Favorieten: Rogue Flight is het eerbetoon aan Star Fox dat aan iedereen voorbij vloog
PU.nl
Achtergrond

Favorieten: Rogue Flight is het eerbetoon aan Star Fox dat aan iedereen voorbij vloog

In de ruimte hoort niemand je strijden

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Joe met Rogue Flight.

Rogue Flight is precies zo’n game die je maar net moet tegenkomen. In een oneindige zee van content op tig platforms is het in 2024 soms moeilijk de kleine parels te spotten. Daarom zij het je vergeven als dit spel niet op je radar verscheen. Daarvoor geven we dan maar de schuld aan aanbevelingsalgoritmes, de accounts die je volgt of het feit dat veel grotere dan wel bekendere titels zich in je YouTube- of Instagram-feed wurmen met een bak advertentiegeld.

Geld dat mini-uitgever Perp Games, en al helemaal de piepkleine ontwikkelstudio Truant Pixel (eerder vooral betrokken voor ondersteunend werk aan releases), niet hebben. Dus moesten ze het hebben van een zeer enthousiaste freelance PR-manager, die zelfs na m’n verzoek om de game te bespreken in onze BNR-podcast All in the Game bleef mailen met een wijdverspreid verzoek om meer media deze game te laten coveren. Mét een trailer die de sfeer perfect neerzet.

Watch on YouTube

Van Gundam tot Star Fox

Iedereen die ook maar iets heeft met Japanse sciencefiction in de ruimte zal zich aangetrokken voelen tot Rogue Flight. Je kunt er wat in herkennen van Gundam, Neon Genesis Evangelion en zelfs Transformers. De game is volgens de makers een eerbetoon aan animatieseries uit de jaren tachtig en negentig. Dat is duidelijk terug te zien in de audiovisuele stijl, met name het ontwerp van een skeleton crew aan personages. Een slimme, zuinige keuze, want het trio bestaand uit louter een pilote, haar kapitein en een engineer blijkt genoeg om een even spannend als dramatisch verhaal te vertellen. Een verhaal over een losgeslagen AI die op het punt staat de mensheid uit te roeien, met een opgeduikeld prototyperuimteschip als laatste hoop om de robotische armada uit te schakelen.

Dat doe je in een driedimensionale space shooter die nog het meest doet denken aan Nintendo’s Star Fox en - uit een iets verder verleden - Afterburner van Sega. Per straaljagerachtig ruimteschip bestook je golven vijanden met laserstralen of explosieven. Vijandig vuur ontwijk je met duizelingwekkende manoeuvres, die mede door een slow motion-effect wel wat overdone voelen, maar tegelijkertijd toevoegen aan het dramatische gevoel dat jij de laatste hoop bent. Nog meer Star Fox-vergelijkingen: je kiest na een tijdje zelf je route richting het eindpunt - en zelfs überhaupt de strategie richting de laatste confrontatie - met verschillende consequenties afhankelijk van je gemaakte keuze.\

Daarbij is wel beknibbeld is op relatieve randzaken, zoals daadwerkelijk indrukwekkende omgevingen. Elk level bestaat vooral uit een bepaalde achtergrond, zoals een wolkendek of asteroïdestorm, maar is afgezien van vijanden gespeend van bouwwerken of andere structuren. Dat is op zich niet erg, want er gebeurt eigenlijk al genoeg op je scherm om in de gaten te houden. En visueel maakt Rogue Flight nog steeds indruk dankzij de prachtige animefilmpjes en art.

Roguelite in space

Om het spel zelfs na een handvol runs met verschillende narratieve keuzes nog leuk te houden, bevat Rogue Flight ook diverse roguelite-elementen. Zo verdien je af en toe nieuwe cosmetische dingen, wapens en upgrades. Die maken het leven ook een stuk gemakkelijker in de context van een beperkt aantal levens en het gebrek aan een optie om direct verder te spelen als je ergens tijdens je run bent gestorven. Sterker: na meermaals uit de lucht gehaald te zijn door de eerste eindbaas, overwoog ik al om de game links te laten liggen - een dappere keuze van de oude stempel. Ook een plus (letterlijk zelfs) is de ‘new game plus’ waarbij levels nadrukkelijk anders worden ingedeeld.

Nu is dat allemaal leuk en aardig, maar toch heeft deze formule blijkbaar weinig impact gemaakt. Ik heb immers bijna niemand in mijn omgeving (hetzij fysiek, hetzij in online filterbubbels) gehoord over Rogue Flight. De cynische analyse is dat solide gameplay en een prachtige uitstraling, nota bene gemaakt door een piepklein team, niet opwegen tegen marketinggeweld in het digitale tijdperk. Of zelfs dat een indiegame die nadrukkelijk aan nostalgie appelleert, maar toch ook z’n eigen stempel drukt, niet meer zoveel indruk maakt als dat misschien vijf jaar geleden nog wel lukte.

Overigens wil ik helemaal niet zeggen dat Rogue Flight een onbegrepen topgame is - daarvoor zijn de ambities niet groot genoeg. Maar in reviewtermen zou je dit best een solide 7,5 kunnen geven. Beoordelingen en scores heeft het spel überhaupt weinig ontvangen, getuige zes reviews op MetaCritic en achttien (hetzij niet van échte bekende namen) op OpenCritic. En Rogue Flight is natuurlijk lang niet de enige kleine game die dit overkomt. Tegenwoordig worden er elke dag tal van games gelanceerd die vervolgens in mindere of meerdere mate maar wat rondzweven in het universum. En dat is zonde.

Misschien moeten gamejournalisten (inclusief ondergetekende) hun mailboxen eens beter in de gaten houden.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fortnite weer op iOS speelbaar, staat ook op Amerikaanse App Store
PU.nl
Nieuws

Fortnite weer op iOS speelbaar, staat ook op Amerikaanse App Store

Het touwtrekken tussen Epic Games en Apple gaat door

Fortnite is weer speelbaar op iOS - in Europa via de Epic Games Store en AltStore, en in de Verenigde Staten zelfs via de officiële App Store.

Dat liet Epic Games via social media weten. Twee weken geleden werd besloten dat Apple in de Verenigde Staten geen commissie meer mag rekenen op aankopen die buiten de App Store worden gemaakt. Daarop gaf Epic Games aan zo snel mogelijk Fortnite terug in de Amerikaanse App Store te laten verschijnen. De game stond daar al vijf jaar niet meer op.

De afgelopen weken probeerde Epic de populaire battle royale-game terug te krijgen op de App Store, maar Apple weigerde het spel ondanks de uitspraak van de rechter toe te laten. Afgelopen week werd de aanvraag afgekeurd en werd het spel zelfs in Europa niet meer op iOS aangeboden via plekken als Epic Games Store.

Nu is de game dus teruggekeerd - in Europa op de gebruikelijke plekken zoals de Epic Games Store, en in de Verenigde Staten voor het eerst in vijf jaar op de App Store. Deze versie bevat externe betaalopties en Epic Games probeert spelers dan ook te motiveren aankopen via Epic te doen in plaats van via Apple's eigen betaalsysteem.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!