Resident Evil 2 is de ware wederopstanding van de Resident Evil-franchise
Gamer.nl
Achtergrond

Resident Evil 2 is de ware wederopstanding van de Resident Evil-franchise

We hebben een heerlijk gamejaar achter de rug en de redactie heeft weer volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2019 en de Top 100 van 2020 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2019. Vandaag: Tom met Resident Evil 2.

Omdat ik me bijna elke dag wel met videogames bezighoud, is mijn smaak door de jaren enorm verbreed. Er is echter één genre in het bijzonder dat mij na aan het hart ligt: survival horror. En als je survival horror zegt, dan zeg je natuurlijk Resident Evil. Zodoende werd ik al in het begin van 2019 getrakteerd op wat eigenlijk bij voorbaat mijn favoriete game van het jaar zou worden, hoe erg ik ook heb genoten van Sekiro en Samurai Shodown.

Resident Evil 2 is namelijk niet alleen oerdegelijk, het staat ook symbool voor een belangrijke schakeling binnen de serie. Met deze fraaie remake van een geliefde klassieker wist de franchise zich namelijk te onttrekken van de bezoedelde reputatie die het langzaam had opgebouwd. Resident Evil was al een tijdje de weg kwijt en daardoor kreeg ook ik steeds meer moeite om nog enthousiast te worden bij de gedachte van een nieuwe telg in mijn favoriete horrorfranchise.

©GMRimport

Heerlijke pulp

Natuurlijk was het zevende deel van de serie een geweldige game, maar het spel lag niet echt in lijn met de klassieke formule. Het leek vooral veel op P.T., was daardoor eigenlijk net iets te eng en het had nog maar weinig weg van Resident Evil. Resident Evil 2 Remake grijpt wél terug naar de vertrouwde elementen en dat is dan ook precies de reden waarom het spel mij al vanaf de eerste gameplaybeelden wist te bekoren. Dít is alles wat ik van een Resident Evil-game wil. Ik wil namelijk gewoon zombies, gemuteerde gedrochten en megalomane wetenschappers die zo uit een foute B-film lijken te zijn gelopen – maar dan zonder de ongepaste Call of Duty-sfeer die Resident Evil om zeep hielp. Wat dat betreft werd ik met Resident Evil 2 op mijn wenken bedient.

De game is absoluut zenuwslopend, maar wel op precies de goede manier. Wapens en medische voorraden zijn beperkt, vijanden zijn daadwerkelijk gevaarlijk en soms ben je gewoon oprecht even blij als je in een veilige kamer even tot adem kunt komen. Je kunt jezelf wel verdedigen tegen je belagers, maar vaak is het beter efficiënte routes te vinden zodat je ze kunt ontlopen. Het survivalaspect speelt eindelijk weer de glansrijke hoofdrol. De spanning zit niet zozeer in hoe naar of angstaanjagend de beelden zijn, maar in hoe tastbaar het gevaar is dat op de loer ligt. Resident Evil 2 is onheilspellend en uitdagend, maar niet doodeng of onvergeeflijk. Daardoor hebben veel vrienden en kennissen die normaal ver bij horrorspellen uit de buurt blijven dit spel wél een kans gegeven. Het is het een van de toegankelijkere survival horrorgames in recente jaren en dat kan een relatief obscuur genre wel gebruiken.

©GMRimport

Een voorbeeldige remake

Bijna zou je vergeten dat het in het geval van Resident Evil 2 om een remake gaat. De ervaring voelt haast als een volledig nieuw spel aan, zo veel is er veranderd. De oorspronkelijke game was eerlijk gezegd nooit een van mijn favorieten, maar deze vernieuwde versie is dat zeer zeker wel. Dat komt deels door de imposante setting en vermakelijke pulp-horror, maar vooral door de indrukwekkende manier waarop de originele blauwdruk naar nieuwe hoogten wordt getild. De twee versies verschillen op grafisch en technisch vlak als dag en nacht van elkaar. Het onheilspellende politiebureau voelt dit keer als een groot, aaneengesloten doolhof in plaats van een afzonderlijke verzameling gangen en kamers. Mr. X volgt je nu écht door het gebouw in plaats van willekeurig in kamers te verschijnen en doordat je over de schouders van je personage meekijkt, voelt het echt alsof je midden in de actie zit.

Het is fascinerend om te zien hoeveel twintig jaar aan technologische vooruitgang voor een spel kan betekenen. De substantiële veranderingen doen niets af aan het klassieke Resident Evil-gevoel; het versterkt het alleen maar. Het voelt alsof de technische limieten die Resident Evil in de jaren ‘90 beperkten nu zijn afgeschud en de ware realisatie van het concept eindelijk het licht ziet. Nu kunnen we eindelijk Resident Evil 2 spelen zoals het altijd al bedoeld is geweest. Zeker in een tijd waarin vaak overbodige remakes aan de orde van de dag zijn, is het mooi om te zien dat het óók anders kan. Resident Evil heeft niet alleen het niveau bepaald waaraan de aankomende make-over van Resident Evil 3 moet voldoen, maar ook de lat voor remakes in het algemeen een heel stuk hoger gelegd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!