Resident Evil 2 is de ware wederopstanding van de Resident Evil-franchise
PU.nl
Achtergrond

Resident Evil 2 is de ware wederopstanding van de Resident Evil-franchise

We hebben een heerlijk gamejaar achter de rug en de redactie heeft weer volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2019 en de Top 100 van 2020 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2019. Vandaag: Tom met Resident Evil 2.

Omdat ik me bijna elke dag wel met videogames bezighoud, is mijn smaak door de jaren enorm verbreed. Er is echter één genre in het bijzonder dat mij na aan het hart ligt: survival horror. En als je survival horror zegt, dan zeg je natuurlijk Resident Evil. Zodoende werd ik al in het begin van 2019 getrakteerd op wat eigenlijk bij voorbaat mijn favoriete game van het jaar zou worden, hoe erg ik ook heb genoten van Sekiro en Samurai Shodown.

Resident Evil 2 is namelijk niet alleen oerdegelijk, het staat ook symbool voor een belangrijke schakeling binnen de serie. Met deze fraaie remake van een geliefde klassieker wist de franchise zich namelijk te onttrekken van de bezoedelde reputatie die het langzaam had opgebouwd. Resident Evil was al een tijdje de weg kwijt en daardoor kreeg ook ik steeds meer moeite om nog enthousiast te worden bij de gedachte van een nieuwe telg in mijn favoriete horrorfranchise.

©GMRimport

Heerlijke pulp

Natuurlijk was het zevende deel van de serie een geweldige game, maar het spel lag niet echt in lijn met de klassieke formule. Het leek vooral veel op P.T., was daardoor eigenlijk net iets te eng en het had nog maar weinig weg van Resident Evil. Resident Evil 2 Remake grijpt wél terug naar de vertrouwde elementen en dat is dan ook precies de reden waarom het spel mij al vanaf de eerste gameplaybeelden wist te bekoren. Dít is alles wat ik van een Resident Evil-game wil. Ik wil namelijk gewoon zombies, gemuteerde gedrochten en megalomane wetenschappers die zo uit een foute B-film lijken te zijn gelopen – maar dan zonder de ongepaste Call of Duty-sfeer die Resident Evil om zeep hielp. Wat dat betreft werd ik met Resident Evil 2 op mijn wenken bedient.

De game is absoluut zenuwslopend, maar wel op precies de goede manier. Wapens en medische voorraden zijn beperkt, vijanden zijn daadwerkelijk gevaarlijk en soms ben je gewoon oprecht even blij als je in een veilige kamer even tot adem kunt komen. Je kunt jezelf wel verdedigen tegen je belagers, maar vaak is het beter efficiënte routes te vinden zodat je ze kunt ontlopen. Het survivalaspect speelt eindelijk weer de glansrijke hoofdrol. De spanning zit niet zozeer in hoe naar of angstaanjagend de beelden zijn, maar in hoe tastbaar het gevaar is dat op de loer ligt. Resident Evil 2 is onheilspellend en uitdagend, maar niet doodeng of onvergeeflijk. Daardoor hebben veel vrienden en kennissen die normaal ver bij horrorspellen uit de buurt blijven dit spel wél een kans gegeven. Het is het een van de toegankelijkere survival horrorgames in recente jaren en dat kan een relatief obscuur genre wel gebruiken.

©GMRimport

Een voorbeeldige remake

Bijna zou je vergeten dat het in het geval van Resident Evil 2 om een remake gaat. De ervaring voelt haast als een volledig nieuw spel aan, zo veel is er veranderd. De oorspronkelijke game was eerlijk gezegd nooit een van mijn favorieten, maar deze vernieuwde versie is dat zeer zeker wel. Dat komt deels door de imposante setting en vermakelijke pulp-horror, maar vooral door de indrukwekkende manier waarop de originele blauwdruk naar nieuwe hoogten wordt getild. De twee versies verschillen op grafisch en technisch vlak als dag en nacht van elkaar. Het onheilspellende politiebureau voelt dit keer als een groot, aaneengesloten doolhof in plaats van een afzonderlijke verzameling gangen en kamers. Mr. X volgt je nu écht door het gebouw in plaats van willekeurig in kamers te verschijnen en doordat je over de schouders van je personage meekijkt, voelt het echt alsof je midden in de actie zit.

Het is fascinerend om te zien hoeveel twintig jaar aan technologische vooruitgang voor een spel kan betekenen. De substantiële veranderingen doen niets af aan het klassieke Resident Evil-gevoel; het versterkt het alleen maar. Het voelt alsof de technische limieten die Resident Evil in de jaren ‘90 beperkten nu zijn afgeschud en de ware realisatie van het concept eindelijk het licht ziet. Nu kunnen we eindelijk Resident Evil 2 spelen zoals het altijd al bedoeld is geweest. Zeker in een tijd waarin vaak overbodige remakes aan de orde van de dag zijn, is het mooi om te zien dat het óók anders kan. Resident Evil heeft niet alleen het niveau bepaald waaraan de aankomende make-over van Resident Evil 3 moet voldoen, maar ook de lat voor remakes in het algemeen een heel stuk hoger gelegd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!