voor om de nieuwste Life is Strange te haten. Natuurlijk ga ik een game altijd zo neutraal mogelijk in, maar de voortekenen waren wat mij betreft niet best. 

©GMRimport

De allereerste Life is Strange maakte ooit grote indruk op mij en was met zijn emotionele tijdreisachtbaan zonder twijfel mijn favoriete game uit 2015. Oké, de dialogen waren niet bijster goed geschreven, maar de impact van de keuzes en keiharde plotwendingen was er niet minder om. Uiteindelijk sloot ik hoofdpersonen Max en Chloe in mijn hart, waar ze nooit meer uit zijn verdwenen.

Verwachtingen

De magie van die eerste Life is Strange bleek echter moeilijk te evenaren. Before the Storm, van een ander team dan de eerste game, was veel beter dan ik had verwacht, maar miste toch de magie (letterlijk en figuurlijk) van het origineel. Het langverwachte tweede deel vond ik prima, maar lang niet zo goed of memorabel.

Mijn verwachtingen voor True Colors waren dus niet al te hoog. Dat kwam ook mede door de superkracht waar dit deel om zou draaien: empathie. De nieuwe hoofdpersoon Alex Chen kan de emoties van mensen lezen, als een soort gekleurd aura om hun lichaam heen. Rood is boos, paars is bang, blauw is verdrietig: vul het zelf maar in.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Bij het kijken van de trailers kon ik me niet voorstellen dat dat een leuk verhaal zou opleveren. Empathie is nou eenmaal niet zo’n bijzonder uithangbord als tijdreizen of telekinese. Maar potverdorie, wat zat ik ernaast! Emoties zijn de kern van deze game en mijn gevoelige snaar werd als nooit tevoren geraakt.

Tranen voor mij

Binnen een uur spelen wist ik al dat True Colors bijzonder was. De rauwe emoties van Alex komen zo puur door het scherm heen, dat het niet lang duurde voordat ik met tranen in mijn ogen zat. De nieuwe engine van de game laat gezichtsuitdrukking bijzonder goed zien. Alex kijkt telkens verlegen weg en weet zich geen houding te geven.

Na jaren in pleeggezinnen komt ze nu in het prachtige dorp Haven Springs wonen, waar haar broer op haar wacht. Ze weet niet wat ze ervan moet denken, ze heeft haar broer al jaren niet gezien en durft eigenlijk niet te hopen dat dit een doorbraak in haar leven zal zijn. Dan zegt broer Gabe dat ze in zijn appartement mag blijven. Hij woont immers toch half bij zijn vriendin. 

©GMRimport

Ik weet niet precies wat het is aan die scène, maar ik was gelijk geroerd. Door de coronacrisis besef ik nog meer hoe belangrijk een fijn en warm huis is, nu we daar zoveel tijd in doorbrengen. Een fijne thuisplek waar ik mezelf kan zijn en veilig voel, is voor mij cruciaal. Om iemand op het scherm te zien die al jaren geen thuis heeft, maar nu eindelijk een helpende hand krijgt aangeboden, vond ik een prachtig moment.

De rauwe emoties van Alex komen zo puur door het scherm heen, dat het niet lang duurde voordat ik met tranen in mijn ogen zat.

-

Tranen voor iedereen!

Waarschijnlijk ben ik een van de weinige spelers die hier al een traantje weg moest pinken, maar je moet wel een hart van ijs hebben als je ergens tijdens True Colors niet wordt geraakt. Je ziet hoe Alex langzaam haar muren laat zakken en zich thuis begint te voelen bij alle markante inwoners van het dorp. Misschien ontstaat er zelfs een romance, of geniet je gewoon in je eentje van de dorpsfeesten en gekke spelletjes.

Het zal geen al te grote verrassing zijn dat het uiteindelijk niet alleen maar rozengeur en maneschijn is voor Alex. De scènes waarin je door haar moeilijke verleden reist, hebben een gapend gat achtergelaten in mijn hart. De absolute wreedheid van mensen, maar ook de slechte keuzes van mensen met goede bedoelingen, zijn onoverkomelijk treurig.

©GMRimport

Na die scènes is het met terugwerkende kracht nóg mooier dat Alex een plek heeft gevonden tussen mensen waar ze van houdt. Ik gun het haar zo, niet alleen omdat ze zo’n aardig persoon is, maar omdat ze het zo moeilijk heeft gehad en nooit dacht dat ze dit zou verdienen. Een veilige haven was het laatste waar ze op durfde te hopen, en nu heeft ze het toch gevonden.

Dat is de kracht van True Colors. Lees nou wat ik hierboven heb geschreven: alsof Alex Chen een echt persoon is, die ik dingen kan gunnen. Dit is een videogame, joh! Maar zo voelt het dus niet. Het schrijfwerk is fantastisch goed (het is dan ook van een andere studio dan de eerste Life is Strange). Personages komen geloofwaardig tot leven en kletsen over van alles en nog wat, van muziek tot Dungeons & Dragons en hun liefde voor de natuur.

Zelfs de plaatselijke social media is een genot om te lezen. Haven Springs heeft een eigen pagina waar inwoners allerlei aankondigingen op doen, maar ook grappen maken over elkaar. Zo komt het dorp tot leven, omdat het lijkt alsof al deze mensen een echt leven leiden, buiten de game om.

©GMRimport

Echt wel echt

Het voelt voor mij allemaal zo echt aan, dat ik ook een enorm gemis voelde toen ik de game had uitgespeeld. Alex is een vriendin waar ik afscheid van heb moeten nemen.

Ik heb nog geprobeerd om de game opnieuw te spelen om alle andere keuzes te maken, maar dat ging gewoonweg niet. De keuzes uit mijn eerste speelsessie zijn nu canon in mijn hoofd. Ik kan wel een relatie met Ryan aangaan in plaats van met Steph, maar dat klopt niet meer in mijn hoofd. Dat zou de ‘echte’ Alex uit mijn hoofdcanon nooit doen.

Het voelt voor mij allemaal zo echt aan, dat ik ook een enorm gemis voelde toen ik de game had uitgespeeld. 

-

Er is geen enkele game die me dit jaar zo vaak en zo hard raakte als Life is Strange: True Colors. Op een moment dat ik de hoop in de serie een klein beetje had opgegeven, tovert Deck Nine het allerbeste deel uit hun hoge hoed. Daar kan ik alleen maar diep voor buigen, en smeken of ze een vervolg willen maken. Al is het maar om mijn vriend Alex weer te zien.

Life is Strange: True Colors is verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series S/X, Xbox One, pc, Stadia en Nintendo Switch. Lees hier de Gamer.nl-recensie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!