Mijn berg GOTY’s
Gamer.nl
Achtergrond

Mijn berg GOTY’s

We hebben een fantastisch gamejaar achter de rug en hebben allemaal volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2018 en de Top 100 van 2019 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2018. Vandaag: Marcel met games in het algemeen.

De generieke inleiding hierboven zegt het al: we hebben een fantastisch gamejaar achter de rug en hebben allemaal volop games gespeeld dit jaar. Dat klopt helemaal. Ook ik heb een fantastisch gamejaar achter de rug en heb volop games gespeeld dit jaar. Dat is zo vanzelfsprekend nog niet, want kort geleden was het helaas heel anders.

Gamen is zonder twijfel een van mijn grootste hobby’s. Dat is het al sinds ik van de ene op de andere dag mijn passie voor speelgoedautootjes inruilde voor spelletjes op de computer. Jammer genoeg gooide mijn geestelijke gezondheid de afgelopen vijftien jaar geregeld roet in het eten. Ik heb het daar best moeilijk mee gehad, want hoe vervelend is het dat je vaak amper van je favoriete bezigheid kunt genieten, en zelfs helemaal niet op de momenten dat je het stiekem ’t hardst nodig hebt?

Eigenlijk reken ik alle games die ik in 2018 heb gespeeld tot mijn favorieten

-

Hoofdzaken

Mijn hart wilde al die mooie games wel spelen, maar mijn hoofd werkte niet mee. De ellende was te chaotisch om er via een game aan te ontsnappen, of de chaos te ellendig om überhaupt mijn PlayStation 4 of Switch aan te kunnen zetten. Maar hoe anders was dat dit jaar! Het gaat tegenwoordig stukken beter met me en daarmee keerde ook de capaciteit om te gamen terug. De wil is gelukkig nooit weggeweest.

Eigenlijk reken ik alle games die ik in 2018 heb gespeeld tot mijn favorieten. Ze zijn onlosmakelijk verbonden met mijn mentale toestand, waarvan ik niet voor mogelijk had gehouden dat ‘ie dit jaar zo zou verbeteren. Omdat mijn hoofd me steeds minder in de weg zat, ben ik ook steeds meer games gaan (uit)spelen.

©GMRimport

Dat begon eigenlijk al in januari met Monster Hunter: World. Ik liet me zoals gewoonlijk weer eens overtuigen door vrienden dat ik deze game echt moest hebben. Het grote verschil met al die vorige keren was dat ik de game ook daadwerkelijk ben gaan spelen, in plaats van er na vijf minuten nooit meer aandacht aan te schenken. Het hield maar niet op. Pas toen er enkel nog grinden op het menu stond ben ik gestopt met jagen. Maar ik voelde me nooit gejaagd, wat ik voorheen eigenlijk altijd wel had. De kleinste afleiding of onderbreking door een game zelf kon mijn beeld van een spel voorgoed verpesten, en daarmee ook de kans dat ik het ooit nog aan zou raken.

©GMRimport

Save the best for Celeste

Ik heb dit jaar nog een hoop andere games gespeeld, zoals God of War (waar ik vroeger echt nooit mee uit de voeten kon), Assassin’s Creed Odyssey (wat zowaar een coherent spel is) en Spider-Man (gewoon leuk). Ik recenseerde ook nog een aantal titels, want als er iets goed helpt tegen gebrekkige zelfsturing, dan is het wel extrinsieke motivatie. Op die manier speelde ik Legendary Gary, Forgotton Anne, Déraciné en Ashen door, allemaal games die ik voor geen Overwatch-goud had willen missen.

Er is er nog eentje die ik per se in 2018 wil uitspelen: Celeste. Met de stijgende lijn van dit jaar lijkt het me passend om op de top te eindigen. Daarom ga ik er op kerstavond eens goed voor zitten, vergezeld door vrienden die mij maar wat graag horen schelden als ik voor de honderdste keer in de afgrond spring. Ik geniet daar zelf ook van. Mijn hoofd filtert al genoeg, dus als ik mezelf dan een keer hoor schelden op een spel, dan weet ik: godverdomme, wat hou ik toch oprecht van games!

Dit was de laatste Favoriet van de Redactie van deze serie! Bekijk ook het overzicht van alle Favorieten die zijn verschenen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames
Gamer.nl
Nieuws

EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames

De samenwerking met WRC is voorbij

Electronic Arts en Codemasters stoppen met de ontwikkeling van rallygames, die tegenwoordig onder de naam EA Sports WRC worden uitgebracht.

Dat hebben de bedrijven aangekondigd. De samenwerking met de World Rally Championship is beëindigd en ontwikkelplannen voor eventuele toekomstige rallygames zijn dan ook "gepauzeerd".

Codemasters leverde in 1998 de rallygame Colin McRae Rally af, en heeft sindsdien meerdere delen in die reeks en de Dirty Rally-serie uitgebracht. In 2021 werd de ontwikkelaar overgenomen door Electronic Arts. De laatste game in de rallyserie is voor nu EA Sports WRC, dat in 2023 uitkwam. Afgelopen maart kwam nog een uitbreiding voor het spel uit.

Eerder deze week bleek al dat er ontslagen vielen bij Electronic Arts - volgens geruchten gaat het om zo'n vierhonderd werknemers, waaronder een gedeelte van Respawn Entertainment. Het is op moment van schrijven niet bekend of er bij Codemasters ontslagen vallen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft onthult aankomende Assassin's Creed Shadows-content
Gamer.nl
Nieuws

Ubisoft onthult aankomende Assassin's Creed Shadows-content

Waaronder gratis verhalende missies en een New Game Plus-modus

Ubisoft heeft uit de doeken gedaan wat spelers dit gehele jaar aan nieuwe content voor Assassin's Creed Shadows kunnen verwachten.

Het bedrijf is van plan om regelmatig nieuwe gratis verhalende missies en features die fans graag willen zien toe te voegen. Ook een New Game Plus-optie staat op de planning.

De nieuwe verhalende missies die gratis zijn zullen "extra achtergrond bieden wat een permanente impact heeft op de game", vol met nieuwe bondgenoten voor de thuisbasis, nieuwe moves en activiteiten. Daarbij worden diverse zijpersonages meer uitgediept. Begin deze maand moet de eerste gratis missie arriveren die zich op het Portugese personage Luis Fois richt.

Verder kunnen spelers nog meer gratis toevoegingen verwachten gedurende het jaar, waaronder updates voor de fotomodus, nieuwe moeilijkheidsgraadopties, Codex-updates en speciale samenwerkingen. In de loop van deze maand moeten er nieuwe parkouropties aan de game worden toegevoegd.

In de loop van dit jaar moet zoals eerder aan gegeven ook uitbreiding Claws of Awaji uitkomen. Deze dlc kan gekocht worden, maar is gratis voor iedereen die Shadows heeft gepre-ordered. Deze uitbreiding moet volgens Ubisoft een "griezeligere" sfeer hebben dan het hoofdspel, en het verhaal van de twee hoofdpersonages voortzetten. Spelers verkennen hierin het exclusieve eiland Awaji, een plek van "mysterieuze schoonheid" waar spelers op zoek gaan naar een verloren schat en de valstrikken van dodelijke nieuwe vijanden moeten zien te overleven. Ook kan de Bō, een nieuw wapentype, worden ontgrendeld, alsmede nieuwe skills. De uitbreiding moet meer dan tien uur aan nieuwe gameplay bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naoe en de krijger Yasuke. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij richt Naoe zich vooral op parkour- en stealthgameplay en is Yasuke een gevreesde strijder die als een tank vijanden neermaait.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld gaat daarbij door de vier verschillende seizoenen heen, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay. De game is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Onlangs werden er ook hints gevonden naar de mogelijkheid dat het spel naar Nintendo Switch 2 komt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!