Favorieten: Like a Dragon: Infinite Wealth laat me oud en vertrouwd voelen
PU.nl
Achtergrond

Favorieten: Like a Dragon: Infinite Wealth laat me oud en vertrouwd voelen

Wijsheid komt met de grijze haren

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Ron Vorstermans met Like a Dragon: Infinite Wealth.

Fase één: ontkenning

Het gaat bij online games in het begin vaak over balans of serverproblemen. Zulke zaken zijn natuurlijk funest voor het speelplezier, maar worden meestal snel verholpen. Ik kijk liever naar de kern van multiplayergames. Een leuk en fris concept zie je niet vaak meer, dus daar hecht ik veel waarde aan. Bovendien is een matig of oninteressant concept niet met een paar kleine patches op te lossen. 

Helldivers 2 had erg veel opstartproblemen. Pas na een weekje of twee was de game fatsoenlijk te spelen. Wie het geduld had, speelde een van de leukste multiplayershooters van de afgelopen jaren. Samen rondrennen en ‘freedooom!’ schreeuwen, terwijl je hordes wezens en robots verplettert met schermvullende bombardementen, die je inroept door ouderwetse cheatcodes in te toetsen? Sign me up! Wacht, niet letterlijk…

Welkom in de oorlogsmachine! Zo snel kan dat gaan. Iedereen kan met Helldivers 2 uit de voeten. Nou ja, bijna iedereen. Soms heb je van die teamgenoten die er echt niets van bakken. Ik verlies dan ook steeds vaker. Het ligt niet aan mij. In mij schuilt nog steeds de 15-jarige GameSpy-legende waarover meerdere YouTube-compilaties zijn gemaakt (door mij). Wake me up insiiiide! Save meeee!

Fase twee: woede

“Hoezo heb ik deze game een 8 gegeven? Black Ops 6 is de slechtste Call of Duty OOIT. Hier, deze rotmap weer. En wat is dit? LAG? Dit slaat echt nergens op. Hoe heeft hij mij? HIJ ZIET MIJ NIET EENS. Ik was nog niet om het hoekje. Kijk dan, die Kill Cam, hij kan mij echt nooit zien hier. Deze gast is een cheater. Waarom noemt hij mij ‘washed unc’?

En wat een bullshitwapen is die P90, dat ding is veel te sterk. En die perk die hij heeft gaat ook nergens over. Hij ziet mij gewoon door de muur heen. En die skin, wat een bullshit. Ik kan die gast amper zien. Die microtransacties man. Mensen weten niet meer wat gamen is. Vroeger ging dit tenminste nog ergens over. De_dust 2, een blikje Golden Power en een boterham met pindakaas. TOEN GAMEN NOG GAMEN WAS.”

Fase drie: onderhandeling

Weet je waar ik nou echt zin in heb? Een jrpg van 100 miljoen uur zoals Metaphor ReFantazio. Ik heb immers alle tijd van de wereld. Sterker nog, ik heb zo ont-zet-tend veel tijd dat ik deze game binnen drie weken heb uitgespeeld. Ik ga mezelf helemaal verliezen in de diepe lore, de kracht van vriendschap, die geweldig geschreven wereld en de spectaculaire gevechten. Een tijdloze rpg, waar je extreem veel loze tijd voor nodig hebt. En die heb ik.

En nee, het is niet raar dat ik als 34-jarige bovengemiddeld geïnteresseerd ben in wat een stel tieners uitspoken. Erik speelt deze game ook, en hij is veel ouder dan ik. Die heeft zelfs een vrouw!

En daarna is het tijd voor een korter spelletje. Dat Neva lijkt me wel iets. Lekker kleurrijk, mooie spelwereld én je speelt ook nog eens met de allerliefste geweihond die ik ooit heb gezien. Ik kan me haast niet voorstellen wat er zou gebeuren als er ook maar iets of iemand tussen mij en dat beest in wil komen...

Fase vier: depressie

Zucht…

Fase vijf: acceptatie

Kan gamen je ontgroeien? Goeie vraag. Sommige spellen raken mij meer of juist minder dan ze vroeger deden, dat is zeker. Ik kan gewoon niet meer mee in multiplayergames. Ik kan ook niet meer dezelfde tijd in Japanse rollenspellen steken als voorheen. En hoe ouder ik word, hoe harder sommige game-verhalen binnenkomen. Gamen is gewoon… anders dan het ooit was. En dat is niet erg, maar het viel me in 2024 nog veel meer op dan vorig jaar.

Tja, hoe zou dat nou komen? Ik ben natuurlijk weer een jaartje ouder ben geworden. Een eer, ik geniet ervan, maar toch merk ik dat het dan fijn is dat sommige dingen hetzelfde blijven. Een beetje als zo’n oude leren stoel waarin je heerlijk kan neerploffen. De Like a Dragon-serie is voor mij die stoel. Zolang ik nog kan gamen, zie ik mezelf deze serie spelen. Like a Dragon voelt als thuiskomen.

Dat is ergens ironisch, want ik ben laat ingestapt – en ik ben zeker niet de enige. In 2020 is de serie met Yakuza 7: Like a Dragon van hoofdpersonage gewisseld. Ook de actie is veranderd: de hoofddelen in de serie zijn nu turn-based. Dat valt blijkbaar in de smaak, want inmiddels spreekt de serie een veel breder publiek aan. Maar toch verzekeren de makers dat ze zich daar niets van aantrekken. Like a Dragon blijft gewoon Like a Dragon.

Dat betekent niet dat Like a Dragon niet met zijn tijd meegaat. De nieuwe delen snijden juist veel moderne en moeilijke maatschappelijke thema’s aan. In Like a Dragon: Infinite Wealth is een van die thema’s toepasselijk ouderdom. Het 47-jarige hoofdpersonage Ichiban Kasuga heeft steeds vaker last van rugpijn. Zijn nieuwe telefoon begrijpt hij amper. Online daten? Dat is voor hem een behoorlijke drempel.

Een van Ichibans beste vrienden, de iconische Kazuma Kiryu, heeft zelfs een grijze haardos in Infinite Wealth. Haren die hij dreigt te verliezen in het ziekenhuis, want Kiryu heeft kanker. Zelf gelooft Kiryu het allemaal wel. De Dragon of Dojima trekt zich niets van dokters aan. Hoe moet je daar nou weer mee omgaan als Ichiban? En hoe zou jij zelf omgaan als een vriend zo’n ziekte heeft? Dat zijn moeilijke vragen, en Infinite Wealth gaat ze niet uit de weg.

Misschien heb je zelf wel ooit met zulke vragen geworsteld. Of misschien komen die momenten nog. Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans. Daarom is de belofte van de makers van Like a Dragon een groot goed. Hoe confronterend ouder worden ook wordt, Ichiban zal altijd voor je klaarstaan – met of zonder rugklachten.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fortnite weer op iOS speelbaar, staat ook op Amerikaanse App Store
PU.nl
Nieuws

Fortnite weer op iOS speelbaar, staat ook op Amerikaanse App Store

Het touwtrekken tussen Epic Games en Apple gaat door

Fortnite is weer speelbaar op iOS - in Europa via de Epic Games Store en AltStore, en in de Verenigde Staten zelfs via de officiële App Store.

Dat liet Epic Games via social media weten. Twee weken geleden werd besloten dat Apple in de Verenigde Staten geen commissie meer mag rekenen op aankopen die buiten de App Store worden gemaakt. Daarop gaf Epic Games aan zo snel mogelijk Fortnite terug in de Amerikaanse App Store te laten verschijnen. De game stond daar al vijf jaar niet meer op.

De afgelopen weken probeerde Epic de populaire battle royale-game terug te krijgen op de App Store, maar Apple weigerde het spel ondanks de uitspraak van de rechter toe te laten. Afgelopen week werd de aanvraag afgekeurd en werd het spel zelfs in Europa niet meer op iOS aangeboden via plekken als Epic Games Store.

Nu is de game dus teruggekeerd - in Europa op de gebruikelijke plekken zoals de Epic Games Store, en in de Verenigde Staten voor het eerst in vijf jaar op de App Store. Deze versie bevat externe betaalopties en Epic Games probeert spelers dan ook te motiveren aankopen via Epic te doen in plaats van via Apple's eigen betaalsysteem.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!