Star Wars Jedi: Fallen Order is de ultieme Star Wars-game
PU.nl
Achtergrond

Star Wars Jedi: Fallen Order is de ultieme Star Wars-game

Het is traditie op Gamer.nl om aan het einde van het jaar uitgebreid terug te blikken en vooruit te kijken. Dat doen we uiteraard met de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2019 en Top 100 van 2020, maar in deze rubriek kiezen Gamer.nl-redacteuren individueel hun favoriete game van dit jaar. Vandaag behandelt Jacco Peek Star Wars Jedi: Fallen Order.

2019 was het jaar van Respawn Entertainment. Na de briljante release van het evenzo indrukwekkende Apex Legends in februari kwam het eind dit jaar met Star Wars Jedi: Fallen Order. Er had zóveel meer in Fallen Order gezeten als het iets meer ontwikkeltijd had gekregen, maar anderzijds is het op veel vlakken de ultieme Star Wars-game. Eerder dit jaar schreef ik over Star Wars: The Force Unleashed, en hoe jammer het is dat het derde deel in de pullenbak belandde door Disney. Hoewel ik dit – en het annuleren van 1313 – nog steeds betreur, bewijst Jedi: Fallen Order dat opereren binnen de Star Wars-canon ook voordelen heeft. Disney, Star Wars, Lucasfilm - of wie in dat web van rechten ook de controle heeft – heeft een ongekende kwaliteitscontrole wat het universum van media buiten films betreft. Het avontuur ademt Star Wars, meer dan elke voorgaande game in de rijke geschiedenis van de franchise.

©GMRimport

Details

Dat zit hem onder andere in de details. De subtiele geluidsverschillen tussen lightsaber-kleuren, hoe het schip The Mantis in hyperspeed gaat, het ontwerp van de wezens en bekende robots met bijbehorende typenummers etaleren hoe zorgvuldig Respawn is omgegaan met de licentie. Een zwarte R2-robot die met zo’n typische gil wegvlucht wanneer je de kamer betreedt is een van de vele details die een glimlach op m’n gezicht toveren. Wellicht nog toffer is hoe de studio een eigen bijdrage levert aan de canon met ontzagwekkende, Jedi-jagende Purge Troopers en planeten die qua ontwerp op gelijke voet staan met die in de films.

Hier en daar gaat Fallen Order ook verbazingwekkend ver in op de Star Wars-lore. Zonder al te veel te verklappen ontmoet je volken waar je enkel verhalen over hebt gehoord, die voor verkennende spelers daadwerkelijk wat toevoegen aan het grote plaatje. Ook kom je meer te weten over de oorsprong van de lightsaber en de kyber-kristallen die ten grondslag liggen aan het iconische wapen. Zelfs de cameo’s zijn niet louter bekende Star Wars-iconen, maar zijpersonages die een toffe rol spelen in het verhaal van de jonge Jedi Kal Kestis.

Fallen Order geeft je constant het gevoel beter te worden, maar is ook zo slim om spelers aan het einde weer even op hun plek te zetten met een vervolg in het achterhoofd.

-

Komische bliep

De presentatie van Fallen Order is ook op en top Star Wars. De game kent een spetterende opening op de planeet Bracca. Hier worden imposante, uitgerangeerde Star Destroyers in de stromende regen afgebroken terwijl Kal z’n weg zoekt tussen de wirwar van platformen en monsterlijke stukken staal. Na de actievolle opzet brengt de game je op een rustiger tempo naar allerlei prachtige omgevingen als moerrassen, ijzige grotten en ruïnes onder een bloedrode maan waar het gebrek aan een fotomodus extra pijnlijk is. De soundtrack ondersteunt het gevoel van verkenning en verwondering daarbij als geen ander en zwelt regelmatig aan met snelle trompetgeluiden of onheilspellende koren als de tijd daar is.

Het is daarom jammer dat Kal Cestis zelf soms een beetje smaakloos overkomt. De jongen is klaarblijkelijk nog een beginner, maar zijn onzekerheid komt door een gebrek aan persoonlijkheid niet altijd goed naar voren. De meest geslaagde dialogen zijn veruit die met de robot BD-1, die als een soort vogeltje op twee pootjes Kal sporadisch voorziet van een komische bliep of sarcastische bloep. De interactie tussen de twee is bijna net zo aandoenlijk als die tussen de Mandolorian en Baby Yoda.

©GMRimport

Hoge hoogten en diepe dalen

De gameplay is waar Jedi: Fallen Order hoge hoogtes en diepe dalen kent. Respawn heeft veel goede ideeën overgenomen van Uncharted en Dark Souls, maar slaagt niet altijd in de uitvoering. Platformen bevindt zich op een breed spectrum van avontuurlijk en boeiend tot frustrerend en repetitief. Eén keer een rotswand beklimmen en vervolgens een heel eind naar beneden glijden is tof, maar meerdere keren achter elkaar wordt al snel vervelend, helemaal als je het moet herhalen omdat je steeds sterft.

Gevechten in Fallen Order zijn namelijk ook tweeledig. Het vervelendste aan gevechten is wellicht het ontwerp van gevechtsscenario’s en de plaatsing van vijanden, waardoor je regelmatig onnodig sterft. Soms stuurt de game namelijk zoveel vijanden op je af dat de kunst van het anders uitstekende vechtsysteem overboord wordt gegooid, omdat je rondrent en erop los hakt, in plaats van zorgvuldig aanvalspatronen lezen en pareren. Vijanden staan vaak ook geniepig om de hoek te wachten om je te verrassen of op een grote afstand om je in de rug te schieten, en dat is simpelweg frustrerend.

Maar wanneer het vechtsysteem werkt, is Fallen Order wederom een fenomenale Star Wars-fantasie. De lightsaber snijdt als een warm mes door boter door de robots en spinnen (waarom zitten er áltijd spinnen in actiegames?), mits de gebruiker voldoende controle heeft. Elke vijand – uiteraard deels afhankelijk van de ingestelde moeilijkheidsgraad – is een uitdaging waarbij de vonken in de rondte springen. Uiteindelijk is dit Jedi-gevoel wat ik zoek in een Star Wars-game, en Fallen Order bewerkstelligt dit als geen ander.

Respawn Entertainment doseert het gevoel van progressie als Jedi daarbij uitstekend. Zelfs diep in de game krijgt Kal nog nieuwe Force-krachten, waarmee je voorheen overweldigende eindbazen te grazen neemt en nieuwe paden op de driedimensionale kaart opent. Er is een hoop optionele content te vinden in de game – helaas vaak slechts beloond met de zoveelste poncho – maar dit metroidvania-aspect werkt geweldig in de context van de Force. Fallen Order geeft je constant het gevoel beter te worden, maar is ook zo slim om spelers aan het einde weer even op hun plek te zetten met een vervolg in het achterhoofd.

©GMRimport

Ongepolijst

Laten we hopen dat het vervolg een hoop goedmaakt, want los van de gevechten is Fallen Order op technisch vlak érg ongepolijst. Gezichten van personages zien er soms niet uit, framedrops zijn zo erg dat zelfs ík ze opmerk en het inladen van textures is storend. Ook liep de game een aantal keer vast, waardoor ik een heel stuk opnieuw moest spelen vanwege de soms curieuze spreiding van savepunten. De game is simpelweg nog niet af en was met wat extra oppoetswerk, grondig testen en wellicht wat middelen om het tempo consistenter te maken een stuk beter geweest.

Star Wars Jedi: Fallen Order bewijst wel dat een ‘beste game van het jaar’ in ieder geval niet perfect hoeft te zijn, want voor Star Wars-fans is het een droom die uitkomt. En Respawn Entertainment maakte nog nooit eerder een third-person-actiegame, dus wie weet waar ze over een paar jaar mee komen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars
PU.nl
Nieuws

Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars

Mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren

PlayStation Stars, het loyaliteitsprogramma voor PlayStation-gamers, wordt stopgezet.

Dat heeft Sony gisteren aangekondigd. Er kunnen nu al geen nieuwe leden meer worden toegevoegd, en mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren. Officieel kunnen punten nog tot 2 november 2026 worden ingewisseld, maar in de praktijk zal niemand meer na 23 juli 2026 punten in kunnen wisselen. Sinds vorig jaar zijn verdiende punten namelijk nog maar maximaal een jaar geldig. De vrijgespeelde digitale verzamelitems die met punten zijn gekocht, blijven wel te bezichtigen.

PlayStation Stars is een in 2022 in het leven geroepen initiatief waarmee mensen die op de PlayStation Store geld uitgeven - bijvoorbeeld door games te kopen - punten ontvangen. Ook door aan bepaalde voorwaarden te voldoen - zoals sommige games op specifieke momenten spelen - kunnen er extra punten worden vrijgespeeld. Die punten kunnen vervolgens weer uitgegeven worden via de PlayStation-app, bijvoorbeeld aan digitale beeldjes of complete (digitale) games.

Sony geeft als reden voor het stopzetten van PlayStation Stars dat het bedrijf de markt heeft geëvalueerd. Wel laat het bedrijf weten dat het wil kijken naar wat het in de toekomst kan bieden gebaseerd op lessen van het verleden. Eerder dit jaar zette Nintendo al een soortgelijk programma stop.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen
PU.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen

De prijs wordt spoedig onthuld

Gearbox-CEO Randy Pitchford heeft gemeld dat "echte fans wel een manier vinden" om Borderlands 4 te kopen, ook als de game 90 euro gaat kosten.

Games worden duurder - zo gaat Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten (en dus 90 euro in Europa) kosten en heeft ook Microsoft al aangekondigd de prijzen van sommige Xbox-games later dit jaar te verhogen.

Op social media verzocht iemand Pitchford eerder deze maand om Borderlands 4 niet een prijs van 80 dollar - oftewel 90 euro - mee te geven. Pitchford reageerde daarop met de melding dat hij niet degene is die deze beslissing maakt.

Vervolgens meldde hij het volgende: "Als je een echte fan bent, vind je een manier om de game te kopen. Mijn plaatselijke gamewinkel verkocht in 1991 Starflight voor de Sega Mega Drive voor 80 dollar toen ik net uit de middelbare school kwam en voor een minimumloon in een ijssalon werkte, en mij lukte het ook om de game te kopen."

De opmerking van Pitchford kreeg deze week een tweede leven en werd door sommige fans bekritiseerd. Pitchford reageerde op die kritiek door naar een video-interview te linken, waarin hij meldde dat hij niet weet hoeveel de game gaat kosten. "Dat is de waarheid." Vervolgens vertelde hij dat het belangrijk is dat games de juiste prijs krijgen om de toenemende kosten in gameontwikkeling op te vangen.

De CEO stelde dat Gearbox er zeker van wil zijn dat Borderlands 4 genoeg waar voor je geld gaat bieden. "Wat de prijs ook wordt, we zijn entertainers. Ja, we willen meer middelen om grotere en betere games te maken. Borderlands 4 is niet voor niets zo geweldig. Het komt omdat jullie Borderlands 3 hebben gekocht, en we hier budget voor hadden. We konden daardoor het budget voor de ontwikkeling meer dan verdubbelen."

Fans hoeven in ieder geval niet lang meer te wachten tot ze de prijs van de game te horen krijgen. "We gaan binnenkort de prijs vernemen, en het is mogelijk de nieuwe prijs waar Nintendo en Microsoft ook voor gaan. Maar het kan ook zo zijn dat we de oude prijs aanhouden. De uitgever beslist." De Borderlands-games worden uitgegeven door 2K Games, dat weer onderdeel uitmaakt van Grand Theft Auto-uitgever Take-Two Interactive.

Pitchford sloot af met een grapje. "Als de game goedkoper wordt, verkopen we misschien wel de minimap die jullie willen zien, maar die we pas later ontwikkelen. Hoe graag willen jullie die? Tien dollars? Ik weet het niet. Ik maak maar een grapje. Of toch niet?"

In Borderlands 4 keren de cel-shaded graphics van de voorgaande delen terug. Ook moet het aanbod aan loot uitgebreider dan ooit worden. De game wordt wederom alleen en in co-op voor vier spelers speelbaar, en zal weer een hoop vuurgevechten, wereldverkenning en een "eclectische cast met oude en nieuwe onvergetelijke personages" bevatten.

Onlangs werd aangekondigd dat de game iets eerder dan verwacht naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc komt - namelijk op 12 september. Een Nintendo Switch 2-release staat op moment van schrijven nog gepland voor in de loop van dit jaar. Hier vind je alles dat we weten over Borderlands 4.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!