Spelunky 2 is het onmogelijke vervolg op een perfecte game
Gamer.nl
Achtergrond

Spelunky 2 is het onmogelijke vervolg op een perfecte game

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2020 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Want ondanks de coronacrisis bleven die games ‘gewoon’ uitkomen. Vandaag: Lucas met Spelunky 2.

De eerste Spelunky had ik al snel afgewimpeld. De ‘zoveelste 2D-platformer’ met een in de eerste instantie onaantrekkelijke artstyle had ik niet nodig in mijn leven. Maanden gingen voorbij, totdat ik een videoserie van onze Amerikaanse collega’s bij Giant Bomb begon te volgen. Daarin word je meegenomen op een reis door de intense gameplay en diepe geheimen van Spelunky. Elke dag verscheen er een nieuwe video en elke dag kwam redacteur Patrick Klepek weer een stukje verder.

Al snel spoorde dit me aan om zelf een poging te wagen, en dankzij de basiskennis uit de videoserie was ik goed op weg met mijn eigen missie om eindbaas Olmec (en later supereindbaas Yama) te verslaan. Eigenlijk is Spelunky dus een game die ik nooit zou hebben gespeeld, maar me per ongeluk greep toen ik de diepere mechanieken en de dynamiek van de procedureel gegenereerde levels zag in andermans speelsessies.

©GMRimport

Te mooi om waar te zijn

Binnen no-time werd Spelunky een van mijn favoriete games ooit. Het overweldigende gevoel van trots dat ik kreeg toen ik de eindbaas versloeg is nog steeds ongeëvenaard. Spelunky komt namelijk akelig dichtbij perfectie omdat het de perfecte cocktail biedt van vaardigheid, goed leveldesign en strakke platformactie. Hoe is het dan in godsnaam mogelijk om een passend vervolg te maken? Die vraag stelde ik mezelf sinds de aankondiging van Spelunky 2 in oktober 2017.

Bijna drie jaar duurde het voordat Spelunky 2 eindelijk verscheen. Voorafgaand aan de release heb ik Reddit, Twitter en Discord uitgepluisd voor elk minuscuul detail over de game. De paar weken voor release stonden mijn dromen (en nachtmerries) dan ook nauwelijks in het teken van iets anders dan Spelunky 2 en had ik een obsessieve relatie met een game die nog niet eens was verschenen. Het idee dat ik de game eindelijk zou spelen leek onwerkelijk. Toch gebeurde het: Spelunky 2 stond in september geïnstalleerd op mijn PS4 en ik mocht me aan mijn eerste run gaan wagen. Dankzij de belachelijke hype in mijn hoofd kon de game alleen maar tegenvallen, of toch niet?

©GMRimport

Het moment van de waarheid

Het is een wonder, maar Spelunky 2 viel niet tegen. Het helpt dat dit vervolg in feite het origineel plus een visuele poetsbeurt, een berg nieuwe mechanieken en gewoon veel meer content betreft. Meer levels, meer geheimen, meer vijanden, meer items, meer eindbazen en ga zo maar door. Als doorgewinterde Spelunker is het al genieten geblazen van elk klein detail dat is toegevoegd aan het vervolg, laat staan van de grote toevoegingen. Denk aan het prachtige nieuwe waterlevel genaamd Tide Pool, met spikes van koraal, gouden vallen, lieve onschuldige krabbetjes, sfeervolle muziek en natuurlijk genoeg water om de flow van de levels te veranderen.

Of denk aan de mogelijkheid om zelf de volgende wereld te kiezen na het verslaan van een tussenbaas. Ga je voor de Jungle omdat je genoeg bommen hebt om de Black Market te bezoeken? Of probeer je het gevaarlijke Volcana, met flinke beloningen en meer dan genoeg lava om direct een einde aan je run te maken? De grootste verandering kan ik helaas niet bespreken, die de hele endgame op z’n kop zet, want dat is momenteel nog een spoiler.

Voor buitenstaanders is het misschien lastig om Spelunky 2 te zien als een ijzersterke game, maar geloof me: zo dacht ik er eerst ook over.

-

Een teleurstelling is dan ook het laatste woord wat ik zou gebruiken om Spelunky 2 te omschrijven. Lees ook vooral de review van Thijs, die haarfijn uitlegt waarom deze game een succes is.

Rondom de release was het sowieso knap lastig om niet gelijk alle geheimen van de game op internet op te zoeken en zelf alles te ontdekken. Vooral omdat ik de eerste game heb ontdekt door urenlange streams en video’s te kijken, was de verleiding groot om direct alle easter eggs en geheime paden te doorgronden via Twitch of Youtube. Achteraf gezien is dit wel echt de beste manier geweest om Spelunky 2 te spelen, want de game is rijk aan verrassingen.

©GMRimport

Samen op zoek naar de oplossing

Het moet wel gezegd worden dat de multiplayermodus bijdroeg aan mijn plezier met Spelunky 2. Bij het eerste deel was ik een singleplayerpurist en zag ik multiplayer alleen maar als een manier om elkaar in de weg te zitten. Precisie is immers cruciaal voor een goede run. Toch ben ik gezwicht voor de multiplayer en speel ik nauwelijks nog een potje solo. Gedeeld plezier en gezamenlijke progressie hebben de gezelligste avonden van dit rare jaar opgeleverd. Samen met redacteur Cody en onze partners hebben we in de lokale co-opmodus lange marathonsessies gehouden om steeds een beetje verder te komen.

Speciale momenten dat je een bepaalde theorie hebt (‘misschien moeten we onszelf hier doodmaken om in de geheime wereld te komen?’) en die ook nog eens waar blijkt te zijn (‘woah!’) geven een gevoel van ontdekking mij niet te vergelijken is met andere games. Zelfs als je een experiment waagt dat mislukt, ben je voldaan met het idee dat je weer een stapje verder bent en iets anders kan proberen.

Voor buitenstaanders is het misschien lastig om Spelunky 2 te zien als een ijzersterke game, maar geloof me: zo dacht ik er eerst ook over. Als je in het diepe springt, staat misschien wel een van de meest waardevolle game-ervaringen ooit op je te wachten. Misschien wil je nog even wachten op de Switch-versie die deze zomer verschijnt, maar in de tussentijd kan je alvast uitgebreid video’s van de eerste Spelunky kijken als opstapje. Hoe dan ook zet Spelunky z’n tanden in je en laat het je nooit meer los.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!